Sivu 3/7

Lähetetty: 21 Syys 2008, 17:12
Kirjoittaja Lekksi
kyllä sitä joka kipolla vastaseen ja myötäseen mennään mut sitte ristiaallokossa kysytää jo munaa http://www.youtube.com/watch?v=MNCb9fzY ... re=related

Lähetetty: 21 Syys 2008, 18:25
Kirjoittaja mimmix
Aika pieni aalto

Lähetetty: 21 Syys 2008, 19:36
Kirjoittaja Keino
Kerran natiaisena myös jetillä matkustaneena voin sanoa sen olleen hieno laiva siihen aikaan. Nyt tosin kun katselee noita linkin kuvia, niin on se auttamatta surkeassa kunnossa ja varmasti tulisi kunnostus maksamaan enemmän, kuin uuden vastaavan rakentaminen. Hienoja aallokkoja myös! Aina ihaillut myrskyjä ja luonnon voimia :)

Lähetetty: 21 Syys 2008, 19:47
Kirjoittaja Enochian
Megaman kirjoitti:
ata kirjoitti:Finnjet ei suinkaan ollut huonossa kunnossa ennen sen hylkäämistä, päinvastoin, se oli juuri rempattu vuonna 2004 isolla rahalla.
Tuntuu tosiaan oudolta, että -04 tehdään iso remontti ja nyt --> :-?
Kuulemani mukaan ko. remontti oli lähinnä pintaremonttia ja henkilökunnan tiloissa ei tehty oikeastaan sitäkään.

Lähetetty: 25 Syys 2008, 13:16
Kirjoittaja Megaman
Maailman vaarallisin työpaikka

Intialainen laivaromuttamo

Työläisiä kuolee joka viikko räjähdyksissä. Tilanne on vähän parantunut. Ennen kuolleet vain heitettiin mereen, ettei työnantaja olisi joutunut maksamaan korvauksia omaisille.

http://www.palkkatyolainen.fi/pt2002/pt ... 05-u4.html

Lähetetty: 25 Syys 2008, 14:05
Kirjoittaja mimmix
^
– Koska en osaa lukea enkä kirjoittaa, työ romuttamolla on minulle ainoa vaihtoehto. Saan palkkaa 80—90 rupiaa (pari euroa) päivässä. Jos minulla ei ole työtä, vaimoni, kolme lastani ja minä itse kuolisimme nälkään. Perheeni tapaan kerran vuodessa ja ikävä on kauhea.
:cry:
Tulee taas ihan huono omatunto omasta mukamas vähien rahojen hurvittelusta....

Lähetetty: 25 Syys 2008, 18:23
Kirjoittaja omega 2.0turbo
On kyllä harmi tuo kohtalo... itekkin aikanaan tullu toistakymmentä reissua tehtyä kyseisellä veneellä...

edit: löyty muuten vaatekaapista vielä yks finnjetin pyyhe, tullu niitä sillon kerättyä kaikista hotelleista ja laivoista... 8)

Lähetetty: 26 Syys 2008, 10:46
Kirjoittaja Megaman
Sukellusta Estonialla
helium & oxygen --> Aku Ankka :)



:-?

Lähetetty: 26 Syys 2008, 11:12
Kirjoittaja Kuke
Aika karulta kuullostaa Estonias Mayday call, part 1

Ja part 2

part 3

part 4

part 5

part 6

edittiä hiukan,pistin nyt linkit noihin kaikkiin pätkiin,mielenkiintoista seurata tilanteen kehittymistä.

Hieno video tämäkin

Ja tässä :o MS Estonia Rescue part 1



part 2

part 3

Lähetetty: 26 Syys 2008, 13:59
Kirjoittaja -RK-
Kuke kirjoitti:Aika karulta kuullostaa Estonias Mayday call, part 1

Ja part 2

Ja olihan siellä niitä kuuteen asti...
On kyllä tyly tuo ensimmäinen osa.. :-?

Lähetetty: 26 Syys 2008, 14:26
Kirjoittaja Kuke
-RK- kirjoitti:
Kuke kirjoitti:Aika karulta kuullostaa Estonias Mayday call, part 1

Ja part 2

Ja olihan siellä niitä kuuteen asti...
On kyllä tyly tuo ensimmäinen osa.. :-?
Jep,ja tuo viides osa on kans melko karu,ja tuosta onettomuudesta tulee muutensununtaina kuluneeksi 14 vuotta.

Lähetetty: 26 Syys 2008, 14:30
Kirjoittaja maritus
Pisti kyllä aika hiljaiseksi nuo pätkät.. Ei osaa edes kuvitella millainen se tilanne on ollut Estonialla.

Lähetetty: 26 Syys 2008, 14:38
Kirjoittaja HMS77
mimmix kirjoitti:^

Tulee taas ihan huono omatunto omasta mukamas vähien rahojen hurvittelusta....
Tuli telkkarista, olikohan joltain maksukanavalta juttua Dubain pilvenpiirtäjien rakentajista, niin tuli itelle täysin sama fiilis..
Sen lisäks että sitä alkoi miettimään miten helvetin hyvin asiat on itellä.
:-?

Lähetetty: 26 Syys 2008, 22:23
Kirjoittaja jpisteh
Finnjetillä olen kerran tullut Saksasta Suomeen, se oli vapun seutua, silloin kulki Finjet taloudellisesti diesel moottorilla. Sitten kesäisin se siirtyi suihkuturbiini ajoon (tais olla samat turbinit kuin DC-10issä tosin ns. teollisuusversio).

Oli muuten aika PITKÄ matka sekä ajallisesti ja matkallisesti, kun takana oli 2 viikkoa kevyttä viihdettä euroopassa ja sen jälkeen Finjetissä parisen vuorokautta.

Finjetin konehuone oli MAKEE (siis hataraa muistikuvaa)
- 4 * 2000 kW dieseliä tuottamassa sähköä
- 2 * isoa laivadieseliä ja perässä aggregaatit
- 2 * suihkuturbiinia ja perässä ISOT AGGREGAATIT
- 1 varasuihkuturbiini (sen saattoi vaihtaa vaikka vauhdissa)
- Potkureita pyöritti sähkömoottorit, mutta niistä ei ole muistikuvaa.

Sillä pystyi ajamaan vasenta potkuria dieselillä ja oikea suihkuturbiinilla (ja tietenkin päinvastoinkin).

Olisiko matkavauhdilla ollut pa kulutus per dieselmoottori 90l/s (en jaksa laskea onko edes pilkun paikka kohdillaan), kuitenkin lukemaa katseltiin "kulutusmittarista konehuoneessa tai komentosillalla". Kuitenkin lukema oli kohtuu miehekäs.

j.h

Suihkuturbiinin teho kokoonsa nähden on mykistävä verrattanu dieseliin...

Lähetetty: 27 Syys 2008, 17:45
Kirjoittaja m.k
Onhan se Finnjet hieno peli ollut aikoinaan, itse on tullut useamman kerran matkustettua kun täti tuolla Belgiassa asustelee. Silti, aika on ajanut ohi kauan sitten. Rahtiahan tuossa välillä kulkee aivan mahdottomasti, ja etenkin talvikaudella henkilömatkustajia taitaa olla aivan naurettavan vähän. Tuollainen pitkä, kapea ja matala alus jossa on pieni autokansi ja tolkuton polttoaineenkulutus on aivan mahdoton yhtälö jos ajatellaan kannattavaa liikennettä, taitaa nykyisillä polttoaineen hinnoilla olla niin että ei saisi liikennettä kannattavaksi vaikka Finnjet olisi täyteen buukattu. Tavallaan sääli että menee nauloiksi, mutta toisaalta kyllä sen ymmärtääkin. Ei kenenkään varat riitä Finnjetin ylläpitoon ravintola- ja hotellikäytössä, eikä toisaalta ole juuri mitään järkevää paikkaakaan mihin tuon kokoisen laivan asettelis niin että se olisi lähellä asiakaskuntaa. Aika tökerön näkönen jossain kaupungin keskustassa tuommonen laatikko, ja joku sivummalla sijaitseva satama aiheuttaa taas sen ongelman että alkuinnostuksen jälkeen tuskin riittää asiakkaita kovin mahdottomasti. Taitaa olla niin että nykyisille laivoille käy joko kuten Estonialle, tai sitten kuten Finnjetille. Onneksi tuoltakin on saatu hyttejä ym. säästettyä sinne Kotkan museoon, ja eiväthän muistot häviä minnekään. Kuten jo aluksi tuli todettua - aikanaan Finnjet oli todella upea ja ennenkaikkea nopea, mutta kyllä vuodet tekevät tehtävänsä. Todella pitkäänhän Finnjet oli silti liikenteessä, ei taida olla kuin Fennia joka on pidempään palvellut alkuperäisessä tarkoituksessaan. Mariella on kyllä minusta vahva ehdokas rikkomaan ehkä jopa molempien ennätykset, sillä vaikka ikää onkin jo 23 vuotta niin mielestäni edelleen ylivoimaisesti paras ja tunnelmallisin laiva mitä Suomen ja Ruotsin välillä seilaa. Toivottavasti ei mene nuo Ruotsin liikennekin samalla tavalla pilalle kuin Tallinnna reitti, jossa ei ilmeisesti enää muuta ajatella kuin lastimetrejä ja nopeaa ylitystä. Siinä menee minusta koko idea pilalle, koska laivamatkalla minusta tärkeintä on sellainen kiireetön nautiskelu hyvästä ruuasta ja juomasta, eikä se että saa jotain suurtalousmättöä vetää tuli perseen alla kertakäyttöastioilta.