Ahdettu vai Vapari
Ahdettu vai Vapari
Ei näkynyt olevan, eli ahdettu vai vapari. Itse ajan nyt vaparilla, kumpikin kyllä käy.
VW Golf IV Variant 1.9TDi '01
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
- A_Manta_1972
- 'Senator'
- Viestit: 846
- Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
- Paikkakunta: Lumijoki
- Viesti:
Tosin toi alempi väite kyllä koskee ihan samanlailla ahdettua.
aki (piste) lahtinen (at) dnainternet (piste) net
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
Turbokoneet on aloittelijoille, itse kuulun tähän "vähemmistöön"
Onhan tässä parempi hyötysuhde kuin vaparissa, tehot voi laskea yhtä ruuvia kääntämällä lähes vakion tasoon jos haluaa vauhtia rajoittaa...
Mutta on se tehokas vapari tietenkin aina miehekkäämpi kuin tämmöinen suhisija...
Onhan tässä parempi hyötysuhde kuin vaparissa, tehot voi laskea yhtä ruuvia kääntämällä lähes vakion tasoon jos haluaa vauhtia rajoittaa...
Mutta on se tehokas vapari tietenkin aina miehekkäämpi kuin tämmöinen suhisija...
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Tähän voisi heittää, että kyllä se vaparikin liikkuu, kuten totesi eräs nismo kuski, kun pikku pyrähdyksen jälkeen kävin poikia jututtamassa. Alkoi hieman hymyilyttämään, kun kaveri ihmetteli, että vauhtia heillä oli mittarin mukaan 250 ja kadetti vaan pakeni edellä ennen kuin aloin jarruttelemaan. Tämä tarina on tietysti siis silkkaa valhetta tai ajoimme saksanmaalla tai jotain sinnepäin...
Jos puhutaan hieman yli tai alle 2-litraisista niin ehdottomasti ahdettu. Nythän mä tietty vertaan pienikoneista vaparia ja pienikoneista ahdettua autoa. Tehokas pikkuvaparihan käytännössä tarkoittaa sitä et jyrkkä nokka tekee matalilla kierroksilla ajamisesta helvettiä ja kun vihdoin päästään tehoalueelle niin sitä sitten kiljutetaan niin pitkälle kuin kantti kestää. Ahdettu on tasaisempi vetää, toimii alhaallakin joten kuten mutta kun ahtopaineet on kerätty niin meno on ihan toista luokkaa mitä vaparissa. Budjettivirittelijöille suosittelen ehdottomasti ahdetun auton hankkimista. 16 vuotta vanhaan Nissaniin ilmestyi 80 heppaa lisää alle tonnilla, vaikea on vaparissa yltää moiseen.
Voi olla et puhun ihan paskaakin kun en ole koskaan omistanut tehokasta vaparia. Isommat koneet on sitten erikseen, niissä saadaan vääntöä muilla tavoilla. Hevosvoimilla ei tee mitään, vääntö ratkaisee.
Voi olla et puhun ihan paskaakin kun en ole koskaan omistanut tehokasta vaparia. Isommat koneet on sitten erikseen, niissä saadaan vääntöä muilla tavoilla. Hevosvoimilla ei tee mitään, vääntö ratkaisee.
Manta B GSi projekti etenee... hitaasti hyvä tulee jo vuodesta 2005.
Nissan Skyline GT-R
BMW 525dA M-Sport
Nissan Skyline GT-R
BMW 525dA M-Sport
- yks setra harrastaja
- 'Admiral'
- Viestit: 269
- Liittynyt: 05 Tammi 2005, 02:00
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Täh valmistetaanko näitä ilman ahtimiakin ja jos niin kuka semmoisen haluaisi?
OPC Astra Caravan 2003
OPC Zafira 2002
http://www.opelclubfinland.fi/jauto/zafira.htm
http://www.opelclubfinland.fi/jauto/juup/index.htm
OPC Zafira 2002
http://www.opelclubfinland.fi/jauto/zafira.htm
http://www.opelclubfinland.fi/jauto/juup/index.htm
Olet harvinaisen oikeassa, ja siksi ahdin määrää tahdin nyt ja luultavasti myös tulevaisuudessa....static kirjoitti:Kyllä vapari on aina parempi, se vaan että sellanen vapari josta meikäläinen tykkäis löytyy yleensä niistä autoista mihin ei lompakko repee. Eli turpolla mennään..
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Opel Zafira 1.8 -99
kyllähän se vapaastihengittävä on aina parempi jos verrataan saman tehoiseen ahdettuun.
esim. jos vertaa vaikka 3 litraista vapaastihengittävää n.200 heppaista moottoria johonki 2 litraiseen saman tehoiseen niin varmasti ottaisin sen 3 litraisen.
joku sanoi joskus että ainoa oikea keino tehon lisäämiseen on iskutilavuuden kasvattaminen.
esim. jos vertaa vaikka 3 litraista vapaastihengittävää n.200 heppaista moottoria johonki 2 litraiseen saman tehoiseen niin varmasti ottaisin sen 3 litraisen.
joku sanoi joskus että ainoa oikea keino tehon lisäämiseen on iskutilavuuden kasvattaminen.
tämmöstä tänään