Z22SE Ecotec - Viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

Sen Egr:n pitää olla paikoillaa, ja sen sokean tiivisteen pitää olla sellainen että siinä on yksi reikä sen egr:n venttiilin kohdalla.
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Siis EGR paikoillaan... :) Aivan, jos tarkoitit sitä että tekee sen sokea tiivisteen..

Itse kävin juuri Kotkan Autotuonnissa elikkä Opelilla tilaamassa EGR tilalle "Laipan".
Elikkä ei tarvitse sokea tiivistettä ollenkaan vaan pulttaa vain sen laipan EGR paikalle.

Sovittiin niin, että minä osaan kyllä itsekkin sen EGR irroittaa ja laipan kiristää tilalle joten Opelilta ostan 6€ laipan ja 20 - 30€ aikoivat ryöstää tuosta ohjelmoinnista jossa poistetaan EGR toiminnasta. Tämän jälkeen ei vikavaloa enää tule. =)

Itsehän toki en maksa ohjelmoinnista mitään, sillä valitin viimeksi opelilla tehdystä huoltotyöstä ja sain 25€ korvauksen eli työn määrä hyvitetään minulle kun ei viime kerralla opelilla saaneet vikavaloa pois palamasta, minä sain! :lol: Se oli se kerta kun käskivät ottaa yhteyttä autosähköasentajaan, no.. Itsehän ostin silloin vikakoodin lukijan katsoin, että anturi jonka opelilla vaihtoivat näytti vääriä lukemia joten tarkistin anturin ja tadaa.. Anturille menevät johdot poikki erään tehtaalla laitetun erkkarin alla.. :lol: -(z)-

Mutta, itse asiahan oli tuossa päällä jos jotain kiinnostaa liikkeessä teetätyttää. :) :wink: -(z)-
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Mielenkiintoista tietoa. Jos tuon EGR:n saa tosiaan ohjelmoitua pois käytöstä, niin pitää käydä kans pajalla. Kerrohan kokemukset kun tuo on autoosi tehty.
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Morjens!
Nyt olisi sitten Laippaa asennettuna. Vikavalo syttyi välittömästi ja kun luin niin valittaa EGR Low input:tia. Yllätys sinänsä kun koko EGR:rrää ei ole kiinni vaan johdot roikkuvat tyhjinä. Ensiviikolla vien auton Opelille jossa tehdään Ecun päivitys jonka jälkeen ei enään EGR:rrää halua kaipailla.
Päivityksen hinta 20 - 30€.

Kuva
Siinä olisi nyt laippa ostettuna.

Kuva
Ja asennettuna. EGR siis poissa.

Ja muuten, nyt huomasi eron pienemmillä kierroksilla kiihdyttäessä. Elikkä pelkkä Pre-cat poisto ei varsinaisesti mitään eroa saanut aikaan mutta nyt kun EGR on poissa niin ei nyi auto moottorijarrutuksella eikä pienemmissä kaupunki nopeuksissa ja kiihtyy aikas hyvin. :wink: -(z)-
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

Edellisessä autossani (Z22SE) oli tuo EGR tulpattuna 2 vuoden ajan ja kertaakaan ei vikavalo palanut.
Tein siihen sen tiivisteen kaljatölkistä, alkup. tiivisteessä on 2 reikää, joista toinen on sen EGR:n venttiilin kohdalla. Se reikä pitää olla myös tässä sokeassa tiivisteessä, jotta EGR pääsee liikkumaan oikein eikä sytytä vikavaloa.
Se toinen reikä jätetään sitten tekemättä siihen niin se estää pakokaasun kierron.
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

