Opel Kadett D - "HOT"
Opel Kadett D - "HOT"
Aattelin lykätä kaiken ooppelikansan iloksi hieman projektikertomusta broidin D-kadetista. Autohan on melko pitkään ollut käyttiksenä broidilla&sen vaimolla ja oisko ollut puoltoista vuotta ellei kaks vuotta takaperin kun broidi hankki itelleen vectran alle ja sen jälkeen Kadett jäi oottamaan 30-vuotiskorjausta.
Ollaan tässä nyt sitten tänä syksynä alotettu hieman enempi tekemään autoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tapahtuisi joka päivä, vaan pystymme tekemään tilojenpuutteen takia koslaa vain lauantaisin. Kadetti on kaiketi alunperin 1.3-mosalla ollut ja broidille saapuessaan auto oli varustettu asconan 1.6 "isolohkolla". Hyvin kulki, mutta mokoma ei oikein meinannu käynnistyä hirveän helposti ja kaikkea muutakin probleemaa oli mm. korissa etukaarissa hieman pehmeää ja etu- sekä takahiekkapelti aivan umpisolmulla.
Sopivan tekniikan löydyttyä autoon haalittiin astrasta kakslitranen kasivenaruiskumoottori. Purettiin koko astra urakalla parissa päivässä ja hylsy lähti romulaarille. Tarkoituksena on ollut alunperinkin tehdä vain luotettava käyttöauto, joka kääntää päät erikoisuudellaan kaikesta tavallisuudestaan huolimatta. Näitähän ei nykyisin enää juurikaan vastaan liikenteessä tule
Suunnitelmat ovat siis seuraavanlaiset:
- asennetaan Astran c20ne (kaiketi? oon enempi nissaneita harrastanut, niin ei oo noi opelien moottorikoodit niin lapasessa)
- mosaan peltipakosarja & omavalmisteputki ekasta putkiliitoksesta eteenpäin
- astrasta etutolpat/etujarrut/jarrupääsylkkä/tehostin.
- Jostain taakse levyjarrut (vielä auki mistä ja miten)
- vakaajatangot eteen ja taakse
- Astraan tarkoitettu madallussarja -35mm (aika nimellinen, tippuu taatusti paljon enemmän)
- puslia uretaanisiin ja uusiin kumisiin tulossa myös, koska vanhat ovat jo eläkekamaa
- korille täydellinen ruosteenpoisto ja klommojen oionta
- etulokarit vaihtoon
- helmapellit vaihtoon
- kirkkaat etuvilkut jostain ja mahdollisesti punaiset/kirkkaat takavalot
- sisustan verhoilu uusiksi
- etupenkit vaihtunevat sparcon torinoihin
- kait me jotain tehdään sterkoillekin
- vanteet ovat auki vielä.
- väriksi tulossa jokin hyvin kirkas punainen RAL-kartasta 2k-akryylinä. tarkka sävy on vielä päättämättä.
Koskapa ollaan jo melko monta viikonloppua vietetty auton parissa en rupea pistämään tähän yhtään kuvaa alkuun, vaan annan linkin, josta voitte seurata koko hommaa ja päivitän aina viikonlopun aikana tähän sitten mitä on saatu aikaan.
Olkaapa hyvät: ja klikatkaa tästä
Ollaan tässä nyt sitten tänä syksynä alotettu hieman enempi tekemään autoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tapahtuisi joka päivä, vaan pystymme tekemään tilojenpuutteen takia koslaa vain lauantaisin. Kadetti on kaiketi alunperin 1.3-mosalla ollut ja broidille saapuessaan auto oli varustettu asconan 1.6 "isolohkolla". Hyvin kulki, mutta mokoma ei oikein meinannu käynnistyä hirveän helposti ja kaikkea muutakin probleemaa oli mm. korissa etukaarissa hieman pehmeää ja etu- sekä takahiekkapelti aivan umpisolmulla.
