ilmamääärämittarin kutittelu

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
paholainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 17:31
Paikkakunta: uusimaa

ilmamääärämittarin kutittelu

Viesti Kirjoittaja paholainen »

kertokaa miten voisin vähän leikki mielisesti viritellä tota ilmamäärä mittaria...
filtteri löytyy siitä nokilta jo, mut voiko sitä jousta, esim löystää tai jotain? :lol:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Parin pykälän löysääminen rikastaa keskikierrosalueella. Kaasupuhjassa ei vaikutusta, sillä läppä on kuitenki kokonaan auki ja täyskaasupiiri kytkettynä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Re: ilmamääärämittarin kutittelu

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

paholainen kirjoitti:voiko sitä jousta, esim löystää tai jotain? :lol:
Voi löysätä ja kiristää mutta jos ei ole seosmittaria niin saattaapi tulla leikkimielinen reikä männänpäähän.
Avatar
Katana
'Senator'
'Senator'
Viestit: 965
Liittynyt: 18 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Katana »

No jos leikkimielisesti, niin sit kannattaa poistaa koko jousi, tai korvata se mopon iskarista otetulla jäykemmällä.
Säväyksen tekee myös liekkikuvioitu IMmittari ja siihen voi kirjoittaa että TURBO!
Loppu konehuoneen voi vielä päällystää tuningkarvalla ja ottaa muutamia kuvia GTI-lehteen jos vaikka haluaisivat tehdä jutun!

Oikeesti älä mene häplimään sitä. :no:
Calibra 2.0i 16v -91
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: ilmamääärämittarin kutittelu

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

paholainen kirjoitti:kertokaa miten voisin vähän leikki mielisesti viritellä tota ilmamäärä mittaria...
filtteri löytyy siitä nokilta jo, mut voiko sitä jousta, esim löystää tai jotain? :lol:
Ei kannata mennä ronkkimaan sitä. Saattaahan sillä saada keskialueelle pikkasen lisää tehua (riippuen muista virityksistä), mutta sen jälkeen ei toimi muilla kierros alueilla kunnolla. Näin ainakin itse totesin... :oops:
paholainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 17:31
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja paholainen »

selvä homma unohdankoko jutun löytyy lylseos mittari ja nokka.. putkisto peltisatsista taka pönttöön mut unohdan sen virittelyn mut olen ajatellut tohon rieskaan turboa kestääkö esim 0.5 paineilla ja mitkä tehot sillä saavuttaa näin aluks, jos ajattelee????
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Varmasti mikä tahansa moottori kestää 0.5 kilon ahdot järkevällä käytöllä.
Isot pojat on kehuneet että 2 litraiseen saa puolella kilolla 50 heppaa jos kaikki on muuten kohdallaan,toki enemmänkin on mahdollista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Beeascona kirjoitti: puolella kilolla 50 heppaa jos kaikki on muuten kohdallaan,toki enemmänkin on mahdollista.
Saa varmasti enemmän kuin 50hv.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
aar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 08:52
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

Olen Yhdessä Alfassa nähnyt ja ihmetelly kun joku oli säätäny jousi hässäkän liian löysäksi niin tyhjäkäynti oli aika pumppaavaa kun jousi päästi läpän melkein kiinni ja sitten paljon auki. Olisi juu hyvä jos olisi se mittari seos sellainen ja tietotaito tehdä.
Qtka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 19:25

Viesti Kirjoittaja Qtka »

No ei se mitn... ite kaivelin yhestä turbo ooppelista semmosen ilmamäärämittarin josta läppä oli jumitettu jousella auki asentoon :o Liekkö yleinen patentti nuissa turbotetuissa? Itestä vaikutti ainakin aika ryssän patentilta...
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Kyllähän noita on tullut rukkailtua, en kyllä ymmärrä, miten joku on muka saanut sen toimimaan auki asennossa??

Ahdetussa 3.0L CIH moottorissa jousta kiristeltiin melkoisesti, jotta saatiin käynti tasaiseksi.
Saman operaation olen tehnyt useasti omaankin kiuluun, kun yliraju nokka ei muuten tunnu toimivan alhaalla yhtään.

Jokin laajakaistalambda olisi tietysti kaikkein paras olla säätelyssä, mutta korvakuulollakin pääsee melko lähelle.

Penkissä sitten kohdalleen.

PS.Oli muuten pelkän jousen säädöllä eräässä OHC Mantassa 8kW tehonlisäys,tämä oikein dokumentoituna.
Kuva
Tonskulus
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 236
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 20:45
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Spikey kirjoitti:Kyllähän noita on tullut rukkailtua, en kyllä ymmärrä, miten joku on muka saanut sen toimimaan auki asennossa??

Ahdetussa 3.0L CIH moottorissa jousta kiristeltiin melkoisesti, jotta saatiin käynti tasaiseksi.
Saman operaation olen tehnyt useasti omaankin kiuluun, kun yliraju nokka ei muuten tunnu toimivan alhaalla yhtään.

Jokin laajakaistalambda olisi tietysti kaikkein paras olla säätelyssä, mutta korvakuulollakin pääsee melko lähelle.

Penkissä sitten kohdalleen.

PS.Oli muuten pelkän jousen säädöllä eräässä OHC Mantassa 8kW tehonlisäys,tämä oikein dokumentoituna.
Hummh..Miksi minulla on aina ollut sellainen käsitys että imm:n läppä on kokonaan auki jossai 3000rpm kohdalla jo. Ja huipputehot yleensä hiukan ylempänä ovat nii mitenkä tota jousta säätämällä voi sitten vaikuttaa? Ellei sitte ole ollu niin rikkaalla että on vedetty jousi niin tiukalle ettei ole läppä auki edes 6000rpm.
Monellaisii takaveto-ooppelei ollunnaa
Vastaa Viestiin