X20DTL => X20DTH

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Mulla on ylimääräisenä -634 loppuisiin 20DTH runkoihin sattuvat uudet 2.2 kärjet 2.2DTI rungosta -569.
Nopeimman vaihdon kannalta on helpointa kehittää hajottamolta jommat kummat -634 tai -569 ruiskut etukäteen valmisteltaviksi.
(Mutta nänä kärjet eivät siis käy -68X ruiskuihin)

2 437 010 065 on kärjen Bosch osanumero 2.2DTi ruiskuista jotka päättyvät -688.
Ruiskut kärkineen ovat:
-686 2.0Di
-687 2.0Dti
-688 2.2Dti

Mutta siis ainut sata varma tapa tietää mitkä ruiskut kannessa ovat on ottaa ne ylös katsoa numero.
Toinen vaihtoehto on kysyä merkkiliikkeestä - ne voivat (mahdollisesti) selvittää ruiskun osanumeron jota voi sitten verrata Bosch numeroon.

20DTL vakioturbo on aika tapissa 130 hepan tienoilla.

Isompi cooleri on aina hyväksi, mutta kyllä vakiollakin sen 150hv tienoille pääsee.

Seikka joka usein jätetään huomioimatta on pakoputki.
2.0Di (ja kai varmaan 2.0Dti) putki on muuten kohtuu OK kokoinen - MUTTA halkaisija pienenee 40mm kokoiseksi juuri ennen viimeistä liitosta.
Tämä on todellakin liian vähän! Virikäytössä kannattaa vaihtaa takapönttö ainankin 2" kokoiseen läpihengittävään. (Itsellä on 2,5" putki suorilla pöntöillä katista perälle.)
Ellei muuta niin vippaa koko takapöntön paska-aholle ja katkaisee putken ennen viimeistä liitosta (ja sitä 40mm supparia) ja vetää lopun suorasta putkesta puskurille asti.
Turbo, katti ja nälkävuoden pituinen etummainen äänenvaimentaja pitävät äänet hyvin sietoisalla tasolla vaikka koko takapönttöä ei olisi.

Ensimmäisenä kannattaa hoitaa edes pakoputken takaosa kuntoon.
Lentsu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Marras 2007, 19:36

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

juu pakariremppa tulitehtyä pari kuukautta sitten. 2.5" takapönde ja putki sen kuristuksen etupuolelta taakepäin.
lueskelin sun juttuja jo aikaisemmin siitä kuristuksesta ja takapönde kun rupes vuotaan niin varaosaliikkeestä 2.5" ovaali takapönde ja metriputkea...

Paljon Teuwo maksoit hajoittamola niistä ruutoista? missäköhän puretaan noita moottoreita?
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Ei ole mitään muistikuvaa mitä ruutat lopulta maksoi, koska niiden kanssa tuli jumpattua aika paljon edes ja takaisin.

Valitettavasti en osaa osoittaa mitään isoa, nimenomaan Opeleihin/Saabeihin/GM rojuihin, erikoistunutta hajottamoa.

Henkisesti kannattaa varautua siihen että hajottamolta otettuihin ruiskuihin joutuu vaihtamaan kärjet joka tapauksessa ja että ellei ruiskuja näe etukäteen on valitettavan suuri mahdollisuus että taulapäät ovat rikkoneet yläpään kierteen nyhtäessään ruiskuja kannesta ylös pihtien tms. sopimattoman työkalun avulla.
Avatar
Laamanni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 00:19
Paikkakunta: Vihti

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Laamanni »

Mistäs tuon oman di:n virittäminen kannattas alottaa? Ainakin nyt aluksi tavoitteena se mitä suuttimet antaa periksi, eli sinne n130hp luokille?

Oliskos ekana Cooleri? ->ahdin->softa? Tai pelaako edes isommalla ahtimella, ilman softaa?

Tarkoituksena myös putkistoa avartaa. Onko se tässä vehkeessä edes hyötyä antava?
Gastra Caravan 2.0Dt -98
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Cooleri pitäisi olla kaikissa ahdetuissa autoissa, joten se kannattaa kyllä laittaa.

Et turhaan vaivautunut mainitsemaan missä korissa se X20DTL moottori mahtaa asua.

Ainankin G-Astrassa putkea kannattaa ehdottamasti muuttaa.
Takapöntön edessä on 40mm kuristus joka on todella liian pieni.

2" tai mielummin 2,5" putki ja katista sisukset pois on hyvin suotava toimenpide.

Softan tarttet joka tapauksessa jotta saat lisää syöttöä ja ilman lisäsyöttöä et saa juurikaan mitään iloa mistään viriosista.

Ahdin on surkian kokoinen joten sekin kannattaa kyllä vaihtaa ainankin 2.2 mallin rolliin - joka on aika pieni sekin.

Vakisuuttimet jäävät pieniksi ja savutus alkaa pian.
Avatar
Laamanni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 00:19
Paikkakunta: Vihti

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Laamanni »

Teuwo kirjoitti:Cooleri pitäisi olla kaikissa ahdetuissa autoissa, joten se kannattaa kyllä laittaa.

Et turhaan vaivautunut mainitsemaan missä korissa se X20DTL moottori mahtaa asua.

Ainankin G-Astrassa putkea kannattaa ehdottamasti muuttaa.
Takapöntön edessä on 40mm kuristus joka on todella liian pieni.

2" tai mielummin 2,5" putki ja katista sisukset pois on hyvin suotava toimenpide.

Softan tarttet joka tapauksessa jotta saat lisää syöttöä ja ilman lisäsyöttöä et saa juurikaan mitään iloa mistään viriosista.

Ahdin on surkian kokoinen joten sekin kannattaa kyllä vaihtaa ainankin 2.2 mallin rolliin - joka on aika pieni sekin.

Vakisuuttimet jäävät pieniksi ja savutus alkaa pian.
Farkku korissa on, Tuleeko tuosta katin sisuksien poistosta jälkeenpäin jotain tukkosuus ongelmia koneelle? Ja että päästöistä menee läpi?

2.2 astran ahdin suunnitelmissa, mistäs noita saa parhaiten metsästettyä ja hintahaitaria?

Oiskos tuo putkenvaihto 2,5' kokomatkalta vaiko katista taakse?^

Konetilaa ku velipojan kanssa katseltiin niin siellä ei ole turhan paljoa tilaa coolerille, eli kuvia jne otetaan vastaan miten olette sovitelleet noita keulalle.

Oliskos tuon collerin jälkeen fiksu hommailla tuota softanmuutosta? On ilmeisesti 'kireempiä' softia missä on otettu cooleri huomioon?
Gastra Caravan 2.0Dt -98
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Laamanni kirjoitti: Farkku korissa on,
Astra, Vectra, muu mikä ?
Ihan sama minulle, katso itse sinne auton alle että minkä kokoinen se piippu on.
Jos on alle 2" ryhtyisin toimiin.
Laamanni kirjoitti: Tuleeko tuosta katin sisuksien poistosta jälkeenpäin jotain tukkosuus ongelmia koneelle? Ja että päästöistä menee läpi?
Millä tapaa putkiston painehäviötä lisäävän, eli virtausta haittaavan kennoston poistaminen aiheuttaa tukkoisuusogelmia ?
En ymmärrä kysymystä.

Leimalla ei mitata päästöjä joihin katti vaikuttaa.
Mitattava savutusarvo voi jopa vähetä kun ei ole kennoa joka varastoi nokihiukkasia
Laamanni kirjoitti: 2.2 astran ahdin suunnitelmissa, mistäs noita saa parhaiten metsästettyä ja hintahaitaria?
Katso vaikka foorumin myyntipalstalta tai netin kauppapaikoilta yleensäkkin.

Kannatta myös sisäistää että 125hv 2.2 ahdin on VNT ja 115hv 2.2 ahdin on tavan hukkisturbo.
Ero vaikuttaa muiden asioiden ohella siihen tarvitsetko VNT mallin välipalan pakopesän ja pakoputken väliin.
Laamanni kirjoitti: Oiskos tuo putkenvaihto 2,5' kokomatkalta vaiko katista taakse?^
Itse vaihdoin G-Astrassa katista taakse, mutta koska et ole edelleenkään kertonut minkä mallinen se autosi on, lienee parasta että katsot itse minkä kokoinen putki siellä pohjan alla asuu.
Laamanni kirjoitti: Konetilaa ku velipojan kanssa katseltiin niin siellä ei ole turhan paljoa tilaa coolerille, eli kuvia jne otetaan vastaan miten olette sovitelleet noita keulalle.
Mitä merkitystä konetilalla tähän on?
Ei ole erityisen haluttavaa johtaa jäähdyttimen jo kuumentamaa ilmaa IClle. Ilmaputket mahtuvat kyllä.
Asenna cooleri kuten se on DTI malleissa, joissa on cooleri vakionakin, eli raittiiseen (viileään) ilmavirtaan neste(vesi)jäähdyttimen ja etupuskurin väliin.
Laamanni kirjoitti: Oliskos tuon collerin jälkeen fiksu hommailla tuota softanmuutosta? On ilmeisesti 'kireempiä' softia missä on otettu cooleri huomioon?
On ja on.
Softatoimittaja osaa parhaiten kertoa tarjoamansa tuotevaihtoehdot.

Kehotan hyvin voimakkaasti lukemaan koko ketjun ajatuksella läpi.
Sen jälkeen olet jokseenkin 100% viisaampi asian suhteen kuin minä sillä hetkellä kun Astran ostin ja pystyt tekemään perusteltuja valintoja sen suhteen mitä autollesit teet.
Avatar
Laamanni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 00:19
Paikkakunta: Vihti

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Laamanni »

Teuwo kirjoitti:
Laamanni kirjoitti: Farkku korissa on,
Astra, Vectra, muu mikä ?
Ihan sama minulle, katso itse sinne auton alle että minkä kokoinen se piippu on.
Jos on alle 2" ryhtyisin toimiin.
Laamanni kirjoitti: Tuleeko tuosta katin sisuksien poistosta jälkeenpäin jotain tukkosuus ongelmia koneelle? Ja että päästöistä menee läpi?
Millä tapaa putkiston painehäviötä lisäävän, eli virtausta haittaavan kennoston poistaminen aiheuttaa tukkoisuusogelmia ?
En ymmärrä kysymystä.

Leimalla ei mitata päästöjä joihin katti vaikuttaa.
Mitattava savutusarvo voi jopa vähetä kun ei ole kennoa joka varastoi nokihiukkasia
Laamanni kirjoitti: 2.2 astran ahdin suunnitelmissa, mistäs noita saa parhaiten metsästettyä ja hintahaitaria?
Katso vaikka foorumin myyntipalstalta tai netin kauppapaikoilta yleensäkkin.

Kannatta myös sisäistää että 125hv 2.2 ahdin on VNT ja 115hv 2.2 ahdin on tavan hukkisturbo.
Ero vaikuttaa muiden asioiden ohella siihen tarvitsetko VNT mallin välipalan pakopesän ja pakoputken väliin.
Laamanni kirjoitti: Oiskos tuo putkenvaihto 2,5' kokomatkalta vaiko katista taakse?^
Itse vaihdoin G-Astrassa katista taakse, mutta koska et ole edelleenkään kertonut minkä mallinen se autosi on, lienee parasta että katsot itse minkä kokoinen putki siellä pohjan alla asuu.
Laamanni kirjoitti: Konetilaa ku velipojan kanssa katseltiin niin siellä ei ole turhan paljoa tilaa coolerille, eli kuvia jne otetaan vastaan miten olette sovitelleet noita keulalle.
Mitä merkitystä konetilalla tähän on?
Ei ole erityisen haluttavaa johtaa jäähdyttimen jo kuumentamaa ilmaa IClle. Ilmaputket mahtuvat kyllä.
Asenna cooleri kuten se on DTI malleissa, joissa on cooleri vakionakin, eli raittiiseen (viileään) ilmavirtaan neste(vesi)jäähdyttimen ja etupuskurin väliin.
Laamanni kirjoitti: Oliskos tuon collerin jälkeen fiksu hommailla tuota softanmuutosta? On ilmeisesti 'kireempiä' softia missä on otettu cooleri huomioon?
On ja on.
Softatoimittaja osaa parhaiten kertoa tarjoamansa tuotevaihtoehdot.

