Yleensähän sieltä vain poraillaan se pre-catin sisusta pois tai jollain muulla keinolla irroitellaan, tästä operaatiosta oli jollain kuviakin jossain. Silloinhan se putki jää päälle päin ihan saman näköiseksi kuin olikin.Meska kirjoitti:Ainut tietenkin että jos suikkalakki tajuaa kattoa että on suoraa putkea siinä missä pitäisi olla pönikkä niin sit voi tulla sanomista.
Z22SE Ecotec - Viritys
-
- 'Senator'
- Viestit: 552
- Liittynyt: 12 Kesä 2002, 03:00
- Paikkakunta: Winterthur Switzerland
- Viesti:
Juurikin näin mutta eikös tuossa kohtaa ole paksumpi kohta putkessa? Aattelin vaan jos jonkun mielestä haittaa virtauksia...squealer kirjoitti:Yleensähän sieltä vain poraillaan se pre-catin sisusta pois tai jollain muulla keinolla irroitellaan, tästä operaatiosta oli jollain kuviakin jossain. Silloinhan se putki jää päälle päin ihan saman näköiseksi kuin olikin.Meska kirjoitti:Ainut tietenkin että jos suikkalakki tajuaa kattoa että on suoraa putkea siinä missä pitäisi olla pönikkä niin sit voi tulla sanomista.
BMW M3 E92 Coupé
Tästä pre-cat:in poistosta sen verran:Meska kirjoitti:Juurikin näin mutta eikös tuossa kohtaa ole paksumpi kohta putkessa? Aattelin vaan jos jonkun mielestä haittaa virtauksia...squealer kirjoitti:Yleensähän sieltä vain poraillaan se pre-catin sisusta pois tai jollain muulla keinolla irroitellaan, tästä operaatiosta oli jollain kuviakin jossain. Silloinhan se putki jää päälle päin ihan saman näköiseksi kuin olikin.Meska kirjoitti:Ainut tietenkin että jos suikkalakki tajuaa kattoa että on suoraa putkea siinä missä pitäisi olla pönikkä niin sit voi tulla sanomista.
+ Näyttäisi, että sen poistamisesta olisi vain hyötyä. Elikkäs kierrosherkkyys paranee yms.
- Pre-cat:in poiston seurauksena itse catalysaattorille pääsee mahdollisesti ns. raakaa bensaa joka saattaa vaurioittaa catalysaattoria (ennen kuin itse catalysaattori ehtii lämmetä toiminta lämpötilaansa).
Toisaalta, onhan noita autoja joissa tätä pre-cat:tia ei ole. Uusimmissa kait tämä vain näyttäisi olevan. Mutta tehty kuitenkin suojaamaan suhteellisen arvokasta catalysaattoria.
Itsekin tosin harkitsen vielä tuota poistoa...
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Katalysaattori kirjoitetaan muuten k:lla
Ei sen esikatin tarkoitus ole suojella pääkatalysaattoria vaan vähentää päästöjä. Pääkatti on aika kaukana putkessa ja lämpenee hitaasti, esikatti lämpenee huomattavasti nopeammin eli alkaa toimia kylmäkäynnistyksestä aiemmin.
Ei sen esikatin tarkoitus ole suojella pääkatalysaattoria vaan vähentää päästöjä. Pääkatti on aika kaukana putkessa ja lämpenee hitaasti, esikatti lämpenee huomattavasti nopeammin eli alkaa toimia kylmäkäynnistyksestä aiemmin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Elikkä esikatti on mielestäsi eräänlainen öljynsuodattimeen verrattavissa oleva halpa kulutusosa joka vaihdetaan aina uuteen,kun bensa on vauriottanut sen? Vai eikö esikatti vaurioidu samanlailla,kuin pääkatti? Toisaalta nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu auto ei sylje raakaa bensaa,jos kaikki on kunnossa.Eagle| kirjoitti:- Pre-cat:in poiston seurauksena itse catalysaattorille pääsee mahdollisesti ns. raakaa bensaa joka saattaa vaurioittaa catalysaattoria (ennen kuin itse catalysaattori ehtii lämmetä toiminta lämpötilaansa).
Toisaalta, onhan noita autoja joissa tätä pre-cat:tia ei ole. Uusimmissa kait tämä vain näyttäisi olevan. Mutta tehty kuitenkin suojaamaan suhteellisen arvokasta catalysaattoria. -
Niin no, tuo näkemys tästä pre-kat irroittamisesta oli kaverillani joka on autoasentaja...MME kirjoitti:Elikkä esikatti on mielestäsi eräänlainen öljynsuodattimeen verrattavissa oleva halpa kulutusosa joka vaihdetaan aina uuteen,kun bensa on vauriottanut sen? Vai eikö esikatti vaurioidu samanlailla,kuin pääkatti? Toisaalta nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu auto ei sylje raakaa bensaa,jos kaikki on kunnossa.Eagle| kirjoitti:- Pre-cat:in poiston seurauksena itse catalysaattorille pääsee mahdollisesti ns. raakaa bensaa joka saattaa vaurioittaa catalysaattoria (ennen kuin itse catalysaattori ehtii lämmetä toiminta lämpötilaansa).
Toisaalta, onhan noita autoja joissa tätä pre-cat:tia ei ole. Uusimmissa kait tämä vain näyttäisi olevan. Mutta tehty kuitenkin suojaamaan suhteellisen arvokasta catalysaattoria. -
Siis tottahan se on, ettei raakaa bensaa pitäisi tulla kait? Mutta näin kaverini kuitenkin asian selitti. Elikkäs tuosta esikatin vaihdosta?! No eipä sitä tietenkään joudu vaihtamaan kun se lämpenee nopeasti ollessaan niin lähellä pakosarjaa.. Eli haihduttaa mahdollisen bensan.. Kun taas itse katalysaattori sijaitsee huomattavasti kauempana. Joten sinne voi joissakin tapauksissa päästä koneen ollessa kylmänä bensaa ja se voi vaurioitua. Mutta ihan miten vain.. Ymmärtäkää taikka ette... Niin ja tosiaan, Katalysaattori K:lla..
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Niin, en väitä etteikö sillä olisi merkitystä tuon saasteiden poiston kannalta.. Elikkä tottahan se on, että se alkaa aikaisemmin niitä pakokaasuja suodattamaan.. Mutta myös luonnollisesti höyrystää mahdollisen raa-an bensiinin?! Mutta siis ilman koko mokomia kattejahan kone toimisi parhaiten... Joten enköhän itsekkin tuon pre-katin poista... Kun saisi vaan auton jossain vaiheessa ylös.ile:_ kirjoitti:No eipä tuo normi katti oo itellä ainakaan vaurioitunu ilman esikattia ja on jo 13 vuotta vanha. Kyllä sillä taitaa olla joku muu merkitys...
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
eipä mitään hirveitä.kokeile vaikka otta suodatin kokonaan pois ja kokeilet käyntiin ja vähän antaa kierroksia.4n77i kirjoitti:Kuinka paljon pelkän alkuperäiseen koteloon sopivan suodattimen vaihto vaikuttaa imuääniin?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Tässä pre-katin poistosta:
http://www.ffoeg.com/AS/howto/precat-z22.pdf
Niin ja siis tässä 2.2 koneessahan on tosiaan 2 kpl noita lamda antureita, toinen ennen itse isoa kattia ja toinen sen jälkeen. Itselläni palaa aina välillä autossa toi "moottorinvikavalo" onko muilla esiintynyt samaa ominaisuutta? Vissiin lamdat sekoilee :<
http://www.ffoeg.com/AS/howto/precat-z22.pdf
Niin ja siis tässä 2.2 koneessahan on tosiaan 2 kpl noita lamda antureita, toinen ennen itse isoa kattia ja toinen sen jälkeen. Itselläni palaa aina välillä autossa toi "moottorinvikavalo" onko muilla esiintynyt samaa ominaisuutta? Vissiin lamdat sekoilee :<
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Itsehän porailin yksi kaunis päivä pre-catin pois. Oli noin 3 tunnin homma kun putkisto oli aika tiukassa kiinni. Irtosi kuitenkin.effect kirjoitti:mitkä noi imuputkiston resonanssihässäkät on ja mitä toi EGR meinaa? onko kukaan käyttäny
penkis autoa sen jälkee ku on kiskonu ton pre-catin pois?
Ja toimii, en kyllä huomannut mitään eroa väännössä tai missään muussakaan mutta kaippa tuo vähän vapaammin hengittää..
EGR pitäisi saada pois pelistä, Opelilla maksaisi laipan laitto ja Ecun uudelleen ohjelmointi (EGR pois kytkentä) 50 - 60e. Itse kun laitoin kaljatölkistä tekemäni laipan väliin, toimi noin 50km kunnes prkl. vikavalo syttyi ja kun luin vikakoodit niin EGR:rräähän se valitti. Eli vaatisi sen uudelleen ohjelmoinnin. Takuu työnäkin yritin saada sen Opelilla muttei autoni tietysti siihen Listattujen autojen joukkoon kuulunut joihinka se takuuna tehtäisiin.
Mutta, nämähän eivät juuri tehoa lisää... Lienee ollenkaan? Mutta EGR poistamisella saisi tuon kohtuu vittumaisen nykimisen pois jota joskus ilmenee esimerkiksi kun tulet hidaste töyssyyn 2 vaihteella aika vauhtia. Et paina kytkintä pohjaan vaan jarrua painat niin että saat vauhdin hiljenemään. Jossain vaiheessa töyssyä kone nykäisee 2 vaihteella pariin otteeseen.. Aika vittumaista sinänsä...
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Siis se laippa tulisi EGR paikalle jolloin koko ERG ei tarvitsisi paikoillaan...effect kirjoitti:mihin siinä sit se laippa vaihdetaan? kyl varmaan itsekki nykäsen pois sen precatin siitä putkesta..
Mutta sokea tiivisteen voi tehdä / ostaa siihen väliin jolloin pakokaasut ei pääse kiertämään sen EGR kautta imupuolelle. Ainut ongelmaksi muodostunut homma tuossa oli se, että kun itse tein sokeatiivisteen niin tosiaan tuo vikavalo syttyi ja kun luin vikakoodit niin ilmoitti EGR:rrästä...
Elikkä vikavalon palaessa / ilmoittaessahan tuo auto ei sitten mene katsastuksesta läpi. Joten vaatisi opelilta ainakin tuon uudelleen ohjelmoinnin jossa poistettaisi EGR:rrä kokonaan toiminnasta. Tämä on mahdollista...
Samalla varmaankaan ei sitten kannata itse sitä tiivistettä tehdä vaan kannattaisi sekin opelilta kysyä. Ja vaikka se laippakin jos sellaisia on niin ei tarvitsisi koko EGR möykkyä siihen koneen kupeeseen asentaa vaan voisi laittaa tarvikelaatikkoon.
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1