Astra G ja ilmastointi mykkänä

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Marmyll
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 21:34

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Marmyll »

Mulla myös ongelmana kylmästöinnin toimimattomuus. Typellä paineistettu järjestelmä ja vuodonilmaisuainetta ruiskuteltu joka liitokseen ja lauhduttimen kennoon josta vuoto sitten löytyi! :thumbsup: Kaks reikää flektin moottorin kohdalta! SUOSITTELEN muuten joskus putsaamaan sen flektin ja kennon välin, oli aikas reilusti törkyä siellä!!
Tähän liittyen, onko jollain hyviä vinkkejä ko. kennon vaihtoon? Tilasin kennon motonetista ja ajatuksena vaihtaa itse..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuli vastaan sivu, jossa kuvia huoltoventtiilin "sielun" poistotyökaluista.
Tuossa :
http://www.uacparts.com/catalog/homepag ... Tools.html
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

On hyvä sivu. minkä linkkasit. Texasissa ou jee...

Laitoin alle linkkejä jossa saa myös osia mutten vajaan euron venttiiliä todellakaan tilaa Missourista USA sta. Lentorahti ei paljon tosin noin keveällä osalla maksaisi, mutta kun saan ajalliseksi (Ilmestyy ylimääräinen saturainen ja alkaa helle vaivata :roll: ) haen scrader venttiilin rengasliikkeestä, vaihdan sen LP puolelle ja vien taas ilmastointihuoltoon.
Shrader venttiili
Avaamistyökaluja

edit1
Paitsi että niitäkin on näköjään ainakin 6 eri kokoa, no nuo 2 alimmaista eivät ainakaan sovi...
TR-4 - straight metal stem (8 mm dia.)
TR-6 - straight metal stem (8 mm dia.)
TR-13 - straight rubber stem (11.5 mm dia.)
TR-15 - straight rubber stem (16 mm dia.)
TR-87 - short 90° metal stem (10 mm dia.)
TR-87C - tall 90° metal stem (10 mm dia.)
Voisi olla allaolevan kuvan venttiili, löytyi linkistä
Kuva

edit2
Kokeilin tänään (9.6.10) painaa suhauttaa LP-venttiiliä ja siellä on vielä painetta jäljellä ? ! Mittasin kompuran vetokäämin ja ehjä oli (3,8 Ω )
Oottelen että tilin saldo antelee myöten ja soitan eka Opelixin merkkihuoltoon josko heillä olisi LP venttiili tai sielu kotona, jos ei ole,
tilatkoon sen ja sitten ajelen nokka pystyssä :D ja törsääminen mielessä Opelille ilmastointi huoltoon jossa venttiili tai ainoastaan
schrader-sielu vaihdetaan ja järjestelmä jälleen täytetään, tehkööt kuinka päin haluavat.

Schrader-sielujakin on tosiaan olemassa yli kymmentä eri mallia yksin ilmastointia varten ja useita kokoja joten annan periksi ja hoidan homman helpoimmalla ja varmimmalla tavalla.
Ps1 Kokonaisia LP-puolen huoltoventtiilejäkin on saatavana Astra G hen vm 01 jos eivät saa oikeaa sielua hankituksi.

Hatuttaa kun edellisessä ilmastointihuollossa eivät muka joutaneet etsiä muualta vuotoja enkä itsekkään tarkkaillut vihreän väriaineen poistulokohtia.
Ps2 Luin enkunkielisestä ilmastoitilaitehuoltajan oppaasta että vuotokohtaa etsittäessä on ensiksi tarkistettava venttiilit ja senhän vuodon hän löysikin.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

No jaa... tuli vain sellainen hetken lampunvälähdys ja paiskasin googleen sanat: air condition service connection valve core (remover) .
Tuo saitti oli sitten ensimmäisellä hakusivulla... en siis selannut kaikkia läpi.

Okay... eipä tietenkään kannata tuolta tilata... lähinnä ajattelin, että linkistä näkee sen työkalun mallin.

Täällä on aika uusi topicci Omegan ilmastoinnin vastaavasta venttilistä.
Tuossa: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a

Saattaa hyvinkin olla tuo venttiili. Toisaalta, jos järjestelmä on jo tyhjä, niin sen vanhan venttiilin sielun voi mahdollisesti kiertää sieltä pois malliksi ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4672
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Tuli magneettikytkin vaihdettua mutta eipä puhalla vieläkään kylymää. Noh, huomenissa tarkistamaan kylmäaineet/vuodot.

Suhteellisen helppo homma, alle 2 tuntia meni.
Remmi pois, kompura kolme torxia auki ja kompuran päästä pieni torx auki että saa päätylevyn pois. On liimalla kiinni että on hieman tiukassa kiertää, joutuu jollain pitämään päätylevyä kiinni.
Lukkorengas pois ja hihnapyörä lähtee irti, toinen lukkorengas pois ja magneettikytkin on käsissä. Levittävät suorat lukkorengaspihdit tarvitsee ja kaksi isointa lukkorengasta on ne irroitettavat, ei sitä pienintä akselin sisäsällä.
Johnny, la gente esta muy loca.
makinju2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2009, 22:04

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Johnny kirjoitti:Tuli magneettikytkin vaihdettua mutta eipä puhalla vieläkään kylymää. Noh, huomenissa tarkistamaan kylmäaineet/vuodot.

Suhteellisen helppo homma, alle 2 tuntia meni.
Remmi pois, kompura kolme torxia auki ja kompuran päästä pieni torx auki että saa päätylevyn pois. On liimalla kiinni että on hieman tiukassa kiertää, joutuu jollain pitämään päätylevyä kiinni.
Lukkorengas pois ja hihnapyörä lähtee irti, toinen lukkorengas pois ja magneettikytkin on käsissä. Levittävät suorat lukkorengaspihdit tarvitsee ja kaksi isointa lukkorengasta on ne irroitettavat, ei sitä pienintä akselin sisäsällä.
Miten tuo remmi lähtee pois?
Avatar
jaskiainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 14:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja jaskiainen »

siinä laturin kupeessa on kiristysrulla (jousikiristys). Sitä kun vähän jollain kampeaa liikkeelle niin hihna löystyy.
Ei tarvi availla ruuveja eikä mitään semmosta. Vain raakaa voimaa...
Astra G caravan -99 1.8 X18XE1
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4672
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Johnny »

makinju2 kirjoitti:
Johnny kirjoitti:Tuli magneettikytkin vaihdettua mutta eipä puhalla vieläkään kylymää. Noh, huomenissa tarkistamaan kylmäaineet/vuodot.

Suhteellisen helppo homma, alle 2 tuntia meni.
Remmi pois, kompura kolme torxia auki ja kompuran päästä pieni torx auki että saa päätylevyn pois. On liimalla kiinni että on hieman tiukassa kiertää, joutuu jollain pitämään päätylevyä kiinni.
Lukkorengas pois ja hihnapyörä lähtee irti, toinen lukkorengas pois ja magneettikytkin on käsissä. Levittävät suorat lukkorengaspihdit tarvitsee ja kaksi isointa lukkorengasta on ne irroitettavat, ei sitä pienintä akselin sisäsällä.
Miten tuo remmi lähtee pois?
15mm lenkkiavaimella kääntää hihnapyörästä.
Johnny, la gente esta muy loca.
makinju2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2009, 22:04

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Johnny kirjoitti:
makinju2 kirjoitti:
Johnny kirjoitti:Tuli magneettikytkin vaihdettua mutta eipä puhalla vieläkään kylymää. Noh, huomenissa tarkistamaan kylmäaineet/vuodot.

Suhteellisen helppo homma, alle 2 tuntia meni.
Remmi pois, kompura kolme torxia auki ja kompuran päästä pieni torx auki että saa päätylevyn pois. On liimalla kiinni että on hieman tiukassa kiertää, joutuu jollain pitämään päätylevyä kiinni.
Lukkorengas pois ja hihnapyörä lähtee irti, toinen lukkorengas pois ja magneettikytkin on käsissä. Levittävät suorat lukkorengaspihdit tarvitsee ja kaksi isointa lukkorengasta on ne irroitettavat, ei sitä pienintä akselin sisäsällä.
Miten tuo remmi lähtee pois?
15mm lenkkiavaimella kääntää hihnapyörästä.
Eli sitä urospuolista torxia ei olisi tarvinnut löysätä kiristimestä? 15mm lenkki oli ehdoton. Itselläni oli se kompuran päätylaipan torx-ruuvi niin tiukassa, että piti porata pois. Korvasin kuusiopultilla (M6x16), jousiprikalla ja tavallisella aluslevyllä. Kompuran saa letkuja irrottamatta pyöräkotelon etupuolelta käsille, kun irrottaa edestä sen alamuovin, pyöräkotelon etupuolelta kulman muotoisen pohjamuovin (4xAV8) ja äänitorven (1xAV13) . Silloin tuon pääsee hyvin poraamaan. Kompuran kiinnityspulteista kahteen alimpaan pääsee käsiksi helpoimmin auton alta. Hihna meni takaisin paikalleen siten, että viimeisenä lähti pujottamaan ylintä pienintä hihnapyörää (laturi vai vesipumppu?) laittamalla sen yläpuolelta hollille ja vetämällä samalla hihnaa normaalia pyörimissuuntaa vastaan. En tiedä, päteekö sama ohje uuteen hihnaan.
Jartim
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2010, 13:15

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Jartim »

Käytin tänään Astraa Lappväärtissä, Kylservice - Kylmähuolto Kenneth Lillhannus- nimisessä kodinkonehuoltoliikkeessä. Astran ilmastointilaitteen nesteet oli ilmeisesti kokonaan kuivuneet, koska puntarin mukaan sinne meni 700g, joka oli myös konehuoneessa olevan lätkän mukaan maksimi määrä. 200g:n jälkeen auto piti käynnistää ja ilmastointi laittaa päälle täydelle teholle, jotta järjestelmä tulisi kokonaisuudessaan täyteen. Ilmastointi alkoi taas toimia kuten pitää. Toimenpide vei aikaa noin 10minuuttia ja maksoi 45euroa.
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4672
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Johnny »

makinju2 kirjoitti:
Johnny kirjoitti:
makinju2 kirjoitti:
Johnny kirjoitti:Tuli magneettikytkin vaihdettua mutta eipä puhalla vieläkään kylymää. Noh, huomenissa tarkistamaan kylmäaineet/vuodot.

Suhteellisen helppo homma, alle 2 tuntia meni.
Remmi pois, kompura kolme torxia auki ja kompuran päästä pieni torx auki että saa päätylevyn pois. On liimalla kiinni että on hieman tiukassa kiertää, joutuu jollain pitämään päätylevyä kiinni.
Lukkorengas pois ja hihnapyörä lähtee irti, toinen lukkorengas pois ja magneettikytkin on käsissä. Levittävät suorat lukkorengaspihdit tarvitsee ja kaksi isointa lukkorengasta on ne irroitettavat, ei sitä pienintä akselin sisäsällä.
Miten tuo remmi lähtee pois?
15mm lenkkiavaimella kääntää hihnapyörästä.
Eli sitä urospuolista torxia ei olisi tarvinnut löysätä kiristimestä? 15mm lenkki oli ehdoton. Itselläni oli se kompuran päätylaipan torx-ruuvi niin tiukassa, että piti porata pois. Korvasin kuusiopultilla (M6x16), jousiprikalla ja tavallisella aluslevyllä. Kompuran saa letkuja irrottamatta pyöräkotelon etupuolelta käsille, kun irrottaa edestä sen alamuovin, pyöräkotelon etupuolelta kulman muotoisen pohjamuovin (4xAV8) ja äänitorven (1xAV13) . Silloin tuon pääsee hyvin poraamaan. Kompuran kiinnityspulteista kahteen alimpaan pääsee käsiksi helpoimmin auton alta. Hihna meni takaisin paikalleen siten, että viimeisenä lähti pujottamaan ylintä pienintä hihnapyörää (laturi vai vesipumppu?) laittamalla sen yläpuolelta hollille ja vetämällä samalla hihnaa normaalia pyörimissuuntaa vastaan. En tiedä, päteekö sama ohje uuteen hihnaan.
Joo riittää että kääntää siitä pyörästä, ei tarvii löysätä mitään.
Letkuja en kans irroitanut ja pyöräkotelon kautta vaihdoin magnettikytkimen
Johnny, la gente esta muy loca.
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Täyttä asiaakin, omia ja muiden kokemuksia ns "ilmastoinnin huollosta". Huomenna vaihdetaan ainakin LP-venttiili ja tarkistetaan typellä sekä UV-valolla vuodot.

"editointi" Kävin 23.06.2001 ilmastointihuollossa jossa etsittiin vuotokohdat UV-valon sekä lasien avulla.
Löytyivät: LP-venttiilistä, Kompuran stefoista sekä lauhdutin/kuivain yhdistelmästä. Ei tulisi kovin halvaksi korjauttaa. 1000€ oli merkkihuollon arvio ja Vaasan Jäähdytinkeskukselta kävin kysymässä pelkkien osien hintoja. Lauhdutin kuivain: 179€ ja täydellinen AVA merkkinen kompura 568€ = YHT 747€ joten toivonkin tässä kylmiä kesiä .......

Tekniikan Maailma 12/2010 mukaellen


Vuodon havaitseminen

Oikea tapa vuodon etsimiseen on niin sanotun typpisarjan käyttäminen. Siinä järjestelmä täytetään vaarattomalla typellä korkeaan paineeseen, jolloin mahdollinen vuoto löytyy helpommin. Typpisarjat eivät kuitenkaan ole huoltolaitteiden vakiovarusteita, joten niitä ei kaikista korjaamoista löydy. Loppukesästä olisi syytä löytyä, sillä millään muulla tavalla pieniä vuotoja ei oikein löydä. Alipainekoe ei niitä havaitse, ja järjestelmää ei saa täyttää kylmäaineella, jotta väripanoksen apuun voitaisiin tukeutua. Mahdollisten vuotojen etsimisessä hämmästytti se, että korjaamossa kukaan ei olettanut, että joku olisi saattanut aikaisemmin laittaa kylmäaineen joukkoon väripanoksen ja että vikaa voisi lähteä etsimään heti UV-valon avulla. Korjaamo ei tutkinut letkuja eikä liitoksia UV-valon avulla, vaikka ne liikkeessä olivat aivan asentajan käden ulottuvilla. Useat korjaamot laittavat kyllä väripanoksen oman kylmäainetäytöksen yhteydessä, mutta senkään jälkeen intoa ei tuntunut olevan lähteä etsimään mahdollista vuotoa. Asentajalla näytti olevan käsitys, että väriaineen näkyminen veisi useita päiviä tai jopa viikkoja. Mutta jos hän olisi koekäytössä tutkinut LP-venttiiliä UV-valon avulla, vuoto olisi paljastunut heti. Hänellä ei vain oikein tuntunut olevan halua saada autoa kuntoon, vaan siitä haluttiin päästä eroon mahdollisimman nopeasti ja saada uusi järjestelmä täytettäväksi kalliilla kylmäaineella.

Kaiken kaikkiaan tuntui, että koko ilmastointijärjestelmän toiminta oli asentajalle vierasta. Hän oli kyllä saaneet laitetoimittajilta koulutuksen huoltolaitteisiin, mutta koulutus on aikaisemmin sisältänyt vain näppäintekniikan, joten kokonaisuuden ymmärtäminen on jäänyt vähemmälle. Onneksi jatkossa on tulossa muutoksia, sillä nimenomaan laitetoimittajat ovat niitä, jotka kouluttavat asentajia vastaamaan heinäkuussa voimaan tulevia määräyksiä. Myös automaahantuojilla on omaa, jopa erittäin laajaa koulutusta, mutta pienemmät korjaamot saavat oppinsa tarvittaessa laitetoimittajilta. Korjaamot ovat vain heränneet asiaan kovin myöhään, ja tuskin kaikki asentajat ehtivät saada Tukesin hyväksyntää heinäkuun alkuun mennessä.

Tietämättömyyttä kuvastaa esimerkiksi se, että asentaja irrotti huoltolaitteen ilmastointijärjestelmästä heti sen täytettyään. Siksi hän ei pystynyt näkemään esim. paineen kohoamista koekäyttövaiheessa. Äijä tajusi, että järjestelmässä on jotain vikaa, mutta hänen arvelunsa menivät koko putkirevohkan uusimisen puolelle, ja kustannusarvioksi väläyteltiin satoja euroja. Todellisen vian korjaaminen olisi maksanut n 10 euroa, ja uv-valoa käyttämällä sekä paineita seuraamalla sen olisi pitänyt löytyä helposti.