Kehotan hyvin voimakkaasti lukemaan koko ketjun ajatuksella läpi.
Sen jälkeen olet jokseenkin 100% viisaampi asian suhteen kuin minä sillä hetkellä kun Astran ostin ja pystyt tekemään perusteltuja valintoja sen suhteen mitä autollesit teet.
G mallin astra tuo on. Meinasin tuolla konetila kysymyksellä sitä että, olisko tuota nestejäähdytintä pitänyt siirtää johonkin suuntaan että cooleri mahtuu. En tiedä miten dti:sä tuo toteutettu. Ei ollu tarkotuksena laittaa lämpimää ilmaa hörppimään konetilaan. Huono kirjoitusmuoto.

Eli tuohonkin sitten hyvä laittaa katilta taakse 2'-2.5' rööri.
Gastra Caravan 2.0Dt -98
Avatar
japex
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 13:01
Paikkakunta: lahti

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja japex »

Teuwo kirjoitti:Mulla on ylimääräisenä -634 loppuisiin 20DTH runkoihin sattuvat uudet 2.2 kärjet 2.2DTI rungosta -569.
Nopeimman vaihdon kannalta on helpointa kehittää hajottamolta jommat kummat -634 tai -569 ruiskut etukäteen valmisteltaviksi.
(Mutta nänä kärjet eivät siis käy -68X ruiskuihin)

2 437 010 065 on kärjen Bosch osanumero 2.2DTi ruiskuista jotka päättyvät -688.
Ruiskut kärkineen ovat:
-686 2.0Di
-687 2.0Dti
-688 2.2Dti

Mutta siis ainut sata varma tapa tietää mitkä ruiskut kannessa ovat on ottaa ne ylös katsoa numero.
Toinen vaihtoehto on kysyä merkkiliikkeestä - ne voivat (mahdollisesti) selvittää ruiskun osanumeron jota voi sitten verrata Bosch numeroon.

20DTL vakioturbo on aika tapissa 130 hepan tienoilla.

Isompi cooleri on aina hyväksi, mutta kyllä vakiollakin sen 150hv tienoille pääsee.

Seikka joka usein jätetään huomioimatta on pakoputki.
2.0Di (ja kai varmaan 2.0Dti) putki on muuten kohtuu OK kokoinen - MUTTA halkaisija pienenee 40mm kokoiseksi juuri ennen viimeistä liitosta.
Tämä on todellakin liian vähän! Virikäytössä kannattaa vaihtaa takapönttö ainankin 2" kokoiseen läpihengittävään. (Itsellä on 2,5" putki suorilla pöntöillä katista perälle.)
Ellei muuta niin vippaa koko takapöntön paska-aholle ja katkaisee putken ennen viimeistä liitosta (ja sitä 40mm supparia) ja vetää lopun suorasta putkesta puskurille asti.
Turbo, katti ja nälkävuoden pituinen etummainen äänenvaimentaja pitävät äänet hyvin sietoisalla tasolla vaikka koko takapönttöä ei olisi.

Ensimmäisenä kannattaa hoitaa edes pakoputken takaosa kuntoon.
Lahdesta kyselin suuttimia ja kukaan ei tiennyt mitään niistä. Mulla on yhdet rungot jossa on numerot

90501560
0432193687 germany 771

Piti olla DTI:stä mutta onkohan kuitenki DTL:ästä. Eli ei taida käydä sun kärjet, jos rungot on samat kun sulla autossa, niin mitkäs kärjet nuihin kävisi?
Ja muistatko noita
2.0dtl, 2.0 dti ja 2.2dti suutinten kokoja?

Tein muuten siitä sun vanhasta gt18v:stä ja orkkis dtl:n gt15:sesta hybriditurbon.
Eli vaihdoin gt18v:n ahtokopan, siiven, sen kopan taustan orkkisturboon. Osat käy heittämällä, hukkaportin kellolle jouduin hitsailemaan uuden kannakkeen. Laakerin otin alkuperäisestä. Harmi kun ei löytynyt laakerivikaista gt20:ä

Veto lähtee todella alhaalta, mutta ylhäällä meno hyytyy polttoaineen vähyyteen.
Miksipä ei
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

japex kirjoitti:
Teuwo kirjoitti:Mulla on ylimääräisenä -634 loppuisiin 20DTH runkoihin sattuvat uudet 2.2 kärjet 2.2DTI rungosta -569.
Nopeimman vaihdon kannalta on helpointa kehittää hajottamolta jommat kummat -634 tai -569 ruiskut etukäteen valmisteltaviksi.
(Mutta nänä kärjet eivät siis käy -68X ruiskuihin)

2 437 010 065 on kärjen Bosch osanumero 2.2DTi ruiskuista jotka päättyvät -688.
Ruiskut kärkineen ovat:
-686 2.0Di
-687 2.0Dti
-688 2.2Dti

Mutta siis ainut sata varma tapa tietää mitkä ruiskut kannessa ovat on ottaa ne ylös katsoa numero.
Toinen vaihtoehto on kysyä merkkiliikkeestä - ne voivat (mahdollisesti) selvittää ruiskun osanumeron jota voi sitten verrata Bosch numeroon.

20DTL vakioturbo on aika tapissa 130 hepan tienoilla.

Isompi cooleri on aina hyväksi, mutta kyllä vakiollakin sen 150hv tienoille pääsee.

Seikka joka usein jätetään huomioimatta on pakoputki.
2.0Di (ja kai varmaan 2.0Dti) putki on muuten kohtuu OK kokoinen - MUTTA halkaisija pienenee 40mm kokoiseksi juuri ennen viimeistä liitosta.
Tämä on todellakin liian vähän! Virikäytössä kannattaa vaihtaa takapönttö ainankin 2" kokoiseen läpihengittävään. (Itsellä on 2,5" putki suorilla pöntöillä katista perälle.)
Ellei muuta niin vippaa koko takapöntön paska-aholle ja katkaisee putken ennen viimeistä liitosta (ja sitä 40mm supparia) ja vetää lopun suorasta putkesta puskurille asti.
Turbo, katti ja nälkävuoden pituinen etummainen äänenvaimentaja pitävät äänet hyvin sietoisalla tasolla vaikka koko takapönttöä ei olisi.

Ensimmäisenä kannattaa hoitaa edes pakoputken takaosa kuntoon.
Lahdesta kyselin suuttimia ja kukaan ei tiennyt mitään niistä. Mulla on yhdet rungot jossa on numerot

90501560
0432193687 germany 771

Piti olla DTI:stä mutta onkohan kuitenki DTL:ästä. Eli ei taida käydä sun kärjet, jos rungot on samat kun sulla autossa, niin mitkäs kärjet nuihin kävisi?
Ja muistatko noita
2.0dtl, 2.0 dti ja 2.2dti suutinten kokoja?

Tein muuten siitä sun vanhasta gt18v:stä ja orkkis dtl:n gt15:sesta hybriditurbon.
Eli vaihdoin gt18v:n ahtokopan, siiven, sen kopan taustan orkkisturboon. Osat käy heittämällä, hukkaportin kellolle jouduin hitsailemaan uuden kannakkeen. Laakerin otin alkuperäisestä. Harmi kun ei löytynyt laakerivikaista gt20:ä

Veto lähtee todella alhaalta, mutta ylhäällä meno hyytyy polttoaineen vähyyteen.
On noi 0 432 193 687 ruiskut 20DTH'sta. (-686 on 20 DTL ja -688 on 2.2 ruisku)
Mulla olevat kärjet ei sovi noihin - ne käyvät ruiskuihin joiden numero päättyy -569 ja ruiskuihin -634.

Noihin sulla oleviin ruiskuihin käy 2.2 kärjet joiden osanumero on 2 437 010 065.

2.2 kärjen purkausaukot taisi olla koko 5 X .205.
2.0 malleissa ne oli jotain luokkaa 5 X .185 tai 5 X .195 - jotain vähän kumminkin.

Ihan varmasti tuommoinen hybridi lähtee perin alhaalta.
Kannattaa vähän mittailla pakopaineita, varsinkin kun panet isommat suuttimet, koska 20DTL vakioturbon pakopesä on perin pieni.
paineenmuuntaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 241
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 19:53

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja paineenmuuntaja »

Teuwo kirjoitti:
japex kirjoitti:
Teuwo kirjoitti:Mulla on ylimääräisenä -634 loppuisiin 20DTH runkoihin sattuvat uudet 2.2 kärjet 2.2DTI rungosta -569.
Nopeimman vaihdon kannalta on helpointa kehittää hajottamolta jommat kummat -634 tai -569 ruiskut etukäteen valmisteltaviksi.
(Mutta nänä kärjet eivät siis käy -68X ruiskuihin)

2 437 010 065 on kärjen Bosch osanumero 2.2DTi ruiskuista jotka päättyvät -688.
Ruiskut kärkineen ovat:
-686 2.0Di
-687 2.0Dti
-688 2.2Dti

Mutta siis ainut sata varma tapa tietää mitkä ruiskut kannessa ovat on ottaa ne ylös katsoa numero.
Toinen vaihtoehto on kysyä merkkiliikkeestä - ne voivat (mahdollisesti) selvittää ruiskun osanumeron jota voi sitten verrata Bosch numeroon.

20DTL vakioturbo on aika tapissa 130 hepan tienoilla.

Isompi cooleri on aina hyväksi, mutta kyllä vakiollakin sen 150hv tienoille pääsee.

Seikka joka usein jätetään huomioimatta on pakoputki.
2.0Di (ja kai varmaan 2.0Dti) putki on muuten kohtuu OK kokoinen - MUTTA halkaisija pienenee 40mm kokoiseksi juuri ennen viimeistä liitosta.
Tämä on todellakin liian vähän! Virikäytössä kannattaa vaihtaa takapönttö ainankin 2" kokoiseen läpihengittävään. (Itsellä on 2,5" putki suorilla pöntöillä katista perälle.)
Ellei muuta niin vippaa koko takapöntön paska-aholle ja katkaisee putken ennen viimeistä liitosta (ja sitä 40mm supparia) ja vetää lopun suorasta putkesta puskurille asti.
Turbo, katti ja nälkävuoden pituinen etummainen äänenvaimentaja pitävät äänet hyvin sietoisalla tasolla vaikka koko takapönttöä ei olisi.

Ensimmäisenä kannattaa hoitaa edes pakoputken takaosa kuntoon.
Lahdesta kyselin suuttimia ja kukaan ei tiennyt mitään niistä. Mulla on yhdet rungot jossa on numerot

90501560
0432193687 germany 771

Piti olla DTI:stä mutta onkohan kuitenki DTL:ästä. Eli ei taida käydä sun kärjet, jos rungot on samat kun sulla autossa, niin mitkäs kärjet nuihin kävisi?
Ja muistatko noita
2.0dtl, 2.0 dti ja 2.2dti suutinten kokoja?

Tein muuten siitä sun vanhasta gt18v:stä ja orkkis dtl:n gt15:sesta hybriditurbon.
Eli vaihdoin gt18v:n ahtokopan, siiven, sen kopan taustan orkkisturboon. Osat käy heittämällä, hukkaportin kellolle jouduin hitsailemaan uuden kannakkeen. Laakerin otin alkuperäisestä. Harmi kun ei löytynyt laakerivikaista gt20:ä

Veto lähtee todella alhaalta, mutta ylhäällä meno hyytyy polttoaineen vähyyteen.
On noi 0 432 193 687 ruiskut 20DTH'sta. (-686 on 20 DTL ja -688 on 2.2 ruisku)
Mulla olevat kärjet ei sovi noihin - ne käyvät ruiskuihin joiden numero päättyy -569 ja ruiskuihin -634.

Noihin sulla oleviin ruiskuihin käy 2.2 kärjet joiden osanumero on 2 437 010 065.

2.2 kärjen purkausaukot taisi olla koko 5 X .205.
2.0 malleissa ne oli jotain luokkaa 5 X .185 tai 5 X .195 - jotain vähän kumminkin.

