A-omegan 3.0 24v koneeseen peltipakosarja
A-omegan 3.0 24v koneeseen peltipakosarja
Eli hintahan tiedetään... mutta mistä kannattaa tommonen ostaa että sais hyvän ?
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Jos katsoo vakiosarjaa niin ei se mikään huono ole. Mutta peltisarjasta ei toisaalta ole haittaakaan ja onhan se hienon näköinen
Oikeasti siitä varmaan alkaa olemaan apua vasta reilummin viritetyssä koneessa jos on kireät nokat.
Oikeasti siitä varmaan alkaa olemaan apua vasta reilummin viritetyssä koneessa jos on kireät nokat.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
Suosittelen, että teet ainakin tämän seuraavan toisioputki+kollektorimuutoksen. Voi Vaatia myös Motronicin uudelleenohjelmoinnin(lastutus), jos kone menee laihalle muutoksen jälkeen.
Omaan 3000 Omegaani muutimme vakiopakosarjan toisioputket yhtä pitkiksi sekä pidensimme niitä siten, että toisioputkille tuli lisää mittaa yli 10 cm (en muista tarkkaan) vakioputkiin nähden. Kuitenkin mittaa tuli niin paljon, että kollektori on melkein siinä mutkassa, josta pakoputki menee kahdeksi ja edelleen katalysaattoreille. Hankin myös V-P Kuuranteelta kollektorin, joka oli enemmän u:n kuin y:n mallinen. Eli toisioputket menevät kollektorissa enemmän toisiaan kohti. Annoin VP:lle putkien mitat ja hän teki kollektorin käsityönä.
Muuta muutoksia, joita tehtiin. Kanavista siistittiin pahimmat valurippeet pois ja kanteen tehtiin venttiilihuolto ja vakioimunokka ajoitettiin hiukan enemmän auki ykk:ssa(nokkapyöränkiilasta sorvattiin tavaraa siis pois ja saatiin säätövaraa). Lisäksi Motronicin lastutus.
Näiden muutosten jälkeen vakioarvot muuttuivat 204 hv/270 nm => 212hv/291nm Karalan penkissä. Suurin ero aikaisempaan oli kuitenkin se, että vääntö sekä tehoalue paranivat huomattavasti, tai siis moottori vääntää alempaa ja kiertää korkeammalle. Maksimiteho ennen muutoksia 204 hv:ta löytyi 6000 kierr/min kohdalta, muutosten jälkeen 204 hv:ta löytyi jo 5000 kierr/min kohdalta eli saman verran tehoa 1000 kierr/min alempana! Samoin Dualramille tyypillinen kuoppa vääntökäyrässä siinä 3700-4000 kierr/min kohdilla pieneni puoleen.
Pakosarjan toisioputkien muutos+kollektori on halpa keino saada ainakin vääntöaluetta lisää. Toimii lähes autossa kuin autossa. Vakiosarjojen mitoitukset ja varsinkaan kollektorit on harvoin ajateltu viimeisen päälle (eikä ole muuten Marteliuksen/Simonsin peltisarjoissakaan mitkään erikoiset kollektorit, joten ei ihme, että niillä ei juurikaan muutoksia tule tehoon/vääntöön). Käy penkittämässä evosi ennen ja muutoksen jälkeen niin pitäisi näkyä eroa.
Omaan 3000 Omegaani muutimme vakiopakosarjan toisioputket yhtä pitkiksi sekä pidensimme niitä siten, että toisioputkille tuli lisää mittaa yli 10 cm (en muista tarkkaan) vakioputkiin nähden. Kuitenkin mittaa tuli niin paljon, että kollektori on melkein siinä mutkassa, josta pakoputki menee kahdeksi ja edelleen katalysaattoreille. Hankin myös V-P Kuuranteelta kollektorin, joka oli enemmän u:n kuin y:n mallinen. Eli toisioputket menevät kollektorissa enemmän toisiaan kohti. Annoin VP:lle putkien mitat ja hän teki kollektorin käsityönä.
Muuta muutoksia, joita tehtiin. Kanavista siistittiin pahimmat valurippeet pois ja kanteen tehtiin venttiilihuolto ja vakioimunokka ajoitettiin hiukan enemmän auki ykk:ssa(nokkapyöränkiilasta sorvattiin tavaraa siis pois ja saatiin säätövaraa). Lisäksi Motronicin lastutus.
Näiden muutosten jälkeen vakioarvot muuttuivat 204 hv/270 nm => 212hv/291nm Karalan penkissä. Suurin ero aikaisempaan oli kuitenkin se, että vääntö sekä tehoalue paranivat huomattavasti, tai siis moottori vääntää alempaa ja kiertää korkeammalle. Maksimiteho ennen muutoksia 204 hv:ta löytyi 6000 kierr/min kohdalta, muutosten jälkeen 204 hv:ta löytyi jo 5000 kierr/min kohdalta eli saman verran tehoa 1000 kierr/min alempana! Samoin Dualramille tyypillinen kuoppa vääntökäyrässä siinä 3700-4000 kierr/min kohdilla pieneni puoleen.
Pakosarjan toisioputkien muutos+kollektori on halpa keino saada ainakin vääntöaluetta lisää. Toimii lähes autossa kuin autossa. Vakiosarjojen mitoitukset ja varsinkaan kollektorit on harvoin ajateltu viimeisen päälle (eikä ole muuten Marteliuksen/Simonsin peltisarjoissakaan mitkään erikoiset kollektorit, joten ei ihme, että niillä ei juurikaan muutoksia tule tehoon/vääntöön). Käy penkittämässä evosi ennen ja muutoksen jälkeen niin pitäisi näkyä eroa.
Ascona B -77 (226hv/259nm) ex 2.240l and next 2.8XXl (xxxhv/xxxnm), BMW 530 dA -00, Omega 2.0 16v -96
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Jos tarkoitat että siitä tuli kuten tuo peltisarjakin niin kyllähän sitten kollektori siirtyi vähän enemmän kuin 10cm taaemmas.
Omasta autosta on penkitetty 207hv ja 294Nm lintassa olevalla pakoputkella, joten nyt odottelen toiveikkaana paljonko viisari ens kerralla näyttää kun tuo yhtenä menevä osuus on korvattu 4.5mm isommalla putkella. Tuota kollektorin siirtoa en silloin tajunnut tehdä, myöhemmin se tuli mieleen ja nyt kaduttaa
Mihinkäs se sitten perustuu sellainen U:n muotoinen kollektori, onko se sen takia että pakopulssit osuvat tavallaan suoraan toisiaan vasten?
Omasta autosta on penkitetty 207hv ja 294Nm lintassa olevalla pakoputkella, joten nyt odottelen toiveikkaana paljonko viisari ens kerralla näyttää kun tuo yhtenä menevä osuus on korvattu 4.5mm isommalla putkella. Tuota kollektorin siirtoa en silloin tajunnut tehdä, myöhemmin se tuli mieleen ja nyt kaduttaa
Mihinkäs se sitten perustuu sellainen U:n muotoinen kollektori, onko se sen takia että pakopulssit osuvat tavallaan suoraan toisiaan vasten?
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
Joo kuten sanoin en muista tarkkaan kuinka paljon kollektori siirtyi taaksepäin. Mutta on suurin piirtein kuvan mukaisesti. Ei muuten paljoakaan eroa oma muutettu pakosarja tuosta kuvan peltisarjasta. Ainoa mikä on erilainen, on kollektori.
U:n muotoinen kollektori huuhtelee paremmin pakokaasut pois sylintereistä. Perustuu siihen, että kollektoriin syntyy alipaine, jolloin pakopulssit auttavat toisiaan kollektorissa, eivätkä karkaa saman tien pakoputkistoon. Alipainetta ei synny yhtä paljon y:n muotoisella kollektorilla. Alipaine tavallaan 'imee' pakokaasut pois.