BSport kirjoitti:Edellisessä autossani (Z22SE) oli tuo EGR tulpattuna 2 vuoden ajan ja kertaakaan ei vikavalo palanut.
Tein siihen sen tiivisteen kaljatölkistä, alkup. tiivisteessä on 2 reikää, joista toinen on sen EGR:n venttiilin kohdalla. Se reikä pitää olla myös tässä sokeassa tiivisteessä, jotta EGR pääsee liikkumaan oikein eikä sytytä vikavaloa.
Se toinen reikä jätetään sitten tekemättä siihen niin se estää pakokaasun kierron.
Näin oli myös itselläni... Ajoin tällä viritelmällä ^ 50km kunnes vikavalo syttyi...
Ehkä huonoa tuuria mutta kuitenkin. Tehdään tämä nyt kunnolla sokeoimalla tälläkertaa.. :D
Sitäpaitsi mukavampi laittaa toi sokea tuohon kun asentaa aina sitä EGR:rrää. Siin saa sitä takimmaista ruuvia vääntää ihan ufo asennoissa. :/
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Voi vitun Autotuonti Kotka minkä teki... :D
Soitin tänään sinne huoltopuolelle niin sanoivat, että ei ole olemassa minkäänlaista ohjelmaa Eculle jotta tuon EGR:rrän saisi kytkettyä pois käytöstä...

Alkaa vähän ihmetyttää toi Autotuonti touhu, ensin myydään EGR laippa 6€, sitten näytetään GM luetteloa jossa on autorekisteri numeroita joista maahan tuojan toiveesta otetaan EGR pois käytöstä?!

Noh.. Revin tänään laipan pois, nyt se on ihan tarpeettomana hyllyssä.
Laitoin EGR venttiilin takaisin ja alle tiivisteeksi kaljatölkistä aikanaan tekemäni tiiviste jossa imusarjan puoli tai kumpa pienempi reikä olikaan niin peitettynä.

Ei syttynyt vikavalokaan nyt aivan heti... Jos ei syty nyt ollenkaan tuon Sokeatiivisteen kanssa niin Hyvä! Mutta jos syttyy niin joutuu harkitsemaan orkkis hengittävää tiivistettä takaisin. Sillä sen kanssa ei minulla ainakaan syttynyt.

Mutta kyllä ottaa päähän kun Opel ei tunnu tietävän mitä osia myy ja miksi? Ei tee mieli ostaa sieltä enään yhtäkään osaa... Otan seuraavalla kerralla yhteyttä Kouvolan Opeliin.. :D
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Eagle| kirjoitti:Voi vitun Autotuonti Kotka minkä teki... :D
Soitin tänään sinne huoltopuolelle niin sanoivat, että ei ole olemassa minkäänlaista ohjelmaa Eculle jotta tuon EGR:rrän saisi kytkettyä pois käytöstä...

Alkaa vähän ihmetyttää toi Autotuonti touhu, ensin myydään EGR laippa 6€, sitten näytetään GM luetteloa jossa on autorekisteri numeroita joista maahan tuojan toiveesta otetaan EGR pois käytöstä?!

Noh.. Revin tänään laipan pois, nyt se on ihan tarpeettomana hyllyssä.
Laitoin EGR venttiilin takaisin ja alle tiivisteeksi kaljatölkistä aikanaan tekemäni tiiviste jossa imusarjan puoli tai kumpa pienempi reikä olikaan niin peitettynä.

Ei syttynyt vikavalokaan nyt aivan heti... Jos ei syty nyt ollenkaan tuon Sokeatiivisteen kanssa niin Hyvä! Mutta jos syttyy niin joutuu harkitsemaan orkkis hengittävää tiivistettä takaisin. Sillä sen kanssa ei minulla ainakaan syttynyt.

Mutta kyllä ottaa päähän kun Opel ei tunnu tietävän mitä osia myy ja miksi? Ei tee mieli ostaa sieltä enään yhtäkään osaa... Otan seuraavalla kerralla yhteyttä Kouvolan Opeliin.. :D
No niin, tätä ajoin takaa...Koska kävin jo viime vuonna Sjoella Opelilta kysymässä tuollaista päivitystä. Sovittiin aika ohjelmoinnille ja vein auton sinne. Kas, sitten huomattiin ettei sellaista ohjelmaa olekkaan. Olikin vissiin uudempiin 2,2 direct-koneisiin. Ja kehtasivat vielä pyytää hintaa tuosta "ohjelmoinnista"... :x Odotin mielenkiinnolla mitä sulle sanottaisiin, tai olisko nyt tullut uus ohjelmisto Z22SE-koneeseen, no ei näköjään ollut...
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Jaku kirjoitti:
Eagle| kirjoitti:Voi vitun Autotuonti Kotka minkä teki... :D
Soitin tänään sinne huoltopuolelle niin sanoivat, että ei ole olemassa minkäänlaista ohjelmaa Eculle jotta tuon EGR:rrän saisi kytkettyä pois käytöstä...

