Pieni ahdin vs iso ahdin ja pakopaineet
No jatketaan nyt sitten vielä hieman tätä vänkäämistä. Tämän jälkeen täytyy kyllä varmaankin jo lopettaa...
Nämä luvut ja paineet kuulostavat siltä, mitä olisi C20NE:stä odottanut.
En unohtanut. Vaparissa imusarjaan syötettävä paine on 1 bar, ahdetussa tuon 1,6 bar. Alle 100 % volymetrinen hyötysuhde aihettaa sen, että vaparissa sylinterissä olevan ilman paine jää alle tuon 1 bar, mutta niin jää myös ahdetussa alle tuon 1,6 bar. Käytännössä volymetrinen hyötysuhde säilynee suurinpiirtein samana molemmissa tapauksissa, joten teho kasvaa 0,6 bar paineilla hyvin karkeasti arvioituna 1,6 kertaiseksi vapariin nähden.masa_158 kirjoitti: Unohdit laskuista pois sen että vaparissa on alipainetta imupuolella
Eli 0,6 paineilla olisi tullut noin 235 hp. Ihmettelenkin, miten tuo 8v kansi noin pienillä muutoksilla virtaa selvästi paremmin kuin 16v.madi kirjoitti: vakio letissä 0.7bar paineilla se 204hp
itellä oli aikasemmin vakio let koneessa eri pakosarja ja sitten TO3 garretti ja niillä 0.7bar paineilla tuli se n.250hp samassa penkissä missä arska o käyttäny muistaakseni sitten 0.8bar oli jo 272hp
ja kyllä se vakio kukkopilli siellä ahdistaa
Tunari-82 kirjoitti: Kyllähän se ahtimen koko vaikuttaa paljon siihen paljonko tehoa tulee ja millä ahdoilla.
Isolla propellilla ja pienillä ahdoilla saa enemmän tehoa ja moottorikin rasittuu vähemmän kun ei ole pakopainetta yms.
Se onkin toinen juttu onko se isolla ahtimella varustettu,paljon huippu tehoa omaava auto sitä pikku turbolla olevaa autoa nopeampi radalla.
Omasta c20ne.stä tuli 1bar ahdoilla garretin t03 ar48 pakopesällä sen 247hv/391nm,tuo isompi vääntö taas johtuu siitä pienestä ahtimesta.
Laitas arska se käppyrä näytille?
Hyvät luvut sieltä kyllä sait, vakio moottorin ohjauksella
Nämä luvut ja paineet kuulostavat siltä, mitä olisi C20NE:stä odottanut.
No ei se kyllä näin yksinkertaisesti mene, kuten Beeascona jo sanoikin. Ahtimesta menee juuri saman verran ilmaa läpi kuin moottoristakin riippumatta kompressoripuolen koosta. Moottorin läpi menevään ilmamäärään vaikuttaa eniten imusarjan paine (jos siis ei tehdä mitään mekaanisia muutoksia). Moottoria "ei kiinnosta" se, minkä kokoisella ahtimella se ahtopaine on tuotettu (ahtopainehan on imusarjassa vallitseva paine, eikä mikään ahtimen kompressorin sisällä oleva paine). Ainoa asia ahtimen koossa, joka vaikuttaa tuohon moottorin läpi menevään ilmamäärään jollakin tietyllä ahtopaineella on juuri se kasvanut pakopaine. Eli vähemmän ahdistavalla turbiinipuolella moottori hengittää hieman "helpommin" (volymetrinen hyötysuhde kasvaa), jolloin moottorista voi samalla ahtopaineella mennä enemmän ilmaa läpi. Tässäkin asiassa tulee tietysti raja vastaan, eli ei se turbiinipuolikaan saa olla liian väljä, koska turbiinin yli tarvitaan riittävä paine-ero, että turbiini ylipäätään tuottaa akselitehoa.hexagon kirjoitti: isommasta ahtimesta menee enemmän ilmaa läpi samoilla ahdoilla kuin pienestä muistakaa myöskin tämä,
No tokihan 60mm reijästä menisi enemmän ilmaa läpi, mikäli paine purkautuisi suoraan ulkoilmaan jostakin paineistetusta säiliöstä. Moottorin ahtamisen kanssa tuolla vertauksella ei ole kovinkaan paljoa yhteistä.madi kirjoitti: jos ahtimessa on reikä 60mm ja toisessa 30mm niin kummassa menee enemmän ilmaa jos paineet samat
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 332
- Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
- Paikkakunta: Ruukki
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 3231
- Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
aika nihkeätä on irroittaa normi Volvon T03 -50trim ropelilla a/r .48 pakopesällä yli 250. Pakopuoli on ihan tukossa ja voimaa ei vain tule ulos koska kaasut ei pääse pihalle.
Vakiosta C20NE:stä odottaisi n. 90Nm/litra/@bar. Penkeissä on eroja ja essolla on tilaa ... ei kannata pitää mitään numeroita absoluuttisena.
Vakiosta C20NE:stä odottaisi n. 90Nm/litra/@bar. Penkeissä on eroja ja essolla on tilaa ... ei kannata pitää mitään numeroita absoluuttisena.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 332
- Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
- Paikkakunta: Ruukki
Oisko meikäläisen tapauksessa pykälää pienempi pakopuoli parempi? Tämän hetkisellä vaihelootalla(c3,7...) vaihteita saa lappaa koko ajan ja vetoalue on nii lyhkänen ja sitte ku ollaan vetoalueella nii suditaan
Täytyy talven aikana hankkia joku säädettävä moottorin ohjaus.
Täytyy talven aikana hankkia joku säädettävä moottorin ohjaus.
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
joo eli tätä tarkoitin mutta liian mustavalkoisesti selitettynäMarkus kirjoitti:
No ei se kyllä näin yksinkertaisesti mene, kuten Beeascona jo sanoikin. Ahtimesta menee juuri saman verran ilmaa läpi kuin moottoristakin riippumatta kompressoripuolen koosta. Moottorin läpi menevään ilmamäärään vaikuttaa eniten imusarjan paine (jos siis ei tehdä mitään mekaanisia muutoksia). Moottoria "ei kiinnosta" se, minkä kokoisella ahtimella se ahtopaine on tuotettu (ahtopainehan on imusarjassa vallitseva paine, eikä mikään ahtimen kompressorin sisällä oleva paine). Ainoa asia ahtimen koossa, joka vaikuttaa tuohon moottorin läpi menevään ilmamäärään jollakin tietyllä ahtopaineella on juuri se kasvanut pakopaine. Eli vähemmän ahdistavalla turbiinipuolella moottori hengittää hieman "helpommin" (volymetrinen hyötysuhde kasvaa), jolloin moottorista voi samalla ahtopaineella mennä enemmän ilmaa läpi. Tässäkin asiassa tulee tietysti raja vastaan, eli ei se turbiinipuolikaan saa olla liian väljä, koska turbiinin yli tarvitaan riittävä paine-ero, että turbiini ylipäätään tuottaa akselitehoa.hexagon kirjoitti: isommasta ahtimesta menee enemmän ilmaa läpi samoilla ahdoilla kuin pienestä muistakaa myöskin tämä,
ja myönnän myöskin olleeni väärässäkin
ja kauanhan se kestikin ennenku männät suli ...........opel arska kirjoitti:No joo, asco kävi penkissä vaa eipä ihmeitä säätöjä voinu tehä tuolle vakiosytylle.
0,6bar ahdoilla 255 heppaa ja 310nm, ahtoja ku nosti nii tehot huononi. bensaa riitti mutta siinä se sitte oliki.
garret t04 a/r luvulla 0,8 nii alta 4000 kierroksen ei paljo ahtanu/tapahtunu mitään.
Huipputehot/väännöt olivat 5500 kiekan kohilla ja sitte 6000 jälkeen tuliki jo rajotin vastaan...
"miellyttävä" ajaa
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 332
- Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
- Paikkakunta: Ruukki
No joo vähä heikosti kävi, mutta ei se mitään, kohti uusia suunnitelmia:)
Ei oo tuota "tiedon keruu järjestelmää" nii ei hirveesti tiedä mitä loppujen lopuksi tapahtu mut ei kestäny kaasupohjassa ajamista pariin otteeseen n10km matkalla.
Ens kesää varten uudet kuviot uudella moottorinohjauksella...
Ei oo tuota "tiedon keruu järjestelmää" nii ei hirveesti tiedä mitä loppujen lopuksi tapahtu mut ei kestäny kaasupohjassa ajamista pariin otteeseen n10km matkalla.
Ens kesää varten uudet kuviot uudella moottorinohjauksella...
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Unohdit laskuista pois sen että vaparissa on alipainetta imupuolella [/quote]masa_158 kirjoitti:kyllä yleensä suhteellisen yksinkertaisesti laskemallakin päästään lähelle totuuutta.
Tai ylipainetta (ns. voisi sanoa ahtoja), hyvin toteutetulla imusarjalla päästää karvan "ahtojenkin" yleensä vain jollain käyntinopeusalueella, siis yleensä kumminkin alle 1,05.
j.h