Kokemuksia/mutuja siitä mikä on hyvä paljerako? Pitääkö paikkansa että liian ison paljeraon vuoksi männän ja kannen välissä nakutusriski kasvaa huomattavasti? Jossain luki että raon kasvaessa yli 3mm nakutusriski poistuu mutta samalla tietty menetetään tehoa. Alla lainaus aiheesta Overdrivesta:
Jossain luki että 0,10mm X se mitä konetta kierrätetään olis hyvä, esim 8000rpm moottoriin hyvä rako olis 0,8mm?Nakutus taipumus vähentyy paljeraon ollessa oikeassa arvossa,seoksen sekoittumisen parantumisen myötä. 1,5 milliä on vähä yläkanttiin oikeestaan mihin tahansa koneeseen,pyrkii jo palamaan välissä!!!!!!
Riippuu tosi monesta seikasta oikea arvo-
-kierrosluku
-männän massa/materiaali
-kiertokangen massa/materiaali
-männän helma välys
-esim BB chevy toimii 0,80mm välysellä,1,00 on vielä hyvä
välystähän täytyy olla kierros venymien/taipumien ja lämpö laajenemisen vuoksi,tullaan muuten toimeen pienemmällä kokonais ennakollakin kun kyseinen välys on oikea. 305 chevyyn katukäyttöön vois ajatella valu osilla 0,80-090:n pintaan.
Kyseessä olis nyt XE/LET ahdettu moottori. Mun moottorissa on nyt paljerakoa noin 2,7mm joka on juuri huonolla alueella mutta puristussuhde on kohdallaan. Miten toimii XE/LET jollain 9-10 puristussuhteella ja 2bar ahdoilla?