Z22YH pyörreläpät

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Osaatko sanoa tarkalleen mikä vikakoodi ?
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Pyörreläppien osanumero on 93192896.
Hinta oli keväällä 171.90 puntaa.

Läppien moottorin osanumero on 24437713. Hinta kevällä oli 134.94 puntaa.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
jarppi23
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Loka 2010, 16:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja jarppi23 »

Terve, apua kaivataan!

Signum Z22YH:
P1112 vikakoodia pukkaa, joka selkeesti on tuo pyörreläppä jumi, kuten ketjussa käy ilmi. :evil:

Tässä ketjussa kuvattua varren-toiminnan testausta en pysty tekemään, kun tuo ohjainvarsi taitaa olla kokonaan poikki, koska ei ole näkyvissä sen pää.
Onko tuon ohjainvarren vaihto kuinka hankala tehdä? En tuossa kireässä talvisäässä vielä ehtinyt kummemmin tutkia, et mitä kaikkee on eessä, jos yrittäis päästä käsiksi suoraan "edestä/ylhäältä"?

Oisko jollakin virtuoosilla palstalla kokemusta? Samoin onnistuuko tuon ohjainmoottorin toiminnan testaus jotenkin? Ilmeisesti, se liikutti varren asentoa, kun auto päällä/pois eli jos näköyhteyden saisi ohjainvarteen niin pystyisikö toteamaan, ettei myös moottori ole "finito"? Vai oisko helpoin liittiminenavoista mitata? Itselle nuo sähköhommat on tosin melko hepreaa, mutta jos hyvät ohjeet on niin kyllä yleismittari löytyy :D

Harkitsen vielä koko imusarjan puhdistusoperaatioon ryhtymistä, eli jos saisi vielä elvytettyä pelkällä varren vaihdolla ko. vikakoodin. Kaasuläpän jo putsailin, mut näyttäs tosiaan tuo ohjainvarsi olevan pelistä pois, niin aattelin sitä koittaa ensinnä vaihtaa/vaihdattaa.

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii aikaa tähän uhrata ja neuvoa miestä mäessä :worship:

PS. Polttoaineenkulutus on melko miehekästä, kun vikakoodi on päällänsä...
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Ihmisen muistin on niin huono (ainakin itsellä), että en muista enää tarkkaan, mutta muistelisin, että ohjainmoottoria ei saa vaihdettua jos ei ei ota imusarjaa irti.
Itsellä meni tietokone uusiksi niin ei ole TIS:iä tällä hetkellä asennettuna niin en pääse tarkistamaan tota.

Epäilen kyllä, että se säätötanko olisi poikki mennyt. Kyllä se vaan on jumissa tai sitten läpissä on oikeasti vikaa.
Se tanko löytyy sieltä imusarjan etupuolelta. Kannattaa ottaa se suojamuovi pois koneen päältä niin näkee paremmin.
Muistaakseni imusarjan oikeassa reunassa (jos katsotaan kuskin paikalta) se näkyy parhaiten.
Siellä on musta muovinen tanko jota painetaan niin se pitäisi liikkua suhteellisen herkästi ja palautua takaisin.
Voin yrittää katsoa valokuvista illalla kun jos löytyisi ulkoiselta kovolta. Otin silloin hommasta kuvat kun vaihdoin sen ohjausmoottorin.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Katselin tota TISiä ja en nyt millään löydä siitä läppien vaihdon ohjetta.
Mutta imusarjan kuva löytyi ja se näytti kyllä vahvasti sille, että ei sitä ohjainmoottoria saa vaihdettua ilman, että ottaa sen koko imusarjan pois.
Se tanko on muistaakseni pujotettu niin siihen moottoriin, että sitä ei saa irti ennen kuin läpät on irroitettu.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
jarppi23
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Loka 2010, 16:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja jarppi23 »

Kiitos, teemuramalle asiaan paneutumisesta.
Masa329
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 10:19
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Masa329 »

Heippa

Viikonloppuna sytytti tuommoinen z22yh päästöhäiriöstä kertovan merkkivalon ja vikakoodi kertoi näiden samaisten läppien ongelmasta.
Käsittääkseni niissä läpissä on imusarjan ulkopuolella sellainen musta muovinen yhdystanko niin se oli jostain syystä päässyt irti kolmesta kiinnikkeestä ja kuskinpuolein pää makasi irrallaan.
Alkuun vikakoodi ei suostunut poistumaan mutta kun aikani räpläsin sitä tankoa niin se irtosi kokonaan ja nyt myös vikakoodi suostui poistumaan ja häiriövalokin sammui.
Eli nyt käsittääkseni se moottori mikä niitä läppiä säätää ei vaikuta mihinkään ja auto toimii normaalisti niin mitä on viisammat mieltä että onko nyt suuri riski johonkin suureen ongelmaan jos tuolla ajaa ilman sitä tankoa?
Tankoa tuskin saa paikoilleen ilman imusarjan irroitusta ja siihen ei itselläni riitä halua lähinnä sen apulaitehihnan irroituksen hankaluuden vuoksi.
Eli uskaltaako tuolla ajaa siihen asti kun saa sen pajalle laittoon.
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja mav »

Mutua on, mutta sanoisin ettei tuo ihan paras ratkaisu ole nyt sinulla ilman tankoa, koska läpät voivat ehkä liikkua hieman itsekseenkin ja jokainen olla eri asennossa. Jos saisit ne lukittua esim auki asentoon jotenkin...

Mitä apulaitehihnan irroitukseen tulee niin se nyt on helppo homma. Rälläköit siihen vaikka 16mm pultista 25mm pitkän. Sitten kierrepäähän teet 9,5x9,5mm neliökannan. Ujutat pultin koloon ja väännät pultin päästä lenkkiavaimella auton alapuolelta (sisälokasuoja irroitettuna).
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja mav »

Pystyykö tuon läppien ohjain servomoottorin testaan muuten jotenkin? Vissiin kun virrat kytkee niin tuon kuuluukin pitää jonkin sortin vikinää/ulinaa?
Tuli mieleen onko OPCOM:ssa jokin toiminnallisuus testi ko. servomoottorille?
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Kun laittaa virrat päälle niin se muistaakseni menee laidasta laitaan. Toinen vaan kääntämään virrat päälle ja toinen katsomaan.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja mav »

Mitenköhän tuo äänekkyys, mahtaakohan olla normaalia?
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Muistaakseni se pitää mullakin sellaista vinkumista vaikka moottori on aika uusi.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mielenkiintoinen juttu...

Korjasin hiljattain kuskin puolen takaoven johtosarjan katkenneen maajohdon, kun sisävalo ei siitä syttynyt. Myös vikakoodi siitä oli tullut, joka oli "high voltage/open circuit" tjsp. Nollasin tuon vikakoodin, kun homma tuli kuntoon, mutta samalla tarkistin onko muita.
No, olihan moottorissa: P1112 64, swirl lap adaptation malfunction :o .
Nollasin senkin pois.

Nyt uudelleen huvikseen katsottuna niin tuo P1112 64 on tullut takaisin. Mitään oiretta autossa ei huomaa eikä vikavalo mittaristossa pala auton ollessa käynnissä. Huomasin kuitenkin, että virrat päällä ollessa (ei käynnissä) palaa keltaiset moottorin- ja jakoavaimen kuvakkeet. Sammuvat heti, kun auto käynnistyy. Aloin seuraamaan tuota jakarin kuvaa ja vikakoodia, niin nehän liittyvät toisiinsa. Toimii kuitenkin sikäli jännästi, että välittömästi auto käynnistäessä ei tuo vikakoodi ehdi tulla. Tietenkin kun sen on ensin kuitannut pois. Mikäli vähänkin hitaammin auton käynnistää, niin ehtii tulla :roll: .

Aloin sitten tutkimaan tuota pyöreläppäsysteemiä, että miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Sehän kuitenkin toimii käsittääkseni ihan ok. Kun virrat ei ole päällä, tanko on kuskin puoleisessa päässä pisimmällä. Olen ymmärtänyt, että silloin läpät on täysin auki. Käsin painettuna tanko liikkuu hyvin ja palautuu itsestään lepoasentoonsa. Sitten se mitä tapahtuu virtojen kytkemisen jälkeen hetken päästä, menee seuraavasti. Jonkin aikaa kun virrat on olleet päällä (vaikea sanoa montako sekuntia, mutta hyvin ehtii kuskin paikalta siirtyä konehuoneen puolelle katsomaan) tanko käy toisessa ääriasennossa ja palaa takaisin. Läppämoottori siis toimii. Kuitenkin tässä vaiheessa täytyy tuon vikakoodin jotenkin ilmestyä.

Aloin testaamaan läpän toimintaa testerillä pakko-ohjauksella (auto ei käynnissä). Launchilla voi, mutta OpCommilla ei, tehdä tuon toiminteen. Testerillä voi liikuttaa läppämoottoria lepoasennosta johonkin oisko 20% pykälin olevaan asentoon jossa se käy vähän aikaa ja palaa sitten takasin lepoasentoon. Kokeilin kaikki nuo eri asennot tuon 0...100% välillä ja ihan selvästi pelaa täysin ok. Testeri oli kädessä konepellin alla kun tein testejä. Testerillä näkee sitten auton ollessa käynnissä ja kaasua polkiessa miten tun moottorin ohjaus PWM muuttuu. Se näkyy %-arvona ja tyhjäkäynnillä on jossain 10% hujakoilla. Kaasua ryntäytettäessä vilahtaa isojakin %-lukuja. Pitäisi kai vielä testata ajossa, kun tuossa paikallaan ei oikein saa eri tiloja esiin.

Nyt jäi mietityttämään, että mistä tämä P1112 64 eli tuon systeemin adaptaatio virhe oikein tulee. Ajoa se ei haittaa ja läppämoottori toimii moitteetta. Katsoin TIS2000:sta sähkökaaviokuvat, että moottorin akselilla on myös potentiometri, joka kertonee missä asennossa läppäakseli todellisuudessa on. Voisikohan olla, että tämä potentiometri on rikki. Potikalle menee 5V jännite sekä maa ja liulta antaa 0-5V signaalia eculle. Mistään en löytänyt testerissä (Launch x431) enkä OpCommissa kohtaa mistä näkisi tuon läppämoottorin antaman asentoanturin signaalia. Jos vaivaa asia oikein kovasti, täytynee mitata se suoraan tuosta läppämoottorin liittimestä/johtosarjasta.

Uskoisin itse, että tuossa potikan antamassa signaalissa on jotain häikkää, mutta kun moottorillle on virtapiiri ehjä sen oletetaan toimivan ja ilmeisesti läppien toiminta voidaan toissijaisesti tulkita esim. imusarjan alipaineen ja ilmamassamittarin kautta. Siksipä ajossa vikavalot eivät syty :) .
Vikakoodi ehtii syntyä tuon läpän liikkuessa virrat päällä, mutta ei käynnissä, kun tuota toissijaista tietoa ei ole käytettävissä ja vain potikan signaalia käytetään adaptaatioon. Ja se nyt olisi virheellinen. Olisikohan näin ?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja mav »

Niin pitkä tarina sulla, mutta sanoisin että joudut vaihtaan ne läpät. Se on ihan paska keksintö ja muovia tietysti kaikki. Ne kuluu. Jos haluut esim. kokeilla häipyykö noi vikakoodit niin voin myydä toimivan servomoottorin. Vedät nippusiteillä tms. läpät tappiin eli auki ja tällä toisella servolla ns. kuitataan vikakoodit. Ei siis merkitystä kuhan huitoo mitä huitoo konetilassa. Sen servon sähkösyötön liittimen saa irti ilman imusarjan irroitusta. Muutoin sulla lienee remppa edessä kohta puoliin jos ymmärsin oikein.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, tuli vähän liian pitkä tarina, mutta lyhenentään vähän.

Vikakoodi P1112 64 syntyy, mutta läppäakseli liikkuu hyvin ja kevyesti niin läppämoottorin avulla kuin käsin manuaalisestikin. Kuten myös palautuu itsekseen lepoasentoon. Ajossa ei pienintäkään huomiota mistään viasta. Eikä vikavalo (keltainen jakari) pala kuin vain pelkästään virtojen ollessa päällä. Sammuu heti kun auto käynnissä. Vikakoodi syntyy jo ennen kuin auto edes on käynnissä ja jakarin kuva palaa, mutta heti käynnissä häviää. Jää tietenkin vikamuistiin ja sen näkee testerillä.
Testerillä pakotettuna läppämoottori ajaa aina säädettyyn arvoon välillä 0...100% eli mekaanisestikin toimii. Näkee hyvin kun tanko ja siihen liitetty vivut liikku laidasta laitaan.

Eipäily kohdistuu moottorin akselilla olevaan asentoanturiin (potentiometriin). Läpät ja moottori toimii, mutta ilmeisesti tarkkaa tietoa sen asennosta ei välity ECUlle.
Joten pelaa kai siis nyt pelkästään moottorin PWM-ohjauksella olettaen akselin liikkuvan oikeaan asentoon. Tämä siis puhdas veikkaus.

Läppä moottorissahan se vika lienee ja on muistaakseni joskus jo vaihdettukin edellisen(sten) omistajien toimesta. Eipä tuosta kyllä mitään muuta konkreettista haittaa ole kuin tuo vikakoodi. Eikä siitäkään olisi tietoa, jos ei testerillä lukisi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin