Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Se perän jurnutus tulee juuri siitä kun lukkolevyt ei luista hallitusti toisiaan vasten vaan levyt vuorotellen pitää ja ei pidä. Samaan tapaan kun kovassa kiihdytyksessä rengas saattaa siinä sutimisen rajoilla tehdä. Rengas voi tietty hieman täristää kääntyessä mutta se ei kyllä millään tunnu samalta kun perän jurnutus.
Mun mielestä perän jurnutus tuntuu samalta kun laakeroimattoman pyörän värinä ennen sen pysähtymistä. Siis jos esimerkiksi kottikärryn tai ruohonleikkurin rengasta pyöräyttää niin alkuunhan se pyörii hyvin kunnes vauhdin hidastiessa laakerin puute saa pyörän jurnuttamaan ja sitten se pysähtyy.
Voiko olla mahdollista ettei esijännitetyssä perässä tuo öljy pääse levyjen väliin yhtä helposti kun esijännittämättömässä? Se voisi selittää miksi huollettu perä jurnuttaa.
Mun mielestä perän jurnutus tuntuu samalta kun laakeroimattoman pyörän värinä ennen sen pysähtymistä. Siis jos esimerkiksi kottikärryn tai ruohonleikkurin rengasta pyöräyttää niin alkuunhan se pyörii hyvin kunnes vauhdin hidastiessa laakerin puute saa pyörän jurnuttamaan ja sitten se pysähtyy.
Voiko olla mahdollista ettei esijännitetyssä perässä tuo öljy pääse levyjen väliin yhtä helposti kun esijännittämättömässä? Se voisi selittää miksi huollettu perä jurnuttaa.
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
No tuo kyllä jo niin hyvä kuvaus että nyt en ole enää varma onko tuo kilpa-auton perän ja ompun perän jurnutus/jurruutus sama asia
Täytynee kokeilla sitten vaihtaa öljyt... parempi myöhään kun ei milloinkaa. Voisikohan tuohon Castrolliin lisätä GM lisäaineen vai vaatiikohan tuo lisäaine sen GM öljyn myös ?
Täytynee kokeilla sitten vaihtaa öljyt... parempi myöhään kun ei milloinkaa. Voisikohan tuohon Castrolliin lisätä GM lisäaineen vai vaatiikohan tuo lisäaine sen GM öljyn myös ?
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Voi lisätä. LS merkinnällä olevassahan se pitäs jo olla valmiina
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Itekkin tuossa viime talvena korjasin jurnuuttavan A-Omegan esijännittämättömän perän vaihtamalla öljyt. Tilalle pistin muistaakseni ihan perus halvat marketin hyllyn LSD öljyt. Loppu temppuilut siihen.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Liekö normaalia että omegan kihnuttaa sisempää pyörää kääntäessä esim asfaltilla? Muistuttaa ihan kemppiperällä ajoa jos lähtee vähän rivakammin vaikka risteyksestä/parkkiruudusta. Tuntuu jotenkin tosi raffilta kun kyseessä on kuitenin tehdaslukkoperä. ”Bonuksena” paskarinkiä pyörii kyllä hyvin ja polttaa kahdella kumiakin
Peräöljyt vaihdettiin kun ei tiedä mitä on ollut mutta samalla tavalla se käyttäytyy uusillakin joilla parituhatta ajeltu.
Peräöljyt vaihdettiin kun ei tiedä mitä on ollut mutta samalla tavalla se käyttäytyy uusillakin joilla parituhatta ajeltu.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
On ihan normaalia. Se lukkohan kytkee nimenomaan kiihdyttäessä tai esimerkiksi ylämäkeen ajaessa. Kannattaa olla tyytyväinen jos lukko pitää eikä joku ole onnistunut sitä pilaamaan.@@po kirjoitti: ↑07 Huhti 2019, 19:48 Liekö normaalia että omegan kihnuttaa sisempää pyörää kääntäessä esim asfaltilla? Muistuttaa ihan kemppiperällä ajoa jos lähtee vähän rivakammin vaikka risteyksestä/parkkiruudusta. Tuntuu jotenkin tosi raffilta kun kyseessä on kuitenin tehdaslukkoperä. ”Bonuksena” paskarinkiä pyörii kyllä hyvin ja polttaa kahdella kumiakin
Peräöljyt vaihdettiin kun ei tiedä mitä on ollut mutta samalla tavalla se käyttäytyy uusillakin joilla parituhatta ajeltu.
Laitoit varmaan ihan lukkoperään kuuluvat öljyt tai tavallisen öljyn ja lisäaineen erikseen?
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Comman LS-lisäaineelliset lukkoperäöljyt.
Edit: auton manuaalisoinnin jälkeen tuli huomattua että se murikka todellakin vetää lukkoon.
