resonaattorikotelosta

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
badington
'Senator'
'Senator'
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

resonaattorikotelosta

Viesti Kirjoittaja badington »

elikkäs minä aattelin tehdä sellaisen kotelon niin kyselisin asennusohjeita siihen. koitin söörtsillä ja sieltä löytlin jotain kuvia mut missään ei kerrota et mitä tehdään niille antureille siellä ynnä muuta. :cry: ja vedetäänkö se imuputki vain putsarilta resonaattoriin ja resonaattorista imusarjalle? ois hyvä jos jostain löytys asennus ohjeet ihan kuvien kera :) onko kukaan kokeillu eri kokoisia pönttöjä?
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
Avatar
SharPei
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 177
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja SharPei »

No ilmamassamittari pitää olla putsarin ja resonaattorin välissä.
Imuilmanlämpö-anturille tein sopivan reiän putsarin ja ilmamassamittarin väliin.
Sitten siellä oli se ainut johto, jossain (ei muista enää) joka piti jättää kiinni, muuten syttyy vikavalo.

Pitäis käydä kattomas pellin alle, jos muistais paremmin.
Jaa niin joo, tyhjäkäynti-systeemihän tuli tosiaan myös siihen resonaattoriin (se neljäs reikä).
Opel Omega MV6
Nissan 200SX s14
badington
'Senator'
'Senator'
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja badington »

kiitoksia. tuo selvensi jo jonkun verran. :) olisko sulla vielä tarkempia kuvia systeemistä? :)
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

Tässä muutama kuva:

Kuva
Kuva
Kuva

Ja tosiaan niin, että ilmamassamittari jää väliin ja imuilman lämpöanturi kanssa eli siis putsarin ja resonaattorin väliin. Tyhjäkäyntisäätimille lähtee sitten putki resonaattorin toiselta puolelta (kuva2). Vanhan imusarjan läppien ohjaimet ym. liittimet jätät paikoilleen vanhoihin paikkoihin niin, että otat esim. venttiliin toimilaitteen irti ja laitat johonkin kiinni nippusiteillä ja vanhat imusarjan putket pois tieltä sitten vain. Liitin pitää olla kiinni, jotta ei mene varaohjelmalle ja systeemi toimii normaalisti...

Toivottavasti auttaa eteenpäin...
badington
'Senator'
'Senator'
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja badington »

juu kyllä selvensi paljon... kiitoksia. :) pitää rueta tässä tekemään se kotelo. ajattelin aineena käyttää 4mm alumiinia. saas nähä kuinka on hyötyä. kukaan ei vissiin ole penkittänyt että olisi nähnyt että miten tehoalue ja tehot muuttuvat?
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1992
Liittynyt: 05 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Amppa »

Onko sulla jo mitat tosta / piirrustuksia rakenteesta. Kyseessä kun on kuitenkin resonaattori. Et ei oo ihan sama minkä kurkkupurkin sinne nakkaa vaikka tekis teräsmiehen kalsareista.
badington
'Senator'
'Senator'
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja badington »

tottakai on! :)
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?t ... e2ac73c6ce

Ja sivun alareunasta...

Minusta ainakin tuntui, että kiersi paremmin rajoittalle asti eli toi ylös lisää tehoa, niin kuin pitikin, mutta
sitten taas keskialueelta ja alhaalta tuntui hiuka häviävän. Tiedä sitten. Tehokäppyrät on jossakin OCF:n lehdessä ja en muista laitoinko niitä koskaan tänne esille. Voisi joskus laittaa, kun muistaa... ;)
badington
'Senator'
'Senator'
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja badington »

laitas vaan. moni varmaan haluaa nähä. :)
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
Avatar
eddison84
'Senator'
'Senator'
Viestit: 388
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 14:20
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja eddison84 »

wille kirjoitti:http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?t ... e2ac73c6ce

Ja sivun alareunasta...

Minusta ainakin tuntui, että kiersi paremmin rajoittalle asti eli toi ylös lisää tehoa, niin kuin pitikin, mutta
sitten taas keskialueelta ja alhaalta tuntui hiuka häviävän. Tiedä sitten. Tehokäppyrät on jossakin OCF:n lehdessä ja en muista laitoinko niitä koskaan tänne esille. Voisi joskus laittaa, kun muistaa... ;)
jokos ne tehokäppyrät kohta ilmestyis ?!?!?! :sleep: :D
ex-Kadett E 1.6 Sedan -89
ex-Omega A 2.0 Sedan -91
ex-Omega B 3.0 Sedan -96
ex-Corsa A 1.2 Sedan -89
ex-Omega B Caravan 2.0 16 -96

Astra F Caravan 1.6 16 -95
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

Kyllä ne nyt tuli lopultakin. Hiukan ollut kiirettä muutenkin kuin auton laiton kanssa. :roll:
Sininenhän oli vääntökäyrä ja punainen teho... :lol:
Kuva

Tässä erään toisen omegan tehot. Onko se sitten parempi, jos reilu 10 newtonia enemmän vääntöä, mutta hirveät vääntökuopat, kun ei kaikki toimi niin kuin pitäisi...

Kuva
Avatar
SharPei
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 177
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja SharPei »

:o
Pitäis varmaan viedä tuo oma omena penkkiin ja tutkia kanssa tuota vääntökäyrää...
Mulla pers-dynolla tuntu tuo meneminen juuri päinvastaiselta, ennen Mantzelia oli tuollainen ihme miettimistauko kiihtyvyydessä ja Mantzelin asennuksen jälkeen vetää hienosti tasaseen (tai tasasen huonosti).
Opel Omega MV6
Nissan 200SX s14
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

SharPei kirjoitti::o
Pitäis varmaan viedä tuo oma omena penkkiin ja tutkia kanssa tuota vääntökäyrää...
Mulla pers-dynolla tuntu tuo meneminen juuri päinvastaiselta, ennen Mantzelia oli tuollainen ihme miettimistauko kiihtyvyydessä ja Mantzelin asennuksen jälkeen vetää hienosti tasaseen (tai tasasen huonosti).
Sitten varmaan sulla ei oikein toiminut se ilmanputsarin ja koneen päällä olevan imusarjan välissä olevassa putkistossa oleva läppä, joka sitten muuttaa imusarjan pituutta tietyillä kierroksilla. Alipaineletkut voi olla rikki tai irti tai sitten alipainesäiliöstä on liitin rikki ym. Kannattaa myös V6 koneesta katsoa sen koneen päällä olevan imusarjan takana oleva läppä. Tarkistaa vaan kun kierrättää, että aukeaako se vai ei ja onko liikkeet nihkeät vai salaman nopeat. Sama tämän toisen läpän kanssa, kun niitä kerran kaksi on... -(z)-
badington
'Senator'
'Senator'
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja badington »

hyvältähän nuo käppyrät näyttaa. :) mitäkäs tolle sun ompulle on tehty? minäki aattelin nyt tässä keväällä rueta tekemään tuon. ois jo 4mm alumiini levy työpaikalla odottamassa. :D
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

badington kirjoitti:hyvältähän nuo käppyrät näyttaa. :) mitäkäs tolle sun ompulle on tehty? minäki aattelin nyt tässä keväällä rueta tekemään tuon. ois jo 4mm alumiini levy työpaikalla odottamassa. :D
Tuossa vaiheessa taisi olla paikoillaan Marteliuksen peltipakosarjat ja Simonssin kateista taakse putkisto, sekä greenin twister ilmanputsari...

Tällä hetkellä tehty jonkin verran lisää ja pitäisi käyttää säädössä kun ehtii ja löytyy edukas paikka tai pistää säädettävä systeemi tilalle ja säätää itse.
Vastaa Viestiin