Ahdettu vai Vapari

Opel-aiheiset gallupit

Ahdettu vai Vapari

Naturally aspired engines have eternal turbo lag
73
46%
There is no replacement for displacement
87
54%
 
Ääniä yhteensä: 160

Avatar
glo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 637
Liittynyt: 05 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Viljakkala
Viesti:

Ahdettu vai Vapari

Viesti Kirjoittaja glo »

Ei näkynyt olevan, eli ahdettu vai vapari. Itse ajan nyt vaparilla, kumpikin kyllä käy.
VW Golf IV Variant 1.9TDi '01
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
Avatar
A_Manta_1972
'Senator'
'Senator'
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A_Manta_1972 »

Tosin toi alempi väite kyllä koskee ihan samanlailla ahdettua. :)
aki (piste) lahtinen (at) dnainternet (piste) net
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
3TMotor

Viesti Kirjoittaja 3TMotor »

vaparissa on haastetta... vaikka omasta onkin tulossa ahdettu niin kannatan silti vaparia... eipä ole kauniimpaa ääntä kuin kunnon tuplien imuäänet :lol:
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Turbokoneet on aloittelijoille, itse kuulun tähän "vähemmistöön" 8)

Onhan tässä parempi hyötysuhde kuin vaparissa, tehot voi laskea yhtä ruuvia kääntämällä lähes vakion tasoon jos haluaa vauhtia rajoittaa...

Mutta on se tehokas vapari tietenkin aina miehekkäämpi kuin tämmöinen suhisija... :lol:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
static
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 289
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 19:23

Viesti Kirjoittaja static »

Kyllä vapari on aina parempi, se vaan että sellanen vapari josta meikäläinen tykkäis löytyy yleensä niistä autoista mihin ei lompakko repee. Eli turpolla mennään..
TeBa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 985
Liittynyt: 14 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeBa »

Tuttu väite toisinpäin "Turbo on voimaa, mutta vapari on ylivoimaa!" :yes:
MB W201 190D OM605 powered with Holset
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tähän voisi heittää, että kyllä se vaparikin liikkuu, kuten totesi eräs nismo kuski, kun pikku pyrähdyksen jälkeen kävin poikia jututtamassa. Alkoi hieman hymyilyttämään, kun kaveri ihmetteli, että vauhtia heillä oli mittarin mukaan 250 ja kadetti vaan pakeni edellä ennen kuin aloin jarruttelemaan. Tämä tarina on tietysti siis silkkaa valhetta tai ajoimme saksanmaalla tai jotain sinnepäin...
Avatar
appracing
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja appracing »

Jos puhutaan hieman yli tai alle 2-litraisista niin ehdottomasti ahdettu. Nythän mä tietty vertaan pienikoneista vaparia ja pienikoneista ahdettua autoa. Tehokas pikkuvaparihan käytännössä tarkoittaa sitä et jyrkkä nokka tekee matalilla kierroksilla ajamisesta helvettiä ja kun vihdoin päästään tehoalueelle niin sitä sitten kiljutetaan niin pitkälle kuin kantti kestää. Ahdettu on tasaisempi vetää, toimii alhaallakin joten kuten mutta kun ahtopaineet on kerätty niin meno on ihan toista luokkaa mitä vaparissa. Budjettivirittelijöille suosittelen ehdottomasti ahdetun auton hankkimista. 16 vuotta vanhaan Nissaniin ilmestyi 80 heppaa lisää alle tonnilla, vaikea on vaparissa yltää moiseen.

Voi olla et puhun ihan paskaakin kun en ole koskaan omistanut tehokasta vaparia. Isommat koneet on sitten erikseen, niissä saadaan vääntöä muilla tavoilla. Hevosvoimilla ei tee mitään, vääntö ratkaisee.
Manta B GSi projekti etenee... hitaasti hyvä tulee jo vuodesta 2005.

Nissan Skyline GT-R
BMW 525dA M-Sport
Avatar
yks setra harrastaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 269
Liittynyt: 05 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yks setra harrastaja »

Täh valmistetaanko näitä ilman ahtimiakin ja jos niin kuka semmoisen haluaisi?
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

se on kun on yli 1hv/cc3 vaparissa
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Avatar
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 09 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

static kirjoitti:Kyllä vapari on aina parempi, se vaan että sellanen vapari josta meikäläinen tykkäis löytyy yleensä niistä autoista mihin ei lompakko repee. Eli turpolla mennään..
Olet harvinaisen oikeassa, ja siksi ahdin määrää tahdin nyt ja luultavasti myös tulevaisuudessa....
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Avatar
koukkula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 698
Liittynyt: 19 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: ranua

Viesti Kirjoittaja koukkula »

kyllähän se vapaastihengittävä on aina parempi jos verrataan saman tehoiseen ahdettuun.
esim. jos vertaa vaikka 3 litraista vapaastihengittävää n.200 heppaista moottoria johonki 2 litraiseen saman tehoiseen niin varmasti ottaisin sen 3 litraisen.

joku sanoi joskus että ainoa oikea keino tehon lisäämiseen on iskutilavuuden kasvattaminen.
-(z)-
tämmöstä tänään
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

iso vapari mit kompressor 8)
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Juzzi kirjoitti:iso vapari mit kompressor 8)
No eihän se silloin enää ole vapari... vaan ahdettu.
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

ata kirjoitti:
Juzzi kirjoitti:iso vapari mit kompressor 8)
No eihän se silloin enää ole vapari... vaan ahdettu.
ÄLÄ!
tarkoitankin että paras moottori on kun laitetaan isoon korkeapuristeiseen alunperin vaparikoneeseen remmi kylkeen.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Vastaa Viestiin