Sopivan tekniikan löydyttyä autoon haalittiin astrasta kakslitranen kasivenaruiskumoottori. Purettiin koko astra urakalla parissa päivässä ja hylsy lähti romulaarille. Tarkoituksena on ollut alunperinkin tehdä vain luotettava käyttöauto, joka kääntää päät erikoisuudellaan kaikesta tavallisuudestaan huolimatta. Näitähän ei nykyisin enää juurikaan vastaan liikenteessä tule
Suunnitelmat ovat siis seuraavanlaiset:
- asennetaan Astran c20ne (kaiketi? oon enempi nissaneita harrastanut, niin ei oo noi opelien moottorikoodit niin lapasessa)
- mosaan peltipakosarja & omavalmisteputki ekasta putkiliitoksesta eteenpäin
- astrasta etutolpat/etujarrut/jarrupääsylkkä/tehostin.
- Jostain taakse levyjarrut (vielä auki mistä ja miten)
- vakaajatangot eteen ja taakse
- Astraan tarkoitettu madallussarja -35mm (aika nimellinen, tippuu taatusti paljon enemmän)
- puslia uretaanisiin ja uusiin kumisiin tulossa myös, koska vanhat ovat jo eläkekamaa
- korille täydellinen ruosteenpoisto ja klommojen oionta
- etulokarit vaihtoon
- helmapellit vaihtoon
- kirkkaat etuvilkut jostain ja mahdollisesti punaiset/kirkkaat takavalot
- sisustan verhoilu uusiksi
- etupenkit vaihtunevat sparcon torinoihin
- kait me jotain tehdään sterkoillekin
- vanteet ovat auki vielä.
- väriksi tulossa jokin hyvin kirkas punainen RAL-kartasta 2k-akryylinä. tarkka sävy on vielä päättämättä.
Koskapa ollaan jo melko monta viikonloppua vietetty auton parissa en rupea pistämään tähän yhtään kuvaa alkuun, vaan annan linkin, josta voitte seurata koko hommaa ja päivitän aina viikonlopun aikana tähän sitten mitä on saatu aikaan.
Olkaapa hyvät: ja klikatkaa tästä
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Kuvista löytyy myös jännää materiaalia etukehikon rakentamisesta. Tämä johtuupi siitä, että joku on joskus lykännyt keulalle c-asconan maskin ja lamput. Eivät oikein istuneet ja tilalle piti rakentaa uudestaan kehikko kadetin omille lampuille.
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Tosiaan hyvännäköstä jälkeä koritöissä!
sen levyjarrullisen taka-akselin saa Ekadett/Vectra/Fastra/Calibra. Itelläni on A vectran ja kävi ihan heittämällä, tai siis yläjousilautaset piti 1.2 vaihtaa, en sitten tiiä miten 1.3
onko tästä tarkotus tehä matala ja kliini vai enemmän jotain rallia?
ps, ei satu olemaan ylimääräsiä 1.3 dkadett etu yläjousi lautasia?
sen levyjarrullisen taka-akselin saa Ekadett/Vectra/Fastra/Calibra. Itelläni on A vectran ja kävi ihan heittämällä, tai siis yläjousilautaset piti 1.2 vaihtaa, en sitten tiiä miten 1.3
onko tästä tarkotus tehä matala ja kliini vai enemmän jotain rallia?
ps, ei satu olemaan ylimääräsiä 1.3 dkadett etu yläjousi lautasia?
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Ja taas tehdään uutta autoa Hyvä näitä lisää!!
Re: Opel Kadett D - "HOT"
No siis nuo takayläjousilautasethan joka tapauksessa joudutaan fiksaamaan, koska laitetaan astran madallusjouset. Kävi meillä mielessä lykätä coilitkin, mutta maltetaan nyt vielä, kun sitten olisi ollut järkevämpää tehdä torniin uudet muodot ja jättää alkuperäinen jousipaikka kokonaan käyttämättä.