Valmiuksia vain normaaliin huoltoon

Useilla korjaamoilla hinta pyörii 80–100 eurossa, joka tuntuu olevan vakiohinta ilmastointi laitteen alipaineistuksesta ja uuden kylmäaineen täytöstä. Tämä on juuri sitä perustyötä, jota korjaamot ovat tottuneet tekemään ja josta on helppo laskuttaa. Suurimmalle osalle ei edes tullut mieleen, että järjestelmässä voisi olla jokin todellinen vika, eikä toimimattomuus johdu vain siitä, että kylmäaineet ovat päässeet taivaan tuuliin. Tämä näkyy myös siinä, että osattiin kertoa hinta jo etukäteen, vaikka valitin, että ilmastointi ei toimi ja huolto on tehty vuosi sitten. Luulisi, että hinnan selville saamiseksi olisi pitänyt ensin hieman tutkia autoa ja vasta sitten tehdä diagnoosi. Selvästi osa korjaamoista on hyvinkin selvillä säädöksistä ja erityisesti siitä, että vuotavaa järjestelmää ei saa täyttää ennen kuin vuoto on korjattu. Aivan yhtä hyvin selvää ei ole, että järjestelmää ei saa täyttää, mikäli siinä on epänormaalin vähän kylmäainetta jäljellä. Kun tapauksessani ainetta oli jäljellä 0 g, olisi pitänyt lähteä epäilemään vuotoa. Normaali hävikki on noin 50–70 grammaa vuodessa, joten autoni käyttöiän ja historian huomioon ottaen ei aivan kaiken kylmäaineen olisi pitänyt vielä suotaa tai vuotaa pois.

KUN kaikkien alan toimijoiden on viimeistään heinäkuun alussa 2010 suoritettava pätevyystutkinto, tulee toivottavasti myös vuodonetsintään ryhtiä. Mikäli järjestelmä on tyhjä, sen pitävyyttä ei saa lähteä kokeilemaan kylmäaineella, vaan vuoto on ensin etsittävä typpikaasun avulla ja vasta vian selvittyä voidaan kunnostettu ilmastointilaite täyttää uudella kylmäaineella. Tämä aiheuttaa lisätyötä, eikä nykykustannuksin selvitä jatkossa. Toisaalta olisin ollut tyytyväisempi toimivaan ilmastointiin kuin hukkaan heitettyyn sataseen.

Ilmastointilaitteen toiminta

TUNNETTU tosiasia on, että lämpö siirtyy itsestään aina lämpimästä kylmään päin, ei koskaan toiseen suuntaan. Tässä säännössä avainsana on itsestään. Lämpöä voidaan siirtää myös toiseen suuntaan, mutta se vaatii työtä ja kylmäkoneen, esimerkiksi auton ilmastointilaitteen. Ilmastointilaitteen keskeisin osa on moottorin pyörittämä kompressori. Sillä saadaan kylmäaine virtaamaan ja sen paine nostettua 10–20 baariin. Kaasumainen, yli 70-asteinen kylmäaine virtaa auton jäähdyttimen edessä olevaan lauhduttimeen, jossa se ajoviiman ja puhaltimen avulla jäähdytetään. Kun lämpö siirtyy kylmäaineesta kennon läpi virtaavaan ilmaan, kaasumainen kylmäaine nesteytyy, eli lauhtuu. Sen jälkeen kylmäaine virtaa kuivaimen kautta höyrystimen lähellä sijaitsevaan paisuntaventtiiliin, jossa sen paine laskee. Kylmäaine muuttuu jälleen kaasuksi kulkiessaan höyrystimen läpi. Höyrystyminen sitoo suuren määrän energiaa, joka otetaan ohjaamoon virtaavasta ilmasta. Ilma jäähtyy voimakkaasti, ja samalla siitä tiivistyy kosteutta ja kosteuden mukana erottuu myös hiukkasia. Ilmastoidun auton sisäilma on paitsi viileämpää ja kuivempaa myös puhtaampaa kuin ilmastoimattomassa autossa. Höyrystimen jälkeen kylmäaineen painetta pudotetaan vielä varmuuden vuoksi, jotta kylmäaine on varmasti kaasua mennessään kompressorin imupuolelle. Ilmastointilaitteessa on kaksi huoltoliitintä. Toinen sijaitsee korkeapainepuolella lauhduttimen ja paisuntaventtiilin välissä ja toinen matalapainepuolella höyrystimen ja kompressorin välissä. Vuotoviat ovat havaittavissa, mikäli järjestelmän letkuja ja putkia olisi katsottu UV-valon avulla. LP-venttiilissä oli pieni vuoto, joka ei estänyt alipaineistuksen tekemistä, mutta joka tyhjensi korkeassa paineessa olevan järjestelmän 21 päivässä. Sen olisi havainnut helposti UV-valon avulla, mikäli olisi sattunut katsomaan oikeaan kohtaan ja käyttänyt valon kanssa tarkoitettuja keltaisia suojalaseja.

