Turboahtimen jälkiasennus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja motorsport »

fagg0tprince kirjoitti:Nonniin hyvät ja viisaat ihmiset, kertokaas resepti 2.5 V6 B Ompun turbottamiselle?! Koneena siis tuo X25XE(?).

Omegasta tarkoitus saaha eka drifteri rakenneltua ja turbonhan tuo tarvittee.
Mieluiten kuitenkin sopusointuisessa suhteessa teho ja kesto, kun ei miljonäärinä tässä vielä tallusteta.

Eli jos sitä nyt sais esimerkiksi edes tuonne 250hp paremmalle puolelle näin aluksi, upgradetellaan sitten myöhemmässä vaiheessa lisää!

Tää on ihan kiinnostava kysymys ja ajatus "halvasta" Omegan turbotuksesta. Käytännössä sun pitää kuitenkin lukea 1-2 turboahtamista käsittelevää opusta, ennenkuin pääset jyvälle, kuten Keme jo ehdotti. Valitettavasti yleensä se vaan menee niin, että niputetaan kokemuksen puutteessa kasaan jotain, mikä hajoaa melkein ensivedolla ja sitten porukka huutelee netissä, että vitsit kun oli "epäonnea".

Jos kuitenkin funtsii, että miten tuommoinen halpa viritelmä voisi toteutua, niin konsepti voisi olla tällainen:

-sorvissa männistä pois (kuppi keskelle) sen verran, että puristus laskee 9 tienoille tai ainakin alle 10.
-joku kiinteä vauhtipyörä ja siihen jämy kytkin
-alakerran tasapainotus
-vm 2000 -> peltipahvit
- 1 sopiva ahdin ( ei mitään HX40stä vielä tässä vaiheessa )
-säädettävä ruisku, edes se Mega johon perehdyt tai joku tuttu perehtyy riittävästi
-isot suuttimet ja pumppu heti kättelyssä, esim litraiset EV14
-E85 antamaan turvaa säätövirheitä vastaan
-kaasu pohjaan :)
wikke
OCF Member 2016
Viestit: 97
Liittynyt: 22 Helmi 2008, 15:48
Paikkakunta: kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja wikke »

Lämmöt kuriin.. Kunnon cooleri, syyläri ja tehokkaat flektit.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Keme »

Rookeri kirjoitti:Saako z22se mitenkää laillisesti turbotettua vai onko Saabilla sama kone turbolla valmiina?
Riippuu korista mihin se tekniikka laitetaan.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Rookeri kirjoitti:Saako z22se mitenkää laillisesti turbotettua vai onko Saabilla sama kone turbolla valmiina?
Saa turbotettua laillisesti.

Ensirekisteröinti ennen 1.7.1987 -> dynolappu ja käytönaikainen päästömittaus
Ensirekisteröinti 1.7.1987 ja myöhemmin, ei-vähäpäästöinen -> dynolappu ja vtt-päästömittaus tai kissa putkeen
Vähäpäästöinen -> dynolappu ja VTT-päästömittaus.

Uudemmissa autoissa on sitten vielä näitä tyyppihyväksyntävaatimuksia jotka tekee asian varmasti aivan helvetin helpoksi :roll:

Käytännössä vähäpäästöisen ahtaminen tulee niin kalliiksi ettei paljon kannata.

Z20NET perustuu samaan lohkoon, sellainen taitaa äkkiä tulla halvemmaksi kuin itse ahdistaminen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Tuomas kirjoitti:
Ensirekisteröinti ennen 1.7.1987 -> dynolappu ja käytönaikainen päästömittaus
Päästömittaus ei koske ennen vuotta 1978 käyttöönotettuja bensa-autoja.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Heh, joo, ei nuo jeesuksenaikaiset tulleet mieleen :D
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tuomas kirjoitti:
Rookeri kirjoitti:Saako x22ze mitenkää laillisesti turbotettua vai onko Saabilla sama kone turbolla valmiina?

Z20NET perustuu samaan lohkoon, sellainen taitaa äkkiä tulla halvemmaksi kuin itse ahdistaminen.
Opelilta ei ainakaan tollasta X22ZE moottoria löydy.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Olisko omavalmiste :lol:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Turboton versio Z24SE:
http://www.ebay.de/itm/Sportmotor-Rennm ... 1e90fb6c44
Turbokitti Z22SE - koneeseen:
http://www.dbilas-shop.com/Manufactorer ... j67sobepe0

Halpaa lystiä ei ole.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
maksda
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1689
Liittynyt: 12 Huhti 2009, 13:18
Paikkakunta: Keuruu

Re: tyhjänpäivästä ajatuksen virtaa

Viesti Kirjoittaja maksda »