Tyylisuunta lienee matala ja kliini. Samaa jatketaan sisustassa, koska sekin on ollut jotain sekoitusta vähän kaikkia värejä. Esimerkiksi takakontin merkit heivattiin suoraan pois ja hitsattiin reiät umpeen. Suurimman työmaan aiheuttaa kyllä ympäri koppaa olevat mitä mielenkiintoisimmat klommot ja kun kumpikaan ei oikeastaan tee näitä ammatikseen, niin pakkelihommissa tuhraantuu taatusti paljon aikaa. Sen verran kuitenkin on kokemusta esimerkiksi itselläni, että noita maalauksia,pohjia ja koritöitä on tullut tehtyä jo vajaan parin auton verran ja sitten yks mopo entisöitiin ja sit pikkusen toki jotain pieniä proggiksia. Broidi, joka siis hoitaa tästä tekniikan ja peltityöt, on taasen tehnyt noita useamman auton verran jo vuosien saatossa.
Tosta koko taka-akselin vaihdosta ollaan tällä hetkellä ilmeisesti sitä mieltä, että siihen emme lähde. Meillä on vakaajatanko nykyiseen taka-akseliin ja broidi ei halua rummullista käsijarrua vectran kokemuksien perusteella. Tällöin taka-akseliin tehdään todennäköisesti adapterit, joihin saadaan satulat sitten kiinni. Kuten mainitsin takajarruasiat ovat vielä hieman avonaiset. Olis sinne isot rummutkin laittaa, mutta liekö riittävät katsurille?
Eilen kun käytiin työmaalla ja sain ton etuoven sisäpuolen alaosan maalattua yhteen väriin, niin kyllähän toi näyttää aivan tehtaalta tulleelta jo pohjavärivaiheessa Parasta näissä projekteissa on aina se, että pikkuhiljaa näkee aikaansaannokset ja pääsee mittelöimään omien käsientaitojen kanssa ohessa. Ovistahan ei hyviä saa esimerkiksi ilman korikittiä ja korikitin kanssa tulos on aivan tehdaslaatua ellei itseasiassa parempaa tasaisuuden takia. Noiden kanssa kun voi nyhrää ihan rauhassa kun ei oo tehdastahti päällä
Ymmärtääkseni meillä ei oo noita etuyläjousilautasia roikkumassa nurkissa ylimääräsenä, mutta voin toki kysyä broidilta.
Tyylisuunta lienee matala ja kliini. Samaa jatketaan sisustassa, koska sekin on ollut jotain sekoitusta vähän kaikkia värejä. Esimerkiksi takakontin merkit heivattiin suoraan pois ja hitsattiin reiät umpeen. Suurimman työmaan aiheuttaa kyllä ympäri koppaa olevat mitä mielenkiintoisimmat klommot ja kun kumpikaan ei oikeastaan tee näitä ammatikseen, niin pakkelihommissa tuhraantuu taatusti paljon aikaa. Sen verran kuitenkin on kokemusta esimerkiksi itselläni, että noita maalauksia,pohjia ja koritöitä on tullut tehtyä jo vajaan parin auton verran ja sitten yks mopo entisöitiin ja sit pikkusen toki jotain pieniä proggiksia. Broidi, joka siis hoitaa tästä tekniikan ja peltityöt, on taasen tehnyt noita useamman auton verran jo vuosien saatossa.
Tosta koko taka-akselin vaihdosta ollaan tällä hetkellä ilmeisesti sitä mieltä, että siihen emme lähde. Meillä on vakaajatanko nykyiseen taka-akseliin ja broidi ei halua rummullista käsijarrua vectran kokemuksien perusteella. Tällöin taka-akseliin tehdään todennäköisesti adapterit, joihin saadaan satulat sitten kiinni. Kuten mainitsin takajarruasiat ovat vielä hieman avonaiset. Olis sinne isot rummutkin laittaa, mutta liekö riittävät katsurille?
Eilen kun käytiin työmaalla ja sain ton etuoven sisäpuolen alaosan maalattua yhteen väriin, niin kyllähän toi näyttää aivan tehtaalta tulleelta jo pohjavärivaiheessa Parasta näissä projekteissa on aina se, että pikkuhiljaa näkee aikaansaannokset ja pääsee mittelöimään omien käsientaitojen kanssa ohessa. Ovistahan ei hyviä saa esimerkiksi ilman korikittiä ja korikitin kanssa tulos on aivan tehdaslaatua ellei itseasiassa parempaa tasaisuuden takia. Noiden kanssa kun voi nyhrää ihan rauhassa kun ei oo tehdastahti päällä
Ymmärtääkseni meillä ei oo noita etuyläjousilautasia roikkumassa nurkissa ylimääräsenä, mutta voin toki kysyä broidilta.