Ihan varmasti tuommoinen hybridi lähtee perin alhaalta.
Kannattaa vähän mittailla pakopaineita, varsinkin kun panet isommat suuttimet, koska 20DTL vakioturbon pakopesä on perin pieni.
Mistäs mä selvitän suuttimen numeron. Biili on tuo zafira vuodelta 2000 ja dtl koneella. Raision mieheltä ostin toisen kannen, joka vuodelta 1999 ja dti. Siinäkin suuttimet kiinni. Yks on saanut kierteisiin kipeetä. Onnistuuko kärkien vaihto kotikonstein? Suuttimet ilmeisesti kaipaa oikealla kierteellä olevan ulosvetäjän?
Jos se toimi, ni ei toimi enään.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

paineenmuuntaja kirjoitti: Mistäs mä selvitän suuttimen numeron.
Otat ylös kannesta ja luet mitä ruiskurungon kylkeen on stanssattu.
Toinen mahdollisuus on että kysyt merkkiliikkeestä ko. auton rek.tunnuksen ja/tai tuotenumeron perusteella varaosaruiskun osanumeroa.
Se tietysti on GM numero mutta Boshchin kataloogista _voi_ ehkä löytyä ristiinvertaus ko. tiedolle.
paineenmuuntaja kirjoitti: Biili on tuo zafira vuodelta 2000 ja dtl koneella. Raision mieheltä ostin toisen kannen, joka vuodelta 1999 ja dti. Siinäkin suuttimet kiinni. Yks on saanut kierteisiin kipeetä. Onnistuuko kärkien vaihto kotikonstein? Suuttimet ilmeisesti kaipaa oikealla kierteellä olevan ulosvetäjän?
No kyllä ne suutinkärjet runkoon saa paikalleen kotonakin, mutta tuommoisen kaksijousisen ruiskauttimen avautumispaineen säätäminen voi olla semisti haastavaa ilman asianmukaisia välineitä.

Oikean ulosvetäjä on perin suotava olla olemassa - ruutta kun tulee ko. kierteestä testilaitteeseen kiinni jolla avautumispaine mitataan, jos sen paskoo mittauskaan ei onnistu joten runko on aikalailla paperipaino sen jälkeen - no päällä olevat kärjet voi ajaa loppuun jos kuosissa, jota voi olla hankala testata kun ruuttaa ei saa testeriin kiinni.

Irtokannesta ruiskun voi tietysti törkkiä palotilan puolelta veks, varsinkin jos suutinkärjen menee vaihtoon joka tapauksessa.
paineenmuuntaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 241
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 19:53

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja paineenmuuntaja »

kiitos.
Jos se toimi, ni ei toimi enään.
Avatar
Laamanni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 00:19
Paikkakunta: Vihti

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Laamanni »

Käykö tuo 2.2 125hv ahdin suoraan dtl myllyy? vtn ahdinhan tuossa oli?
Gastra Caravan 2.0Dt -98
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No periatteessa käy.
Ahtoputkeen voi joutua virittelemään sopivan letkun väliin, mutta DTL tapauksessa ahtoputket joutuu mulkkaamaan uusiksi, koska olisi todella harkitsematonta vaihtaa turbo mutta olla asentamatta välijäähyä, joten putkitöihin joutuu kuitenkin.

Samaten pakopesän ja downpipen välisen valukappaleen tarvitsee.

115hv 2.2TiD hukkisturboon ei tarvitse sitä valupalikkaakaan, mutta se on siis hiukan pienempi. Ja edelleen kompuran lähtö on erilainen, mutta kts. kohta yksi putkitöistä.

DTL ohjaava MSA 15.6 Ecu ei välttämättä hanskaa VNT ohjausta aivan yhtä hyvin kuin ecu jonka boost controllissa on PID, joten turboa ei voi (siis kannata) vetää yhtä tappiin kuin hukkismallin voisi, tai johdesiipien suljetuimman asennon voi säätää sohlommaksi toppariruuvista joilloin ahto ei karkaa yhtä helposti, joskaan ahdin myöskään spoolaa yhtä alhaalta.
Tosin tehoa saa hieman enemmän ylhäällä kuin 115hv 2.2 ahtimella.

Valintojen maailma, jos ajaa about vakiolla 0,9 barin ahdolla on VNT minusta parempi.
Vakio softa ja 2.2 ahdin + suutinkärjet on jo liki 130hv tukkoisella putkella ja pienellä IC'llä - eliniän lähestyessä ikuista.
Iso putki, tyhjä katti ja kunnon IC antaa enempi voimaa ja pienemmän kulutuksen.
Vastaa Viestiin