4x4-jakolaatikon muutos
-
- 'Admiral'
- Viestit: 167
- Liittynyt: 22 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Aura
C20XE virittäminen
mites se sitten pelaa ku ei o mikään paikka ei luistaTaku_85 kirjoitti:käyvä teetättämässä viskon korvaus akseli jakolaatikkoon...
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Re: C20XE virittäminen
eipä oo kyllä mitään joka vaatis viskoa luistamaan, visko on jo lukittu renkailla ja työsylinteri sekä paineakku on poistettu käytöstä jo edellisen omistajan toimesta ja sit se hassuin juttu vekussa ei ole ABS:sää häiritsemässä olleskaan...madi kirjoitti:mites se sitten pelaa ku ei o mikään paikka ei luistaTaku_85 kirjoitti:käyvä teetättämässä viskon korvaus akseli jakolaatikkoon...
Edit:
Ai niin madi, tuossa toissa kesänä motoparkissa Villen, Keken ja Kössin kanssa mietiskeltiin hyvässä siiderissä. Niin tultiin siihen tulokseen että Suomessa ei taija olla samanlaista nelikko vekkua ku mitä mulla on toista kappaletta, vaikka Villen nelikkokaan ei ole vähäpäästönen niin sillä on kuiteskin ABS:t rekkarissa ja mulla ei ole. Siitä syystä vaikka projektin eteneminen onkin viivästynyt jo tuhottomasti, niin en ole kyseisestä rojusta mihinkään luopunut.
Pittää olla päästään vajjaa kun Mantalla ajaa xD Manta b -84 RE85 (c20xe+HY35)
Re: C20XE virittäminen
Taku_85 kirjoitti:eipä oo kyllä mitään joka vaatis viskoa luistamaan, visko on jo lukittu renkailla ja työsylinteri sekä paineakku on poistettu käytöstä jo edellisen omistajan toimesta ja sit se hassuin juttu vekussa ei ole ABS:sää häiritsemässä olleskaan...madi kirjoitti:mites se sitten pelaa ku ei o mikään paikka ei luistaTaku_85 kirjoitti:käyvä teetättämässä viskon korvaus akseli jakolaatikkoon...
Itse en kyllä nyt ymmärrä mitä haet tuolla viskon poistamisella nyt oikein ja miten abs muka häiritsisi lukitusrenkailla olevaa vectraa? Itseasiassa jos on abs niin se ei lähde niin helposti lapasesta ku normijarruilla, katos ku normijarruilla ku painat mutkassa talvella jarrun pohjaan ja lukittu jakolaatikko nii taatusti oot poikittain kahva eellä menossa
Re: C20XE virittäminen
Öö eikait sitä viskoa sieltä niilä renkailla lukita??? kun eikait ne tehostajan oljyt missään viskossa ole vai olenko nyt ihan Qtamolla...Taku_85 kirjoitti:visko on jo lukittu renkailla ja työsylinteri sekä paineakku on poistettu käytöstä jo edellisen omistajan toimestamadi kirjoitti:mites se sitten pelaa ku ei o mikään paikka ei luistaTaku_85 kirjoitti:käyvä teetättämässä viskon korvaus akseli jakolaatikkoon...
Re: C20XE virittäminen
Kyse onkin nytten siitä että opelin ABS:t vaativat toimiakseen nelivedossa sen että visko kytkeytyy irti kun painetaan jarrua. Ja mulla nimenomaan ei ole ABS:ä häiritsemässä, ei ole ikinään ollukkaa niin ei muuten tulevaisuudessakaan tule olemaankaan. Ja tästä syystä korvaus akseli viskon tilalle että kaikki voima mitä koneessa on, löytyisi myös takarenkaista asti eikä pysähtyis siihen 120Nm...Thuuning kirjoitti:Taku_85 kirjoitti:eipä oo kyllä mitään joka vaatis viskoa luistamaan, visko on jo lukittu renkailla ja työsylinteri sekä paineakku on poistettu käytöstä jo edellisen omistajan toimesta ja sit se hassuin juttu vekussa ei ole ABS:sää häiritsemässä olleskaan...madi kirjoitti:mites se sitten pelaa ku ei o mikään paikka ei luistaTaku_85 kirjoitti:käyvä teetättämässä viskon korvaus akseli jakolaatikkoon...
Itse en kyllä nyt ymmärrä mitä haet tuolla viskon poistamisella nyt oikein ja miten abs muka häiritsisi lukitusrenkailla olevaa vectraa? Itseasiassa jos on abs niin se ei lähde niin helposti lapasesta ku normijarruilla, katos ku normijarruilla ku painat mutkassa talvella jarrun pohjaan ja lukittu jakolaatikko nii taatusti oot poikittain kahva eellä menossa
Pittää olla päästään vajjaa kun Mantalla ajaa xD Manta b -84 RE85 (c20xe+HY35)
Re: C20XE virittäminen
Tulee melko mielenkiintoinen ajettava,nelikkoa ilman keskitasuspyörästöä ei taida ainakaan henkilöautoista löytyä mistään,tuossa kun tulee käymään se että jos ei ole viskoa ja nelikon kytkimessä on jo lukitusrenkaat niin kun etupyörät menee lukkoon menee myös takapyörät tai jotain antautuu...
Re: C20XE virittäminen
Taku_85 kirjoitti:Kyse onkin nytten siitä että opelin ABS:t vaativat toimiakseen nelivedossa sen että visko kytkeytyy irti kun painetaan jarrua. Ja mulla nimenomaan ei ole ABS:ä häiritsemässä, ei ole ikinään ollukkaa niin ei muuten tulevaisuudessakaan tule olemaankaan. Ja tästä syystä korvaus akseli viskon tilalle että kaikki voima mitä koneessa on, löytyisi myös takarenkaista asti eikä pysähtyis siihen 120Nm...Thuuning kirjoitti:Taku_85 kirjoitti:eipä oo kyllä mitään joka vaatis viskoa luistamaan, VISKO JO LUKITTU renkailla ja työsylinteri sekä paineakku on poistettu käytöstä jo edellisen omistajan toimesta ja sit se hassuin juttu vekussa ei ole ABS:sää häiritsemässä olleskaan...madi kirjoitti:mites se sitten pelaa ku ei o mikään paikka ei luistaTaku_85 kirjoitti:käyvä teetättämässä viskon korvaus akseli jakolaatikkoon...
Itse en kyllä nyt ymmärrä mitä haet tuolla viskon poistamisella nyt oikein ja miten abs muka häiritsisi lukitusrenkailla olevaa vectraa? Itseasiassa jos on abs niin se ei lähde niin helposti lapasesta ku normijarruilla, katos ku normijarruilla ku painat mutkassa talvella jarrun pohjaan ja lukittu jakolaatikko nii taatusti oot poikittain kahva eellä menossa
No selitäppä se että jos sulla on VISKO JO LUKITTU renkailla niin miksi sitten sun pitää se muuttaa akseliksi?
Re: C20XE virittäminen
OTTaku_85 kirjoitti:Kyse onkin nytten siitä että opelin ABS:t vaativat toimiakseen nelivedossa sen että visko kytkeytyy irti kun painetaan jarrua. Ja mulla nimenomaan ei ole ABS:ä häiritsemässä, ei ole ikinään ollukkaa niin ei muuten tulevaisuudessakaan tule olemaankaan. Ja tästä syystä korvaus akseli viskon tilalle että kaikki voima mitä koneessa on, löytyisi myös takarenkaista asti eikä pysähtyis siihen 120Nm...Thuuning kirjoitti:Taku_85 kirjoitti:eipä oo kyllä mitään joka vaatis viskoa luistamaan, visko on jo lukittu renkailla ja työsylinteri sekä paineakku on poistettu käytöstä jo edellisen omistajan toimesta ja sit se hassuin juttu vekussa ei ole ABS:sää häiritsemässä olleskaan...madi kirjoitti:mites se sitten pelaa ku ei o mikään paikka ei luistaTaku_85 kirjoitti:käyvä teetättämässä viskon korvaus akseli jakolaatikkoon...
Itse en kyllä nyt ymmärrä mitä haet tuolla viskon poistamisella nyt oikein ja miten abs muka häiritsisi lukitusrenkailla olevaa vectraa? Itseasiassa jos on abs niin se ei lähde niin helposti lapasesta ku normijarruilla, katos ku normijarruilla ku painat mutkassa talvella jarrun pohjaan ja lukittu jakolaatikko nii taatusti oot poikittain kahva eellä menossa
Nyt on joku ymmärtänyt sen nelikon toiminnan väärin, olenko se minä?? Visko ei taida olla se mikä kytkeytyy irti jarruttaessa edes opelin nelikossa vai??
Ja lisää ot, mikä auto, siis millainen sinulla taku_85 on?? Aikoinani vaan möin lukitun kuparinvärisen vecun imatralle, onko se sinulla ja vielä jopa hengissä??
Re: C20XE virittäminen
Anteeksi jos olin hieman epäselvä, valmistaja anto lukitusrenkaitten kestävyydeksi n. 280Nm akselilla päästään kestävyydessä ihan toisille lukemille...Thuuning kirjoitti:No selitäppä se että jos sulla on VISKO JO LUKITTU renkailla niin miksi sitten sun pitää se muuttaa akseliksi?
Ei tuommoinen heppoinen lukitus rengas nyt mitenkään mahdottomiin pysty kestävyydellään ja motin kylkeen kuitenkin tulee holsetin HY35:n kiinni ja tarkotus olis saada pikkasen enemmän vääntöä koneesta kuin tuo 280Nm. Asia selvä...?
Pittää olla päästään vajjaa kun Mantalla ajaa xD Manta b -84 RE85 (c20xe+HY35)
Re: C20XE virittäminen
Taku_85 kirjoitti:Anteeksi jos olin hieman epäselvä, valmistaja anto lukitusrenkaitten kestävyydeksi n. 280Nm akselilla päästään kestävyydessä ihan toisille lukemille...Thuuning kirjoitti:No selitäppä se että jos sulla on VISKO JO LUKITTU renkailla niin miksi sitten sun pitää se muuttaa akseliksi?
Ei tuommoinen heppoinen lukitus rengas nyt mitenkään mahdottomiin pysty kestävyydellään ja motin kylkeen kuitenkin tulee holsetin HY35:n kiinni ja tarkotus olis saada pikkasen enemmän vääntöä koneesta kuin tuo 280Nm. Asia selvä...?
Et nyt vissiin ymmärtäny tuota mun "sarkastisuutta".. Eli ensin on jakolaatikon "kytkin" (eli ne lamellit) sitten tulee planeettapyörästö ja sen takana on visko. Eli lukitusrenkailla poistetaan vain se jakolaatikon "kytkin" käytöstä eli se on kokoajan päällä, sama ku katkaset autosta kytkinvaijerin eli et saa vapautettua sitä nelivetoa.
Yksinkertaisesti selitettynä et voi sitä viskoa muuttaa mitenkään jäykäksi koska sillon hajoaa paikat ja jos oot koskaan katsonut ja purkanut jakolaatikko niin näät ensimmäisen yhden pikku akselin siellä mikä ei taatusti tuu kestään. Turboissa se akselinpätkä taitaa olla jytkympää tekoa.
Ja oman tietoni mukaan aidon turbon askissa sitä viskoa voi jäykistää mutta normi askissa ei pysty.
Eli jakolaatikon sisällä on jakolaatikon öljyt ja viskon sisällä silikoniöljyt, joita ei tietääkseni voi vaihtaa tai ehkä pystyy mut ilmaus on haastava.
vakio visko päästää 100nm kartaanille.
Re: C20XE virittäminen
katsotaanpas olenko minä nyt ymmärtänyt väärin jossain kohdassa. Jarrua painettaessa jakolaatikon työsylinteri saa käskyn vapauttaa visko voiman lähteeltä, tässä tilanteessa voiman siirto rattaalta joka siirtää voiman apukuljettajan puoleisen vetoakselin yhteydessä olevaan kehäpyörästöön tai vastaavan (en muista nimeä) elikkä tästä kohtaa visko "kytkeytyy" irti. viskossa on luistolevyjä jotka pyörivät lukitsemattomina eri vauhtia hidastuen edestä taakse päin kohti kardaania ja lukitus renkaat tässä kohtaa tekevät sen että kaikki viskon levyt pyörivät yhtä nopeasti saman suuruisella voimalla.
näin minä olen asian ymmärtänyt kun se on minulle selitetty.
näin minä olen asian ymmärtänyt kun se on minulle selitetty.
Pittää olla päästään vajjaa kun Mantalla ajaa xD Manta b -84 RE85 (c20xe+HY35)
C20XE virittäminen
Tuossa kuva jakolaatikosta >>
Kuva otettu tunexin sivuilta.
Tämä menee kyllä jo pahasti ohi XE:n virityksestä mutta menkööt.
Eli kummat levyt korvataan niilä lukituslevyillä vasemmanpuoleiset planeettapyörästön luona vai nuo oikeanpuoleiset tuossa kardaanin lähdön luona??
Kuva otettu tunexin sivuilta.
Tämä menee kyllä jo pahasti ohi XE:n virityksestä mutta menkööt.
Eli kummat levyt korvataan niilä lukituslevyillä vasemmanpuoleiset planeettapyörästön luona vai nuo oikeanpuoleiset tuossa kardaanin lähdön luona??
Re: C20XE virittäminen
Taku_85 kirjoitti:katsotaanpas olenko minä nyt ymmärtänyt väärin jossain kohdassa. Jarrua painettaessa jakolaatikon työsylinteri saa käskyn vapauttaa visko voiman lähteeltä, tässä tilanteessa voiman siirto rattaalta joka siirtää voiman apukuljettajan puoleisen vetoakselin yhteydessä olevaan kehäpyörästöön tai vastaavan (en muista nimeä) elikkä tästä kohtaa visko "kytkeytyy" irti. viskossa on luistolevyjä jotka pyörivät lukitsemattomina eri vauhtia hidastuen edestä taakse päin kohti kardaania ja lukitus renkaat tässä kohtaa tekevät sen että kaikki viskon levyt pyörivät yhtä nopeasti saman suuruisella voimalla.
näin minä olen asian ymmärtänyt kun se on minulle selitetty.
Eli just väärin on sulle selitetty. ku visko on siellä ensimmäisenä ja siitä planeettapyörästön kautta menee voima jakolaatikon kytkimelle eli niille lamelleille jotka kytketään päälle ja pois sillä työsylinterillä ja siitä menee sitten se voima kartaanille.. Eli nyt ku sul on ne lukitusrenkaat nii sulla vaan on periaattees kokoajan kytketty se "työsylinteri" eli se on jatkuvasti päällä, ne lukitusrenkaat ei tee mitään muuta siellä kun muuttaa se nelivedon kytkennän jäykäksi eli että on kokoajan päällä, you know..
Visko on ihan erikseen siellä alkupäässä..
Re: C20XE virittäminen
Tästä opelin nelikostaha on ihan oma topikki jossain. Siellä muistaakseni oli kanssa kerrottu aika tarkkaan tuo nelikon toiminta. Kannattaa kaivella se esille ja lukea ajatuksella taku_85