Kyssäri tekniikan vaihdosta

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Anttu
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Touko 2007, 23:51
Paikkakunta: Oulu(Coventry)

Kyssäri tekniikan vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Anttu »

Onko e kadettiin mahdollista istuttaa 20LET moottoria ja saada laitos vielä muutoskatsastettua, jos kädessä on teholappu, joka todistaa tehon olevan tehorajojen sisällä (150hv+20%) vai estääkö tehtaan ilmoittama 204hv huipputeho tämän vaihdoksen?
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Estää. C20LET lohkolla ei homma onnistu muutoskatsastuksella. Muutetulla moottorilla (esim. C20XE lohko + Let-kamat) onnistuu helpommin.

E-Kadetin ns. tehorajahan on 115kW/156hv (20XE) + 20% = 138kW/188hv
JeStEr
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 10 Tammi 2007, 12:09
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JeStEr »

itse vastasit jo kysymykseesi ja searchilla olis muutekin löytynyt juttua..

suomessa e kadetin tehoraja on alle c20let tehojen.
c20let ei onnistu laillisesti, mutta (c)20xe turbolla kyllä onnistuu.
Anttu
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Touko 2007, 23:51
Paikkakunta: Oulu(Coventry)

Viesti Kirjoittaja Anttu »

Kiitokset nopeista vastauksista! Laitetaanpa sit xe hakuun
:)
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Anttu kirjoitti:Kiitokset nopeista vastauksista! Laitetaanpa sit xe hakuun
:)
Tai vaihtoehtoisesti LET +XE:n tyhjä lohko...
Regno
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Regno »

havericky kirjoitti:Estää. C20LET lohkolla ei homma onnistu muutoskatsastuksella. Muutetulla moottorilla (esim. C20XE lohko + Let-kamat) onnistuu helpommin.

E-Kadetin ns. tehorajahan on 115kW/156hv (20XE) + 20% = 138kW/188hv

No entäpä sitten letti lohko/koko kone jota on "huononnettu" XE:n kannella?
Tuon muutetun moottorin määritelmä kun on kuitenkin aika hämärä. Muutuuhan moottori jos vaikkapa ahtimen ja pakosarjan muuttaa joksikin muuksi kuin mitä vaikkapa letissä on tehtaan jäljiltä totuttu näkemään.
Kuva "Renkaiden kiljunta ja moottoreiden ulvonta salamalähdöissä nostaa melutason jopa nelinkertaiseksi"
-Omega B:n käyttäjän manuaali.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Regno kirjoitti:
havericky kirjoitti:Estää. C20LET lohkolla ei homma onnistu muutoskatsastuksella. Muutetulla moottorilla (esim. C20XE lohko + Let-kamat) onnistuu helpommin.

E-Kadetin ns. tehorajahan on 115kW/156hv (20XE) + 20% = 138kW/188hv

No entäpä sitten letti lohko/koko kone jota on "huononnettu" XE:n kannella?
Tuon muutetun moottorin määritelmä kun on kuitenkin aika hämärä. Muutuuhan moottori jos vaikkapa ahtimen ja pakosarjan muuttaa joksikin muuksi kuin mitä vaikkapa letissä on tehtaan jäljiltä totuttu näkemään.
Niin,tuo on ihan mielenkiintoinen kysymys :D
Tosin kansissahan ei käsittääkseni XE/LET välillä ole mitään eroa,joten tuon "huononnuksen" todistaminen voi olla konttorilla vähän hankalaa.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

No ei siinä lohkossakaan ole mitään eroa.
Öljynpaluun liitännän kierteet ja stanssit.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Regno kirjoitti:
No entäpä sitten letti lohko/koko kone jota on "huononnettu" XE:n kannella?
Tuon muutetun moottorin määritelmä kun on kuitenkin aika hämärä. Muutuuhan moottori jos vaikkapa ahtimen ja pakosarjan muuttaa joksikin muuksi kuin mitä vaikkapa letissä on tehtaan jäljiltä totuttu näkemään.
Heh. Mietiskelin muuten ihan samaa asiaa jo tuota aiempaa vastaustani kirjoittaessa. Mitenhän paljon moottoria pitää käytännössä muuttaa jotta siitä tulee "muutettu moottori" ja näin saadaan moottorin teho esittää dynokäppyrällä?
Siinäpä porsaanreikä. Loput voi miettiä jokainen pääkopassaan.

Edit: Tälläinen tuli muuten vastaan AKE:n sivuilta:

Linkki

ja jatkoa tähän:

Linkki

ja asiaa sivuten:

Linkki
TJT kirjoitti: Niin,tuo on ihan mielenkiintoinen kysymys :D
Tosin kansissahan ei käsittääkseni XE/LET välillä ole mitään eroa,joten tuon "huononnuksen" todistaminen voi olla konttorilla vähän hankalaa.
Sylinterikansissa ei tiettävästi ole fyysisiä eroja mutta nokka-akselithan noissa olivat miedosti erillaiset.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

On siinä löhkossa 2 kirjaimen maaginen ero,elikkä X:n tilalla L ja E:n perässä T ;)

Voipi olla,etteivät hyväksy alle 204hv tehoja jos lohkossa seisoo C20LET,vaikka joku pultti tai mutteri olisikin vaihdettu.
Näin ainakin itse tuon käsittänyt.

Noissa pykälissähän puhutaan kannen vaihdosta toisenlaiseen.
Jokainen voi siitä itse miettiä kuuluuko XE/LET kannen päittäin vaihto tuohon määritelmään ;)

Noita pykäliähän voi tulkita aika monella tapaa,mutta AKE:n tulkinta aika pitkälti yleensä sen määrittelee mitä voi tehdä ja mitä ei.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Miksei kellään vieläkään ole vajaatehoista Lotarin tekniikkaa ei-vähäpäästöisessä A-Omegassa?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Regno
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Regno »

Jarno kirjoitti:Miksei kellään vieläkään ole vajaatehoista Lotarin tekniikkaa ei-vähäpäästöisessä A-Omegassa?
C30se:tä sais nyky opein edullisemmin paremman?
Kuva "Renkaiden kiljunta ja moottoreiden ulvonta salamalähdöissä nostaa melutason jopa nelinkertaiseksi"
-Omega B:n käyttäjän manuaali.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Regno kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Miksei kellään vieläkään ole vajaatehoista Lotarin tekniikkaa ei-vähäpäästöisessä A-Omegassa?
C30se:tä sais nyky opein edullisemmin paremman?
Sama asia LET:issä ja XE:ssä.
Miksi ostaa kallis Let-moottori jonka kunnosta ei tiedä kun voi rakentaa paremman XE:stä.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Vastaa Viestiin