Sivu 15/21

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 20 Helmi 2020, 19:56
Kirjoittaja ?!
Rookeri kirjoitti: 20 Helmi 2020, 16:35
1,2sorsa kirjoitti: 19 Helmi 2020, 22:34 Hienoa. Mutta aika paljon on tavaraa on edessä jos jakopäätä tekee? Tuo imusarjaan tuleva ahtoputken toteutus on kyllä hieno
Nyt on pakko kysyä että mitä väliä? :o
Noku 60tkm välein joutuu tekemään jakopään😁

Aika harvalla ahdetulla harrastemotilla kyllä saa tuommoisen välin saavutettua.

Hienoa, jotta näitä v6 omegoitakin harrastetaan. :thumbsup:

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 20 Helmi 2020, 20:08
Kirjoittaja Wesku79
Kävin mittomassa irrallista kampuraa, ja kyllä se kaulojen väli on ihan takuulla 66 astetta. Elikkä syttyväli on todellisuudessa tasan 120 joka pytylle.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 20 Helmi 2020, 23:19
Kirjoittaja Stuke
Wesku79 kirjoitti: 20 Helmi 2020, 20:08 Kävin mittomassa irrallista kampuraa, ja kyllä se kaulojen väli on ihan takuulla 66 astetta. Elikkä syttyväli on todellisuudessa tasan 120 joka pytylle.
Täytyy mitata irtolohkolla.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 22 Helmi 2020, 17:13
Kirjoittaja Ville
Hieno projekti,ahdettu Omega on aina hyvä :D

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 25 Helmi 2021, 17:53
Kirjoittaja Stuke
Wesku79 kirjoitti: 20 Helmi 2020, 15:40
Stuke kirjoitti: 19 Helmi 2020, 20:43 Selvisi syykin miksei moottori ollut luovuttanut ihan kaikkia viimeisiä tehoja vaparina. Ooppelin v6 on vähän erikoinen ja jotain aavistelinkin oudosta sytytysjärjestyksestä. Tässähän pitää sytytyksen ja ruiskutuksen välit olla 0-114-240-354-480-594 asteina ja mulla oli ennen 0-120-360-480-600. Toi johtuu ihan sylinterien välisestä kulmasta. Ecun päivitys ja oikeet arvot niin rupesi käyntikin olemaan erilaista.
Onko tämä ihan varma asia? Mun mielestä kampiakselilla kiertokankien kauloissa on tuo 54 asteen lohkokulma huomioitu niin, että vastakkaisten pyttyjen kaulat on 66 astetta eri linjoissa. Eli suomeksi sanottuna yläkuolokohdat olisi tasan 120 asteen jaolla. Nyt ei ikävä kyllä ole valmiiksi koottua alakertaa, että voisi asian varmistaa.
Tähän minäkin päädyin. Mulla oli ecu päivittämättä ja kysyin DTAlta neuvoja. He on joskus tehneet kartat Swindonin tekemään v6 kutoseen. Ilmeisesti siinä on eri kampura ja siitä johtuen sain väärää tietoa sieltä :D

Pitkään en ole tehnyt tälle mitään, mutta nyt sain inspiraation aloittaa ajotietokoneen päivityksen.
Kuva Kuva

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 25 Helmi 2021, 20:34
Kirjoittaja 1,2sorsa
Nätti asennus tulee eikä mikään amis räpellys

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 27 Maalis 2021, 20:49
Kirjoittaja Stuke
Näyttö on edistynyt ja testailut jatkuu autossa. Asennusta varten tein vanhan ajotietokoneen mukaan 3d mallinnoksen ja 3d tulostutin kehyksen. Kehykselle tuli hintaa 7 euroa. Arduino + Can shield ja kellomoduuli meni vanhan ajotietokoneen sisään.

En tajunnut näyttöä valitessa että mittariston pleksi heijastaa takaisin, joten täytyy kokeilla jossain vaiheessa eri näyttöä.



Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 28 Maalis 2021, 02:06
Kirjoittaja Wesku79
can-shield lukee siis obd-koodia oletan? Löytyikö täysin valmis softa arduinoon, vai pitikö itsekin räätälöidä?

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 28 Maalis 2021, 12:47
Kirjoittaja Stuke
Wesku79 kirjoitti: 28 Maalis 2021, 02:06 can-shield lukee siis obd-koodia oletan? Löytyikö täysin valmis softa arduinoon, vai pitikö itsekin räätälöidä?
Lukee can väylää ja DTAn omaa dataa. Siinä on omat suht yksinkertaiset viestit. Semivalmis softa löytyi arduinoon ja siitä oli käyttökelposta ehkä puolet. Näytössä on kaikki muut omaa, paitsi ikonit ja opel kuva on netistä.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 25 Touko 2021, 21:17
Kirjoittaja Stuke
Turbojen asennuksien jälkeen ei äänet miellyttänyt, joten keskimmäiset äänenvaimentimet pois ja suoraa putkea tilalle
Kuva

No ei ne äänet vieläkään miellytä, ulkona ihan sopivat ja sisällä kumisee liikaa. Putkistolle joutuu vielä jotain tekemään.
https://onedrive.live.com/embed?cid=F9C ... ZCHuCM4uWk

Osa korin osista oli hukkunut jonnekin kun tallipaikka vaihtui ja tilasin uudet alvadilta. Kuvasta tosin jo hetki aikaa ja nyt on vilkutkin paikallaan.
Kuva

Leimaa varten piti käydä dynossa ja sieltä tuli 295 hp ja 428nm pienillä paineilla ja ahtopaineen ohjaus pelkästään hukkaportin jousella. Mystisesti oli nokka-akselin asentotunnistin kuollut juuri dynopäivänä. Kuitenkin ajamalla dynoon ja takasin.
Kuva

Seuraavaksi moottorin öljyvuodot kuriin, nokka-akselin asentotunnistimen vaihto ja katsastukseen.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 25 Touko 2021, 21:34
Kirjoittaja ?!
Hyvä hyvä,sehän alkaa jo liikkumaan kun saa kiloon paineet.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 23 Kesä 2021, 15:18
Kirjoittaja Stuke
Tänään määräaikais- ja muutoskatsastettu etanolille ja turboille. 217kW otteessa. Hauskasti tän auton otteessa on omamassa 1480 kg joten aika tehokkaan moottorin saa tarvittaessa leimattua.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 14:39
Kirjoittaja Nalen
Stuke kirjoitti: 23 Kesä 2021, 15:18 Hauskasti tän auton otteessa on omamassa 1480 kg joten aika tehokkaan moottorin saa tarvittaessa leimattua.
Mulla sedan B1 Omegan omamassa oli 1525kg :D siihen olis saanu viel tehokkaamman. Muutama kuukaus sit tais mennä viimeinkin paaliin.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 03 Heinä 2021, 11:45
Kirjoittaja Stuke
Edelleen vuotaa öljyä. Öljy valuu moottorin ja vaihteiston välistä.

Vaihdettu venttiilikopan tiivisteet joissa nurkissa liimat, öljypohjan tiivisteet, kampiakselin stefa, kytkimen työsylinteri, huohotinloota, imusarjan tiivisteet ja öljyntäyttökorkki. Öljyn jäähdytin näyttää kuivalta. Huohotus menee öljyn erottimen kautta keräyssäiliöön ja sieltä ilmanputsariin. Mistähän mahtaa vielä vuotaa?

Tarkistin myös vaihteiston öljyt ja sieltä tuli aika isoja metallinpalasia. Vaihdoin varuiksi toisen vaihteiston.

Re: Omega mv6tt -96

Lähetetty: 03 Heinä 2021, 12:05
Kirjoittaja Wesku79
Kampiakselin pään laakeripukki huonosti liimattu?