HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
luetaampa vielä kerran tuo otsikko!!!
nyt on kysymys 20ne koneesta, ja itse en tiedä yhtään 20xe konetta jossa on 8 venttiiliä!!itse olen vähän samoilla linjoilla kuin kosunen.eli saahan tuon moottorin hajotettua jos kierrokset pääsee nousemaan tai paukuttaa rajotinta vasten oikeen voimalla!!vertailla voi kavereiden kesken 8v ja 16v koneita mutta nyt on kyse 20ne koneen spekseistä!!!eli miten ja kuinka paljon ja mielellään käppyrä esiin jos semmonen on niin näkee käyttöalueen!!saataishan mekin isot numerot jos pantais isompi turbo mutta ei ne numerot liikuta enää autoa!!!meillä on ollu autossa sama kansi jossa ei oo muuta uutta osaa ku ohjarinkumit ni hyvin on ahdettuna kestäny 4 vuotta!!!rajotin on ollu ensin 6200rpm ja nyt on 6500rpm!!
miksi joku alkaisi rakentaa tätä c20ne moottoria jos kaikki puhuu vaan et se hajoo, jos itellä tai kaverin kaverilla on hajonnu!!...kuka ne koneet on räpeltäny kasaan,onko voitelu/jäähdytys ollu kunnossa,pakolämmöt,pakopaine,seokset,ahtopaine,laakerit,männät yms.!!!kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kokemuksien kautta pitää opetella ku ei täältä saa ku omia tarinoita eri maailman koneesta!!
nyt on kysymys 20ne koneesta, ja itse en tiedä yhtään 20xe konetta jossa on 8 venttiiliä!!itse olen vähän samoilla linjoilla kuin kosunen.eli saahan tuon moottorin hajotettua jos kierrokset pääsee nousemaan tai paukuttaa rajotinta vasten oikeen voimalla!!vertailla voi kavereiden kesken 8v ja 16v koneita mutta nyt on kyse 20ne koneen spekseistä!!!eli miten ja kuinka paljon ja mielellään käppyrä esiin jos semmonen on niin näkee käyttöalueen!!saataishan mekin isot numerot jos pantais isompi turbo mutta ei ne numerot liikuta enää autoa!!!meillä on ollu autossa sama kansi jossa ei oo muuta uutta osaa ku ohjarinkumit ni hyvin on ahdettuna kestäny 4 vuotta!!!rajotin on ollu ensin 6200rpm ja nyt on 6500rpm!!
miksi joku alkaisi rakentaa tätä c20ne moottoria jos kaikki puhuu vaan et se hajoo, jos itellä tai kaverin kaverilla on hajonnu!!...kuka ne koneet on räpeltäny kasaan,onko voitelu/jäähdytys ollu kunnossa,pakolämmöt,pakopaine,seokset,ahtopaine,laakerit,männät yms.!!!kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kokemuksien kautta pitää opetella ku ei täältä saa ku omia tarinoita eri maailman koneesta!!
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
meeneeköhän nuo 1.2 ja 1.3 koneen keinut samallalailla poikki ku 2.0l ?
itellä oli joskus vuonna miekka kun nuita koneita virittelin risseltä tilaama paketti jossa tuli paljon vahvemmat keinut mukana
itellä oli joskus vuonna miekka kun nuita koneita virittelin risseltä tilaama paketti jossa tuli paljon vahvemmat keinut mukana
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Eikös niihin sama keinuvipu sovi kaikkiin? Omassa tapauksessa keinuja rikkoi väärä jakomerkki alhaalla hihnapyörässä.sokeasti luotin että se on kohdalla kun sytytystä tarkastelin. lopuksi tarkastin ruuvimeisselillä männän päältä sen yläkuolokohdan ja heitti merkki hampaan verran sen siitä saa kun ei ole alkuperäisiä muoveja paikalla Ei toistaiseksi ole keinuja mennyt ...
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
teukka77 kirjoitti:Omassa tapauksessa keinuja rikkoi väärä jakomerkki alhaalla hihnapyörässä.sokeasti luotin että se on kohdalla kun sytytystä tarkastelin. lopuksi tarkastin ruuvimeisselillä männän päältä sen yläkuolokohdan ja heitti merkki hampaan verran sen siitä saa kun ei ole alkuperäisiä muoveja paikalla Ei toistaiseksi ole keinuja mennyt ...
