Vectra C ja käsijarrun säätö

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
Anzah
'Senator'
'Senator'
Viestit: 989
Liittynyt: 30 Kesä 2005, 17:32
Paikkakunta: Espoo-Heinola

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Anzah »

Ei sulla olis kuvaa laittaa tuosta uudesta viritelmästä?

Itellä on nyt kaikki vaihdettu uusiin ja toimiviin, mutta samaa ongelmaa edelleen. -Kun saa pitämään, niin jää laahamaan ja kun ei laahaa, niin ei pidä...

Jos se kahvan alla olevan tapin kierre olisi sen tapin loppuun asti, niin laittaisin siihen sopivan mutterin ja säätäisin sillä.
Tosin en ole varma onko se edes kierre vai pelkkä uritus automaattisäätöä varten.

Yksi, mitä myös epäilen on että vaijerien linkki jumittaa johonkin, mutta kun on niin veemäisessä paikassa pakoputkien alla, ettei sinne niin vaan mennä...
007 ja Pallosalama -(z)-
ZippoII
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 08:32

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ZippoII »

Mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään kun välillä käkkärin vipu nousee täysin ylös ja jos painaa jarrun pohjaan, niin vipu säätyy puoleen väliin, mutta hetken kuluttua kun käppäriä vetelee niin vipu nousee taas ylös? Voitelin satuloiden vivut ja kääntelin niitä samalla pihtien avulla. Mielestäni vivut eivät jumitelleet. Voiko käsijarrun automaattisäätö olla jotenkin kulunut (joka on ilmeisesti keskikonsolin alla)? Saakohan siihen varaosia?
ZippoII
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 08:32

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ZippoII »

Jepulis. Purin keskikonsoli irti (ohjeet löytyi täältä: https://youtu.be/zEq1_QDWa0E) ja olen nyt hetken aikaa tässä ihmetellyt käsijarrun automaattisäätöä. En kyllä keksi tuosta selvää vikaa :(

Ongelma on siis se että käsijarrun vipu nousee liian ylös. Kun vika on päällä ja laittaa jarrupolkien pohjaan ja vetelee käsijarrua niin vaijeri säätyy kohdalleen. Kun antaa auton seistä jonkin aikaa niin vika saattaa palata.

Satulan vivut jo herkistelin ja mielestäni ne toimivat. Enkä myöskään huomaa mitään ilmeistä vikaa tuossa automaattisäädössä.

Mielestäni vika täytyy kuitenkin olla siinä että vaijeri pääsee itsekseen löysäksi.

Mitähän tässä kannattaisi tehdä? Onko kukaan vaihtanut automaattisen säädön osia?
ZippoII
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 08:32

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ZippoII »

Hitaasti etenee... No sain käsijarrun säädön nollattua. Siihen paras konsti oli pienen vinkan käyttöön jolla puristin jousen kasaan.

Kun nollauksen jälkeen vetelee käppäriä, niin vaijeri säätyy, mutta vipu nousee liian ylös. Jos poljen jalkapedaalilla jarrua ja sitten vedän käppäriä, niin sitten vaijeri säästyy järkevällä tiukkuudelle. Eli kun palat on lähempänä levyä niin silloin käppäri pelaa?!?

Pitäisiköhän mun nyt kuitenkin ottaa satulat auki ja herkistellä varuiksi kaikki paikat?
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Taitaa olla satulasta mäntää pyörittävät kierteet rikki. Jarrua poljettaessa neste painaa männät ulos ja jarru toppaa. Kun vedät käsijarrua tuon jälkeen, niin männät on ulkona ja jarru pitää hyvin. Sitten jos yrität vetää käsijarrukahvasta ilman että olet pumpannut jarrua, niin kahva nousee liian ylös, koska kierteet on sököt, eivätkä ne jaksa enään pyörittää mäntää ulospäin. Näin itse järkeilin tuon asian, eikä siihen auta kuin uudet satulat.

viewtopic.php?t=244835

viewtopic.php?t=202658

Yleensä nuo kierteet menee rikki, kun mäntää yritetään painaa väkisin sisään, vaikka oikeasti se pitäisi laittaa sisään pyörittämällä juurikin noiden kierteiden vuoksi.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
ZippoII
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 08:32

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ZippoII »

Kiitos vastauksesta.

Päätin että puran ja herkistelen takajarrut kokonaisuudessaan. Toisen puolen sain purettua ja kasattua, mutta toisen puolen loppukasaus jäi huomiselle.

Herkistelin vipua ensin palojen kanssa ja sitten uudelleen ilman paloja (satula irrotettuna). Ilman paloja mäntä tuli ulos odotetusti, mutta sen takaisin kiertäminen olikin isompi homma, eli mäntää sai kiertää todella paljon että sain sen takaisin ala-asentoon. Eli onkohan sieltä tosiaan mennyt kierre? Miten hieno kierre männässä on?
ZippoII
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 08:32

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ZippoII »

No nyt on kaikki mahdollinen herkistelty ja rasvattu (vivut, liukutapit, palat, vaijerit, käkkärin mekanismi...).

Mitä nyt pienen lenkin kävin heittämässä niin käkkäri tuntuu pelaavan. Toivottavasti tämä korjaus auttoi, kun muuten taitaa olla edessä satulojen vaihto.