Edit: auton manuaalisoinnin jälkeen tuli huomattua että se murikka todellakin vetää lukkoon.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Joku joskus jossain kehui laittaneensa redlinen nonslip öljyt omegan perään vähän paremman lukittumise toivossa. Kuuleman mukaan oli toimiva ratkaisu mutta onko muilla kokemuksia aineista joilla lukon saisi pitämään vähän tarkoitettua paremmin?
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
ite redlinen lukkoperäöljyä käyttäny ja todennu toimivaksi. ennen oli vähän satunnaista se lukon ottaminen mut noilla rupes pitää, esim. vaikka pakilla tarjos johonki rivakammin ni puri molemmat sillonki kiinni, mitä ei esim aiemmkn tehny
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
tosin se oli ihan LS luokiteltu kitkaperäöljy, eikä tuo NS..
liekkö sit tuota nykyään.. https://m.motonet.fi/fi/tuote/590073/Re ... oljy-946ml
liekkö sit tuota nykyään.. https://m.motonet.fi/fi/tuote/590073/Re ... oljy-946ml
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Täällä hep! 3 omegassa redlinen noslipit sisässä ja toisaan sit kans pitää. Perän kitkalevyjen kulumisen kannalta ei ehkä paras vaihtoehto mutta eipä itellä oo ykskään perä lakannu pitämästä
"Ehjää ei kannata korjata"
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Onko paljon/kauan tullu ajeltua noilla öljyillä? Huvittais ehkä vähän kokeilla mutta jos nyt heti ensimmäisen kesän jälkeen on kitkalevyt loppu niin eipä taida olla ihan sen arvoista
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Yhdellä sedan x20xev koneisella yli kolme vuotta kesät talvet (noin 65tkm) jonka perä meni vielä sit korin paalauksen jälkeen 2,5v6 farkkuun , tänhetkisessä talvimiinassa ollu vuoden päivät no slipit sisässä ja 3.0 manuaali farkussa noslipit sisässä 2v, kaverin molempiin omegoihin myös pantiin noslipit periin eikä niissäkään ole ongelmia ollutSepi79 kirjoitti: ↑28 Helmi 2020, 01:49Onko paljon/kauan tullu ajeltua noilla öljyillä? Huvittais ehkä vähän kokeilla mutta jos nyt heti ensimmäisen kesän jälkeen on kitkalevyt loppu niin eipä taida olla ihan sen arvoista
"Ehjää ei kannata korjata"
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Taidanpa testata itekkin Hierooko vastaan mutkissa tai jurnuttaako perä? Vai pitääkö tosiaan niin hyvin ettei levyt luista yhtään kunhan tarttuu toisiinsa?Lehtiseta kirjoitti: ↑28 Helmi 2020, 13:43Yhdellä sedan x20xev koneisella yli kolme vuotta kesät talvet (noin 65tkm) jonka perä meni vielä sit korin paalauksen jälkeen 2,5v6 farkkuun , tänhetkisessä talvimiinassa ollu vuoden päivät no slipit sisässä ja 3.0 manuaali farkussa noslipit sisässä 2v, kaverin molempiin omegoihin myös pantiin noslipit periin eikä niissäkään ole ongelmia ollutSepi79 kirjoitti: ↑28 Helmi 2020, 01:49Onko paljon/kauan tullu ajeltua noilla öljyillä? Huvittais ehkä vähän kokeilla mutta jos nyt heti ensimmäisen kesän jälkeen on kitkalevyt loppu niin eipä taida olla ihan sen arvoista
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Ei mitenkään häiritsevästi, risteyksistä lähtiessä rivakasti vähän jurnaa ja parkkipaikoilla sisempi fillari sipsuttaa niinku ois kemppi (jos veto päällä) mutkissa ei huomaa mitään vastaan hannaustaSepi79 kirjoitti: ↑28 Helmi 2020, 20:41Taidanpa testata itekkin Hierooko vastaan mutkissa tai jurnuttaako perä? Vai pitääkö tosiaan niin hyvin ettei levyt luista yhtään kunhan tarttuu toisiinsa?Lehtiseta kirjoitti: ↑28 Helmi 2020, 13:43Yhdellä sedan x20xev koneisella yli kolme vuotta kesät talvet (noin 65tkm) jonka perä meni vielä sit korin paalauksen jälkeen 2,5v6 farkkuun , tänhetkisessä talvimiinassa ollu vuoden päivät no slipit sisässä ja 3.0 manuaali farkussa noslipit sisässä 2v, kaverin molempiin omegoihin myös pantiin noslipit periin eikä niissäkään ole ongelmia ollutSepi79 kirjoitti: ↑28 Helmi 2020, 01:49Onko paljon/kauan tullu ajeltua noilla öljyillä? Huvittais ehkä vähän kokeilla mutta jos nyt heti ensimmäisen kesän jälkeen on kitkalevyt loppu niin eipä taida olla ihan sen arvoista
"Ehjää ei kannata korjata"