Sivu 1/2

Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 21 Huhti 2009, 13:10
Kirjoittaja tomant
Viritysideani koskee muutakin kuin Opelin tekniikkaa, mutta käsittelee paljon myös sitä. Olen kiinnostunut yhdistelmästä takavetoinen Opel (ensisijassa Kadett tai Ascona) ja Saabin GM-turbokone (esim B204L) tieliikenteen ulkopuolella. Lähtökohtana on myös kohtuullinen budjetti, joten Opelin eksoottiset viritysosat eivät liene realistisia. Saabin uudempi kone sopinee vähällä työllä joihinkin Opelin vaihteistoihin. Minkälaista vaihteistoa (automaatti tai manuaali) ja taka-akselistoa suosittelette, jos tehoa otetaan yli 400 hv? AR35 (4L30-E) ei taida kestää sellaisenaan, voiko sitä vahvistaa kestämään? Voiko AR35 turbiinikoppaan vaihtaa esim. 4L6-E rungon ja sisäkalut? Voiko AR35:een vaihtaa muun GM-automaatin vastaavia osia? Kestääkö Omegan isoperä vai löytyykö sopivaa jäykkää taka-akselia tähän tarkoitukseen?

Vastauksista ja vinkeistä kiitollinen

tomant

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 21 Huhti 2009, 14:27
Kirjoittaja madi
suoraan menee OHC Getrag tai sitten omegassa olevat lootat joissa on ollu OHC tai DOHC moottori

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 21 Huhti 2009, 15:05
Kirjoittaja _Jape_
jep ohc getrag ja pulttijako on sama samoin kuin kytkinakselin spoori.

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 21 Huhti 2009, 23:29
Kirjoittaja telwin
Engelsmannit tekee kytkinkoppia millä naitetaan Cossu Sierran laatikko XE koneeseen joten sama koppahan passaa tuohon Saabin koneeseenkin.

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 00:52
Kirjoittaja tomant
Kiitos vinkeistä! Onko noiden automaattien AR35 ja 4L60-E sopivuudesta näkemyksiä?

tomant

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 01:52
Kirjoittaja telwin

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 03:35
Kirjoittaja tomant
Käyvätkö nuo kytkinkopat sellaisenaan Saabin B204-lohkoon? Noiden avulla voisi siis käyttää Fordin kovia laatikoita? Tällöin tulee taas uusia kysymyksiä kytkimen kestävyyden ym. suhteen.

Onko Opelin automaatti AR35 käyttökelpoinen tai voiko sitä vahvistaa / yhdistää GM:n vahvempiin automaatteihin?

tomant

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 07:04
Kirjoittaja telwin
Tämän tekijä osaa varmasti kertoa aiheesta enemmän > http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 3&t=155791

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 12:20
Kirjoittaja tomant
telwin kirjoitti:Tämän tekijä osaa varmasti kertoa aiheesta enemmän > http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 3&t=155791
Kiitos vinkistä!

Näyttää aika ahtaalta tuo Kadetin konehuone sivusuunnassa. Ilmeisesti Asconassa olisi enemmän tilaa, mutta näitä tuntuu olevan niukasti tarjolla, ainakin nettiautosta päätellen.

tomant

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 09:26
Kirjoittaja export
Nuo brittien tekemät kytkinkopat on fordin T9 laatikoille, ei T5:lle joita on käytetty coswortheissa ja mustangeissa...

Kytkinhaarukka tulee noissa kopissa toiselle puolelle mutta ei kai mikään ongelma oo.

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 10:18
Kirjoittaja Keme
No, tekee adapterilaipan sbd:n kykäkopan ja valitsemansa kestävän laatikon välille? Pistää vielä semmosen saab-tyyppisen painelaakerin + nestekytkimen, niin ei tarvi ahdistua kytkinhaarukastakaan. Näin mä ainakin oon järkeilly, et vois toteuttaa.

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 10:32
Kirjoittaja telwin
export kirjoitti:Nuo brittien tekemät kytkinkopat on fordin T9 laatikoille, ei T5:lle joita on käytetty coswortheissa ja mustangeissa...
Jaa noinko se olikin,eipä tullu kunnolla katottua.

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 11:08
Kirjoittaja Jarno
Keme kirjoitti: Pistää vielä semmosen saab-tyyppisen painelaakerin + nestekytkimen, niin ei tarvi ahdistua kytkinhaarukastakaan.
Sitä saab-typpistä painelaakeria käytetään myös Opeleissa.

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 14:11
Kirjoittaja tomant
Keme kirjoitti:No, tekee adapterilaipan sbd:n kykäkopan ja valitsemansa kestävän laatikon välille?...
Onnistuisiko tuollaisen kytkinkopan liittäminen esim GM:n automaattiin 4L60-E? Tai löytyykö muita adaptereita automaattilaatikoille?

tomant

Re: Opel kori, Saab turbomoottori, mikä voimansiirto?

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 21:36
Kirjoittaja Keme
tomant kirjoitti:
Keme kirjoitti:No, tekee adapterilaipan sbd:n kykäkopan ja valitsemansa kestävän laatikon välille?...
Onnistuisiko tuollaisen kytkinkopan liittäminen esim GM:n automaattiin 4L60-E? Tai löytyykö muita adaptereita automaattilaatikoille?

tomant
Sen saa mitä tekee tai mitä sattuu tulemaan. Teettämällä pitäisi saada juuri sitä mitä tilaa.