CIH R6 -Koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1977
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Multa löytys uudet pidemmät veivit ja matalemmat mukit yhdessä uuden manzelin pitkäiskukampuran kanssa.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
KH73
OCF Member 2020
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 12:23

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja KH73 »

Onko 30E ja 30NE koneiden kampiakselin tunnistuksen toteutus erilainen?

30E jakokotelossa öljypumpun pohjalevyn yhteydessä ei ole anturipaikkaa mikä taas on 30NE moottorissa :roll:
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1977
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Ei taida e motissa olla koko tunnistinta.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
KH73
OCF Member 2020
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 12:23

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja KH73 »

Onko 30E ja 30NE koneiden kampiakselin tunnistuksen toteutus erilainen?

30E jakokotelossa öljypumpun pohjalevyn yhteydessä ei ole anturipaikkaa mikä taas on 30NE moottorissa :roll:
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

gryger kirjoitti:Onko 30E ja 30NE koneiden kampiakselin tunnistuksen toteutus erilainen?

30E jakokotelossa öljypumpun pohjalevyn yhteydessä ei ole anturipaikkaa mikä taas on 30NE moottorissa :roll:
Mun mielestä kumpikaan noista ei tiedä kampiakselista mitään,puolan miinus navasta hokaavat avata suuttimia.Noissa viimesissä Jetronic moteissa tais olla vain sille anturille paikka.

C30NE ja C30LE on Motronicilla ja ovat varustettuna kampiakselin tunnistimella.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hukka »

oiskokellään tietoa kun venttiilit menee sekasin 5500-6000rpm
edellisten rakennelmia kone on sekasikiö 30E:een alakerta ja 2.5 kaasarin kansi jossa sutiilta tilattu joskus 90luvulla ilmeisesti vähän kireempi nokka 30E:hen. merkintöjä oli GM,R ja jotain numeroita.(oli lapulla ylhäällä mutta lappu hävis). nosto ainakin on ihanrajoilla että mahtuu pyörimään tossa 2.5:sen kannessa venttiilien puolesta.
oiskohan toi nokka koville nostajille? nytten hydrauliset voisiko käyttäytyä noin?

voi tietenkin johtua 50v täyttävistä jousista ja nostajista
yks keinukin meni jo poikki.

teki samaa kaasarina, nytten ruiskuna vaparina ja ahdettunakin.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Venajouset liian löysät,tulee herkästi kasaromua kun tuommosella ajaa.

Nokan luokse kun jotain tippuu niin hajoaa kansi ja nokka ainakin
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hukka »

sitä odotellessa :D
onneks hyllyssä on parikin varalla 30ne ja c26ne
muutenkaanhan tuo kansi ei ole hyvä lähtökohta mutta remmillä tulee kohtuu hyvin voimaa näköjään.
noin 220hv ja yli 400nm 0.5bar

yllättävän hyvin pysyny nipussa noin.10tkm vaparina ja toinen 10tkm ahdettuna. ei tosin mitään rajoittajalla (6000rpm) huudatusta.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Cihhit vaatii jäpäkät jouset,kaikki liikkuvat on melko painavaa noissa moottorityypeissä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hukka »

jos toi motti nyt sattuu kestämään talveen asti niin vois kai noi vaihtaa jäykempiin.

mitkä kannattas laittaa?

nämä ilmeisesti kävis cranelta
99838 jouset
99953 retainerit

vaiko mb:n 1100530120

jos tekis/vaihtais nostajat koviks niin kävikö pikku lohko chevyn pikku muokkauksella (sorvi on) jossain täällä oli keskustelua että ois samoilla fyysisillä mitoilla
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hukka »

tilasin sitten noi mb:n ulkojouset ja ei ole mielestäni kummemmat kuin mitkä oli paikoillaan.( http://simo-l.mbnet.fi/osat.html )

millähän tavalla noi sisä jouset olisi sovitettavissa. mitä vaatii? riittääkö käsityökalut+sorvi?

mittailin kiloja henkilövaakaa ja sammakkotunkkia käyttäen luotettavuus on mitä on!

paikoiltaan löytyi.
pakopuolelta:
40mm=30kg
35mm=45kg
30mm=63kg
25mm=85
minimi n.23mm

imupuolelta.
40mm=38kg
35mm=60kg
30mm=80kg
minimi n.28mm

MB 1100530120.
40mm=35kg
35mm=60kg
30mm=87kg
minimi n.28mm
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
FinnishMotorFreak
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Syys 2017, 20:42

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja FinnishMotorFreak »

Tere tere!
Tuli semmonen mieleen kun noita r4 cihhiläisiä saa stroukattua niin päteekö sama asia r6 koneisiin? onkos kukaan koskaan sellaista kokeillut? Itse en ole löytänyt aiheesta kummempaa tietoa... ja jos sattumoisin on niin millä osilla semmoinen saattaisi onnistua?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Manzelilta ja Irmscheriltä sai 85mm iskulla olevaa kampiakselia. Eli 3.6L
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
JJH
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 238
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JJH »

Mantzelilta sai myös 90mm iskulla olevaa kampuraa (katso sivun ylin viesti) jolla saa iskutilavuudeksi +/- 4 litraa, riippuen männistä.

-Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
FinnishMotorFreak
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Syys 2017, 20:42

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja FinnishMotorFreak »

Kiitos tiedosta. Rupeampa selvittämään asiaa tarkemmin :peukku:
Vastaa Viestiin