Huomenta!
Vähän jäissä ollut tämä auton laitto, nyt kun on ollu muutto / opiskelukiirettä.
Talvivanteet maalasin mustaksi, ja näyttää hyvälle. Siihen se hyvä sitten jäi...
Käytiin emännän kanssa lomailemassa hiljattain Tallinnassa, ja suunniteltiin lähtöä Opeliksilla. Päivää ennen tarkastin tietysti paineet ja nesteet. Kaikki oli OK.
Lähdin tsekkauksen jälkeen tallilta ajamaan, ja puhelimessa juteltiin että tällä autolla on nyt hyvä lähteä. Isäukko olis tarjonnu 2.5T S60 volvoa, mutta ajateltiin että säästetään ainakin bensassa.
Sen lauseen kun olin mennyt puhelimeen sanomaan, niin risteykseen hiljennellessä kuului hassunhauska rääkäisy konehuoneesta, ja matka loppui siihen.
Isä kävi trailerilla vetämässä opelin pois risteyksestä, ja antoi volvon avaimet käteen.
Jakopäänhihnan olin ostanut noin 25 000 km sitten, ja teetättänyt työn tutuntutulla korjaajalla. Eri paikoissa osto ja asennus. Samalla tietenkin vaihdettiin vesipumppu ja laturinhihna. Reissuunlähtöaamuna isä vei Opelin sille korjaajalle, kuka hihnan oli asentanut. Ei voinut muuta kuin jäädä odottamaan soittoa, että mikä sieltä sitten oli lauennut ja miten pahasti.
Matkalla korjaaja soitti, ja sanoi että hihnahan se sieltä on mennyt. Sovittiin, että katsotaan reissusta tultua mitä asialle tehdään.
Muutaman päivän päästä saavuimme reissusta, ja sain tietää että auto onkin jo jostain syystä noutokunnossa. Korjaamolla käteen lyötiin hauskasti 1000-1500 euron tarkkaan välimaastoon sijoittuva lasku.
Koko yläkerta oli käytetty koneistamolla. Siinä vaiheessa ei enää ollut paljoa sanomista, joten sain sentään vähän maksuaikaa opiskelijana.
Nyt kun summa ei ole vielä kokonaan maksettu, alkoi kone nakuttamaan kuin vanha traktori
Ajoin heti korjaamon pihaan, sillä ääni tuli selvästi yläkerrasta. Seuraavana päivänä sainkin jo hakea auton, johon oli vain lisätty 2 litraa öljyä
Mihin vaan lie se 2 litraa kadonnut, kun ennen hihnan räjähtämistä sitä tarkoin lisäsin?
Nyt 500km lisäämisestä on kone taas kenkkutuulella.. Öljyä on kulunut mitta-asteikon puoleenväliin tuossa ajassa, ja tyhjäkäynti vaeltaa sammumisen rajoissa. Ajaessakin kone pätkii niin, että veto loppuu kokonaan muutamiksi sekunneiksi..
Koska opiskelijabudjettini on rajallinen, eikä tämän auton arvo 213 000 ajettuna ole enää korjaamisen veroinen, julistan tämän Staran virallisesti raadoksi. †
Joko nyt koetan saada moottorivikaista 11-vuotiasta (onneksi hyväpeltistä) raatoa kaupaksi jollekin öljynäpille joka sattuu tarvitsemaan juuri Z16XE:n, tai ostan uuden motin 50% auton arvosta, ja opettelen itse moottorinvaihtoa. Tai sitten kulutan kukkaroni miinukselle, sillä jos vika onkin vaikkapa lohkossa tai männässä, ei korjaus ole enää pykälien mukaan takuun alla, ja korjaamo tuuppaa uuden laskun kouraan.