alipaineventtiili

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja woof »

G astra (-99 2.0 dti) meni vikaohjelmalle aina kun kierrokset nousi n.3000:een. En ollut kuullut turbon ulinaa pitkään aikaan joten pelkäsin tietysti että se on paskana. Vaihdoin sitten kuitenkin alipaineventtiilin turbon vierestä erään toisen kanssa ristiin, ja rupes tehoa taas löytymään. (Mikä on se osa jolle yhdeltä venttiililtä menee valkoinen alipaineletku? Joku anturi?)

Ei löydy motonetistä tuota venttiiliä. tyyppi on 09128022. Mistä olette noita ostelleet?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Imusarjan läppien se varmasti oli, kerta ei menny vikatilaan. Kannattaa jumittaa ne läpät auki, eli alipainekello veto asentoon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja woof »

Juho M-P kirjoitti:Imusarjan läppien se varmasti oli, kerta ei menny vikatilaan. Kannattaa jumittaa ne läpät auki, eli alipainekello veto asentoon.
Kiitos vastauksesta. Pystytko viela kertomaan miten se tapahtuu?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No se läppien alipainekellohan vetää tankoa sisään kun sinne tulee se alipaine. Eli menet katsomaan sitä mekanismia ja jumitat sen kellon sinne veto-asentoon. Nippusiteellä, rautalangalla jne jne. Tai otat sen kellon ihan irti ja jumitat sen akselin.

Tuossa näkyy se läppien kello.
Kuva
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja woof »

ei sita tuon selvemmin vois sanoakkaan. Kiitos.
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja woof »

mutta niin, mista naita olette ostaneet/onko jollain sattumoisin myynnissa?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Osatoimitus/GM
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kilroy1
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 155
Liittynyt: 11 Marras 2005, 19:46

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja kilroy1 »

130,- taitaa maksaa.. onko mitään miinusupuolia jos ton jättää uusimatta ja jumittaa sen kellon veto-asentoon..?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei oikeestaan. Niiden läppien tarkotus on vain parantaa alavääntö tai jotain. On niitä postettukin eikä ole kummempaa vaikutusta havaittu. Minä ainaki jättäsin ne auki ja vaikka veisin akan ravintolaan tuolla rahalla. :food:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja woof »

Pitänee nakata hirviköntti uuniin, kun tuli ostettua tuo. Onpahan tulevaisuutta varten siinä sitten "varaosa" koko ajan mukana...........
ascona-b
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja ascona-b »

Eikös imusarjan läpät ole lähtökohtaisesti auki? Eli jos auto ei ole käynnissä tai letku on kellolta irti? Meinaan ett jos haluaa läppien olevan jatkuvasti auki niin eikös letkun irroitus ja tulppaus riitä. Kellossa oleva jousihan pitää läpät auki? Vai menikö mulla pentele homma ihan väärinpäin:)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

ascona-b kirjoitti:Eikös imusarjan läpät ole lähtökohtaisesti auki? Eli jos auto ei ole käynnissä tai letku on kellolta irti? Meinaan ett jos haluaa läppien olevan jatkuvasti auki niin eikös letkun irroitus ja tulppaus riitä. Kellossa oleva jousihan pitää läpät auki? Vai menikö mulla pentele homma ihan väärinpäin:)

Perskeles kun en enää muista.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

minä muistelen että kun ne karstoittuu niin ne ei mahu menemään kiinni elikkä lähtötilanne olisi se että ne on auki... en kyllä varmaksi muista...:roll:
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

woof kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Imusarjan läppien se varmasti oli, kerta ei menny vikatilaan. Kannattaa jumittaa ne läpät auki, eli alipainekello veto asentoon.
Kiitos vastauksesta. Pystytko viela kertomaan miten se tapahtuu?
Minäkään tätä muista, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että Juhon ensimmäinen heitto osui :D Ei tuota nyt niin väärin ole aikoinaan järkeilty :hammer:
ascona-b
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja ascona-b »

Joo eli sen verran tutkin asiaa lisää ett jos läppien kello on "lepotilassa" eli tanko ulkona niin läpät ovat auki. Eli ainakin omassani pitäisi riittää letkun irroitus ja tulppaus jos toive on ett läpät ovat jatkuvasti auki. Jos ei sitten ilmavirtaus sulje läppiä kierroksilla,mitä en kyllä ehkä kuitenkaan usko. Tuntuuhan siinä kellossa kuitenkin jonku verran jousivoimaa olevan. Mutta osaisiko kukaan sanoa ett kuinka niiden pitäisi tarkalleen ottaen toimia? pitäisikö kellon vetää heti kun auto käynnissä läpät kiinni ja jollain tietyllä kierrosluvulla taas avautua? Kuormituksella merkitystä? Omassani ei mitään liikettä havaittavissa. Eikä ole alipainevuotoa. Ja ihan varmistukseksi ett kumpi niistä purkeista akun vieressä on läpille ettei ole letkut väärinpäin? Nyt lähtee lähempäna lamppua olevasta imusarjanläpille. Autohan oli siis vectra 2,0 dti/dth-98
Vastaa Viestiin