Sivu 4/4

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 23 Helmi 2016, 19:11
Kirjoittaja Aabelix
Laakeripaketit on samoja on sitten IDS tai ei ja korinumerot mitä vaan, ero on ABS anturin liittimessä ja johdon pituudessa.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 26 Huhti 2017, 18:34
Kirjoittaja LasuOne
Omassa autossa olisi tulossa laakereiden vaihto ajankohtaiseksi, ainakin äänistä päätellen.187tkm mittarissa.

Kävin kysymässä paikallisesta merkkiliikkeestä laakereiden hintaa, tarjouksella 320€ kpl+työt,loppusumma olisi n:940€ :o
Saksasta tai englannista meinasin tilata uudet laakerit,seuraavia merkkejä vertaillut: Mapco,Febi Bilstein,SKF,FAG...

Jos jollain on kommenttia laittaa miten vaihdetut laakerit on kestänyt,kommeintoikaa ihmeessä mitä merkkiä suosittelette tai ette. Laakerit lähtee huomenna tilaukseen.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 26 Huhti 2017, 18:37
Kirjoittaja Iro
LasuOne kirjoitti:Mapco,Febi Bilstein,SKF,FAG... mitä merkkiä suosittelette tai ette. Laakerit lähtee huomenna tilaukseen.
Mapco on roskaa, Febi ja SKF laatuosia.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 26 Huhti 2017, 21:37
Kirjoittaja I-T-R
FAG ja SKF tekee laakereita ensiasennukseen ja jälkimarkkinoille.
Febi myy jälkimarkkinoille mutta siitä ei ole varmaa tietoa tekeekö laakerit itse vai ostaako jostain. Yleensä Febin laatuun voi luottaa.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 27 Huhti 2017, 10:25
Kirjoittaja petrisa
Mätänetistähän noita pyörännapoja myös saa. Jotain halvempaa että kalliimpaa SKF:ää.
Laakeriahan ei näissä voi erikseen vaihtaa vaan koko pyörännapa. Siinä samalla tulee myös abs-anturi.

Mitähän eroa on noissa navoissa, kun näkyy vaihtuvan jossain C1 ja C2 korimallien kieppeillä. Tuo vanhemman mallin SKF maksaa 169.90€ ja uudemman mallin 249,90€. Näkyy olevan tuossa uudemmassa sama SKF-napa oli IDS tai ei.

Itse en vaihtaisi muuta kuin noita merkkituotteita esim. SKF. Tutulla on eräästä GM-tila-autosta huonoja kokemuksia tarvike-navoista. Ongelmana oli aina laakerin kulumisen myötä ensimmäisenä abs-vika. Samoin kävi itselleni viime kesänä NG9-3 Saabissa. Autossa oli alkuperäiset navat ja ajettu oli 270 tkm. Vasen abs oireili lämpimänä että liian voimakas signaali. Laakerivikahan se oli, napa vaihtoon ja se siitä viasta. Irtonaisena kädessä tunsi yhdessä kohtaa pykimistä, kun pyöritti, joten selvä vika. Lämpeni kai sen verran että työnsi magneettikehää lähemmäs anturia ja siitä seurasi liian voimaks signaali.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 27 Huhti 2017, 15:43
Kirjoittaja LasuOne
Febi Bilsteinit lähti tilaukseen, huomenna pitäisi olla DHL:n auto pihassa.

GM alkuperäiset olisi saanut myös tilattua, niissä toimitus olisi venynyt ensi viikon loppupuolelle enkä jaksanut alkaa odottamaan sinne asti. Nopealla vilkaisulla FEBI pitäisi olla ihan laadukas valmistaja Made in Germany ja valmistaa mm.mersulle laakereita ym. osia. Oma auto siis OPC ja siihen sopii pelkästään tuo 93186388 alustanumerolle tehty sarja. Saksasta sai melkein samaan hintaan molemmille puolille uudet pyörännavat samaan hintaan kuin mitä olisi motonetissä maksanut yksi kpl.

Febi:t kustansi 317€/pr ja SKF:t olisi maksanut 287€/pr (Motonetissä 249,9€kpl).

Kiitokset vielä vastanneille.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 10:57
Kirjoittaja petrisa
Jartsa kirjoitti: 20 Elo 2009, 06:42 rengas irti,jarrusatula,jarrulevy,vetonivelen mutteri auki,etutolpan alapää irti,napa paketin pultit auki,paketti pois,uusi tilalle ja kasaanpäin.
Pitää vielä vaihtaa takajousien lisäksi vasen etunapa. Sen verran jurisee, ettei viitsi kovin pitkään ajella. Katsastuksessahan tätä ei noteerattu mitenkään.

Kysymys nyt kuuluukin, että saako navan tosiaankin irti ilman koko olkavarren irroitusta autosta eli irroittaa vain alatukivarren puslan?
Tokin tietenkin pitä nuo jarrusatula ja -levy ottaa pois ensin.
Sitten pääsisi vetoniveltä painamaan sisään navasta irti ja taakse tulee tilaa irroittaa nuo kolme navan pulttia.

Olen NG9-3 Saabiin vaihtanut ja silloin otin koko paketin irti autosta, kun vetonivel oli navan kiinnityspulttien avaamisen tiellä. Eihän tuossa alapallonivelen lisäksi tietenkään tarvitse ottaan kuin iskarin alapää ja raidetangon pää enää irti, niin sitten koko paketti olkavarsi+napa lähtee irti.

ps Autodocin vaihtovideossa ei irroita edes alapalloa. Kääntelee vain napaa ja painaa vetoniveltä navasta ulos niin että pultit saa auki.
Tarkistin myös Saabin WIS:tä niin ei siinäkään kehoiteta tosiaan kuin ottamaan alapallo irti niin vetonivelen saa navasta painettua irti.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 20:38
Kirjoittaja Jartsa
saa irti "sinne" päin, omasta mielestä helpompi ottaa iskari irti olka-akselista.

en muista mahtuiko taittumaan vetari pois jos ottaa raidetangonpään irti.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 22:03
Kirjoittaja petrisa
Napa vaihdettu.
Vetari taipuu ja työntyy sen verran ulos kun ottaa alapallon valn irti että navan pultteihin pääsee käsiksi ja ottamaan ne irti. Sitten vain lyö navan irti olka-akselista.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 13 Tammi 2022, 13:49
Kirjoittaja Juuzo
Omasta en kyllä ottanut edes alapalloa irti napoja vaihtaessa. Vetarista päätypultti irti niin liikkui sen verran sisäänpäin että jatkon kanssa sai hylsyn siihen yläpulttiinkin.

Re: Vectra c Etupyörän laakeri

Lähetetty: 13 Tammi 2022, 16:55
Kirjoittaja petrisa
Joo, eihän tuo Autodocin videossakaan irroita alapalloa. Kääntää vain pyöriä ja painaa vetaria ulos sen verran, että siihen ylempään pulttiin saa hylsyn. Minulla ei ollut toinen pyörä ilmassa, enkä kääntänyt ratista, kun auto oli pukin varassa vain remontoitavalta puolelta.
Itse otin alapallon irti niin napa antaa myöten ja kääntyy