Myös Foordin laitteista löytyy em. pumppua, ainakin alkupään Focukset antavat työtä merkkikorjaamoille hyvällä hinnalla...AkseliTakaveto kirjoitti:Pitää muistaa että ei tuo VP44 ongelma kosketa pelkästään ooppelin omistajia. Saman asia vuoksi unettomia öitä viettävät ainaki Saabin ja VAG- konsernin V6 tdi kaluston omistajat. Tekemäsi tutkimustyö tulee siis palvelemaan kansan suuria massoja ja mikäli keksit jonkun ennen kaikkea halvan korjaustavan joka myös kestää, olet minun ehdokas seuraavaksi nobelistiksi.
Elämää suuremmista asioista on nyt kysymys.
Onko muuten jäähdytysrivoituksella liimattuna piitahnalla aivopoksin kannen päälle oikeasti muuta merkitystä kuin kosmeettinen?
Laskeeko tuo poksin lämpötilaa?
Hieman VP44 anatomiaa...
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Korvaavan osan vaatimukset ovat jo tiedossa, mutta edelleen pitää uusi komponentti saada jäähdytettyä asianmukaisesti, jotta korjausta ei tarvitsisi toistaa tämän tästä. Eli siinä yksi haaste...
Mikäli riittävää lämmönsiirtoa pääteasteesta ei voida boksin sisällä järjestää, yksi radikaali ajatus on sijoittaa uusi päätefetti boksin ulkopuolelle tekemällä johtimille vesitiiviin läpiviennin ja kiinnittää vesitiiviissä kotelossa päätefetti jäähdytysrivan kanssa sopivaan paikkaan.
Kestävyyden kannalta jäkimmäinen vaihtoehto olisi mielestäni parempi, koska boksin sisällä vanha fetti jäisi uuden alle, eikä lämmön siirtyminen ole optimaalinen uudelle komponentille. Ratkaisusta voisi tehdä sellaisen, että pääteasteesta tulisi oma moduulinsa, jonka voisi tarvittaessa vaihtaa uuteen pikaliittimien avulla. Toki lähtökohta on, ettei tarvitsisi joka välissä pääteastemoduulia vaihdella.
Kuullostaako lainkaan järjevältä? Ajatuksia?
Mikäli riittävää lämmönsiirtoa pääteasteesta ei voida boksin sisällä järjestää, yksi radikaali ajatus on sijoittaa uusi päätefetti boksin ulkopuolelle tekemällä johtimille vesitiiviin läpiviennin ja kiinnittää vesitiiviissä kotelossa päätefetti jäähdytysrivan kanssa sopivaan paikkaan.
Kestävyyden kannalta jäkimmäinen vaihtoehto olisi mielestäni parempi, koska boksin sisällä vanha fetti jäisi uuden alle, eikä lämmön siirtyminen ole optimaalinen uudelle komponentille. Ratkaisusta voisi tehdä sellaisen, että pääteasteesta tulisi oma moduulinsa, jonka voisi tarvittaessa vaihtaa uuteen pikaliittimien avulla. Toki lähtökohta on, ettei tarvitsisi joka välissä pääteastemoduulia vaihdella.
Kuullostaako lainkaan järjevältä? Ajatuksia?
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Nii, tosiaan vois olla fiksuin (tai helpoin) toteuttaa toi fetti boksi ulkopuolisesti.
Laittaa johtoihin vaikka jotku superseal-liittimet, johtojen pituuden merkitys
on sit tietysti otettava huomioon, jos pituudella ei oo suurta merkitystä ni siirtää
fetin koriin ja tosiaan sopivalla jäähdytysrivalla ja ja koteloinnilla varusteltuna.
Laittaa johtoihin vaikka jotku superseal-liittimet, johtojen pituuden merkitys
on sit tietysti otettava huomioon, jos pituudella ei oo suurta merkitystä ni siirtää
fetin koriin ja tosiaan sopivalla jäähdytysrivalla ja ja koteloinnilla varusteltuna.
Vectra -98 2.0DTi, farmaripaku
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Siinähän on "aivolaatikon" päälle se alumiinikansi...
Sitähän voisi hyödyntää pääteastemoduulin rakenteessa, johdot pysyisivät lyhyinä ja samalla tulisi lisää jäähdytyspinta-alaa.
Johdot olisi silti järkevintä ja helpointa kierrättää "ulkokautta" tilanpuutteen vuoksi.
EDIT: Minkä kokonen se kannen tasainen osuus on, että saa vielä ruuvit kiinni, jos siihen päälle jonkun passelin jäähdytysrivan laittaisi?
Sitähän voisi hyödyntää pääteastemoduulin rakenteessa, johdot pysyisivät lyhyinä ja samalla tulisi lisää jäähdytyspinta-alaa.
Johdot olisi silti järkevintä ja helpointa kierrättää "ulkokautta" tilanpuutteen vuoksi.
EDIT: Minkä kokonen se kannen tasainen osuus on, että saa vielä ruuvit kiinni, jos siihen päälle jonkun passelin jäähdytysrivan laittaisi?
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Paikallinen dieselkorjaamo antoi kolme aivoboksia tutkimuksiin. Ensimmäisestä juuri avatusta boksista on bondaus irronnut ja päätefetti on mennyt oikosulkuun. Täytyy sanoa, ettei ole paljoa jäähdytystä järjestetty kyseiselle komponentille.
Ensimmäinen korjaus tehdään kuitenkin niin, ettei boksin ulkopuolelle tule mitään ylimääräistä.
Kun boksi on "valmis" se menee oikeaan testipenkkiin pumpun kanssa, jolloin tuloksia ja eri suureita on helpompi seurata. Itse pumppu lämpenee/lämmitetään ~70 asteeseen testin ajaksi. Katsotaan miten käy.
Ensimmäinen korjaus tehdään kuitenkin niin, ettei boksin ulkopuolelle tule mitään ylimääräistä.
Kun boksi on "valmis" se menee oikeaan testipenkkiin pumpun kanssa, jolloin tuloksia ja eri suureita on helpompi seurata. Itse pumppu lämpenee/lämmitetään ~70 asteeseen testin ajaksi. Katsotaan miten käy.
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Sama homma kuin pumpussa jonka aiemmin aukaisin.jp_olli kirjoitti:Paikallinen dieselkorjaamo antoi kolme aivoboksia tutkimuksiin. Ensimmäisestä juuri avatusta boksista on bondaus irronnut ja päätefetti on mennyt oikosulkuun. Täytyy sanoa, ettei ole paljoa jäähdytystä järjestetty kyseiselle komponentille.
Ensimmäinen korjaus tehdään kuitenkin niin, ettei boksin ulkopuolelle tule mitään ylimääräistä.
Kun boksi on "valmis" se menee oikeaan testipenkkiin pumpun kanssa, jolloin tuloksia ja eri suureita on helpompi seurata. Itse pumppu lämpenee/lämmitetään ~70 asteeseen testin ajaksi. Katsotaan miten käy.
Millaisilla spekseillä olevan fetin ajattelit laittaa?
Opel Zafira 2.0D -01
Ford Taunus GT 2000 V6 -72
Ford Taunus 12m TS -65 (x2)
Ford Taunus GT 2000 V6 -72
Ford Taunus 12m TS -65 (x2)
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Katsotaan mitä sinne sisuksiin päätyy.Millaisilla spekseillä olevan fetin ajattelit laittaa?
Paljon menee pähkäilyaikaa tähän hommaan, kun kunnolla alkaa suunnittelemaan...
Niin ja toisessa boksissa oli sama juttu, kuin ensimmäisessä. Kolmannessa näytti olevan boksi ja sisällä oleva pääteaste ehjä.
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Puolijohteen koosta ainakin voisi äkkikseltään päätellä että erillinen fetti tulee olemaan kohtuullisen kookas. Jännitteen kestohan tuossa ei kuitenkaan ole hirveitä, mutta virtaa taitaa mennä läpi kuitenkin kohtuullisen paljon.jp_olli kirjoitti:Katsotaan mitä sinne sisuksiin päätyy.Millaisilla spekseillä olevan fetin ajattelit laittaa?
Paljon menee pähkäilyaikaa tähän hommaan, kun kunnolla alkaa suunnittelemaan...
Niin ja toisessa boksissa oli sama juttu, kuin ensimmäisessä. Kolmannessa näytti olevan boksi ja sisällä oleva pääteaste ehjä.
Vielä tuosta asennuksesta. Helpoin mahtaa olla että pistää johdot sisältä ulos sopivan nafteista reijistä ja ympärille sikaflexiä tai vastaavaa ettei hinkkaa kuorta rikki. Sen jälkeen fetti on nätti asentaa/vaihtaa boksin ulkopuolella.
Opel Zafira 2.0D -01
Ford Taunus GT 2000 V6 -72
Ford Taunus 12m TS -65 (x2)
Ford Taunus GT 2000 V6 -72
Ford Taunus 12m TS -65 (x2)
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Citroen Xsara 2.0 HDi Break
http://karsrv03.epte.fi/index2.php?page ... r&nr=32693
http://karsrv03.epte.fi/index2.php?page ... r&nr=32693
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Toivottavasti ei tulevaisuudessa tarvitse tuonne lähettää, ensi viikolla projekti jatkuu.
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
"Proto"-yksikön tämänhetkinen tilanne:
Kuvassa näkyy myös selkeä hw-upgrade. Testiin vien todennäköisesti maanantaina.
Kuvassa näkyy myös selkeä hw-upgrade. Testiin vien todennäköisesti maanantaina.
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Ei ole tietoa, mistä pumpusta / autosta tuo boksi on, niin homma ei onnistu. Ei sitten tullut puheeksi pajalla, kun aiemmin siellä kävin.
Korjausmenetelmät ja materiaalit on kuitenkin valmiina.
Pitää odottaa koekaniinia tai jos pajalle tulee testipumppu...
Korjausmenetelmät ja materiaalit on kuitenkin valmiina.
Pitää odottaa koekaniinia tai jos pajalle tulee testipumppu...
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Eikö siinä boksisa oo mitään numerosarjaa tms, jonka perusteella selviäis että mihin
se käy ja mistä se on lähtösin?
se käy ja mistä se on lähtösin?
Vectra -98 2.0DTi, farmaripaku
Re: Hieman VP44 anatomiaa...
Ne ei halua, viet niiltä leivän.jp_olli kirjoitti:Ei ole tietoa, mistä pumpusta / autosta tuo boksi on, niin homma ei onnistu. Ei sitten tullut puheeksi pajalla, kun aiemmin siellä kävin.
Korjausmenetelmät ja materiaalit on kuitenkin valmiina.
Pitää odottaa koekaniinia tai jos pajalle tulee testipumppu...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)