Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

viewtopic.php?f=4&t=232270

Tuossa topicissa muutama vaihtoehto. Ihan ensimmäiseksi tarkista akun kunto. Seuraavaksi ecun ja moottorin maadoitukset. Topicissa myös muita vinkkejä.
Ehkä kannattaa soittaa Sercapille ja/tai muille ecujen korjaajille. Voi olla kylmä juotos ecussa. Ymmärtääkseni saman ecun irrotus ja takaisinasennus ei vaadi resetointia ja car passia. Toki syytä tarkistaa asia ecun korjaajalta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Jep rohkeana kaverina ja ECUn uusimiseen hiljalleen henkisesti valmistautuneena kokeilin resettiä, koodin se vaati, mutta eipä mitään vaikutusta mihinkään... Eli etsimään käytettyä ECUa tai sitten vanha remonttiin jonnekkin
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Dominator kirjoitti: 23 Loka 2019, 18:29 Jep rohkeana kaverina ja ECUn uusimiseen hiljalleen henkisesti valmistautuneena kokeilin resettiä, koodin se vaati, mutta eipä mitään vaikutusta mihinkään... Eli etsimään käytettyä ECUa tai sitten vanha remonttiin jonnekkin
Koodi kuitenkin toimi , jos oikein ymmärsin ja se on positiivista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuo 5 voltin referenssijännitteen puuttuminen vähän viittais siihen ettei ecu saa jännitettä....mutta tutkin kohta..
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Joo elikkä koodien mukaan päärele on auki ja tällöin ei syötä käyttöjännitettä eculle.
Tarkistaisin pääreleeltä että:
-sinne tulee tarvittava käyttöjännite
-ohjausjännite ja maa on kunnossa
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Oon kysellyt tuosta pääreleestä jokapaikassa ja kaikki lässyttää että katso ohjekirjasta... Olen lukenut ohjekirjan kannesta kanteen useamman kerran enkä vieläkään tiedä missä tämä päärele on!!! Kaikki releet mitä sulakeboxeista löytyy olen rassannut läpi ja vaihtanut releitä ilman mitään vaikutusta mihinkään
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Robertx kirjoitti: 23 Loka 2019, 19:25
Dominator kirjoitti: 23 Loka 2019, 18:29 Jep rohkeana kaverina ja ECUn uusimiseen hiljalleen henkisesti valmistautuneena kokeilin resettiä, koodin se vaati, mutta eipä mitään vaikutusta mihinkään... Eli etsimään käytettyä ECUa tai sitten vanha remonttiin jonnekkin
Koodi kuitenkin toimi , jos oikein ymmärsin ja se on positiivista.
Jep koodi pelasi ja tiedot näkyi pitävän paikkansa
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuossa releen paikka.
Rele K3_X125
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Pistin yyveetä.
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Oon vaihtanut k1_x125 ja k3_x125 releet ristiin kun näkyivät olevan identtiset, se ei ainakaan vaikuttanut mitään. Mutta vissii mittailtava vielä tuleeko sinne koko releelle jännitteitä
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Toki jos noi releen jännitteet on oikein ja rele kytkee eculle jännitteen niin silloin tuon rom virheen perusteella voidaan ajatella että ecussa sisäinen vika.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Oisko sittenkin ulkoinen vika tuo P0651?
Saabin wis:
https://saabwisonline.com/docs/9650/doc ... 121138.htm

Ei tuossa paljoa menetä, jos tarkistaa... toki aikaa , mutta...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Toki joku tuossa 5 voltin linjassa oleva anturi saattaa blokata tuon jännitteen.
Yksitellen irroittamalla ja samalla tutkimalla jännitettä saattaa viallinen komponentti löytyä.
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Aikansa kun kääntelee virtoja päälle ja yrittää startata niin ainakin kahdesta sensorista tulee vikakoodi että olisi alhainen jännite, niistä en tainnut tajuta kuvaa ottaa, että mitkä sensorit ne oli...
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Dominator kirjoitti: 24 Loka 2019, 11:19 Aikansa kun kääntelee virtoja päälle ja yrittää startata niin ainakin kahdesta sensorista tulee vikakoodi että olisi alhainen jännite, niistä en tainnut tajuta kuvaa ottaa, että mitkä sensorit ne oli...
Sanoisin, että kannattaa yrittää uudestaan tuota samaa ja kirjata ylös , mitkä anturit antoivat vikakoodin... tai ottaa kuvia. Toki ensin syytä ladata akku täyteen. Starttihetkellä jännitteen pudotessa alle 10-11 V , voi mikä tahansa anturi antaa vikailmoituksen alhaisesta jännitteestä.
Toinen vaihtoehto on tehdä niinkuin kadett90 kirjoittaa... ottaa antureita yksitellen irti , vrta päälle ja katsoa tuleeko 5V . Kaikille antureille ei tule 5V vertailujännitettä. Kaasuläppäkoteloon, kaasupolkimeen , kampiakselin antureille ja nokan anturille / antureille tulee ainakin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin