eberistä taas

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Aivan aluksi isot kiitokset Juho M-P tuosta kytkiksestä, tuo ilmeisesti ratkaisi koko jutun :peukku:

Kuitenkin eräs juttu jäi askarruttamaan:
1.koska tuo on ns. pakkokytkentä miksi jutussa on huomautus että moottorin on oltava kylmä? (eli eikö tuo kytkentä ohitakkaan sitä opelin lämpötilatunnistinta )

toisekseen se asia että meneekö sille raitisilma suodattimen lähellä olevaan lämpökytkimeen todellakin +12 koska monissa ohjeissahan kehoitetaan se oikosulkemaan? no ei sillä kyllä tuota Juhon ohjetta uskon.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Moottorin pitää olla kylmä, koska Eberissä itsessään on ne lämpötunnistimet jotka sammuttaa polttimen muistaakseni 77asteen tienoilla.

Kytkiksessä lukee että ulkolämpötila-anturi tai nasta 15(virtalukkovirta). Se tulipellin lämpötunnistinhan on bimetallikytkin. Eli se kytkee nastat yhteen alle +5,7asteen lämpötilassa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

matti65 kirjoitti:
toisekseen se asia että meneekö sille raitisilma suodattimen lähellä olevaan lämpökytkimeen todellakin +12 koska monissa ohjeissahan kehoitetaan se oikosulkemaan? no ei sillä kyllä tuota Juhon ohjetta uskon.
nappaat sinne vain haara-abikon, joka yhdistää nastat. ja vähä teippiä päälle :lol:

älä syötä virtaa sinne!
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin eikös sinne tunnistimelle tule jo se virta. Se vain pitää yhdistää siihen lähtevään johtoon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja matti65 »

"Niin eikös sinne tunnistimelle tule jo se virta. Se vain pitää yhdistää siihen lähtevään johtoon."

Morjensta taasen, tuli käytyä autolla koitoskynän kanssa. kaivoin sen lämpötilatunnistimen ja katsoin kytkennät.
silloin kun virta on kytketty (auto käy) niin silloin lämpökytkimelle tulee toiseen johtoon +12v


jos eberi on irti ja pöydällä kytkennät tehdään Juhon ohjeiden mukaan.:
PUN -> JATKUVA +12V
RUS -> MAA
MUST/VALK -> +12V
SIN/VALK -> +12V
ONKO tuossa kytkennässä sitten toi must/valk nimenomaan toi lämpökytkimen kohta? tavallaan sen olis oikeestaan pakko olla jos ihan vaan päättelee?
1.rusk/must.......laita miinus napaan
2.pun/valk.....laita plus napaan
3.must/valk.....(tämä kaipaa tietoa?)(voisko olla lämpötilatunnistus eli laita*PLUS* napaan?)
4.rusk/valk.....(tämä kaipaa tietoa?)(voisiko olla diastokniikka voi jättää kytkemättä?)
5.sin/valk...kuuluisi laturin plus napaan mutta kytke akun plus napaan testatessa
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Must/valk on se lämpökytkin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Kiitokset hyvä homma, nyt kun mulla on aikaa puran eberini ja koitan selvittää miksi se ei toimi.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Mistä se johtuu kun auton sammuttaa eberi jää vielä hönkimään,tai siis viheltää kuin pieni lentokone? 8)
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

jjvirtan kirjoitti:Mistä se johtuu kun auton sammuttaa eberi jää vielä hönkimään,tai siis viheltää kuin pieni lentokone? 8)
ai että on poltin päällä vai pelkkä puhallin?
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

no niin kokeilin toista eberiä ja lähti pelaamaan jotenkin mutta savutti perkeleesti, aivan hirveesti, ei sillä voinut ajaa eber päällä, ja tuntui että tiputti naftaa pakoaukosta eli ei varmaan syttynyt ollenkaan kunnolla, ja nyt on kaks pöydällä osina mutta kun on ainakin tulpat erilaisia, toisessa menee naftaputki tulppaan ja toisessa ei, kumpi järkevämpi ehjätä, ja mistä muualta vois savutus johtua, tulpat pitäis molemmissa olla kunnossa, ohmit oikeet ja kyllä ne hehkuikin akkulaturilla, jaa niin, kai sammui aina välillä itsestään ja käynnistyi kun odotteli tai sammutti auton ja starttas uudestaan, ja ulkolämpötunnistin oikosessa.
opel vectra c 2,2 gts
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

-Antsa kirjoitti:
jjvirtan kirjoitti:Mistä se johtuu kun auton sammuttaa eberi jää vielä hönkimään,tai siis viheltää kuin pieni lentokone? 8)
ai että on poltin päällä vai pelkkä puhallin?
No en osaa sanoa varmasti :-? Luulisin että syttyy koska myös savuaa jonkin verran,ei kuitenkaan paljoa.Melko äänekäs laite...
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

jaa äänekäs, en kyllä kuullut omassa mitään mutta näin minkä nyt sen savupilven läpi näki. eikö sulla jjvirtan ollu sama savutus, mitäpä teit vai teitkö mitn.
opel vectra c 2,2 gts
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

lmb-58 kirjoitti:jaa äänekäs, en kyllä kuullut omassa mitään mutta näin minkä nyt sen savupilven läpi näki. eikö sulla jjvirtan ollu sama savutus, mitäpä teit vai teitkö mitn.
otin pois sulakkeen :o no nyt on jo eri auto kyseessä ja erilainen oire.Minä tunnustaudun laiskaksi eberin suhteen,ei vain aikaa riittänyt noitten kunnostukseen kun lohkolämmittimelläkin pärjää.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

pärjää sähköpeleillä ja mulla nekin toimii, mutta eihän tuo eberi ollu mikään hankala irroittaa kun jättää sen takapultin laittamatta, meni illalla 10 minuuttia niin oli eber nyrkissä, minä laitan sen toimimaan vaikka väkisin, uusi pelaa viimeistään.
opel vectra c 2,2 gts
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: eberistä taas

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Mutuilenpas hiukan savutuksesta :lol: Yhden puretun automaattieberin perusteella jo 250 tuhatta ajettu on ihan valmis. Tämä oli ollut taksina, jolla ehkä on ajomäärään nähden keskimääräistä vähemmän kylmäkäynnistyksiä. Ainakin tuossa ´99 mallin D3WZ:ssa hehkutulppa on varsinainen palopesän vieressä. Ja väliseinä palaa puhki. Käynnistysyrityksen huomaa naapurikin :o

Jälkiasennettu uusi D4W on toiminut Telestart R+:n kanssa moitteettomasti jo 5 vuotta. Jos käytän niin käytän aina vähintään 15 minuuttia. Tosin tuon langattoman käynnistimen kantomatka on kyllä mainosmateriaalissa törkeästi liioiteltu.

Tuosta lämpimiksenne vanha viestiketju :bye:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... =4&t=58646
Vastaa Viestiin