Mulla oli joskus G Astra siinä jumitti myös noi satulan vivut. Loppuvaiheessa vipuja piti herkistellä puolen vuoden välein (ilmeisesti mekanismi oli jo niin täynnä kuraa ja tiivisteet kulahtaneet).
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Hyvä että tuli kuitenkin herkistämällä kuntoon. Käsijarrumekanismin toimivuutta voi myös testata sillä, että otat satulan irti, ja pyydät kaveria vetämään kevyesti käsijarruvivusta. Männän pitäisi liikkua kohtalaisella vedolla parisen senttiä. Jos liikkuu vain millejä, niin silloin ne kierteet on rikki.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Anzah
'Senator'
'Senator'
Viestit: 989
Liittynyt: 30 Kesä 2005, 17:32
Paikkakunta: Espoo-Heinola

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Anzah »

ascona_c kirjoitti:Hyvä että tuli kuitenkin herkistämällä kuntoon. Käsijarrumekanismin toimivuutta voi myös testata sillä, että otat satulan irti, ja pyydät kaveria vetämään kevyesti käsijarruvivusta. Männän pitäisi liikkua kohtalaisella vedolla parisen senttiä. Jos liikkuu vain millejä, niin silloin ne kierteet on rikki.
Eli voiko olla, että minun uudet satulat ovat jo alkujaan huonot/rikki kun männät ei liiku kässäriä vetämällä kuin muutaman millin?
Ihan kaamea taistelu ollut tämän kanssa, vaikka kaikki osat kahvapakettia lukuunottamatta uusia...
007 ja Pallosalama -(z)-
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Anzah kirjoitti:
ascona_c kirjoitti:Hyvä että tuli kuitenkin herkistämällä kuntoon. Käsijarrumekanismin toimivuutta voi myös testata sillä, että otat satulan irti, ja pyydät kaveria vetämään kevyesti käsijarruvivusta. Männän pitäisi liikkua kohtalaisella vedolla parisen senttiä. Jos liikkuu vain millejä, niin silloin ne kierteet on rikki.
Eli voiko olla, että minun uudet satulat ovat jo alkujaan huonot/rikki kun männät ei liiku kässäriä vetämällä kuin muutaman millin?
Ihan kaamea taistelu ollut tämän kanssa, vaikka kaikki osat kahvapakettia lukuunottamatta uusia...
Ei kai vaan joku ole mennyt mäntää pelkästään painamalla sisään työntämään :cry: ?
Sillä tavalla saa varmasti uudenkin satulan rikki :hammer: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Anzah
'Senator'
'Senator'
Viestit: 989
Liittynyt: 30 Kesä 2005, 17:32
Paikkakunta: Espoo-Heinola

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Anzah »

Itse pyörittelin ihan pihtien kärjillä, kun uudet oli varsin herkässä kunossa.
007 ja Pallosalama -(z)-
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Entä jos otat vaijerin irti siitä satulan päältä, ja käännät sitä linkkua käsin. Liikkuuko yhtään enempää?

Lähinnä että onko vaijerin liike satulan päässä riittävä

E: Ja jos tarvikeliikkeessä on noita satuloita hyllyssä (esim.Motonet) niin käy kokeilemassa liikkeen toisesta satulasta että miten tuo mäntä tulee ulospäin kun linkkua kääntää. Muutaman millin liike ei yksinkertaisesti jaksa painaa palaa tarpeeksi levyä vasten.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
juzze
OCF Member 2020
Viestit: 2792
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja juzze »

ascona_c kirjoitti:Entä jos otat vaijerin irti siitä satulan päältä, ja käännät sitä linkkua käsin. Liikkuuko yhtään enempää?

Lähinnä että onko vaijerin liike satulan päässä riittävä

E: Ja jos tarvikeliikkeessä on noita satuloita hyllyssä (esim.Motonet) niin käy kokeilemassa liikkeen toisesta satulasta että miten tuo mäntä tulee ulospäin kun linkkua kääntää. Muutaman millin liike ei yksinkertaisesti jaksa painaa palaa tarpeeksi levyä vasten.
Mihin sitä liikettä tarvii senttitolkulla jos palat on käytännössä levyä vasten valmiiksi lepäämässä ja männät/mäntä palaa vasten?
Astra J sport tourer 2.0cdti A
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

juzze kirjoitti:
ascona_c kirjoitti:Entä jos otat vaijerin irti siitä satulan päältä, ja käännät sitä linkkua käsin. Liikkuuko yhtään enempää?

Lähinnä että onko vaijerin liike satulan päässä riittävä

E: Ja jos tarvikeliikkeessä on noita satuloita hyllyssä (esim.Motonet) niin käy kokeilemassa liikkeen toisesta satulasta että miten tuo mäntä tulee ulospäin kun linkkua kääntää. Muutaman millin liike ei yksinkertaisesti jaksa painaa palaa tarpeeksi levyä vasten.
Mihin sitä liikettä tarvii senttitolkulla jos palat on käytännössä levyä vasten valmiiksi lepäämässä ja männät/mäntä palaa vasten?
No, jos noin viidellä kahvan napsulla pyörän pitäisi olla täysin lukossa, niin liikkeen pitää olla satulan päässä reilu. Muutamalla millillä kahva on jo täysin pystyssä ennenkuin jarru toppaa edes vähän.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mitäs sitten tekee jos käsijarru kahva ei nouse kuin sentin eli yhden napsun. Palat on uudet ja satulat. Levyt vanhat hiotut. Tuhkakupin alla takana on yksi kuuskolo ruuvi. Mikä sen virka on ja keskikonsoli pitää vissiin purkaa että saa vaijerit vaihdettua?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin