Pieni ahdin vs iso ahdin ja pakopaineet

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

jos ahtimessa on reikä 60mm ja toisessa 30mm niin kummassa menee enemmän ilmaa jos paineet samat
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

madi kirjoitti:jos ahtimessa on reikä 60mm ja toisessa 30mm niin kummassa menee enemmän ilmaa jos paineet samat

Molemmista yhtä paljon.

Edit: tarkoittaen ettei asia ole aivan niin mustavalkoinen...
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

No jatketaan nyt sitten vielä hieman tätä vänkäämistä. Tämän jälkeen täytyy kyllä varmaankin jo lopettaa...
masa_158 kirjoitti: Unohdit laskuista pois sen että vaparissa on alipainetta imupuolella :roll:
En unohtanut. Vaparissa imusarjaan syötettävä paine on 1 bar, ahdetussa tuon 1,6 bar. Alle 100 % volymetrinen hyötysuhde aihettaa sen, että vaparissa sylinterissä olevan ilman paine jää alle tuon 1 bar, mutta niin jää myös ahdetussa alle tuon 1,6 bar. Käytännössä volymetrinen hyötysuhde säilynee suurinpiirtein samana molemmissa tapauksissa, joten teho kasvaa 0,6 bar paineilla hyvin karkeasti arvioituna 1,6 kertaiseksi vapariin nähden.
madi kirjoitti: vakio letissä 0.7bar paineilla se 204hp
itellä oli aikasemmin vakio let koneessa eri pakosarja ja sitten TO3 garretti ja niillä 0.7bar paineilla tuli se n.250hp samassa penkissä missä arska o käyttäny muistaakseni sitten 0.8bar oli jo 272hp
ja kyllä se vakio kukkopilli siellä ahdistaa
Eli 0,6 paineilla olisi tullut noin 235 hp. Ihmettelenkin, miten tuo 8v kansi noin pienillä muutoksilla virtaa selvästi paremmin kuin 16v.
Tunari-82 kirjoitti: Kyllähän se ahtimen koko vaikuttaa paljon siihen paljonko tehoa tulee ja millä ahdoilla.
Isolla propellilla ja pienillä ahdoilla saa enemmän tehoa ja moottorikin rasittuu vähemmän kun ei ole pakopainetta yms.
Se onkin toinen juttu onko se isolla ahtimella varustettu,paljon huippu tehoa omaava auto sitä pikku turbolla olevaa autoa nopeampi radalla.
Omasta c20ne.stä tuli 1bar ahdoilla garretin t03 ar48 pakopesällä sen 247hv/391nm,tuo isompi vääntö taas johtuu siitä pienestä ahtimesta.
Laitas arska se käppyrä näytille?
Hyvät luvut sieltä kyllä sait, vakio moottorin ohjauksella


Nämä luvut ja paineet kuulostavat siltä, mitä olisi C20NE:stä odottanut.
hexagon kirjoitti: isommasta ahtimesta menee enemmän ilmaa läpi samoilla ahdoilla kuin pienestä muistakaa myöskin tämä,
No ei se kyllä näin yksinkertaisesti mene, kuten Beeascona jo sanoikin. Ahtimesta menee juuri saman verran ilmaa läpi kuin moottoristakin riippumatta kompressoripuolen koosta. Moottorin läpi menevään ilmamäärään vaikuttaa eniten imusarjan paine (jos siis ei tehdä mitään mekaanisia muutoksia). Moottoria "ei kiinnosta" se, minkä kokoisella ahtimella se ahtopaine on tuotettu (ahtopainehan on imusarjassa vallitseva paine, eikä mikään ahtimen kompressorin sisällä oleva paine). Ainoa asia ahtimen koossa, joka vaikuttaa tuohon moottorin läpi menevään ilmamäärään jollakin tietyllä ahtopaineella on juuri se kasvanut pakopaine. Eli vähemmän ahdistavalla turbiinipuolella moottori hengittää hieman "helpommin" (volymetrinen hyötysuhde kasvaa), jolloin moottorista voi samalla ahtopaineella mennä enemmän ilmaa läpi. Tässäkin asiassa tulee tietysti raja vastaan, eli ei se turbiinipuolikaan saa olla liian väljä, koska turbiinin yli tarvitaan riittävä paine-ero, että turbiini ylipäätään tuottaa akselitehoa.

madi kirjoitti: jos ahtimessa on reikä 60mm ja toisessa 30mm niin kummassa menee enemmän ilmaa jos paineet samat
No tokihan 60mm reijästä menisi enemmän ilmaa läpi, mikäli paine purkautuisi suoraan ulkoilmaan jostakin paineistetusta säiliöstä. Moottorin ahtamisen kanssa tuolla vertauksella ei ole kovinkaan paljoa yhteistä.
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Tässäpäs kaverin puolesta kaikkien ihmeteltäväksi...
Klikkaamalla isommaksi.


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
opel arska
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja opel arska »

Tuon "välijäähdyttimen" kuvan voi poistaa se on viime kesän hirveitä kötöstyksiä :oops:
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Nätit on käyrät, eikä konehuoneessakaan valittamista :)

Taitaa tuollakin mennä etukumeja 3 parii kesään. 8)
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Tuossa on vertailun vuoksi oma käppyrä,pienemmällä ahtimella.
Kuten näkyy niin vääntö putoaa rajusti yläkierroksilla kun ahdin menee tukkoon,jos vertaa tuohon arskan käppyrään.

Kuva
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

aika nihkeätä on irroittaa normi Volvon T03 -50trim ropelilla a/r .48 pakopesällä yli 250. Pakopuoli on ihan tukossa ja voimaa ei vain tule ulos koska kaasut ei pääse pihalle.

Vakiosta C20NE:stä odottaisi n. 90Nm/litra/@bar. Penkeissä on eroja ja essolla on tilaa ... ei kannata pitää mitään numeroita absoluuttisena. :D
opel arska
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja opel arska »

Oisko meikäläisen tapauksessa pykälää pienempi pakopuoli parempi? Tämän hetkisellä vaihelootalla(c3,7...) vaihteita saa lappaa koko ajan ja vetoalue on nii lyhkänen ja sitte ku ollaan vetoalueella nii suditaan :-?
Täytyy talven aikana hankkia joku säädettävä moottorin ohjaus. 8)
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Avatar
kadett85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 772
Liittynyt: 29 Loka 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu/Ylitornio

Viesti Kirjoittaja kadett85 »

Vähän pienempi vois olla hyvä. kunhan ei mene liian pieneksi että ei ala pakopaine nousemaan
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

kadett85 kirjoitti:Vähän pienempi vois olla hyvä. kunhan ei mene liian pieneksi että ei ala pakopaine nousemaan
PÖH
muutaku leveempi laatikko F16WR 3.33 perällä sinne ja sit kunnon säädettävä ruisku
hexagon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 17 Heinä 2005, 15:46
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hexagon »

Markus kirjoitti:

hexagon kirjoitti: isommasta ahtimesta menee enemmän ilmaa läpi samoilla ahdoilla kuin pienestä muistakaa myöskin tämä,
No ei se kyllä näin yksinkertaisesti mene, kuten Beeascona jo sanoikin. Ahtimesta menee juuri saman verran ilmaa läpi kuin moottoristakin riippumatta kompressoripuolen koosta. Moottorin läpi menevään ilmamäärään vaikuttaa eniten imusarjan paine (jos siis ei tehdä mitään mekaanisia muutoksia). Moottoria "ei kiinnosta" se, minkä kokoisella ahtimella se ahtopaine on tuotettu (ahtopainehan on imusarjassa vallitseva paine, eikä mikään ahtimen kompressorin sisällä oleva paine). Ainoa asia ahtimen koossa, joka vaikuttaa tuohon moottorin läpi menevään ilmamäärään jollakin tietyllä ahtopaineella on juuri se kasvanut pakopaine. Eli vähemmän ahdistavalla turbiinipuolella moottori hengittää hieman "helpommin" (volymetrinen hyötysuhde kasvaa), jolloin moottorista voi samalla ahtopaineella mennä enemmän ilmaa läpi. Tässäkin asiassa tulee tietysti raja vastaan, eli ei se turbiinipuolikaan saa olla liian väljä, koska turbiinin yli tarvitaan riittävä paine-ero, että turbiini ylipäätään tuottaa akselitehoa.
joo eli tätä tarkoitin mutta liian mustavalkoisesti selitettynä :D

ja myönnän myöskin olleeni väärässäkin :lol:
www.thedreamtuners.com

Manta B 20ne -79
Manta B 2,0E Gsi vm-86
KTM SXF250
HONDA CR250
Avatar
Jykä-84
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 155
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Jykä-84 »

opel arska kirjoitti:No joo, asco kävi penkissä vaa eipä ihmeitä säätöjä voinu tehä tuolle vakiosytylle.
0,6bar ahdoilla 255 heppaa ja 310nm, ahtoja ku nosti nii tehot huononi. bensaa riitti mutta siinä se sitte oliki.
garret t04 a/r luvulla 0,8 nii alta 4000 kierroksen ei paljo ahtanu/tapahtunu mitään.
Huipputehot/väännöt olivat 5500 kiekan kohilla ja sitte 6000 jälkeen tuliki jo rajotin vastaan...

"miellyttävä" ajaa :lollis:
ja kauanhan se kestikin ennenku männät suli :lollis: ........... :no:
opel arska
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja opel arska »

No joo vähä heikosti kävi, mutta ei se mitään, kohti uusia suunnitelmia:)

Ei oo tuota "tiedon keruu järjestelmää" nii ei hirveesti tiedä mitä loppujen lopuksi tapahtu mut ei kestäny kaasupohjassa ajamista pariin otteeseen n10km matkalla.

Ens kesää varten uudet kuviot uudella moottorinohjauksella... :sleep:
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

masa_158 kirjoitti:kyllä yleensä suhteellisen yksinkertaisesti laskemallakin päästään lähelle totuuutta.
Unohdit laskuista pois sen että vaparissa on alipainetta imupuolella :roll:[/quote]

Tai ylipainetta (ns. voisi sanoa ahtoja), hyvin toteutetulla imusarjalla päästää karvan "ahtojenkin" yleensä vain jollain käyntinopeusalueella, siis yleensä kumminkin alle 1,05.

j.h
Vastaa Viestiin