A-omegan 3.0 24v koneeseen peltipakosarja

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Jari79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3179
Liittynyt: 07 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

A-omegan 3.0 24v koneeseen peltipakosarja

Viesti Kirjoittaja Jari79 »

Eli hintahan tiedetään... mutta mistä kannattaa tommonen ostaa että sais hyvän ?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja ?! »

martelliuksen "rosteri"sarjassa menee ainakin rahat hukkaan,jos sillä jotain lisätehoa on hakemassa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

kuuleman mukaan sen koneen oma sarja on riittävä, toki jos enemmän rakentelee niin sit.
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Jos katsoo vakiosarjaa niin ei se mikään huono ole. Mutta peltisarjasta ei toisaalta ole haittaakaan ja onhan se hienon näköinen :)

Oikeasti siitä varmaan alkaa olemaan apua vasta reilummin viritetyssä koneessa jos on kireät nokat.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Suosittelen, että teet ainakin tämän seuraavan toisioputki+kollektorimuutoksen. Voi Vaatia myös Motronicin uudelleenohjelmoinnin(lastutus), jos kone menee laihalle muutoksen jälkeen.

Omaan 3000 Omegaani muutimme vakiopakosarjan toisioputket yhtä pitkiksi sekä pidensimme niitä siten, että toisioputkille tuli lisää mittaa yli 10 cm (en muista tarkkaan) vakioputkiin nähden. Kuitenkin mittaa tuli niin paljon, että kollektori on melkein siinä mutkassa, josta pakoputki menee kahdeksi ja edelleen katalysaattoreille. Hankin myös V-P Kuuranteelta kollektorin, joka oli enemmän u:n kuin y:n mallinen. Eli toisioputket menevät kollektorissa enemmän toisiaan kohti. Annoin VP:lle putkien mitat ja hän teki kollektorin käsityönä.

Muuta muutoksia, joita tehtiin. Kanavista siistittiin pahimmat valurippeet pois ja kanteen tehtiin venttiilihuolto ja vakioimunokka ajoitettiin hiukan enemmän auki ykk:ssa(nokkapyöränkiilasta sorvattiin tavaraa siis pois ja saatiin säätövaraa). Lisäksi Motronicin lastutus.

Näiden muutosten jälkeen vakioarvot muuttuivat 204 hv/270 nm => 212hv/291nm Karalan penkissä. Suurin ero aikaisempaan oli kuitenkin se, että vääntö sekä tehoalue paranivat huomattavasti, tai siis moottori vääntää alempaa ja kiertää korkeammalle. Maksimiteho ennen muutoksia 204 hv:ta löytyi 6000 kierr/min kohdalta, muutosten jälkeen 204 hv:ta löytyi jo 5000 kierr/min kohdalta eli saman verran tehoa 1000 kierr/min alempana! Samoin Dualramille tyypillinen kuoppa vääntökäyrässä siinä 3700-4000 kierr/min kohdilla pieneni puoleen.

Pakosarjan toisioputkien muutos+kollektori on halpa keino saada ainakin vääntöaluetta lisää. Toimii lähes autossa kuin autossa. Vakiosarjojen mitoitukset ja varsinkaan kollektorit on harvoin ajateltu viimeisen päälle (eikä ole muuten Marteliuksen/Simonsin peltisarjoissakaan mitkään erikoiset kollektorit, joten ei ihme, että niillä ei juurikaan muutoksia tule tehoon/vääntöön). Käy penkittämässä evosi ennen ja muutoksen jälkeen niin pitäisi näkyä eroa.
Ascona B -77 (226hv/259nm) ex 2.240l and next 2.8XXl (xxxhv/xxxnm), BMW 530 dA -00, Omega 2.0 16v -96
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Jos tarkoitat että siitä tuli kuten tuo peltisarjakin niin kyllähän sitten kollektori siirtyi vähän enemmän kuin 10cm taaemmas.
Kuva
Omasta autosta on penkitetty 207hv ja 294Nm lintassa olevalla pakoputkella, joten nyt odottelen toiveikkaana paljonko viisari ens kerralla näyttää kun tuo yhtenä menevä osuus on korvattu 4.5mm isommalla putkella. Tuota kollektorin siirtoa en silloin tajunnut tehdä, myöhemmin se tuli mieleen ja nyt kaduttaa :(

Mihinkäs se sitten perustuu sellainen U:n muotoinen kollektori, onko se sen takia että pakopulssit osuvat tavallaan suoraan toisiaan vasten?
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

tuotahan täytyy kokeilla.
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Joo kuten sanoin en muista tarkkaan kuinka paljon kollektori siirtyi taaksepäin. Mutta on suurin piirtein kuvan mukaisesti. Ei muuten paljoakaan eroa oma muutettu pakosarja tuosta kuvan peltisarjasta. Ainoa mikä on erilainen, on kollektori.

U:n muotoinen kollektori huuhtelee paremmin pakokaasut pois sylintereistä. Perustuu siihen, että kollektoriin syntyy alipaine, jolloin pakopulssit auttavat toisiaan kollektorissa, eivätkä karkaa saman tien pakoputkistoon. Alipainetta ei synny yhtä paljon y:n muotoisella kollektorilla. Alipaine tavallaan 'imee' pakokaasut pois.
Jari79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3179
Liittynyt: 07 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jari79 »

P. Lanttola kirjoitti:Jos tarkoitat että siitä tuli kuten tuo peltisarjakin niin kyllähän sitten kollektori siirtyi vähän enemmän kuin 10cm taaemmas.
Kuva
Omasta autosta on penkitetty 207hv ja 294Nm lintassa olevalla pakoputkella, joten nyt odottelen toiveikkaana paljonko viisari ens kerralla näyttää kun tuo yhtenä menevä osuus on korvattu 4.5mm isommalla putkella. Tuota kollektorin siirtoa en silloin tajunnut tehdä, myöhemmin se tuli mieleen ja nyt kaduttaa :(

Mihinkäs se sitten perustuu sellainen U:n muotoinen kollektori, onko se sen takia että pakopulssit osuvat tavallaan suoraan toisiaan vasten?
mistäs tommosen putken saa ja mitä maksaa... ?
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Martelius ja 726e, mutta tosiaan vanhasta putkesta saa aika lailla vastaavan tuolla kollektorin siirrolla. Ulkunäkö tuossa peltisatsissa on kyllä moninverroin parempi mutta jos viitsii itse nähdä vähän vaivaa niin vakiosta tehojen kannalta aika lailla vastaavan.

Vai tarkoititko kenties lintassa olevaa putkea, se meni jo roskiin :)
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

kenenköhän lie pakosarja :lol:

Joo tuollainen on se marteliuksen sarja mutta tosiaan se ei juurikaan edes vakio imusarjalla sieltä näy kun se menee niin lähellä imusarjaa että siihen kuuluu vielä ne lämpöpellit. Sarja ei istunut suoraan paikoilleen ainakaan vakio putkilla. ja muutenkin työ jälki ei ole oikein hinnan kanssa samaa tasoa. ja kaiken lisäksi tämä "rosteri" sarja ruostuu.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja harza »

Juzzi kirjoitti:kenenköhän lie pakosarja :lol:

Joo tuollainen on se marteliuksen sarja mutta tosiaan se ei juurikaan edes vakio imusarjalla sieltä näy kun se menee niin lähellä imusarjaa että siihen kuuluu vielä ne lämpöpellit. Sarja ei istunut suoraan paikoilleen ainakaan vakio putkilla. ja muutenkin työ jälki ei ole oikein hinnan kanssa samaa tasoa. ja kaiken lisäksi tämä "rosteri" sarja ruostuu.
Ja määkö oon luullu että martelius tekee laadukkaita putkia. :roll:
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Joo sultahan se kuva oli varastettu, unohtu laittaa maininta.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Itse rakentamalla vakiosarjasta hinta reippaasti alle 200€ (toisioputkien pidennys+kollektori), joten miettikää kannattaako ulkonäon takia laittaa rahaa haiseen yli 700€. 8) Voihan sen vakiosarjankin maalata uudelleen, vaikka kromin väriseksi. :)

Asia on eri, jos tavoitteet litratehoissa korkealla (yli 100 hv/l), sitten kannattaakin harkita mittojen mukaan tehtyä konekohtaista peltisarjaa. Mutta se on sitten jo eri asia kuin Marteliuksen katusarja.
gremlin
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 442
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Onkos kellään tietoa, kuin pitkälle vakio pakosarjoilla pärjää?

Eli meneekö pakosarja uusiksi jos 400hv lukemia havittelee remmiahtimen kanssa?
Omega a 3.0 24v CD, omega 3000 24v projekti, baijerilainen takaveto käyttis.
Vastaa Viestiin