Tamiyan koottava DTM Astra

Keskustelua pienoismalleista, mittakaava vapaa, rakennussarjat, valmiiksirakennetut, radio-ohjattavat ym. sekä Opel-keräilyesineistä
-Petsku-
OCF Member 2016
Viestit: 3569
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Tamiyan koottava DTM Astra

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Tulipa sitten tehtyä vähän ostoksia tuos työreissun aikana ja jäi käteen tällänen:

Kuva

Viimeks on tullu joskus 15 vuotta sitten tehtyä kunnolla noita pienoismalleja joten pitänee taas palautella mieliin kaiken näköistä :)

Sellanen kysymys noista maaleista, et kannataakos niitä ohennella vähän vai laittaa suoraa pensselillä pienoismalliin vaan? Muistelen jotain, et sillon pikku jannuna kun noita tein niin ne maalikerrokset oli kuitenkin melko paksuja, kun laittoi suoraa purkista.

Kaikki vinkit on tietty tervetulleita, sillä aikaa tuon kokoamiseen löytynee vasta ens vuoden puolelta.
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Riippuu millaisia maaleja olet hankkinut. Pienoismallimaaleja on kahta päätyyppiä, emalimaaleja (esim. Humbrol, Revell) ja akryylimaaleja (esim. Tamiya, Vallejo). Itse pidän enemmän nykyään noista akryyleistä, koska ne ovat vesiohenteisia ja välineet voi siis pestä vedellä eikä tarvita liuotinpohjaista ohenninta pesuun. Toki joihinkin osiin tulee käytettyä myös noita emalimaaleja ja niitä varten on niitä varten tehtyä ohenninta. Ohenninta itse pensselin kanssa maalatessa käytän vain välineiden pesuun, eli pensselin kanssa maalatessa ei välttämättä maalia tarvitse ohentaa, ruiskulla maalatessa se taas on välttämätöntä jos on kynäruisku.

Pensseleiden kannattaa olla laadukkaita, oikeaan käyttöön tarkoitettuja. Itse pidän Tamiyan pensseleistä, niillä sopivalla onnistuu jopa korin maalaaminen (olen itse maalannut koritkin pensselillä, tai vaihtoehtoisesti spraymaalilla). Spraymaalin kanssa kannattaa olla varovainen ettei se sulata muovia tai muita maaleja. Itse olen käyttänyt korissa myös pohjamaalia, Vallejo tekee akryylispray-pohjamaalia jota saa valkoisena. Hyvää tavaraa. Tuota myy ainakin Hobby Point Helsingissä, varmaan muutkin asiantuntevat liikkeet.

Tuo on hieno malli, mulla on noita 3 kpl joista yksi on rakennettu ja ollut näyttelyissäkin ja voittanut jopa palkinnon. Tuossa tulee mukana jopa valmiit maskiteipit keltaisen ja valkoisen maalin rajoihin ym. jos sen maalaa tuolla 2001-vuoden Manuel Reuterin auton väreillä. Tokihan siitä voi rakentaa vaikka tuning-auton tai vaikka Astra X-Treme-look-a-liken, niitäkin on jotkut rakentaneet. Ainoa huono puoli tuossa mallissa on se, että siinä ei ole moottoria eikä aukeavaa nokkapeltiä. Pakosarjat vain tulevat "tyhjästä"... muutenhan tuossa on todella tarkka sisusta, jousituksen ripustukset, jarrut ym. hienosti tehtyinä sekä nuo erikoiset toimivat lokinsiipiovet metallisaranoilla. Ne saranoiden kiinnityspisteet kannattaa sitten liimata pikaliimalla...

Muuten suosittelen liimaksi joko Model Masterin tai Revellin nesteliimaa jossa on sellainen pitkä terävä kärki josta liiman voi annostella sopivasti. Tuubiliimalla ei tee sitten mitään, ne on tarkoitettu ala-aste-ikäisten liimapallojen (lue: koottava lentokone) rakentamiseen... :) Ainoat liimat ovat siis pienoismallirakentamiseen tarkoitettu nesteliima sekä tavallinen pikaliima.

Kannattaa katsoa myös tuolta www.fcma.fi foorumilta vinkkejä.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Niin joo, näitä ei ole tapana kutsua "koottaviksi", se tulkitaan yleensä lähennä halveksuvaksi nimitykseksi ja mielikuvat menevät ala-aste-ikäisen rakentamaan etäisesti lentokoneen muotoiseen liimapalloon... :D terminä käytetään yleensä "pienoismallin rakennussarja"...