Alkaa vähän ihmetyttää toi Autotuonti touhu, ensin myydään EGR laippa 6€, sitten näytetään GM luetteloa jossa on autorekisteri numeroita joista maahan tuojan toiveesta otetaan EGR pois käytöstä?!

Noh.. Revin tänään laipan pois, nyt se on ihan tarpeettomana hyllyssä.
Laitoin EGR venttiilin takaisin ja alle tiivisteeksi kaljatölkistä aikanaan tekemäni tiiviste jossa imusarjan puoli tai kumpa pienempi reikä olikaan niin peitettynä.

Ei syttynyt vikavalokaan nyt aivan heti... Jos ei syty nyt ollenkaan tuon Sokeatiivisteen kanssa niin Hyvä! Mutta jos syttyy niin joutuu harkitsemaan orkkis hengittävää tiivistettä takaisin. Sillä sen kanssa ei minulla ainakaan syttynyt.

Mutta kyllä ottaa päähän kun Opel ei tunnu tietävän mitä osia myy ja miksi? Ei tee mieli ostaa sieltä enään yhtäkään osaa... Otan seuraavalla kerralla yhteyttä Kouvolan Opeliin.. :D
No niin, tätä ajoin takaa...Koska kävin jo viime vuonna Sjoella Opelilta kysymässä tuollaista päivitystä. Sovittiin aika ohjelmoinnille ja vein auton sinne. Kas, sitten huomattiin ettei sellaista ohjelmaa olekkaan. Olikin vissiin uudempiin 2,2 direct-koneisiin. Ja kehtasivat vielä pyytää hintaa tuosta "ohjelmoinnista"... :x Odotin mielenkiinnolla mitä sulle sanottaisiin, tai olisko nyt tullut uus ohjelmisto Z22SE-koneeseen, no ei näköjään ollut...
Niin, shit happens. :D
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
squealer
'Senator'
'Senator'
Viestit: 870
Liittynyt: 11 Elo 2005, 23:30

Viesti Kirjoittaja squealer »

Eagle| kirjoitti:
Jaku kirjoitti:
Eagle| kirjoitti:Voi vitun Autotuonti Kotka minkä teki... :D
Soitin tänään sinne huoltopuolelle niin sanoivat, että ei ole olemassa minkäänlaista ohjelmaa Eculle jotta tuon EGR:rrän saisi kytkettyä pois käytöstä...

Alkaa vähän ihmetyttää toi Autotuonti touhu, ensin myydään EGR laippa 6€, sitten näytetään GM luetteloa jossa on autorekisteri numeroita joista maahan tuojan toiveesta otetaan EGR pois käytöstä?!

Noh.. Revin tänään laipan pois, nyt se on ihan tarpeettomana hyllyssä.
Laitoin EGR venttiilin takaisin ja alle tiivisteeksi kaljatölkistä aikanaan tekemäni tiiviste jossa imusarjan puoli tai kumpa pienempi reikä olikaan niin peitettynä.

Ei syttynyt vikavalokaan nyt aivan heti... Jos ei syty nyt ollenkaan tuon Sokeatiivisteen kanssa niin Hyvä! Mutta jos syttyy niin joutuu harkitsemaan orkkis hengittävää tiivistettä takaisin. Sillä sen kanssa ei minulla ainakaan syttynyt.