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Voihan siihen A Vectran/F Astran levyjarrulliseen akseliin laittaa vaikkapa G Astran jarrusatulat niin saa sen käsijarrun sitten jarrusatulaan.
Satula taisi olla bolt on sen alkuperäisen tilalle.
Satula taisi olla bolt on sen alkuperäisen tilalle.
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Kannattaisko asentaa samalla myös ohjaustehostin?
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Ei asenneta ohjaustehostinta, vaikka mielessä oli sekin käynyt. Broidi jaksaa vääntää rattia kyllä ilmankin Niinjoo tuleehan tähän sentään kauko-ohjattu keskuslukitus kans, mutta jotenkin ei käynyt mielessä koko asia kun kirjottelin tota alkuselostusta..
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Ja tänään hommat jatkuivat peltitöiden merkeissä. Tarkoituksena oli tehdä auton takaosasta helmapelti jonkinlaiseen kuntoon ja tiedossa oli jo entuudestaan, että sieltä löytyy jotain ylläreitä. Sen lisäksi, että niitä ylläreitä oli tiedossa, tuo koko helmapelti oli tietty jonkun pusun seurauksena aivan tuhannen mutkalla, joten oikomiseen sai varata maalienpoiston jälkeen runsaasti aikaa. Tänään kuitenkin päästiin siihen malliin, että yhtä hitsauspaikkaa lukuunottamatta hitsaukset saatiin tehtyä ja nykästiin jälleen epoksia pintaan päivän päätteeksi. Vähän se jäi vielä perunapelloks tuo helma, mutta oiotaan lisää myöhemmin.
Viikonloppu alkoi oikeastaan osittain jo eilen kun broidi teki kannakkeet, joilla saataisiin auto nostettua ylös navoistaan vaurioittamatta peltejä. Tuloksena oli tällaiset kannakkeet, jotka asennettiin takapäähän paikoilleen.
Tämän jälkeen nosturinhakaset kiinni taakse, edestä sähkötrukilla keulaa ylös samalla ja lopulta koppa ylös -> kas näin.
Sen jälkeen päästiinkin noihin pommeihin käsiksi ja sieltä löytyi mutkaisten peltien lisäksi seuraavaa: komea paikka, perunapeltoa ja muutama ruostereikä sekä onnistunut helmapaikka?.
No mä tartuin pääasiassa ton takaosan oikomiseen ja puskurin sovitukseen, mutta se ei tullut valmiiksi asti tällä erää. Takapää kun on ollut käytännössä solmussa ja puskuri aivan miten sattuu, niin nyt tämäkin virhe ajateltiin korjata. Valmista tuli kuitenkin kuskinpuolen mätään, joka näytti hitsauksen jälkeen melko hyvältä. Sisäpuoli tosin jäi tekemättä aikataulullisista syistä. Myös toisen puolen reiät tulivat täytettyä, mutta niistä en näköjään hoksannut ottaa kuvaa.
Päivän päätteeksi maalia niskaan ja taas kelpaa katsella
Olihan tota muutenkin komia katsella
ja lisää kuvasatoa osoitteessa http://s16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/DKadett/
Viikonloppu alkoi oikeastaan osittain jo eilen kun broidi teki kannakkeet, joilla saataisiin auto nostettua ylös navoistaan vaurioittamatta peltejä. Tuloksena oli tällaiset kannakkeet, jotka asennettiin takapäähän paikoilleen.
Tämän jälkeen nosturinhakaset kiinni taakse, edestä sähkötrukilla keulaa ylös samalla ja lopulta koppa ylös -> kas näin.
Sen jälkeen päästiinkin noihin pommeihin käsiksi ja sieltä löytyi mutkaisten peltien lisäksi seuraavaa: komea paikka, perunapeltoa ja muutama ruostereikä sekä onnistunut helmapaikka?.
No mä tartuin pääasiassa ton takaosan oikomiseen ja puskurin sovitukseen, mutta se ei tullut valmiiksi asti tällä erää. Takapää kun on ollut käytännössä solmussa ja puskuri aivan miten sattuu, niin nyt tämäkin virhe ajateltiin korjata. Valmista tuli kuitenkin kuskinpuolen mätään, joka näytti hitsauksen jälkeen melko hyvältä. Sisäpuoli tosin jäi tekemättä aikataulullisista syistä. Myös toisen puolen reiät tulivat täytettyä, mutta niistä en näköjään hoksannut ottaa kuvaa.
Päivän päätteeksi maalia niskaan ja taas kelpaa katsella
Olihan tota muutenkin komia katsella
ja lisää kuvasatoa osoitteessa http://s16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/DKadett/
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Tänään otettiin vähän iisimmin ja broidi hitsaili takapäähän pienen peltisuiron sekä takalokarin sisäpuolen kuosiin. Mä keskityin putsaamaan etutornia. Sen verran kauan olleet nuo alkuperäiset korimömmöt tuossa ja niiden alla näytti epämääräiseltä, joten päätettiin putsata noi ja kattoa mitä ovat syöneet. Hieman siinä rapsuteltiin ja ensin lähti pientä palaa, mutta sitten päätettiin, että ei aleta säästelemään kun kerran avattiin ->
Aikani siinä sitten rapsuttelin lisää ja putsailin mömmöjä kuppiharjalla ja paljastui lisää hepposta peltiä, joten otettiin sitten loppujenlopuksi näin reilusti tavaraa irti. Korjauspellin saapi taivutella kahdesta palasesta.
Päivän päätteeksi sain tuon etutornin aikalailla valmiiksi putsausten osalta, mutta hitsaamatta se jäi vielä. Tilanne on toisella puolella aivan sama, eli sinne menee myös samankaltainen suiro jahka päästään sen kimppuun. Pohdittiin, että mentiinkö liian pitkälle putsaamalla käyttöpelistä torni puhtaaks, mutta eikait siitä haittakaan ole 30v välein? Tässä vielä lattialle kerääntynyt skeidaläjä
Aikani siinä sitten rapsuttelin lisää ja putsailin mömmöjä kuppiharjalla ja paljastui lisää hepposta peltiä, joten otettiin sitten loppujenlopuksi näin reilusti tavaraa irti. Korjauspellin saapi taivutella kahdesta palasesta.
Päivän päätteeksi sain tuon etutornin aikalailla valmiiksi putsausten osalta, mutta hitsaamatta se jäi vielä. Tilanne on toisella puolella aivan sama, eli sinne menee myös samankaltainen suiro jahka päästään sen kimppuun. Pohdittiin, että mentiinkö liian pitkälle putsaamalla käyttöpelistä torni puhtaaks, mutta eikait siitä haittakaan ole 30v välein? Tässä vielä lattialle kerääntynyt skeidaläjä
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Tästähän taitaa tulla uusi . Samaa tahtia vaan loppuun asti
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Re: Opel Kadett D - "HOT"
yritetään ainakin... ei vaan meillä on kyllä monesti turailtu näiden autojen kanssa ja yks juttu on tähän mennessä opittu: Jos rupeet jotain tekemään, niin tee kunnolla. Kaikki hitsattava pois jaloista, niin ei tartte taas seuraavaan 30 vuoteen hitsailla
Re: Opel Kadett D - "HOT"
Pukkaa ihan helpetin hienoa!!! On kyllä kuninkaalliset tilat ja vehkeetkin, tsemiä
GSI-The Real Thing & ST wagon
Re: Opel Kadett D - "HOT"
ainut ongelma lienee tilojen suhteen se, että ne ovat yrityksen tiloja ja käytössä vain lauantaisin täysmääräistä työskentelyä ajatellen :|