On muuten aika yleistä että lapsena on rakenneltu pienoismalleja ja sitten usein on just tuollainen joku 15 vuoden tauko jonka jälkeen aloittaa uudestaan aikuisena noiden rakentamisen. Mullakin oli todella pitkä tauko välissä ennenkuin aloitin uudestaan. Vaikka tahti onkin hidasta, about 1 valmistuva pienoismalli/vuosi parhaimmillaan... tällä hetkelläkin on vasta 5 valmista 2000-luvulla rakennettua mallia (joista 3 Opeleita).
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
-Petsku-
OCF Member 2016
Viestit: 3569
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Tuli ostettua samalla tuon rakennussarjan kans tuohon Reuterin väritykseen sopiva Humbrollin maali ja Revellin pitkä piikkinen liima. Varmaanki sillon aikoinaan kun tuli pikkujannuna tehtyä juurikin niitä lentokoneita ja vastaavia ei ollut todellakaan mitkään parhaat pensselit, et se huono maalaus jälki varmaan johtui siitäkin.

Täytyy kyllä myöntää, et noi rakennussarjat on kiehtonu jo useamman vuoden, mut eihän täältä Seinäjoelta saa mitään mistään ja nettitilaukset on sit jääny, mut samantien kun näin tuon rakennussarjan niin se jäi matkaan Helsingistä :) Samalla reisulla jäi kyllä velipojallekki rakennussarja pukinkonttiin ;) Tuon sarjan eron niihin yleisiin lentokoneisiin kyllä huomas jo hinnassa ja lopullisesti sitten, kun kotona katsoin noi osat läpi.

Tähän varmaan uppoo hiemen enemmän aikaa, kun sillon pienempänä tehtyihin malleihin, mut toivottavasti tästä saa vähän eri näköisen lopputuloksenkin kun noista räpellyksistä.

Nyt jos tän sais talven aikana valmiiks niin sit saiski jatkaa taas tuon isomman rakennusarjan kimpussa :D
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
-Petsku-
OCF Member 2016
Viestit: 3569
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Niin joo. Sellanen kysymys vielä, et oletko Ari (tai miks ei muutkin) maalannut nuo korin valkoiset osat valkoisella vai jättänyt ihan sille valkoiselle muoville?
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Joo, valkoisiin osiin alle valkoinen pohjamaali, sen päälle valkoinen kiiltävä pintamaali ja usein vielä kirkaslakka sen päälle... että ei nyt ihan paljas muovi kuitenkaan... :) vaikka se muovi olisikin jo valmiiksi valkoinen. Tosin pelkällä lakallakin voi pärjätä jos muovi on oikean väristä. Pelkkä muovi näyttää juuri siltä mitä se on, muovilta, maali tai lakka taas näyttää maalatulta ja lakatulta pinnalta eikä eroa ulkonäöltään maalatusta ja lakatusta pellistä jota yritetään esittää.

Tuo Tamiyan sarja on erittäin mittatarkka ja osien sopivuus on huippuluokkaa. Tuo tietysti näkyy sitten myös hinnassa... että siinä mielessä tietysti hyvä sarja aloittaa että hermot ei mene epäsopivien osien ja kieron korin kanssa... (joo, tällaisiakin löytyy aika paljon, niissä tarvitaan sitten sitä rakennustaitoa, hyvä rakentaja saa aivan paskasta sarjastakin tehtyä upean pienoismallin).

Jokainen osa yleensä täytyy maalata. Ainoana poikkeuksena olen pitänyt sitä jos jossain sarjassa on mustasta puolikiiltävästä muovista valettu osa jonka on tarkotus esittää mustaa puolikiiltävää muovia... esim. tuossa Tamiyan DTM-Astrassa taisin itse pitää sisustan monissa osissa maalaamattoman mustan muovin päävärinä ja maalata vain yksityiskohdat.

Mustaakin sitten yleensä tarvitaan useita eri kiiltävyysasteita, ainakin kiiltävä, matta ja puolikiiltävä. Ja sitten tarvitaan erilaisia metallisävyjä, rauta, alumiini, hopea, kulta, kupari, messinki, titaani, "gunmetal", ym. maalaamatonta metallia esittäviin osiin.

Humbrolin emalimaalit ovat perinteisiä ja sinänsä ihan hyviä ja monien suosimia maaleja ja yleisen mielipiteen mukaan paljon parempia laadultaan kuin yleisemmin myynnissä olevat Revellin emalimaalit. Revellin nesteliima on varmaan ihan hyvää tavaraa, itsellänikin on sitä ostettuna, mutta Model Masterin liimaa on vielä jäljellä joka on osoittautunut erinomaiseksi tavaraksi. Tärkeintä on olla käyttämättä tuubiliimaa ollenkaan. Ja se, että liimattavassa pinnassa ei saisi olla maalia vaan mielellään paljas muovi vastaan paljas muovi, tällöin saadaan paras kontakti.

Ja huipputuloksiinhan korin maalipintaa voi kiillottaa erittäin hienoilla santapapereilla (usean tuhannen gritillä, en ole itse tehnyt) ja/tai vahata.

Astraa tehdessä en käyttänyt vielä pohjamaalia, vaan maalasin pensselillä suoraan valkoiselle muoville sekä valkoisen että keltaisen maalin, käyttäen sarjan mukana tulevia jopa valmiiksi leikattuja maskiteippejä (juu, muuten tarvitset myös rullan Tamiyan maskiteippiä mm. ikkunalistojen maalausta varten, vapaalla kädellä se on ihan mahdotonta ja tavallinen maalarinteippi on liian karkeaa tuohon mittakaavaan), sitten kun maalipinta oli hyvä, niin siirtokuvat kiinni (niitä on tuossa paljon...) veden kanssa ja lopulta itse vedän vielä kirkaslakan noiden dekaalien päälle, jolloin koko auto saa yhtenäisen kiillon ja dekaalit jäävät "suojaan" lakan alle ja kestävät myös käsittelyä ja mallin nostamista ym. Muutenhan ne kuivuessaan helposti repeilevät kun niihin koskee. Tästä on kuitenkin erilaisia mielipiteitäkin olemassa, joidenkin mielestä tarrojen kuuluukin kiiltää eri tavalla kuin maalin...

Ja kannattaa aina kokeilla ensin jollain turhalla palasella että miten käytetyt maalit ja lakat reagoivat toisiinsa, ei ole kivaa kun maali keittää ja dekaalit ovat pilalla... maalinhan saa kyllä korista pois (kodin putkimiehellä tai jarrunesteellä) mutta uusia dekaaleita ei saa...
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

-Petsku- kirjoitti:Tuli ostettua samalla tuon rakennussarjan kans tuohon Reuterin väritykseen sopiva Humbrollin maali
Niin tuohon malliinhan tarvitseekin vain 17 eriväristä maalia... :) itsekin fuskasin muutaman sävyn kanssa ja en tainnut käyttää kuin 15 tai 16 eri maalia (+kirkaslakkaa). (joo kävin lunttaamassa paketista, avasin yhden avaamattoman Tamiyan Astra Phoenix-paketin kun se oli helpoiten käsillä, siellä on kyllä hyvät maalaus- ja työvälineohjeetkin)

Tärkeimmät työvälineethän ovat sivuleikkurit ja terävä askarteluveitsi noiden pensselien lisäksi. Pensseleitäkin tarvitset useita, leveä ja tasapäinen pehmeähkö koria varten, eri levyisiä tasapäisiä eri osien maalaamista varten ja sitten muutama todella ohutkärkinen pensseli yksityiskohtien maalaamista varten. Ja noiden emalimaalinen kanssa puhdistukseen ja mahdolliseen maalin ohentamiseen esim Revellin Color Mix-ohenninta emalimaaleille.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
-Petsku-
OCF Member 2016
Viestit: 3569
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Eihän sitä aina voi ekalla kertaa ostaa kaikkia, kun ei edes asiasta tiedä :) Eli pitää lähtee kauppaan osteleen lisää maaleja kunhan saa alkuun tuon kokoamisen :)

Kiitos Ari neuvoista ja lisääkin saa antaa, jos tulee jotain mieleen.
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
Avatar
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1036
Liittynyt: 13 Syys 2006, 21:03

Viesti Kirjoittaja ap85 »

Hemmetti onko niitä tollasiakin olemassa :P Nyt alkoi kyllä himottamaan tuollaisen ostaminen... On noita pienoismalleja nuorempana tullut kasattua kohtuu reilusti. Astra G:tä ei taida siviilimallina, erityisesti farkkuna saada pienoismallina mistään? Sellainen olis siisti. Tietty toi DTM:kin menis kyllä :)
Skoda Octavia TDI
-Petsku-
OCF Member 2016
Viestit: 3569
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Kyllähän noita maaleja oli 17 erilaista kun tarkistin tuosta ohjeesta, pitänee vähän kattoa noita maalausohjeita, et voiko joitain väreä käyttää useammassa kohdassa niin ei tarvitsisi ostaa noita kaikkia kuivamaan kaappiin :).