Keme kirjoitti:Ahtimen nimen muistettavuuden helppous on kyllä tärkeä kriteeri sen valinnassa. Siks mäki hommasin Holsetin. Tossa on konsonantit ja vokaalit paljon paremmassa järjestyksessä, kun esimerkiksi Garretissa. Pitää myös muistaa että useimmitenhan näitä laitteita speksataan ei-ajokunnossa eli promillet vaikeuttaa lausumista. Siihen hommaan on ehkä Ihi kaikkein paras, kun se on niin söpön helppo ääntää. Holsetti o hyvä mut vaatii vähän enemmän skarppausta, kun nimi on tuplasti pidempi. Garrettimiehet pyyhkii muilla pöytää aivan täysin jos saa äRrän pärisemään kunnolla ja saa vielä viimesen Teen täräytettyä terävästi. Garretissa on tosin alussa hankala Gee joka ei oikein sovi suomalaiseen ääntämiseen. Sitten taasen, jos siirrytään ahtimien mallispeksaukseen niin Holset vie voiton aivan selkeästi. Koodaukset on simppeleitä ja helposti lausuttavia. Ja aivan kuten Njietro kirjoitti Holsetin turbomerkinnät ovat standardeja nykypäivän virittämisspeksauksissa.

ps. Ne ahtamista käsittelevät kirjat on edelleen oikeesti ihan hyviä tietolähteitä perusjuttujen selvittämiseen. Niissä on paljon vähemmän GTI-lehti värittynyttä mielipidettä kuin internet forumeilla.

Vittu että nauratti :lollis: :lollis: :lollis:
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: tyhjänpäivästä ajatuksen virtaa

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

maksda kirjoitti:
Keme kirjoitti:Ahtimen nimen muistettavuuden helppous on kyllä tärkeä kriteeri sen valinnassa. Siks mäki hommasin Holsetin. Tossa on konsonantit ja vokaalit paljon paremmassa järjestyksessä, kun esimerkiksi Garretissa. Pitää myös muistaa että useimmitenhan näitä laitteita speksataan ei-ajokunnossa eli promillet vaikeuttaa lausumista. Siihen hommaan on ehkä Ihi kaikkein paras, kun se on niin söpön helppo ääntää. Holsetti o hyvä mut vaatii vähän enemmän skarppausta, kun nimi on tuplasti pidempi. Garrettimiehet pyyhkii muilla pöytää aivan täysin jos saa äRrän pärisemään kunnolla ja saa vielä viimesen Teen täräytettyä terävästi. Garretissa on tosin alussa hankala Gee joka ei oikein sovi suomalaiseen ääntämiseen. Sitten taasen, jos siirrytään ahtimien mallispeksaukseen niin Holset vie voiton aivan selkeästi. Koodaukset on simppeleitä ja helposti lausuttavia. Ja aivan kuten Njietro kirjoitti Holsetin turbomerkinnät ovat standardeja nykypäivän virittämisspeksauksissa.

ps. Ne ahtamista käsittelevät kirjat on edelleen oikeesti ihan hyviä tietolähteitä perusjuttujen selvittämiseen. Niissä on paljon vähemmän GTI-lehti värittynyttä mielipidettä kuin internet forumeilla.

Vittu että nauratti :lollis: :lollis: :lollis:
On muuten jälkeenpäin lueskeltuna aikas huvittavaa luettavaa :lollis: :bonk:
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Avatar
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

Nii koittakaas baaritiskillä sanoa pikkunousuissa , että mulla on hybridiswitcher ja dumb valve ja ainakin 500 heppaa :wink:

Holsetin nyt osaa lausua vaikka kuinka heittäs välillä leksaa
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Nokkamuki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 15:30

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Nokkamuki »

Kun ne tehot eivät saa nousta yli 20%, niin onko mitään muuta kriteeriä?

Voinko ahtaa 125hv koneen, jos raja on 130hv?
1999 Astra G 2.0i
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Keme »

Nokkamuki kirjoitti: 07 Elo 2018, 08:56 Kun ne tehot eivät saa nousta yli 20%, niin onko mitään muuta kriteeriä?
Vertailukoneista ja -autoistahan se on kiinni. Iskutilavuus ei saa kasvaa yli 25%.
Nokkamuki kirjoitti: 07 Elo 2018, 08:56Voinko ahtaa 125hv koneen, jos raja on 130hv?
Voit.
JEEEEEEEEEEEEE!
Nokkamuki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 15:30

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Nokkamuki »

Keme kirjoitti: 07 Elo 2018, 10:25
Nokkamuki kirjoitti: 07 Elo 2018, 08:56Voinko ahtaa 125hv koneen, jos raja on 130hv?
Voit.
Ok :peukku:

Muistaisin joskus lukeneeni, että esim. C20NE moottoriin vaihdettaessa XE:n kansi, niin tehoiksi katsottaisiin 150hv. Vai onko nykyään niin, että kannen vaihdossa aina tehonmittaus? Esim. LET koneeseen XE kansi, onko sallittua penkittää 150hv?
1999 Astra G 2.0i
Vastaa Viestiin