paineensäädin tuplille

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
b.cona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005, 11:38

paineensäädin tuplille

Viesti Kirjoittaja b.cona »

mitä paineensäädintä suosittelette käytettäväksi cih koneessa 40 dellortojen kanssa?
PA pumppuna on kaasareille tarkoitettu carter ja kone on viilailtu 2.0
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Vaikka malpassi.
Muistaakseni moposportista saa, eikä ole mikään huippukallis.

On toiminut ainakin itsellä.
Kuva
b.cona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005, 11:38

Viesti Kirjoittaja b.cona »

tarkoituksena olisi asentaa myös bensanpainemittari, niin pitääkö säätimen olla joku "special"?

moposportilta:
PAINEENSÄÄDIN, 2-KAAS. LOTUS? (45.50 EUR)
POLTTOAINEPAINEMITTARI, 0-7B 40MM VAIM? (29.00 EUR)

imetyttää tuossa säätimessä tuo liitäntöjen määrä, 5kpl näyttäisi olevan..

:roll:
b.cona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005, 11:38

Viesti Kirjoittaja b.cona »

ihmetyttää siis.

malpassia en edes löytänyt. mitkä muut puodit myy noita osia? edullisesti.
olisiko jollain laittaa kuvaa miten asentanut nuo härpäkkeet. paluulinja tankille?
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

Tuo jota tarkoitit on ilmeisesti turbo-käyttöön tarkoitettu ja siinä on imusarjan (ali)paineliitäntä, 1- liitäntä on tankista, 1 paluu tankkiin ja loput 2 kaasareille.

Itse laittaisin mieluummin jonkun tuollaisen: http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 035FK67VO8, siinä olis suodatin samalla.

Ja painemittariksi mieluummin joku, jossa ei ole ihan noin paljon asteikkoa, esim tuo: http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... ode=FPG001

Kaasareilla on niin vähän painetta, että tuo 7 bar mittari on hyödytön, se on tarkoitettu ruisku/turbo käyttöön.
Avatar
caravan-coupe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkäy

Viesti Kirjoittaja caravan-coupe »

metake kirjoitti:Tuo jota tarkoitit on ilmeisesti turbo-käyttöön tarkoitettu ja siinä on imusarjan (ali)paineliitäntä, 1- liitäntä on tankista, 1 paluu tankkiin ja loput 2 kaasareille.
Korjataan senverran, että paineliitäntä tulee painekotelosta, ei imusarjasta.
b.cona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005, 11:38

Viesti Kirjoittaja b.cona »

oho, katsoin että se mittari oli 0,7 asti..

eli tuossa säätimessä taitaa olla vain 2 liitäntää.
lueskelin että paluun tankille voi laittaa kaasuttimien välistä, jos ei paineensäätimessä sitä paikkaa ole?
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

caravan-coupe kirjoitti:
metake kirjoitti:Tuo jota tarkoitit on ilmeisesti turbo-käyttöön tarkoitettu ja siinä on imusarjan (ali)paineliitäntä, 1- liitäntä on tankista, 1 paluu tankkiin ja loput 2 kaasareille.
Korjataan senverran, että paineliitäntä tulee painekotelosta, ei imusarjasta.
Nyt pitää esittää tyhmä kysymys:

Miksi se tulee kaasarikoneessa (turbo) paine kotelosta? Onko niin, että painetta korjataan ahtopaineen mukaan vain ylöspäin?

Ruiskupeleissä se otetaan imusarjasta, jotta bensanpainetta voidaan korjata myös alaspäin, silloin kun ei ole ahtoa, vaan alipainetta.

Itse kun en ole koskaan kaasariturbojen kanssa väkästänyt :)
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

b.cona kirjoitti:oho, katsoin että se mittari oli 0,7 asti..

eli tuossa säätimessä taitaa olla vain 2 liitäntää.
lueskelin että paluun tankille voi laittaa kaasuttimien välistä, jos ei paineensäätimessä sitä paikkaa ole?
Paluun tankkiin voi laittaa t-haaralla ennen kaasareita, mutta tankin lähdössä pitäisi olla kuristus, ettei kaikki paine karkaa tankin suuntaan.

Joissain kaasareissa on myös paluulähtö tankkiin, mutta en muista miten lortoissa.
b.cona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005, 11:38

Viesti Kirjoittaja b.cona »

on niissä jotkut letkuliittimet lähellä kurkkuja muistaakseni
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

b.cona kirjoitti:on niissä jotkut letkuliittimet lähellä kurkkuja muistaakseni
Ne on alipaineletkun liittimet, virranjakajan alipaine-ennakon säätöä varten.
b.cona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005, 11:38

Viesti Kirjoittaja b.cona »

metake kirjoitti:
b.cona kirjoitti:on niissä jotkut letkuliittimet lähellä kurkkuja muistaakseni
Ne on alipaineletkun liittimet, virranjakajan alipaine-ennakon säätöä varten.
kannattaako niitä kytkeä?
jakajana toimii normi kärjetön ja nokkana on joku alle 300asteinen katumalli..
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

b.cona kirjoitti:
metake kirjoitti:
b.cona kirjoitti:on niissä jotkut letkuliittimet lähellä kurkkuja muistaakseni
Ne on alipaineletkun liittimet, virranjakajan alipaine-ennakon säätöä varten.
kannattaako niitä kytkeä?
jakajana toimii normi kärjetön ja nokkana on joku alle 300asteinen katumalli..
Jos ajat sillä normaalia maantieajoa, niin kannattaa. Jos auto on enempi harrastekäytössä ja ajat enemmän kaasu pohjassa kuin puolessavälissä, tai suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa, niin ei kannata.

Virranjakajan alipainesäädön tarkoitus on aikaistaa sytytystä silloin kun ajetaan maantiella kevyellä kaasulla. Silloin moottorin seos menee laihalle ja ja sen palamisnopeus laskee. Tällöin pitää sytytystä aikaistaa, jotta palaminen tapahtuu oikeaan aikaan. Polttoaineen kulutus laskee ja päästöt pienenvät.
b.cona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005, 11:38

Viesti Kirjoittaja b.cona »

kiitos neuvoista.

kesän tuo tulee olemaan "käyttöautona" eli laitan alipaineletkut kiinni, riittääkö jos vetää vain toisesta kaasuttimesta?
Avatar
caravan-coupe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkäy

Viesti Kirjoittaja caravan-coupe »

Nyt ootte jätkät pikkasen kuutamolla noissa "paluu tankkiin T-haaralla ennen ennen kaasareita" jutuissa, että moderaattorit kun tämän huomaa siirtyy tämäkin topiikki tuonne "vitsejä juttuja ja netistä bongattua" osastolle että heilahtaa. :lol:
Vastaa Viestiin