Z22YH pyörreläpät

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Olisiko joku jolla nämä läpät toimii niin ystävällinen ja kokeilisi läppien ohjauslaitetta joka siirtelee sitä läppien tankoa, että palaako se jousen avulla takaisin vai liikkuuko se ainostaan moottorin avulla myös takaisin ? Kokeilin sitä ohjauslaitetta kädessä ja se oli kyllä aika jäykkä varsinkin auki päin. Siellähän on jousi jonka pitäisi auttaa aukeamisessa ainakin jonkun verran, mutta jos joku voisi testata omastaan.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Kävin Metro-Autossa kokeilemassa vastaavasta autosta läppien liikettä (hätäinen kun olen). Kyllähän se melkein palautuu ihan sillä pelkällä jousivoimalla. Oman läppienmoottorin vipua joutuu lähes kaksin käsin vääntämään, joten alkaa näyttämään erittäin vahvasti siltä, että moottori menee vaihtoon.
Tosin katselin, että se moottori on kasattu muutamalla torxilla niin taidan purkaa sen ja katsoa onko siellä selkeästi jotain mikä jumittaa.

Kuten jossain aikaisemmassa viestissä olikin niin hinta on marmoritiskillä 274 eur.
Laitoin kyllä Britteihinkin kyselyn, että mihin hintaan sen sieltä saisi.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ei oo tullut perehdyttyä noitten sielunelämään vielä,ei kyllä ongelmiakaan ole mutta missä se ohjainlaite sijaitsee?


eikös tähän Z22YH moottoriin saanut opelilta peitelevyn egr venan tukkimiseen ja sitten vaan uusi ohjelma tupaan missä toi on poistettu käytöstä.jos teettäisi tuon ja sen jälkeen putsaisi koko imusarjasysteemin niin ei ainakaan olisi ongelmia tiedossa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Mä voin laitella kuvia tähän joku päivä, otin niitä samalla kun purin ton imusarjan pois. Ohjain on imusarjan päädyssä auton edestäpäin katsottuna imusarjan vasemmalla puolella. Vähän vaikea selittää, mutta kuva kertoo paremmin. Laitettu fiksusti noin päin, että sinne ei pääse kuin koko imusarjan irroittamalla. Jos se olisi kuskin puolella niin pystyisi varmaan vaihtamaan ilman imusarjan poistoa.
No..ei toi imusarjan pois ottaminen nyt mikään paha homma ollut. Laturin yksi pultti on pahassa paikassa ja imusarjan alapultin takaisin laittaminen voi olla haasteellinen homma, mutta muutenhan toi oli yllättävän simppeli homma. En kyllä ymmärrä miten noita autoja voi laittaa jos on isot kädet, näilläkin sormilla ihan tarpeeksi ahdasta :D

Juuri äsken siirsin rahat Britteihin, 145 GBP rahteineen, mun mielestä ihan sopuhinta vs. Suomen hinnat.

Mulla on tolla ajettu läppäsarjan vaihdon jälkeen 60 tkm ja ei siellä kyllä juurikaan karstaa ole. Luulen, että on tosiaan vaan toi moottori jumittanut. Purin moottorin ja siellä on vaan pieni moottori ja pari ratasta. Ongelma on se, että moottorin ratas on n. 8-10mm halkaisijaltaan ja sen pitää siirtää isompaa ratasta joka vasta siirtää läppien ratasta. Ei sille kyllä mitään voinut tehdä. Vähän se oli sellainen tahmean tuntuinen. Täytyy nyt toivoa, että tulee sillä kuntoon.
Väittäisin kuitenkin, että jos läpät on kuluneet niin ei ne noin jumiin voi mennä. Läppien tanko oli niin jäykkä palautuessaan, että sitä ei meinannut jaksaa yhdellä kädellä vetää. Normaalisti se kai tulee takaisin itsestään jousen avulla kun sen painaa kiinni-asentoon siitä tangon päästä kuskin puolelta.

En kyllä ymmärrä mikä tossa itse imusarjassa voisi hajota, koska läpät on noissa "tiivistekupeissa", joten niiden pitäisi kulua ensin puhki ja vasta sitten imusarja voisi kulua.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

kurkinkin tossa imusarjaa,katoin että sielä laturin päässä melkein sylinteri kannen päässä näkyy joku akselin tapainen.aattelin vaan kun kirjoitit että metrossa kävit testailemassa toisesta autosta että olisi jossain helpommassa paikassa.


noh,täytyy kumminkin hoitaa toi egr ensin pois pelistä kun se kerran on mahdollista,enemmän siitä haittaa on kuin hyötyä,sit ottaa toi imusarja käsittelyyn.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Joo, mutta kuskin puolelta näkyy se tangon pää kun otat moottorin suojan pois. Heti siinä imusarjan sisäänmenon alla. Siinä näkyy sellainen tanko missä on valkoinen pallo. Se on reunimmaisen läpän akseli.