Mutta kyllä ottaa päähän kun Opel ei tunnu tietävän mitä osia myy ja miksi? Ei tee mieli ostaa sieltä enään yhtäkään osaa... Otan seuraavalla kerralla yhteyttä Kouvolan Opeliin.. :D
No niin, tätä ajoin takaa...Koska kävin jo viime vuonna Sjoella Opelilta kysymässä tuollaista päivitystä. Sovittiin aika ohjelmoinnille ja vein auton sinne. Kas, sitten huomattiin ettei sellaista ohjelmaa olekkaan. Olikin vissiin uudempiin 2,2 direct-koneisiin. Ja kehtasivat vielä pyytää hintaa tuosta "ohjelmoinnista"... :x Odotin mielenkiinnolla mitä sulle sanottaisiin, tai olisko nyt tullut uus ohjelmisto Z22SE-koneeseen, no ei näköjään ollut...
Niin, shit happens. :D
Tuohon ongelmaan löytyy mm. seuraavanlainen ratkaisu: http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... hlight=egr
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Haha, asiallista... ;P Pitää joskus katsoa jos jaskaa tehdä. Toimii ainakin nyt ihan hyvin sokea tiivisteellä. :)
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Astra Owners Club:in foorumia selailin tuossa jokunen päivä sitten.
Siellä viritys vinkeiksi annettu kyseistä konetta koskien mm.

Vectra C Dieselin ilmanotto putken vaihtaminen Astra G:hen. On hieman isompi ja puuttuu ne ihme ylimääräiset lonkerot jotka Astra G:n orkkis ilmanotto putkessa on? Mitä varten ne edes on? Sadevesi menee niihi ja sitä kautta pois? :D Puhun nyt siis orkkis ilmanputsarille maskin takaa ilmaa ottavasta putkesta.

Ja toinen vinkki samaan yhteyteen oli sitten K&N vapaavirtaava paneeli suodatin vakio koteloon.
Hehe, mahtaakohan nämä tuoda "tehoa"?

Toisaalta, uskon kyllä tuon perus kotelon modaamisen tuovan enemmän tehoa kun esim. kartiosuodattimen asentamisen konetilaan jonne ei varsinaisesti joka tilanteessa tule niin viileätä ilmaa kun itse koteloon..

Muitahan pikkuvirityksiä:
- Precat poistaminen
- EGR-disablointi esim. sokeatiivisteellä jonka tekee oluttölkistä
- Vakio putkiston vaihtaminen hengittävämpään -> Tuuninki äänisempään.. :lol:


Itselläni kaikki muut noista tehty paisti Paneelisuodattimen vaihtaminen ja imuputken vaihto. Putkisto tulossa, kun orkkis oli puhkiruostunu.

Kysymys herää, mitä luulette näistä pikku modauksista tulevan tehon lisäys määräksi?
Tuskin ainakaan tipahtaa kun moottorin ilmanottoa parannetaan ja pakokaasujen poispäästöä parannetaan.. :) 2hv ? 5hv? 10hv? :lol:


Ps. Tuli juuri mieleeni, että minullahan on Ecu lukija kotonani. Ja nään sillä sisäänotto ilman lämpötilan. Joten voinhan tietysti tarkkailla paraneeko lämpötila kylmempään suuntaan kun vaihtaa imuputken ja filtterin. Jos vaihtaa...
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

tuossa on K&N kartio,2.5 tuumainen putkisto pakosarjalta asti,myös katti.pre-cat poistettu ja EGR tukittu.80-120km/h 5s.muistaakseni vakiona reilun sekunnin hitaampi.nii farkku vectra oli auto.

http://www.youtube.com/watch?v=jgVq42vXXQE
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Mkoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Maalis 2007, 18:20
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Mkoo »

eli tuon laipan saa mistä tahansa opel liikkeestä? ja missähän itse EGR sijaitsee vectra b2?
Avatar
squealer
'Senator'
'Senator'
Viestit: 870
Liittynyt: 11 Elo 2005, 23:30

Viesti Kirjoittaja squealer »

Mkoo kirjoitti:ja missähän itse EGR sijaitsee vectra b2?
Lohkon oikeanpuoleisessa päädyssä. Noista linkkien kuvista pitäisi saada aika hyvin selville.

http://i18.photobucket.com/albums/b111/ ... 7_1558.jpg
http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1317_1.jpg
Vastaa Viestiin