Mites muuten tuo lakka? Käykö siihen ihan normi maalikaupan lakka vai onko näihin olemassa ihan omia lakkoja?

ap85 kirjoitti:Hemmetti onko niitä tollasiakin olemassa :P Nyt alkoi kyllä himottamaan tuollaisen ostaminen... On noita pienoismalleja nuorempana tullut kasattua kohtuu reilusti. Astra G:tä ei taida siviilimallina, erityisesti farkkuna saada pienoismallina mistään? Sellainen olis siisti. Tietty toi DTM:kin menis kyllä :)
Näitä DTM autoja oli ainakin Helsingis (Oliskohan ollu Yrjönkadulla, kuitenkin Kampin vieressä olevalla kadulla, askartelu kaupan alakerrassa) mistä tuon omani ostin. Sielä oli myynnis myös tuo atan mainitsema Phoenix Astrakin. Hintaahan tuolla oli, mut jos sen jakaa tällä 15 vuoden hiljaiselolle niin eihän siitä paljoa tuu per vuosi :D
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
Avatar
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1036
Liittynyt: 13 Syys 2006, 21:03

Viesti Kirjoittaja ap85 »

-Petsku- kirjoitti:Kyllähän noita maaleja oli 17 erilaista kun tarkistin tuosta ohjeesta, pitänee vähän kattoa noita maalausohjeita, et voiko joitain väreä käyttää useammassa kohdassa niin ei tarvitsisi ostaa noita kaikkia kuivamaan kaappiin :).

Mites muuten tuo lakka? Käykö siihen ihan normi maalikaupan lakka vai onko näihin olemassa ihan omia lakkoja?
Mitä noita itse on tullut rakenneltua vuosien varrella niin vähän olen joissakin maaleissa oikassu. Mitään yksittäistä antennia tai kahvaa varten ruvennu ostelee mitään omia maaleja :D

Ja ainakin itse olen käyttänyt noita 400ml normaaleja akryylilakka pulloja. Maksaa muutaman euron pullo. Kai niitä omiakin lakkoja noille on, mutta varmasti kalliimpia.
-Petsku- kirjoitti: Näitä DTM autoja oli ainakin Helsingis (Oliskohan ollu Yrjönkadulla, kuitenkin Kampin vieressä olevalla kadulla, askartelu kaupan alakerrassa) mistä tuon omani ostin. Sielä oli myynnis myös tuo atan mainitsema Phoenix Astrakin. Hintaahan tuolla oli, mut jos sen jakaa tällä 15 vuoden hiljaiselolle niin eihän siitä paljoa tuu per vuosi :D
Joo tiedänkin ton paikan. Olen käynyt joskus. Se on tossa 10 km päässä, joten pitää tässä harkita jos vaikka kipasis hakemassa, noita maalejakin kun on jossain kaapin nurkassa vielä :P
Skoda Octavia TDI
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

-Petsku- kirjoitti:Eihän sitä aina voi ekalla kertaa ostaa kaikkia, kun ei edes asiasta tiedä :) Eli pitää lähtee kauppaan osteleen lisää maaleja kunhan saa alkuun tuon kokoamisen :)

Kiitos Ari neuvoista ja lisääkin saa antaa, jos tulee jotain mieleen.
Joo, se tarvittavien maalien luettelo löytyy rakennusohjeesta sieltä laatikon pohjalla, sivulta 2. Samassa kohtaa on myös kuvaus noista tarvittavista työvälineistä.

Värikoodit ovat Tamiyan omiin maaleihin, mutta niitä ei Suomesta meinaa löytää mistään tällä hetkellä, mutta siinä on myös värien nimet joiden avulla voi maalit korvata millä vain merkillä.