Lainsäädäntö tiukentuu

ILMASTOINTILAITTEISSA ja muissa kylmäkoneissa perinteisesti käytetty kylmäaine R12 havaittiin erittäin haitalliseksi otsonikerroksen tuhoajaksi ja se kiellettiinkin uusissa autoissa jo 1990-luvun puolessa välissä. Tilalle tuli kylmäaine R134a, joka sekään ei ole aivan harmitonta, sillä sen on havaittu olevan voimakkaasti kasvihuoneilmiötä kiihdyttävää kaasua. Kaasujen vaikutusta ilmaston lämpenemiseen kuvataan GWP-indeksillä (global warming potential), joka kuvaa kaasun vaikutusta ilmaston lämpenemiseen verrattuna hiilidioksidin vaikutukseen. Hiilidioksidin GWP on siis 1. Nykyisen ilmastointijärjestelmissä käytössä olevan R134a-kylmäaineen GWP on 1 430, joten tarvetta kaasun vaihtamiseen on. Direktiivi 2006/40/EY pakottaa myös autoteollisuuden vaihtamaan kylmäaineeseen, jonka GWP-arvo on alle 150. Raja koskee vuodesta 2011 alkaen uusia tyyppihyväksyttyjä autoja ja vuodesta 2017 alkaen kaikkia uusia autoja. R134a-kylmäaineen korvaajaksi on povattu hiilidioksidia, mutta sitä käytettäessä on koko järjestelmä suunniteltava täysin uusiksi, sillä hiilidioksidilla toimivat järjestelmät vaativat jopa 130 baarin paineita. Tällä hetkellä hiilidioksidia otollisempana aineena pidetään HFO 1234yf -seoskaasua, joka soveltuisi lähes nykyisenkaltaisiin järjestelmiin. Myös sen GWP-arvo on matala ollen ainoastaan nelinkertainen hiilidioksidiin verrattuna. Aika näyttää, mikä kaasu ilmastointi- laitteisiin yleistyy, vai alkavatko eri valmistajat käyttää eri kaasuja? Se aiheuttaisi uusia haasteita ilmastointilaitteita huoltaville liikkeille. Uusia haasteita aiheuttaa myös muuttunut lainsäädäntö siltä osin, että huoltoja tekeviltä asentajilta vaaditaan aikaisempaa parempaa osaamista. Valtioneuvoston päätös 452/2009 määrittelee hyvin tarkasti, mitä fluorattuja kasvihuonekaasuja sisältävien ilmastointilaitteiden huoltoja tekevältä korjaamolta ja sen henkilöstöltä vaaditaan. Asetus on tullut voimaan 1.7.2009, ja siinä on noin vuoden siirtymäaika niille korjaamoille, jotka ovat olleet Turvatekniikan keskuksen rekisterissä ennen tuota päivämäärää. 4.7.2010 jälkeen uudet vaatimukset koskevat kaikkia ilmastointihuoltoja tekeviä korjaamoita. Päätöksen mukaan jokaisella ilmastointihuoltoa tekevällä toimijalla on oltava soveltuvan tutkinnon omaava vastuuhenkilö, joka vastaa siitä, että toimipaikalla noudatetaan asetuksessa määrättyjä ympäristönsuojeluvaatimuksia ja että sekä asennus- että huoltohenkilöstö täyttää pätevyysvaatimukset. Vastuuhenkilön ei tarvitse tehdä kokeita, mutta asennusta ja huoltoa tekevän henkilöstön on läpäistävä pätevyyden osoittava koe. Hyväksytyn kokeen jälkeen henkilölle voidaan hakea pätevyystodistusta Turvatekniikan keskukselta. Saatava pätevyystodistus on henkilö ei yrityskohtainen. Hyväksytyn kokeen suorittaneiden asentajien pitäisi tietää, että he eivät saa täyttää ilmastointilaitteita fluoratuilla kasvihuonekaasuilla, mikäli järjestelmästä on vuotanut epänormaali määrä kylmäainetta. Tämä sääntö tuntuu olevan osalla korjaamoista tiedossa, mutta käytännössä se ei vielä ole vaikuttanut korjaamoiden toimintaan millään lailla.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Reilut viikko sitten "huollatin" järjestelmän... 400g ainetta piti lisätä... testeri ei vuotoa näyttänyt. Oletettavasti ei ole koskaan huollettu. Mistäs sen tietää ?? Vois noista ilmastointihuolloistakin olla merkintä huoltokirjassa.
Juurikin tuon tekniikan maailman selostuksen mukaan meni. Tosin ei ollut oletusta vuodosta, eikä sitä varmaan ollut/ole... normaalin poistumisen rajoissa tuo 400g , jos/kun 9 vuoden aikana poistuu.