Sitä kun työnnät sinne laturiin päin niin pitäisi liikkua aika helposti ja kun päästät irti niin pitäisi palata takaisin.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

olikin nuon helposti testattavissa.hienostihan tuo liikkuu kevyesti työntämällä ja palaa hienosti jousi voimalla takertelematta takaisin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Tässä lupaamiani kuvia.

Laitoin vielä nuolet mitä pitää purkaa jos haluaa itse tehdä. Itsellä suurin ongelma oli keksiä miten liittimet saa auki hajottamatta. Etenkin ecun johdot oli tosi tiukassa. Ei paha homma jos vaan vähänkin pysyy avaimet käsissä. Itse en ollut tehnyt koneelle juuri mitään ennen tätä. Vaikka eihän tässäkään nyt koneelle varsinaisesti mitään tehdä :)
Ja lisäksi tietysti ensin apulaitehihna pois. Sen poistamisesta olikin täällä:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=206649

Tietysti täytyy saada vielä tämä itsekin kasaan heti kun saa uuden ohjauslaitteen :D

Kuva

Kuva

Laturin johtoja ei tarvitse ottaa irti, mutta pultit tarvii. Ei mikään hauskin homma, yllättävän pienet välit.

Kuva

Muutama kuva läpistä

Kuva

Imusarjassa on vain läppien kumitiivisteet

Kuva

Ja läppien ohjainlaite
Kuva
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Päivitetään hiukan. Tänään tuli läpät postissa Briteistä. Voin kyllä varauksetta suositella puljua, http://autovaux.co.uk/ :thumbsup:
Vastaukset kyselyihin tuli aina illalla ja kuittasivat vielä kun paketti oli lähtenyt matkaan. Ainoa ihan pieni miinus oli, että lupailivat saavansa osan kahdessa päivässä, mutta oli tullut pieni viive ja vei neljä. Toimitusnopeus siitä eteenpäin oli todella hyvä. Keskiviikkoiltana kuittasivat, että saivat osan matkaan ja tänään jo postista noudettavissa. Läppien moottori oli ihan GM:n hologrammeilla varustetussa laatikossa.
Moottori kiinni imusarjaan, ihan hiukan joutuu nyt auttamaan läppien palautumista, mutta ei paljon. Eli vika tosiaankin oli siinä moottorissa.
Kaikki osat paikalleen ja autoa käyntiin. Meinasi kyllä usko loppua kun vasta 7 tai 8 kerta lähti käyntiin.
Pieniä sydämentykytyksiä aiheutti vikavalo. Kuittasin sen kerran niin, että virrat ei olleet päällä ja auto käyntiin niin valo vaan palaa. Uusi kuittaus virrat päällä auttoi ja vikavalo sammui. Eikä syttynyt ainakaan 10km koeajolenkin aikana.

Toivottavasti pysyykin nyt pois ja pitkään :worship:
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

itellä palautuu ihan ominavuin.

sen verran tuota kanssa tutkin että kun laittaa virrat päälle niin se moottori vetää ne läpät toiseen laitaan kuin mitä ovat virrat poissa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Luulen, että mulla se käyttötanko saattaa olla hiukan kulunut niin ei sen takia tule ihan omin avuin. Olisi pitänyt vaihtaa samalla, mutta ei tullut nyt tällä kertaa mieleen ja nyt oli jo pakko saada auto kasaan. Tulee nyt kuitenkin niin nätisti, että tuskin aiheuttaa ongelmaa ihan hetkeen.

Joo ne läpät on auki silloin kun koneen sammuttaa. Ainakin kylmänä ne meni kiinni kun käynnistin auton. Ja kun auton sammuttaa niin tanko liukuu kuljettajan puolelle ja silloin läpät on auki.

Muuttui muuten "hiukan" kulutus kun läpät toimii taas kuten pitää. Koeajolenkillä n. 5 km taajama-ajoa ja 5km moottoritietä n. 110km/h vakkarilla, rampilta täysi kiihdytys 130 asti. Kulutus matkalla 7.2l/100km :thumbsup:
Ennen remonttia ei päässyt alle 9 litran muuta kuin ihan tasaisessa matka-ajossa ja nopeus korkeintaan 85km/h.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
vegtra
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Heinä 2011, 10:55

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja vegtra »

Millä nimellä pyörreläpät löytyvät http://autovaux.co.uk/ sivustolta ja tarvitaanko vaihtamisessa myös jotain muita kilkkeitä? Alkoi vaan itseäkin houkuttamaan kun kuulin että vaihtaminen maksaa opel-liikkeessä n.500e.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

vegtra kirjoitti:Millä nimellä pyörreläpät löytyvät http://autovaux.co.uk/ sivustolta ja tarvitaanko vaihtamisessa myös jotain muita kilkkeitä? Alkoi vaan itseäkin houkuttamaan kun kuulin että vaihtaminen maksaa opel-liikkeessä n.500e.
Mulla taitaa olla kotona meilissä se läppien osanumero, voin laittaa sen illalla. Brittinimi niille läpille on swirl flaps.
Mulla on näköjään, tossa yhdessä viestissä, että läpät tuli postissa, mutta mähän vaihdoin sen ohjauslaitteen ja läpät pysyivät samoina :oops:
Jokatapauksessa, läppienkin hinta oli tuolla briteissä jotain ihan muuta kuin Suomessa.
Mitä tulee vaihtamiseen, niin eipä siinä välttämättä mitään muuta tarvitse vaihtaa. Apulaitehihnan voi tietysti vaihtaa jos ei ole hetkeen vaihdettu kun se täytyy ottaa kuitenkin pois. Hyvät hylsysarjat on oltava, itsekin täytyi käydä Biltemssa vielä asennuksen aikana kun ei mahtunut avaimet väliin. Ja torx-hylsyjä täytyy olla.
Kuten aikaisemmin laittelinkin niin muuten tossa ei mitään kauhean kummallista ole. Tarkkana vaan niin hyvin onnistuu jos edes vähänkin pysyy ruuvari kädessä.

Miten sulla se vika ilmenee ? Aika hanakasti ovat myymässä pelkkiä läppiä kauheaan hintaan, vaikka itselläkin läpät oli ihan ok, mutta läppiä ohjaava moottori oli jumissa.
Mullahan se läppien tanko ei liikkunut kuin lähes väkivallalla -> moottori jumissa. Mikäli se tanko kuitenkin liikkuu ihan jouhevasti niin silloin voisi olettaa, että läpissä on vikaa / läppä hypännyt pois ohjaustangosta. Tosin epäilen, että tässä mallissa tollaista ei pääse kovin herkästi tapahtumaan. Sen verran hyvin ne varret on siinä tangossa pujotettuna.
Mulle ei ole kyllä selvinnyt, että miten ne itse läpät vaurioituu ? :o Aika yksinkertainen mekaniikka niissä kuitenkin kun katsoo noita kuviakin.
Mutta suuntaa varmasti saat kun kokeilet ensin sitä liikkuvuutta. Ja toihan on muuten aika helppo ja nopea purkaa vaikka osittainkin, että pääsee katsomaan siirtotangon kunnon ja että kaikki läpät ovat varmasti kiinni tangossa. Purkaa vaan kaasuläppäkotelon pois ja siitä edestä niitä letkuja sivuun, että näkee sinne imusarjan väliin. Pahin homma mun mielestä oli ottaa se hihna ja laturi pois. Niitä ei viitsi kokoajan repiä pois ja laittaa takaisin.

Parashan on jos on aikaa seisottaa sitä autoa se pari viikkoa ja avaa ja katsoo mikä on vikana, mutta kaikilla se ei ole mahdollista. Itse tein näin ja turha ostos jäi tekemättä :peukku:
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
vegtra
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Heinä 2011, 10:55

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja vegtra »

Vika on ilmennyt nykimisenä ja voimattomuutena, Parhaiten kuitenki pikateillä esim. ohittaessa kun yhtäkkiä kierrokset tipahtavast tyhjäkäyntikierroksille ja mittaristoon syttyy huoltovalo. Auto sammuksii ja meno jatkuu taas kuin ei mitään vikaa olisikaan. Myös polttoainejärjestelmän valo palaa aika ajoin. Opel-huollossa vaihdettii takuuhuoltona polttoaineen paineensäädin. Mutta auto jatkaa oireiluaan aivan kuten ennenkin. Vikakoodeista ilmotusta pyörreläpistä eli ne olisi seuraavana tarkotus vaihtaa?..
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Mites kulutus ? Mulla ainakin nousi huomattavasti kun läpät ei toimineet kunnolla. Bensan korkeapainepainepumppu katsottu ?
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Vastaa Viestiin