Kyssäri tekniikan vaihdosta
Kyssäri tekniikan vaihdosta
Onko e kadettiin mahdollista istuttaa 20LET moottoria ja saada laitos vielä muutoskatsastettua, jos kädessä on teholappu, joka todistaa tehon olevan tehorajojen sisällä (150hv+20%) vai estääkö tehtaan ilmoittama 204hv huipputeho tämän vaihdoksen?
havericky kirjoitti:Estää. C20LET lohkolla ei homma onnistu muutoskatsastuksella. Muutetulla moottorilla (esim. C20XE lohko + Let-kamat) onnistuu helpommin.
E-Kadetin ns. tehorajahan on 115kW/156hv (20XE) + 20% = 138kW/188hv
No entäpä sitten letti lohko/koko kone jota on "huononnettu" XE:n kannella?
Tuon muutetun moottorin määritelmä kun on kuitenkin aika hämärä. Muutuuhan moottori jos vaikkapa ahtimen ja pakosarjan muuttaa joksikin muuksi kuin mitä vaikkapa letissä on tehtaan jäljiltä totuttu näkemään.
"Renkaiden kiljunta ja moottoreiden ulvonta salamalähdöissä nostaa melutason jopa nelinkertaiseksi"
-Omega B:n käyttäjän manuaali.
-Omega B:n käyttäjän manuaali.
Niin,tuo on ihan mielenkiintoinen kysymysRegno kirjoitti:havericky kirjoitti:Estää. C20LET lohkolla ei homma onnistu muutoskatsastuksella. Muutetulla moottorilla (esim. C20XE lohko + Let-kamat) onnistuu helpommin.
E-Kadetin ns. tehorajahan on 115kW/156hv (20XE) + 20% = 138kW/188hv
No entäpä sitten letti lohko/koko kone jota on "huononnettu" XE:n kannella?
Tuon muutetun moottorin määritelmä kun on kuitenkin aika hämärä. Muutuuhan moottori jos vaikkapa ahtimen ja pakosarjan muuttaa joksikin muuksi kuin mitä vaikkapa letissä on tehtaan jäljiltä totuttu näkemään.
Tosin kansissahan ei käsittääkseni XE/LET välillä ole mitään eroa,joten tuon "huononnuksen" todistaminen voi olla konttorilla vähän hankalaa.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3852
- Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Janakkala - Turenki
- Viesti:
Heh. Mietiskelin muuten ihan samaa asiaa jo tuota aiempaa vastaustani kirjoittaessa. Mitenhän paljon moottoria pitää käytännössä muuttaa jotta siitä tulee "muutettu moottori" ja näin saadaan moottorin teho esittää dynokäppyrällä?Regno kirjoitti:
No entäpä sitten letti lohko/koko kone jota on "huononnettu" XE:n kannella?
Tuon muutetun moottorin määritelmä kun on kuitenkin aika hämärä. Muutuuhan moottori jos vaikkapa ahtimen ja pakosarjan muuttaa joksikin muuksi kuin mitä vaikkapa letissä on tehtaan jäljiltä totuttu näkemään.
Siinäpä porsaanreikä. Loput voi miettiä jokainen pääkopassaan.
Edit: Tälläinen tuli muuten vastaan AKE:n sivuilta:
Linkki
ja jatkoa tähän:
Linkki
ja asiaa sivuten:
Linkki
Sylinterikansissa ei tiettävästi ole fyysisiä eroja mutta nokka-akselithan noissa olivat miedosti erillaiset.TJT kirjoitti: Niin,tuo on ihan mielenkiintoinen kysymys
Tosin kansissahan ei käsittääkseni XE/LET välillä ole mitään eroa,joten tuon "huononnuksen" todistaminen voi olla konttorilla vähän hankalaa.
On siinä löhkossa 2 kirjaimen maaginen ero,elikkä X:n tilalla L ja E:n perässä T
Voipi olla,etteivät hyväksy alle 204hv tehoja jos lohkossa seisoo C20LET,vaikka joku pultti tai mutteri olisikin vaihdettu.
Näin ainakin itse tuon käsittänyt.
Noissa pykälissähän puhutaan kannen vaihdosta toisenlaiseen.
Jokainen voi siitä itse miettiä kuuluuko XE/LET kannen päittäin vaihto tuohon määritelmään
Noita pykäliähän voi tulkita aika monella tapaa,mutta AKE:n tulkinta aika pitkälti yleensä sen määrittelee mitä voi tehdä ja mitä ei.
Voipi olla,etteivät hyväksy alle 204hv tehoja jos lohkossa seisoo C20LET,vaikka joku pultti tai mutteri olisikin vaihdettu.
Näin ainakin itse tuon käsittänyt.
Noissa pykälissähän puhutaan kannen vaihdosta toisenlaiseen.
Jokainen voi siitä itse miettiä kuuluuko XE/LET kannen päittäin vaihto tuohon määritelmään
Noita pykäliähän voi tulkita aika monella tapaa,mutta AKE:n tulkinta aika pitkälti yleensä sen määrittelee mitä voi tehdä ja mitä ei.
Sama asia LET:issä ja XE:ssä.Regno kirjoitti:C30se:tä sais nyky opein edullisemmin paremman?Jarno kirjoitti:Miksei kellään vieläkään ole vajaatehoista Lotarin tekniikkaa ei-vähäpäästöisessä A-Omegassa?
Miksi ostaa kallis Let-moottori jonka kunnosta ei tiedä kun voi rakentaa paremman XE:stä.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara