X20DTL => X20DTH

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
japex
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 13:01
Paikkakunta: lahti

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja japex »

Projekti vierähti liikkeelle =) Ahtopainemittari löysi paikkansa pilarista ja cooleri löytyi ilmeisesti omegasta. Mahtuu juuri ja juuri paikoilleen, kokoa on kennossa 19cm x 25cm x 7cm
Kuva

Mittari näyttäisi että turbo piikittää normaalisti sen 1.2bar ja siitä 0.8-0-9bar, mutta oikein sopivasti kun kaasuttaa saa ahtopaineen käymään jopa 1.4bar. Onkohan säätimessä häikkää?
Miksipä ei
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Mikä ahdin ?

Tuskin sen enempää häikkää kun on tehtaalta tullessaan ollut.
Varsinkin MSA 15.6 on susihidas ja PID-control puuttuu joten ahdot piikittelee helposti.
Avatar
japex
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 13:01
Paikkakunta: lahti

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja japex »

Vielä vakioturbo, en oikeen tiedä millä lähtisin rakentamaan. Joku 150hv olis nyt kiikarissa (nälkä kasvaa) =)
cooleri löysi paikkansa, tänään teen putket. Mielenkiinnolla jännitän että onko pelkästä coolerista mitään hyötyä, kun konehan on muuten vielä vakio.
Miksipä ei
Avatar
Tukeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 17:44
Paikkakunta: Tampere

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Tukeri »

No nyt on kiinnostava rojekti meneillään. Mistä hommailit tuon coolerin vai käytettynäkö löysit? Laita sitten ihmeessä kuva kuin putket olet vetänyt kun ne kiinni olet saanut. Itelläkin ollut tämä coolerin vaihto asia pitkään mielessä. :P
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Bensatuubojen ruuvaamisen välissä sain taas herätteen edistää tätä X20DTL louskua jollain tapaa.

Herätteeseen vaikutti "hieman" myös se että käytettynä ostettu GT18V on alkanut antaa ääntää täysillä vedättäessä.
Tuon voisi kyllä kunnostaa Melettin korjaussarjalla joita esim. hevosvoiman Anton myy.

Koska en kuitenkaan ole saanut mitään aikaiseksi sen suhteen että etsisin jostain ECUn joka A) osaa VNT kontrollin kunnolla ja B) osaa puhua PSG5 pump driverin kanssa - jää tähteelle edelleen vanha ongelma eli tilauspaine on jätettävä aika alas jotta ylimmät piikit eivät käy tasolla jonka kierrosluku voi vahingoittaa ahdinta.
Edelleen 2.2DTI B-vectra josta soveltuvan ecun voisi löytää on edelleen se 2.2 joten isku on 8mm pitempi kuin X20DTLssä ja näin ollen ennakkokartat varmasti melko erilaiset.
Riittävällä nyhräyksellä olisi toki mahdollista tehdä kartat semmoiseenkin ECUun jos aihion löytäisi jostain.

En katso että se on kuitenkaan käyttöautossa vaivan arvoista joten päätin hommata wanhanliiton alipaineohjatun hukkisturbon.
Saksasta sattui kohdalle sopivasti tehdaskunnostettu 115hv 2.2TiD saabin GT15. (Autossahan on jo saman värkit ruiskut.)
Tämä pitäisi nyt saada paikalleen ja nostaa tilauspaine vakiosta 0,85bar tasosta n. 1,1-1,2bar tienoille.
0,85bar antoi 133 heppaa joten tuurilla tavoitteena ollut 150+hv voisi olla mahdollinen - riskeeraamatta luotettavuutta liikaa.
Nykyinen 305Nm maksimivääntö riittää hyvin, koska en elätä kovin suuria luuloja F18+ lootan ja 330tkm ajetun vakiokytkimen vahvuudesta - lähinnä haluan painetta, eli samalla vääntöä, yläkierroksille tehojen parantamiseksi.

Palailen asiaan kun tarjolla on tuloksia siitä saatiinko parannusta aikaan.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Teuwo kirjoitti:En katso että se on kuitenkaan käyttöautossa vaivan arvoista joten päätin hommata wanhanliiton alipaineohjatun hukkisturbon.Saksasta sattui kohdalle sopivasti tehdaskunnostettu 115hv 2.2TiD saabin GT15. (Autossahan on jo saman värkit ruiskut.)
Katos pahkeinen kaikki Saabit ei olekaan VNT:llä varustettuja. Opimme uutta :thumbsup:
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Jåå - wanhakoppa 9-3 115hv 2.2TiD on tavan GT15 alipainekellollisella hukkiksella. 125hv 2.2TiD on jo GT18V'llä.

115hv kapineista on Harinen (ja/tai Karala) saanut n. 160hv ja 400Nm pihalle yksilökohtaisella softalla. (Muuten vakio mutta horo putki ja kannattaa muistaa että Saabikkaassa on Astraa ja Vectraa parempi vakio IC.)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No niin propelli on paikallaan.

Turbiinin ulostulopää on itseasiassa pienempi kuin GT18V'ssä - tosin hukkisturbossahan osa kaasusta tulee raollaan olevan hukkiksen kautta turbiinin ohi - joka kompensoi tilannetta.

Käytännössä GT18V VNT härvelillä tanakan vedon sai alkamaan n.1500rpm tienoilta - joskin painepiikkien kustannuksella.
Tällä saabin roploottorilla taas pontevampi veto alkaa n.1600rpm kanteilla, joten en katso että käyttöominaisuuksissa olisi menetetty mitään oleellista.

Riippuen vähän kuinka kerkeän voisi käydä rykäisemässä dynovedon samalla jarrulla ja ECUssa sisällä olevalla softalla jolloin turbojen keskinäinen ero tulee vertailukelpoisesti esille.
Sen jälkeen jollain aikavälillä olisi tarkoitus nostaa boosteja ja tarkastella onko lisäetua saatavissa vai alkaako vakio IC ja/tai putki jarruttamaan tehonkasvua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Hmm kevyesti ärsyttävää: vihellys jonka luulin johtuvan sohlosta ahtimesta ei poistunutkaan turbonvaihdolla.

Loogisesti voisi päätellä että jokin laskee pihalle paineiden kasvaessa.
Pakopuoli se tuskin on, kun on vast'ikään koottu uusilla tiivisteillä jne.

Voisi siis olettaa että syypää on imusarjan ylä- ja alapuolískon kiinnitysruuveista yhdessä oleva sökö kierre.
Joku aiempi "vahvakätinen" asentaja on pyyhkäissyt hennosta valukappaleesta jengan pahaksi ja en siihen, imusarjan viimeksi ollessa irti, kerennyt välppäämään helicoilia.
Veikkaan että täydellä paineella kuuppa joustaa sen mikroskooppisen verran että valskaa marginaalisesti - välissä olevan orggis peltitiivarin elastisuus kun on ulospäin jokseenkin nolla.

Bitty - no meinasin testata hukkisturboa jokatapauksessa - lisätehojen toivossa.

Saapahan joku halvalla, VNT tangon osalta valmiiksi säädetyn, GT18V ropellin. Pitääkin mitata kellolla välykset eri suuntiin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Mjah takapönttö alkoi antautua kevyen 345Tkm sisäänajon jälkeen ja päätin panna putken uusiksi.

Auton alle tiiratessa havaitsin että vaikka loppu putki onkin suht järkevän oloista 2" tai 2 1/4" piippua on ainankin 20DTL moottorin kanssa (tämä siis G-Astrassa) takapöntön sisään- ja ulostulo ja sen edessä olevan jousikuormitteisen liitoksen etupuolella oleva holkki halkaisijaltaan niinkin vähän kuin 40mm !!

Siis mitä v*ttua ?? Kuka piru panee 2.0 turbokoneen perään moista mehupilliä, olkoon kuinka lussu tahansa ?

Ankeasti putken koon muutos tapahtuu nimenomaan sen laippaliitoksen etupuolella.
Joten jos joku haluaa pelkästään budjettitunettaa putkea joutuu liitoksenkin panemaan uusiksi takapöntön lisäksi ja korvaamaan holkin lyhyellä tumpilla 2" putkella.
Positiivinen puoli on että noillakin kilsoilla holtittoman pitkä keskipönttö ja siitä taakse tuleva putki olivat aivan terveen oloiset ja pelkästään joustoliitoksen laippa oli hapan.
(Jonka siis joutuu poistamaan kuitenkin putkeä järkevöidessä.) Vakio keskipönttö on suora 2" absorptiovaimennin joten se ei muodosta mitään holtitonta tulppaa virtauksille.

Tämä nyt ei varsinaisesti koskenut minua koska olin hommannut Friedrich Motorsportin 2,5" putken katista perään.
Pytyissä on E-hyväksyntälaput hitsattuina pohjaan ja ne taitavat olla ihan oikeasti testattukkin koska äänet eivät aisteinhavaittavasti kasvaneet mihinkään.
Torvi ja änkkärit on 2,5" ja supistuu keskipöntön eutupäässä katin ulostuloon sattuvaksi 2 1/4".

Parannus oli huomattava, en ole kerennyt dynolle mutta vehje spoolaa alempaa ja ei puudu ylhäältä niin pahasti.

Valitettavasti minulla ei ollut vanhassa (eikä uudessakaan) putkessa manometrin paikkoja, mutta paine-ero olisi ollut kiintoisa mitata, onneton pilli perätöntössä ei ole voinut olla vaikuttamatta.

Seuraavaksi pitää harkita antaako katin kennolle rautakankihoitoa ja vetää sen läpi suoran putken.
Pois kiulua ei voi ottaa koska, vaikkakaan sen toimivuutta ei mittauksella todenneta, niin vähäpässissä voi leimari vimmastua kuorien poissaolosta.
Joskin tarpeen operaatiolle voisi todentaa mittaamalla pakopaineet ennen ja jälkeen katin.