Kallista lystiä, kun vuotaa noin monesta kohdasta... vaan nuohan ne vissiin ovat ne yleisimmät kohdat. Niin olen ainakin ymmärtänyt.

Ihan hyvä juttu , että alalle vaaditaan tutkinto... tosin ei sekään autuaaksi tee. Vuodonetsintään kuitenkin ilmeisesti tulossa parannus... hyvä niin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Alipainetesteri ei näytä juuri koskaan vuotoa sanovat tekniikan tietäjät, mutta tosiaan 9x50-70 gr mahtuu toleranssin sisälle
ja toivotaan että kylmää puhaltaa taas pari vuotta. :D

Minulla oli tieto vuodosta ja siksi ehdottomasti kielsin laittamasta automaattitäyttökoneeseen
ennenkuin vuotokohdat löytyvät.

Maksoi puolet normi huollosta ja sen LP venttiilinkin sain mukaani.
On nähdä samanlainen kuin auton kumin sielu mutta tiivisteaine erilainen eikä tarvitse erikoistyökalua vaihtamisessa.
Parin eeron hintainen on ja sen olisi saanut alle eurolla Kylmäkone tai jäähdytinhuollosta kun olisi sieltä tiennyt mennä hakemaan.

Paras keino näytti olevan suuressa vuodossa UV-valo ja ne keltaiset lasit.
Kun lampulla vuotopaikkoja huoltoliikkeessä valaisin niin kyllä oli hyvin vihreänä ne kaksi paikkaa
joten tuo väriaine on hyvä ellei välttämätön asia.

Typen kanssa ei tarvinnut alkaa etsimään vuotoja.

Pidän OpenOfficen calc illa taulukkomuotoista investointi ym historiaa joka mm.
1. Laskee hihnanvaihto ajan päivän nimen ja päivämäärän.
2. Keskimääräiset ajokilometrit / kk ja / vuosi sekä kokonaismäärät
2. Huoltokulut euroina sekä kulut snt / km
3. Investointikulut euroina sekä kulut snt / km
4. Kokonaiskulut euroina sekä kulut snt / km

Näppärä ja oikein tarpeellinen vaikka kenelle.

Lämpötila +26 ja 3n tunnin Eteläsuomen matka alkaa pian ... :kahvia:

Hyvää Juhannusta
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G ja ilmastointi mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noinhan se on alipainetesterin kanssa. Henkilökohtaisesti olin hieman pettynyt siihen "huoltoon" . Tosin luin tuon tekniikan maailman artikkelin jo aiemmin, joten tiesin , mitä odottaa. Kylmää on puhaltanut tähänkin asti silloin, kun on tarvis ollut, joten eipä tullut muutosta tilanteeseen. Vaan onhan se hyvä, että on sitten perätin 900g ainetta järjestelmässä, mitä haihdutella :D

Fiksusti teit, kun ei täytetty. Tuo on hyvä tieto tuosta sielusta... useammallikin foorumilaisella se huoltoventtiili ilmeisesti vuotaa.

Tottahan toki paras keino suuressa vuodossa ovat UV - valo, lasit ja väriaine järjestelmässä. Jotkut foorumilaiset ovat
valo ja lasit itselleen hommanneet.

Täällä etelässä lämpötila tällä hetkellä +18 ja sataa. Hyvää matkaa ja Hyvää Juhannusta !
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin