Sivu 1/16

eberistä taas

Lähetetty: 07 Loka 2011, 17:49
Kirjoittaja lmb-58
tiedän että tästä löytyy haulla asiaa mutta kysyn, eber ei toimi ja on pöydällä osina, mitattu tulppa 2,6 ohmia ja hehkui kun syötti akkulaturilla jännitteen, liekinvahti n.1 kohmia, puhallin pelaa, pa-pumppu toimii kokeilin paikallaan, eli kun katkoin harvakseen jännitettä ja letkun päästä tippui naftaa että kai on kunnossa, sitten ne tunnistimet 2 kpl, molemmat 13 kohmia. oikosulin ensin sen ilmakaukalossa olevan lämpötunnistimen ja ei puhunut mitään. olisko tuolleen pitänyt syttyä. onko ohjain sökö tai lukossa, pystyneekö mittailemaan siitä enää itse mitään. niin eber on d3w2 ja auto vectra 2,2-01 diesel automaatti ilmastoinnilla.
mitattu huoneenlämmössä.

Re: eberistä taas

Lähetetty: 07 Loka 2011, 20:05
Kirjoittaja jjvirtan
Onko sulla kuitenkin se lämpötila-anturi kunnossa,antaa monitoiminäyttöön järkeviä lukemia?Sijainnin varmaan tiedätkin :D

Re: eberistä taas

Lähetetty: 07 Loka 2011, 20:31
Kirjoittaja lmb-58
onko se tuohon yhteydessä, jaa näkyi olevan, löyty TISsin sivuilta kytkis, kyllä se oikein näyttää ja minä olen vaihtanu tuohon ajotietokoneen infon tilalle, siellähän se anturi keskellä etupuskuria on.

Re: eberistä taas

Lähetetty: 07 Loka 2011, 21:16
Kirjoittaja jjvirtan
lmb-58 kirjoitti:onko se tuohon yhteydessä, jaa näkyi olevan, löyty TISsin sivuilta kytkis, kyllä se oikein näyttää ja minä olen vaihtanu tuohon ajotietokoneen infon tilalle, siellähän se anturi keskellä etupuskuria on.
Ei se oon siellä kuin Omegassa,vectrassa ois sijainti siellä suunnassa missä lasinpyyhinmekanismi...

Re: eberistä taas

Lähetetty: 07 Loka 2011, 23:39
Kirjoittaja lmb-58
väärinkäsitys, luulin että tarkoitit infon lämpöanturia, tuon paikan myös tiedän kun sekin anturi on pöydällä ja ne karvat oikosulin.

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 12:32
Kirjoittaja matti65
Moikka, erittäin ajankohtainen aihe kelit kylmenee. itsellä ollut myös iäisyys projekti samaisen Eberin kanssa. sen mitä olen saitteja lukenut tuoi vanhan mallin D3W ei mene lukkoon ollenkaan eli sitä ei tarvitse nollata eikä lukkoja purkaa.

toisekseen jos olet kaikki erillis osat tutkinut ja todennut toimiviksi niin ei siinä äkkiseltään jää muita vaihtoehroja kuin ne "aivot" mutta kuitenkin jatkaisin tutkimista vielä lisää noi on niin henkimaailman juttuja että missä se vika on.

Kun se on sinulla pöydällä kertoisitko miten syötit eberille virtaa. itsellä myös toi eberi pöydällä mutta en oloe vielä koittanut sitä koska en ole varma kytkennöistä.
minulla AUTOSSA menevässä johdossa on 5 syöttöä pistokkeessa :
ylin rivi rusk/must+pun/valk
toiseksi ylin rivi on tyhjää molemmat
toiseksi alin rivi must/valk+rusk/valk
alinrivi vasempi kohta on tyhjä ja oikea puoli on sin/valk

EBERIN pistokkeessa värit hieman muuttuu näin:
ylin rusk+pun
tokaylin tyhjää
toka alin musta+ sin/valk
alin vas tyhjä ja oikealla sin

JOS joku voisi vinkata mitä virtaa tai miten oikosulen noi kytkennät olisin kiitollinen ja kokeilisin pöydällä puhuuko eberi mitään. yritän linkittää tähän kuvankin tuosta autopuolen johtopistokkeesta minulla on myös kuvat eberin puolen pistokkeesta sekä sen polttoainen pumpusta jossa 2 vihreää johtoa.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 12:36
Kirjoittaja matti65
tossa kuvaa lämmittimeni tyypistä ja auto Vectra-99 TDI
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 14:00
Kirjoittaja matti65
Kun kokeilit oikosulkemalla lämpötunnistimen ja Eberi ei käynnistynyt olihan sinulla silloin auto käynnissä? toihan ei vissiin muulloin kuuluisikaan käynnistyä. toisekseen onhan sinulla eberille tuleva sulake ehjä eli tatkistitko tuliko eberille virtaa elikkä ohjainkortille saakka. minulle noi ohmi arvot ei kerro mitään mutta onko ne oikeat? jos lämpötunnistin luulee että jäähdytinvesi on jo lämmin ei eberi käynnisty.

tohon irtokytkentään kaipaisin tietoa miten johdot kytketään.
arvaan tähän jotain neuvokaa/oikaiskaa puutteet:

rusk/must.......laita miinus napaan
pun/valk.....laita plus napaan
must/valk.....(tämä kaipaa tietoa?)(voisko olla lämpötilatunnistus eli laita miinus napaan?)
rusk/valk.....(tämä kaipaa tietoa?)(voisiko olla diastokniikka voi jättää kytkemättä?)
sin/valk...kuuluisi laturin plus napaan mutta kytke akun plus napaan testatessa

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 16:38
Kirjoittaja matti65
Saksan hinnastoa:

liekkivahti 32eur
tunnistinpari 33eur
lämmönvaihdin 29eur
hehkutulppa,keraaminen 76eur
palopesä 149eur
ohjainlaite 250eur

Jos ohjainkortti "aivot" on kaput alkaa mielestäni olla tilanne se että kannattaa harkita kokonaan uutta (käytettyä) laitteen hankintaa. noin250eur alkaa jo irtoon kokonaisia käytettyjä Ebereitä, toki niiden kestoikä on sit arvoitus tai arvoitus on sekin että toimiiko ne laisinkaan vaikka niin luvataan (ebay)

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 18:14
Kirjoittaja matti65
Voisiko ohjainkortin ehjyyttä tarkistaa siten että kutkee virrat siihen normaalisti ja se ei siis silloin inahdakkaa mutta mittaisi heti ohjainkortin jälkeen antaako se eteenpäin mitään signaalia, jos antaa voi ohjain kortti olla ehjä muta vika edessäpäin eli antureissa tulpassa puhaltimessa johdoissa jne...

käsittääksenihän aluksi heti virtojen kytkennän jälkeen Eberi tekee lyhyen puhalluksen (2sec) sitten on hiljaista noin (40sec) jona aikana hehku on toiminnassa. sitten alkaa vasta diesel pumppu naksuttaan ja kohta syttyy Eberi tulille...

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 19:29
Kirjoittaja -Antsa
http://ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=35& ... abb0bcf79

oiskos tuosta apua? mulla eberi lähti aikoinaan käyntiin ku vaihtoin hehkun mutta sulla on vissiin ihan toimiva hehku siellä

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 19:54
Kirjoittaja matti65
kiitos Antsulle vanhan topikin linkistä, toihan oli mun oma aikoinaan aloittama Eberi ketsu 2 vuotta sitten. niinkuin sanoin tää on iäisyys projekti. silloinhan ostin tähän jo mm sähköisen erillise vesipumpun ja muuta krääsää mutta projekti tyssähti la lopulta siihen että Eberini oli pimeä eli jotenkin rikki eikä silloin riittänyt kipinä selvitellä vikaa. nyt innostusta on ainankin aluksi ja niin paljon että irroitin jo koko eberin autosta tarkoituksena purkaa se. vielä en ole ehtinyt sitä purkaa. pitääpä lukaista toi vanha topikki ajatuksella läpitse jos sieltä löytyisi neuvoja.

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 21:30
Kirjoittaja lmb-58
tässä nyt on puhuttu ohjainkortista paljon, missä se sijaitsee, en löytänyt.
oottele matti huomenna katselen ja tutkin paremmin.

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 21:35
Kirjoittaja jjvirtan
Kuuluuko se eberi kovasti savuttaa kunnossa ollessa?Kerran oli sellanen ihme että autossa olikin toimiva eberi ja kun pakkasaamuna lähdin liikkeelle niin kauhea savu,emäntäkin tuli pihalle viittilöimään että konehuoneesta tulee paljon savua,tulipalo vissiin :) :) No eberi se siellä toiminnassa,jätti vielä aika ison öljyläikän pihalle :o

Re: eberistä taas

Lähetetty: 08 Loka 2011, 21:46
Kirjoittaja lmb-58
kyllä ne puhaltetelee ole huoletta jos vain toimii. mutta se ohjainKORTTI missä vitussa se on.