Esimerkkinä vain nuo Phoenix-Astran maalit:
-TS-16 neonkeltainen (skippasin)
-TS-17 kiiltävä alumiini
-TS-26 kiiltävä valkoinen
-TS-42 vaalea gun metal grafiitinharmaa (itse taisin käyttää vain yhtä grafiitinharmaata)
-TS-47 krominkeltainen (tummahko keltainen, Opelin keltainen, niinkuin foorumissakin)
-X-1 kiiltävä musta
-X-2 kiiltävä valkoinen
-X-7 kiiltävä punainen (lähinnä joissain kojelaudan kytkimissä, tälle on käyttöä myöhemmin jos tekee muita autoja enemmän)
-X-10 gun metal grafiitinharmaa
-X-11 kromi-hopea (eli mahdollisimman kiiltävä hopea, näyttää kiilloitetulta alumiinilta, ei kromilta)
-X-18 puolikiiltävä musta (tässä jätin muutamia valmiiksi puolikiiltäviä osia maalaamatta)
-X-26 läpinäkyvä oranssi (tarvitaan vain etuvilkkuihin, ei käytännössä siis tarvita lainkaan, takavilkut on valettu valmiiksi läpinäkyvästä oranssista muovista, eli ei tarvitse ostaa tätä mallia varten)
-X-31 titaanikulta (voi tarvittaessa korvata jollain muullakin maalaamattoman valuseosmetallin sävyisellä värillä, itse käytin tätä, tulee mm. jarruosiin)
-X-32 titaanihopea (tämäkin mahdollisesti korvattavissa, tulee mm. pakoputkiin jotka eivät juuri edes näy, eli ei tarvitse ostaa, tosin itse maalasin vanteet tällä ja tuli mielestäni hienommat kuin ohjeen mukaisella hopealla...)
-X-34 metallinhohtoruskea (vetoakseleihin, korvasin jollain grafiitin harmaalla tai titaanilla tai sekoituksella itse, en ostanut)
-XF-1 mattamusta (tätä menee kaikkiin malleihin paljon... pakollinen väri, eikä voi korvata kiiltävällä)
-XF-16 matta-alumiini (tätäkin on tullut monessa autossa tarvittua, mm. kansien väriksi hyvä, tosin tässä autossa ei ole moottoria, tässä mallissa tällä on tarkoitus maalata vain syylari, joten sen voi korvata vaikka kiiltävällä alumiinilla helposti tai hopealla. Varsinkin kun koko syylari jää piiloon maskiverkon taakse eikä sieltä juuri edes näy... :) )

Koodit ovat Tamiyan värikoodeja, alunperin TS tarkoittaa spraymaalia, X kiiltävää maalia ja XF mattamaalia. Varsinkaan Tamiyan spraymaaleja ei Suomesta saa eikä noita lasipurkki-akryylimaalejakaan juuri mistään tällä hetkellä. Mutta rakennusohjeessa on aina joka kohdassa osien kohdalla merkitty noilla koodeilla mitä väreä osassa pitäisi käyttää. Eihän noissa tarvitse orjallinen olla, jotkut oikovat ja jotkut menevät vielä paljon ohjeen ylikin tarkkuudessa. Maalausohjeessahan on erikseen esimerkiksi kiiltävä valkoinen purkissa ja spraymaalina, se on samaa väriä molemmissa ja itsekään en spraymaaleja tämän mallin kanssa käyttänyt. Mutta pensselillä korin maalaaminen ei ole kovin yksinkertaista, tosin on spraynkin kanssa omat vaikeutensa. Ruiskulla saa aina parhaan jäljen, mutta nekin ovat arvokkaita ja taitoa vaatii sekin.

Mutta noita maaleja siis oikeasti tarvitsee tuohon malliin minimissään vain n. 8 eri maalia ja mahdollinen kirkaslakka ja silti siitä tulee aika hyvän näköinen. Expertit sitten käyttävät enemmän maaleja ja vanhentavat ja säistävät pintoja jne. mutta se ei ole välttämätöntä automalleissa.

Jos muuten tuonne FCMA:n suomalaiselle pienoismalliautojen rakentajien foorumille rekisteröityy (kannattaa) niin siellä on tapana rekisteröityä omalla koko nimellä (etu ja sukunimi) ja nimimerkkejä ei kovin moni käytä, itsekin olen siellä koko nimellä. Sieltä voi kysellä vinkkejä ja lueskella valmiiksi toisten kysymyksiin kirjoitettuja vinkkejä.

Mutta noita maaleja kyllä kertyy aikamoinen määrä eri sävyjä ajan mittaan...
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

ap85 kirjoitti:Hemmetti onko niitä tollasiakin olemassa :P Nyt alkoi kyllä himottamaan tuollaisen ostaminen... On noita pienoismalleja nuorempana tullut kasattua kohtuu reilusti. Astra G:tä ei taida siviilimallina, erityisesti farkkuna saada pienoismallina mistään? Sellainen olis siisti. Tietty toi DTM:kin menis kyllä :)
Tällaisena rakennussarjana 1:24 tai 1:25-mittakaavassa ei ole juuri mitään Opeleita edes tehty, oikeastaan vain Calibra ja Astra G DTM-autot ja Opel GT ja vanha Blitz-kuormuri... ja piensarjamalleja hartsista. Ja joku kaipaa jotain tiettyä korimallia... :D

Juu, enemmän valinnanvaraa Opel-malleissa on noissa valmiiksi rakennetuissa 1:43-mittakaavan metallimalleissa, sellaisena löytyy Astra G farmariakin siviilimallina ja vielä eri väreissäkin sitä on tehty. Mutta sehän ei ole tällainen isompi eikä rakennussarja. Valmistaja on Schuco.

Tämä kelta-valkoinen Reuterin auto on just siis se Phoenix-Astra, toinen versio on oranssi Winkelhockin Holzer-Astra. Tuo teamin nimi lukee paketin kannessakin. Phoenix-Astrasta on saatavilla myös valmiiksi maalatulla ja dekaalit valmiiksi kiinnitetyllä korilla varustettu versio mustassa laatikossa.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

ap85 kirjoitti:
-Petsku- kirjoitti:Mites muuten tuo lakka? Käykö siihen ihan normi maalikaupan lakka vai onko näihin olemassa ihan omia lakkoja?
Ja ainakin itse olen käyttänyt noita 400ml normaaleja akryylilakka pulloja. Maksaa muutaman euron pullo. Kai niitä omiakin lakkoja noille on, mutta varmasti kalliimpia.
Mä kun olen maalannut noilla Tamiyan akryylimaaleilla, olen käyttänyt myös Tamiyan akryylilakkaa, mutta tuon lakan kanssa kannattaa olla varovainen ja AINA testata koepalalla (joku valutangon pätkä) miten käytetty lakka ja maali reagoivat toisiinsa. Se keittävä maalipinta kun vituttaa aina yhtä paljon. Ja siinä voi vaikuttaa sekin kauanko odottaa värin ja lakan maalauksen välillä. Maali voi olla liian märkää tai liian kuivaa lakattavaksi tietyllä lakalla. Eli suosittelen aina kokeilemaan ensin testipalaan ennen mallin koria. Jotkut maalit ja lakat eivät vain sovi keskenään.

Kommentoinkin jo toisessa viestissä noita värejä ja niiden korvaamista vähemmällä määrällä.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1036
Liittynyt: 13 Syys 2006, 21:03

Viesti Kirjoittaja ap85 »

ata kirjoitti: Mä kun olen maalannut noilla Tamiyan akryylimaaleilla, olen käyttänyt myös Tamiyan akryylilakkaa, mutta tuon lakan kanssa kannattaa olla varovainen ja AINA testata koepalalla (joku valutangon pätkä) miten käytetty lakka ja maali reagoivat toisiinsa. Se keittävä maalipinta kun vituttaa aina yhtä paljon. Ja siinä voi vaikuttaa sekin kauanko odottaa värin ja lakan maalauksen välillä. Maali voi olla liian märkää tai liian kuivaa lakattavaksi tietyllä lakalla. Eli suosittelen aina kokeilemaan ensin testipalaan ennen mallin koria. Jotkut maalit ja lakat eivät vain sovi keskenään.
Se on totta, pari kertaa on maalit keittäny korista ja se on erittäin vittumaista lähteä hiomaan ja maalaamaan uudestaan sitä. Eikä siitä meinaa silti tulla enää kovin hyvää. Siksi olenkin nykyään antanut aina suosiolla kuivua vähintään viisi päivää ennen lakkausta, kun sitä kuivumisaikaa on sen verran paha arvioida. Erityisesti sellaiset kapeat urat kuten konepeltien saumakohdat ovat herkkiä kupruilemaan jos lakkaa liian aikaisin...
Skoda Octavia TDI
Vastaa Viestiin