alipaineventtiili

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Matalilla kierroksilla läpät on kiinni ja tietyssä vaiheessa aukeavat. Aukeamishetkeä en tiedä, mutta veikkaisin että silloin kuin ahtopaine saavuttaa raja-arvonsa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ascona-b
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja ascona-b »

Joo näin ajattelinkin. Vielä jos jollain olis tietoa ett kumpi purkeista tosiaan ohjaa imusarjan läppiä. aina ollut Mun autossa tulipellin puoleisessa ja vasta viime remontissa huomasin ettei mitään toimintaa. Vaihdoin lampunpuoleiseen ja nyt ainaki sulkeutuu kun auton käynnistää. Epäilyttää vain ett miten olis ollu aina väärin. Tehoihin ei operaatiolla ollut parantavaa vaikutusta.
Vectra dti -98
fourwdman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 28 Syys 2008, 10:05
Paikkakunta: lahti

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja fourwdman »

Kävin tarkistamassa omasta vecustani (-98 dth 74 kw) läppien ohjauspurkin ni lampun puoleisesta tulee valkoinen letku läpille. Koneen ollessa käynnissä tai seis ei ollu läppien asennossa eroa.
nyk Astra G 2,0 dth -00 ex Vectra b 2,0 dth -98
ascona-b
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja ascona-b »

Kiitos kun viitsit käydä katsomassa ,mut ei toi kyllä tietysti asiaa valaissut:) Toimiiko sun auto muuten ok? Ajattelin ett kuuluisko niiden läppien kuitenki mennä kiinni käynnissä ollessa. Ettei ole alipainevuotoa tai jotai? Mut jospa löytys vielä lisää samanmoisen auton omistajia ett sais lisää vertailupohjaa. Ja mullaki tosiaa 2,0 dth versio.
Avatar
D-Iivil
'Senator'
'Senator'
Viestit: 351
Liittynyt: 31 Maalis 2009, 21:14
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja D-Iivil »

ascona-b kirjoitti:Kiitos kun viitsit käydä katsomassa ,mut ei toi kyllä tietysti asiaa valaissut:) Toimiiko sun auto muuten ok? Ajattelin ett kuuluisko niiden läppien kuitenki mennä kiinni käynnissä ollessa. Ettei ole alipainevuotoa tai jotai? Mut jospa löytys vielä lisää samanmoisen auton omistajia ett sais lisää vertailupohjaa. Ja mullaki tosiaa 2,0 dth versio.
Ei mene mullakaan läpät mihinkään suuntaan auton ollessa tyhjäkäynnillä. Liekkö tuo vaatii sitten vetoa päälle, että alipaine imaisee läpät kiinni...
-= elä käy pienemmilles vittuilemaan =-
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

rgs1 kirjoitti:
woof kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Imusarjan läppien se varmasti oli, kerta ei menny vikatilaan. Kannattaa jumittaa ne läpät auki, eli alipainekello veto asentoon.
Kiitos vastauksesta. Pystytko viela kertomaan miten se tapahtuu?
Minäkään tätä muista, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että Juhon ensimmäinen heitto osui :D Ei tuota nyt niin väärin ole aikoinaan järkeilty :hammer:
Ei muuten osunut. :oops: Läpät on jousikuormitteisesti auki alkuasennossa, tämä on fackta!
ascona-b
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja ascona-b »

Joo näinhän se on :D Mut edelleen olisi apua jos saisi varmaa tietoa kumpi purkeista ohjaa läppiä? ilmeisesti lampunpuoleinen mut voihan mulla olla liitimet vaihtaneet paikkoja kun, purkithan on samallanumerolla. Eli jos joku viitsisi vilkaista kumman värinen johto?musta vai harmaa tulee läppiä ohjaavan purkin pohjaan. Mystistä on myös se miksi mun autossa alipainekello vetää läpät heti kiinni kun käynnistää? Muilla ei kuulemma näin tee? Egr on vastuksella poistettu ett ei pitäs johtua siitäkään ett alipaineletku olisi väärässä purkissa?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

fourwdman kirjoitti:Kävin tarkistamassa omasta vecustani (-98 dth 74 kw) läppien ohjauspurkin ni lampun puoleisesta tulee valkoinen letku läpille.
Kyllä minullakin on tuolleen. Kävin vasiten kahtomassa. En pysty nyt kokeilemaan vaikuttaako käynnistys, kun 480 tuhannen määräaikaishuolto on kesken -(z)- Minä oletan, että käynnistyessä kiinniveto olisi normaalia, koska pienillä kierroksilla vaikuttavaa etua tuolla satuiltiin aikoinaan saavutettavan. Kun sulla on egr poistettu niin kokeile tukkia akun luokse tuleva alipainepilli. Vikavalo ei syty ja läpät pysyy aina auki - vaikuttaako mihinkään persdynossa?
nakkala86
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 17 Huhti 2018, 23:51

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja nakkala86 »

mikä tuo alipainekello on
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin mikä niistä?

Yleensä alipainekello on rasia jossa on kalvo sisällä. Alipaine vetää kalvoa ja kalvossa kiinni oleva tanko siten liikuttaa jotain
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
nakkala86
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 17 Huhti 2018, 23:51

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja nakkala86 »

minkä näkönen
nakkala86
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 17 Huhti 2018, 23:51

Re: alipaineventtiili

Viesti Kirjoittaja nakkala86 »

mulla taitaa olla nuita 2
Vastaa Viestiin