Tuokin on tullut tarkastettua nykyään aina heittokellolla, noissa kun on vulganoitu siivapyörä joka voi vaellella omiaan.
Venttiilit pitäisi olla kiinni palotapahtuman alkaessa, miten tämä vaikuttaa mielestäsi keinun kestävyyteen? Ainakin jokaisella kerralla kun keinu mennyt poikki niin on päässyt rötäämään (eli siis sytytyspuolella ollut vikaa). Useimmiten tuntui menevän imupuolen keinu, ainakaan en muista tarkasti olisiko pakopuolen keinuja mennyt koskaan. Palamaton bensa räjähtää--> huokoinen keinu menee poikki. Tämä ihan oma päätelmä, toki voin olla täysin hakoteilläkin... Korjaa toki jos olen väärässä.teg kirjoitti:Tuota tuota... kerroppas tarkemmin mikä tämä pakopaineisku on, miten se muodostuu ja mitä se vaikuttaa? Minä en sitten millään keksi, miten pakoventtiilin yli pienenevä paine-ero voisi jotenkin aiheuttaa keinuja rikkovia iskuja? Noh, kun pakopaine tarpeeksi kasvaa, niin voihan se paine-ero taas nousta, mutta edelleen puhutaan marginaaleista verratuna paine-eroon sytytyspaineen vaikuttaessa sylinterissä. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan lisää tästä "pakopaineiskusta"!GSi+to4 kirjoitti:Keinut menee sitten aika herkästi poikki pakopaine iskuista
Puhuin nyt ihan omista kokemuksista, ja ei ollut tarkoitus tehdä tästä vertailu topikkia eri kansien kesken vaan hain perustetta miksi Kosunen ylistää tätä kantta taivaisiin? Yritin vain selittää jos haluaa tehokkaan ja toimintavarman koneen joka olisi vielä jotenkin katukayttöön sopiva niin valitsisin kyllä nykyään eri aihion. Tuolla palotilojen vertauksella meinasin lähinnä sitä että samalla ahtimella, samalla määrällä bensaa ja ilmaa saa enemmän tehoa vaikka kansi virtaisikin yhtä paljon kummassakin, onko tämä sitten teidän mielestä asia jota ei kannata huomioida?aksu8225 kirjoitti: luetaampa vielä kerran tuo otsikko!!!
nyt on kysymys 20ne koneesta, ja itse en tiedä yhtään 20xe konetta jossa on 8 venttiiliä!!itse olen vähän samoilla linjoilla kuin kosunen.eli saahan tuon moottorin hajotettua jos kierrokset pääsee nousemaan tai paukuttaa rajotinta vasten oikeen voimalla!!vertailla voi kavereiden kesken 8v ja 16v koneita mutta nyt on kyse 20ne koneen spekseistä!!!eli miten ja kuinka paljon ja mielellään käppyrä esiin jos semmonen on niin näkee käyttöalueen!!saataishan mekin isot numerot jos pantais isompi turbo mutta ei ne numerot liikuta enää autoa!!!meillä on ollu autossa sama kansi jossa ei oo muuta uutta osaa ku ohjarinkumit ni hyvin on ahdettuna kestäny 4 vuotta!!!rajotin on ollu ensin 6200rpm ja nyt on 6500rpm!!
miksi joku alkaisi rakentaa tätä c20ne moottoria jos kaikki puhuu vaan et se hajoo, jos itellä tai kaverin kaverilla on hajonnu!!...kuka ne koneet on räpeltäny kasaan,onko voitelu/jäähdytys ollu kunnossa,pakolämmöt,pakopaine,seokset,ahtopaine,laakerit,männät yms.!!!kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kokemuksien kautta pitää opetella ku ei täältä saa ku omia tarinoita eri maailman koneesta!!
Ja ei ole edelleenkään paukuteltu rajoitinta vasten, vaan keinujen katkeamista tapahtunut alle 5tuhannen kierroksenkin. Eräs metallialan ammattilainen ei ollut uskoa silmiään kun näytin hänelle poikkinaista keinua, tuumasi tietävänsä nyt mitä tehdään jätemetallista...
