tuollainen askarruttaa että miten tuo jos esim. 2.0 16v moottori antaa 110kw/150hv tehtaan mukaan ja sitten siitä penkitetään esim 136hv ja virallinen lappu tehosta niin meneekö tuo katsastuksessa lävite jos autossa saa max olla 138hv ja teholappu moottorista löytyy 136hv.. pystyykö katsastus mies sanomaan asiaan mitään ku tuollainen teho otettu ulos vaikka kone lupaa suurempia tehoja..
Tuo alkaa olla jo niin tulkinnanvaraista että kannattaa kysyä sen konttorin mielipide asiaan jossa meinaa autonsa leimata.
Jos kone olisi "omavalmiste" niin silloin ei olisi mitään ongelmaa...
Itseasiassa täysin tehdastekoiselta vaikuttava moottorikin voi olla "omavalmiste" jos sinne on vaihdettu esim. männät.
Käytännössähän tuon verran saa tehoja tiputettua pelkillä säädöillä,toisin sanoen: viritys on onnistunut jos tehot ei ole tippuneet yli 20%.
ku olisi tarkoitus laittaa erääseen autoon c20xe moottori ja sen auto mallisarjan suurin on ollut 1.8(115hv) niin ei jaksaisi ruveta rakentamaan 2.0 8v lohkon päälle tuota 16v kantta että saisi leimasta lävite.. helpompaa olisi kun saisi suoraan laitettua tuon c20xe moottorin sinne paikalle ja teholapun 136hv.. ja jollain tavalla omavalmisteiseksi.. vai rupeavatkohan katsastuksessa napisemaan tuosta kun lohko on c20xe:n ja eihän tarvitse käyttää kattia kun auto ei ole vähäpäästöinen
jos tuon haluaa tehdä laillisesti, niin kannattaa hankkia ko. motti ja laittaa sinne c20let nokat ja penkittää sitten. tietysti on mahdollisuus myös pienentää moottorin hengitystä pienemmällä kaasuläpällä.
yllämainitut seikat riittävät siihen että moottori on omavalmiste jolloinka teholapuilla todistetaan moottorin luovuttama kW määrä.
Säädettävä nokkapyörät ja säädöt alavääntöön tähtääväksi, niin tehot putoaa. Tosin moottorin ohjaus ei välttämättä ole enää optimaalinen tehdassäädöissä (siis tehot putoaa varmemmin).