Jahkas kerkeän mittaan sitkeysarvoja, josko nuo olisivat tuosta parantuneet.
Luvut eivät toki ole aivan vertailukelpoisia koska turbokin on vaihtunut.
Ahtoja on toki myös tarkoitus taas nostaa heti tilaisuuden tullen :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Muita turbohimmeleitä kairatessa käyttöauto on ollut hieman paitsiossa ja dynotustakaan en ole saanut aikaiseksi. Joskin +33C kelin mittaukset eivät olisikaan kovin vertailukelpoisia, varsinkin ankean vakicoolerin kanssa.
Innon puutteeseen on vaikuttanut sekin että softanmulkkaaja on lomalla joten boosteja ei ole luvassa lisää ennen ensikuun puoliväliä.

Kuitenkin huomasin mielenkiintoisen jutun: putken järkeistäminen pienenti kulutusta (!?!) - ero ei ole suuri, luokkaa 0,2-0,3l/100km mutta siis kuitenkin havaittava.
Epäilin että ero tulee virheestä mittauksissani, mutta useamman tankin ajettuani, aina samoilla asemilla ja samalla mittarilla tankaten ero on ja pysyy.

Oletettavasti 40mm pilli on tosiaan _liian_ pieni edes normaalin toiminnan kannalta - kun en jaksa uskoa että koko tankin keskiarvossa havaittavaa etua olisi saavutettu pelkästään ohitusten hyötysuhdetta parantamalla.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Ei vieläkään dynotestejä, mutta kävinpä leimalla.

virivehkeet ne on sitten vaikea saada päästöistä läpi - savutusarvo oli 0,03.
Leimarin ilme oli kiintoisa, mutta loppukaneetti oli että "Pakkohan se on mittaria uskoa".
Avatar
AkseliTakaveto
'Senator'
'Senator'
Viestit: 394
Liittynyt: 23 Maalis 2005, 12:29

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja AkseliTakaveto »

Teuwo kirjoitti:Ei vieläkään dynotestejä, mutta kävinpä leimalla.

virivehkeet ne on sitten vaikea saada päästöistä läpi - savutusarvo oli 0,03.
Leimarin ilme oli kiintoisa, mutta loppukaneetti oli että "Pakkohan se on mittaria uskoa".
Yks keino saada voimasavukoneeseen leima on laittaa tarpeeksi horo putki. Yhdellä kylän miehellä oli ankarasti piesty mersu. Tehoja monta sataa ja savut sen mukaset. Ainut keino saaha leima oli laittaa jäniksen mentävä putki. Varsinkin ulostulo ratkaisee. :whack:
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No nyt on säädetty & jarrutettu ja tulos oli noin 150 heppaa ja 330 Newtonia kääntöä.

Dynokopissa oli +31C auton mittarin mukaan, jonka kyllä uskon kun 1.7 piikainen vakio välijäähy meinasi polttaa sormet ja imuilman lämpö ilmamäärämittarin mukaan +26C.

+20C keli voisi tarkoittaa n. 6 lisähevosvoimaa.

Mikä mielenkiintoista ensimmäinen veto, ennen säätämistä oli 140hv ja 300Nm joten horompi putki auttoi ylös.
Edellinen jarrutushan oli 133hv ja 305Nm mutta eri turbolla (2.2Dti Omegan VNT'llä) ja vakio putkella.
Nyt oli vaihtunut piippu isommaksi mutta turbo taas aavistuksen pienemmäksi 115Hv 2.2TiD Saabin vakio hukkisturboksi.
Tosin eri jarruissa joten tulos ei välttämättä ole äärimmäisen vertailukelpoinen.

Käyn vielä kokeilemassa viileämmällä kelillä samalla jarrulla missä tuli edellisen set upin 133hv - jolloin tulos on vertailukelpoisempi.

No joka tapauksessa n. 68hepan ja 150Nm lisä saa auton liikkumaan kevyemmin liikennevirran mukana - kulutuskin vaikuttaisi pysyvän samassa vajaassa viidessä lusussa matka-ajossa ja tavallisemmassa valutuksessa aika tarkassa viidessä.
Lentsu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Marras 2007, 19:36

Re: X20DTL => X20DTH

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Tämä nyt ei varsinaisesti koskenut minua koska olin hommannut Friedrich Motorsportin 2,5" putken katista perään.
Pytyissä on E-hyväksyntälaput hitsattuina pohjaan ja ne taitavat olla ihan oikeasti testattukkin koska äänet eivät aisteinhavaittavasti kasvaneet mihinkään.
Torvi ja änkkärit on 2,5" ja supistuu keskipöntön eutupäässä katin ulostuloon sattuvaksi 2 1/4".
mistä hommasit ja paljon kustansi?
käviköhyvin paikoilleen?
ois kohtapuolin pakari remppa eessä
Vastaa Viestiin