Jos nyt oikein ymmärsin niin olette myös Arskan kanssa hakemassa suurempia tehoja omaannekin asconaan nykyisellä kokoonpanolla? Mitäs jos vaikka hajoaa penkissä tulppa ja käy aikaisemmin mainittu skenaario niin miettisittekö uudestaan aihion valintaa? On varmasti mahdollista ettei näin teille ikinä käy (tuskin kenelläkään voi olla yhtä huonoa tuuria kuin minulla ), mutta yritin kuitenkin kertoilla omia kokemuksiani tuosta ahdetusta NE:n koneesta... Okei, ollaan hiljaa ja siirrytään takavasemmalle...
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Hetkinen, herrat. Ensinnäkään en ole ylistänyt tätä moottoria/kantta taivaisiin. Ja siks toisekseen totean vaan tosiasiat. Suurin syy keinujen katkeamisiin on ollut heikohkot jouset.
Esim. aikoinaan "80 luvulla", kun Enem ajatti/ rakensi A ryhmään D Kadetteja, heillä oli ihan samaa ongelmaa kuin teillä nykyään. He kehittivät parempia keinuja ja totesivat että keinut pitää vaihtaa aina uusiin tietyn tuntimäärän jälkeen, koska väsyivät ( oiskohan ollut 3 tai 4 h). Mutta koskaan eivät hoksanneet, että vika olisikin jossain muualla.
Siis jousissa. Ja mistäkö tiedän? Juuri siihen aikaan nimeltä mainitsematon henkilö oli mukana siinä touhussa, jonka tunnen erittäin hyvin.
Nimenomaan näiden keinuongelmien saattelemana Enem luopui projektista.
Tätä samaa ongelmaa potee myös eräs toinen Sakemanni merkkikin, jonka jätän tässä kohden mainitsematta. Ongelma on läsnä kokoajan tälläkin merkillä kilpailtaessa, mutta poistuu kun oikeanlaiset kamat vaihtuu huonojen tilalle. Tästä aiheesta vois jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta aihe eksyy ihan liikaa alkuperäisestä.
Ahdetussa koneessa on ollut tapana pitää seetipaine n.50-60 kg:ssa. Joo, sehän on paljon se, mutta silloin saattaa pysytellä ongelmista erossa.
Ja rullanokka koneiston otin sen vuoksi esimerkiksi, että sellaisella ratkaisulla konetta voi kierrättää melko huoletta päälle 9000rpm:n. Ja sehän taas tuo sitä woiman paskaa, eiks juu?
On nimittäin ihan saletti, että korkeita kierroksia käyttävä kone on herkempi tällä konstruktiolla, kuin esim. vastaava xe. Kun laitat 16kpl jäykkiä jousia peliin, niin kitkat on jotain ihan eri luokkaa.
Ja kun vauhtiin päästiin, niin toteampahan vaan senkin, että siniovaali OHC:lla puskee street luokissa + 700 kaakkia maltillisella venttiilikoolla ja rullakepillä. Joten tästä topicin moottorista pitää tulla myös iso liuta heppoja. Ja ainut, mikä nämä erottaa toisistaa on siniovaalin lohkon kesto sen eduksi. Muu sitä ei rajoita. Piste.
Esim. aikoinaan "80 luvulla", kun Enem ajatti/ rakensi A ryhmään D Kadetteja, heillä oli ihan samaa ongelmaa kuin teillä nykyään. He kehittivät parempia keinuja ja totesivat että keinut pitää vaihtaa aina uusiin tietyn tuntimäärän jälkeen, koska väsyivät ( oiskohan ollut 3 tai 4 h). Mutta koskaan eivät hoksanneet, että vika olisikin jossain muualla.
Siis jousissa. Ja mistäkö tiedän? Juuri siihen aikaan nimeltä mainitsematon henkilö oli mukana siinä touhussa, jonka tunnen erittäin hyvin.
Nimenomaan näiden keinuongelmien saattelemana Enem luopui projektista.
Tätä samaa ongelmaa potee myös eräs toinen Sakemanni merkkikin, jonka jätän tässä kohden mainitsematta. Ongelma on läsnä kokoajan tälläkin merkillä kilpailtaessa, mutta poistuu kun oikeanlaiset kamat vaihtuu huonojen tilalle. Tästä aiheesta vois jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta aihe eksyy ihan liikaa alkuperäisestä.
Ahdetussa koneessa on ollut tapana pitää seetipaine n.50-60 kg:ssa. Joo, sehän on paljon se, mutta silloin saattaa pysytellä ongelmista erossa.
Ja rullanokka koneiston otin sen vuoksi esimerkiksi, että sellaisella ratkaisulla konetta voi kierrättää melko huoletta päälle 9000rpm:n. Ja sehän taas tuo sitä woiman paskaa, eiks juu?
On nimittäin ihan saletti, että korkeita kierroksia käyttävä kone on herkempi tällä konstruktiolla, kuin esim. vastaava xe. Kun laitat 16kpl jäykkiä jousia peliin, niin kitkat on jotain ihan eri luokkaa.
Ja kun vauhtiin päästiin, niin toteampahan vaan senkin, että siniovaali OHC:lla puskee street luokissa + 700 kaakkia maltillisella venttiilikoolla ja rullakepillä. Joten tästä topicin moottorista pitää tulla myös iso liuta heppoja. Ja ainut, mikä nämä erottaa toisistaa on siniovaalin lohkon kesto sen eduksi. Muu sitä ei rajoita. Piste.
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Itsellä katkesi aina pakokeinu ja kaksi kertaa siinä sivussa myös imukeinu. Pari kertaa jopa alle 3000 rpm kun kaasusta irroitti niin putkessa paukahti ja se oli sillä selvä.
Ja aina tuosta kohdasta,kuvastakin erottaa että aika huokoista tavaraa on. Entäs jos sorvari tekee teräksestä tuon niin onko seurauksena että venttiili menee kieroksi kunmikään muu ei anna periksi?
Ja aina tuosta kohdasta,kuvastakin erottaa että aika huokoista tavaraa on. Entäs jos sorvari tekee teräksestä tuon niin onko seurauksena että venttiili menee kieroksi kunmikään muu ei anna periksi?
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 332
- Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
- Paikkakunta: Ruukki
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Kun aatellaan et lähettäs isoja tehoja hakeen niin taitaa väistämättä joutua koneen rakentaan niin et se teho alue on 6000-9000 kierroksen välimaastossa kaikkine toimivine osineen. 400hv, 500hv, 600hv.kosunen kirjoitti:Ja rullanokka koneiston otin sen vuoksi esimerkiksi, että sellaisella ratkaisulla konetta voi kierrättää melko huoletta päälle 9000rpm:n. Ja sehän taas tuo sitä woiman paskaa, eiks juu?
Ja kun vauhtiin päästiin, niin toteampahan vaan senkin, että siniovaali OHC:lla puskee street luokissa + 700 kaakkia maltillisella venttiilikoolla ja rullakepillä. Joten tästä topicin moottorista pitää tulla myös iso liuta heppoja. Ja ainut, mikä nämä erottaa toisistaa on siniovaalin lohkon kesto sen eduksi. Muu sitä ei rajoita. Piste.
Menee toimivan ahtimen koon miettiminen taas ihan uusille taajuuksille
Oishan se makea "naukasta" tuommosta opelin vanhaa moottoria. Käytännöllisyys arkikäytössä (kaupassa käynti) vois mennä köröttelyksi lähes vapari vehkeellä alta 5000 kierroksen ennen kun ahdin herää...
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
käyttöautojako nuo 500-700hp pelit on? Ja harvemin kai sitä niitä maitopurkkeja täysillä ahdoilla viedään ja voiha sit sitä paukuttaa ne ahdot tappiin?opel arska kirjoitti:Käytännöllisyys arkikäytössä (kaupassa käynti) vois mennä köröttelyksi lähes vapari vehkeellä alta 5000 kierroksen ennen kun ahdin herää...
-Janne
Corsa E OPC PP 2018
Corsa E OPC PP 2018
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Niin onko noita keinuja nyt sitten kahta eri tyyppiä? Tuolla http://www.produkte24.com/cy/swag-autot ... gross.html näyttäisi kuvassa olevan jöötimpää matskua tuo keinu?
Edit... Waste casting ja cast iron näyttäis olevan materiaalivaihtoehdot
Edit... Waste casting ja cast iron näyttäis olevan materiaalivaihtoehdot
Vectra 2.0 -89
Sekalaisia romuja
Sekalaisia romuja
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
No joo, huono nimitys ilmiölle... Bensa räjähtää kyllä silloin ihan että korvissa soi, kai se on riittävä paineisku aiheuttamaan tuhoja.teg kirjoitti:Venttiilihän ON kiinni palotapahtuman alkaessa, koska puristumaton polttoaine-ilma seos syttyy huonosti. Jos venttiili on auki, ei tapahdu puristusta eikä sytytystä. Vaikka sytytys tapahtuisi, niin sillä ei ole mitään tekemistä "pakopainepulssien" kanssa. Sellaisista en ole kyllä koskaan kuullutkaan. Keinujen katkeaminen siis johtuu jostain ihan muusta.GSi+to4 kirjoitti: Venttiilit pitäisi olla kiinni palotapahtuman alkaessa, miten tämä vaikuttaa mielestäsi keinun kestävyyteen? Ainakin jokaisella kerralla kun keinu mennyt poikki niin on päässyt rötäämään (eli siis sytytyspuolella ollut vikaa). Useimmiten tuntui menevän imupuolen keinu, ainakaan en muista tarkasti olisiko pakopuolen keinuja mennyt koskaan. Palamaton bensa räjähtää--> huokoinen keinu menee poikki. Tämä ihan oma päätelmä, toki voin olla täysin hakoteilläkin... Korjaa toki jos olen väärässä.
Minkäs valmistajan jousia sinä suosittelisit näihin?kosunen kirjoitti: ...mutta poistuu kun oikeanlaiset kamat vaihtuu huonojen tilalle.Ahdetussa koneessa on ollut tapana pitää seetipaine n.50-60 kg:ssa. Joo, sehän on paljon se, mutta silloin saattaa pysytellä ongelmista erossa.
Ja rullanokka koneiston otin sen vuoksi esimerkiksi, että sellaisella ratkaisulla konetta voi kierrättää melko huoletta päälle 9000rpm:n. Ja sehän taas tuo sitä woiman paskaa, eiks juu?
On nimittäin ihan saletti, että korkeita kierroksia käyttävä kone on herkempi tällä konstruktiolla, kuin esim. vastaava xe. Kun laitat 16kpl jäykkiä jousia peliin, niin kitkat on jotain ihan eri luokkaa.
Ja kun vauhtiin päästiin, niin toteampahan vaan senkin, että siniovaali OHC:lla puskee street luokissa + 700 kaakkia maltillisella venttiilikoolla ja rullakepillä. Joten tästä topicin moottorista pitää tulla myös iso liuta heppoja. Ja ainut, mikä nämä erottaa toisistaa on siniovaalin lohkon kesto sen eduksi. Muu sitä ei rajoita. Piste.
On varmasti paljon herkempi kyllä mutta ajattelin lähinnä harrastelijan kannalta asiaa... (kuten mainitsin dragrace erikseen ) Minkälaisia tehoja on yleisesti saavutettu ahdetuilla 2litraisilla 8v koneilla alle 6,5kprm?
OT. milläs kierroksilla huipputeho saavutetaan tuossa f*****ssa? Paljonko tehoa ja vääntöä käytettävissä esim 5tuhannella kierroksella? Aika vakuuttavia aikoja päästelty kyllä tuolla...
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Huomattavasti kestävemmän näköinen keinuMaJal kirjoitti:Niin onko noita keinuja nyt sitten kahta eri tyyppiä? Tuolla http://www.produkte24.com/cy/swag-autot ... gross.html näyttäisi kuvassa olevan jöötimpää matskua tuo keinu?
Edit... Waste casting ja cast iron näyttäis olevan materiaalivaihtoehdot
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä
Samalla tavalla nekin napsuu poikki. Olivat muistaakseni tuplat painavampia, mutta yhtä huokosen näkösiä katkenneena.teukka77 kirjoitti:Huomattavasti kestävemmän näköinen keinuMaJal kirjoitti:Niin onko noita keinuja nyt sitten kahta eri tyyppiä? Tuolla http://www.produkte24.com/cy/swag-autot ... gross.html näyttäisi kuvassa olevan jöötimpää matskua tuo keinu?
Edit... Waste casting ja cast iron näyttäis olevan materiaalivaihtoehdot