U:n muotoinen kollektori huuhtelee paremmin pakokaasut pois sylintereistä. Perustuu siihen, että kollektoriin syntyy alipaine, jolloin pakopulssit auttavat toisiaan kollektorissa, eivätkä karkaa saman tien pakoputkistoon. Alipainetta ei synny yhtä paljon y:n muotoisella kollektorilla. Alipaine tavallaan 'imee' pakokaasut pois.
mistäs tommosen putken saa ja mitä maksaa... ?P. Lanttola kirjoitti:Jos tarkoitat että siitä tuli kuten tuo peltisarjakin niin kyllähän sitten kollektori siirtyi vähän enemmän kuin 10cm taaemmas.
Omasta autosta on penkitetty 207hv ja 294Nm lintassa olevalla pakoputkella, joten nyt odottelen toiveikkaana paljonko viisari ens kerralla näyttää kun tuo yhtenä menevä osuus on korvattu 4.5mm isommalla putkella. Tuota kollektorin siirtoa en silloin tajunnut tehdä, myöhemmin se tuli mieleen ja nyt kaduttaa
Mihinkäs se sitten perustuu sellainen U:n muotoinen kollektori, onko se sen takia että pakopulssit osuvat tavallaan suoraan toisiaan vasten?
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Martelius ja 726e, mutta tosiaan vanhasta putkesta saa aika lailla vastaavan tuolla kollektorin siirrolla. Ulkunäkö tuossa peltisatsissa on kyllä moninverroin parempi mutta jos viitsii itse nähdä vähän vaivaa niin vakiosta tehojen kannalta aika lailla vastaavan.
Vai tarkoititko kenties lintassa olevaa putkea, se meni jo roskiin
Vai tarkoititko kenties lintassa olevaa putkea, se meni jo roskiin
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
- Juzzi
- OCF Luisukunkku 2009
- Viestit: 1983
- Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
kenenköhän lie pakosarja
Joo tuollainen on se marteliuksen sarja mutta tosiaan se ei juurikaan edes vakio imusarjalla sieltä näy kun se menee niin lähellä imusarjaa että siihen kuuluu vielä ne lämpöpellit. Sarja ei istunut suoraan paikoilleen ainakaan vakio putkilla. ja muutenkin työ jälki ei ole oikein hinnan kanssa samaa tasoa. ja kaiken lisäksi tämä "rosteri" sarja ruostuu.
Joo tuollainen on se marteliuksen sarja mutta tosiaan se ei juurikaan edes vakio imusarjalla sieltä näy kun se menee niin lähellä imusarjaa että siihen kuuluu vielä ne lämpöpellit. Sarja ei istunut suoraan paikoilleen ainakaan vakio putkilla. ja muutenkin työ jälki ei ole oikein hinnan kanssa samaa tasoa. ja kaiken lisäksi tämä "rosteri" sarja ruostuu.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Ja määkö oon luullu että martelius tekee laadukkaita putkia.Juzzi kirjoitti:kenenköhän lie pakosarja
Joo tuollainen on se marteliuksen sarja mutta tosiaan se ei juurikaan edes vakio imusarjalla sieltä näy kun se menee niin lähellä imusarjaa että siihen kuuluu vielä ne lämpöpellit. Sarja ei istunut suoraan paikoilleen ainakaan vakio putkilla. ja muutenkin työ jälki ei ole oikein hinnan kanssa samaa tasoa. ja kaiken lisäksi tämä "rosteri" sarja ruostuu.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
Itse rakentamalla vakiosarjasta hinta reippaasti alle 200€ (toisioputkien pidennys+kollektori), joten miettikää kannattaako ulkonäon takia laittaa rahaa haiseen yli 700€. Voihan sen vakiosarjankin maalata uudelleen, vaikka kromin väriseksi.
Asia on eri, jos tavoitteet litratehoissa korkealla (yli 100 hv/l), sitten kannattaakin harkita mittojen mukaan tehtyä konekohtaista peltisarjaa. Mutta se on sitten jo eri asia kuin Marteliuksen katusarja.
Asia on eri, jos tavoitteet litratehoissa korkealla (yli 100 hv/l), sitten kannattaakin harkita mittojen mukaan tehtyä konekohtaista peltisarjaa. Mutta se on sitten jo eri asia kuin Marteliuksen katusarja.