Jep jep. Sulla on siis alakerta vastaava kuin XE:ssä, kannessa (lähes) samankokoinen palotila kuin XE:ssä. Mitä saadaan tulokseksi? Pitäisi olla mun mielestä aika lähelle XE:n puristuksia.Timonen kirjoitti:Männät, ja niiden palotilat, smppa, männät...smppa kirjoitti:Ei kai sentään?Timonen kirjoitti:Voi vittulan väki... Eli ne puristukset menee tosiaan yli 12,0:1? Siis kun C20NE:ssä on C20XE:n veivit ja männät?
Mulla tulee vielä 0,5mm ylikoon männät ja kantta on laskettu 0,4mm... -> 2.0Di![]()
![]()
Palotilat on NE:n ja XE:n kansissa (lähes) samankokoiset.
1.6-2.0 OHC koneen viritys
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Jos kansien palotilat ovat siis osapuilleen samankokoiset niin xe:n männistähän puuttuu se amme joka ne, se ja seh koneiden männistä löytyy. Tosin xe:n männissähän on ne venttiilikolot ja eihän ne männät ihan tasalakisetkaan ole joten nuo ainakin osin korvaa sitä ammeen puuttumista.
Puristus varmasti nousee noilla xe:n männillä mutta sitä en tiedä kuinka paljon.
Puristus varmasti nousee noilla xe:n männillä mutta sitä en tiedä kuinka paljon.
Todennäköisesti väärässä.
Tän topicin sivulla 22 (ainakin) on tätä samaa asiaa pohdittu.
Sieltä löytyneitä tietoja:
Kait se on pakko mennä käymään kaupunginkirjastossa, jos sinne on saatu uusi Virittäjän käsikirja sen aikoinaan jonkun paskiasine pöllimän tilalle, niin pääsis laskemaan tuota puristussuhdetta.
Mutta jos tuo JJ:n laskelma pitää kutinsa, niin ei tuossa mun koneessa paljon eroa tuohon ole. Kantta on kylläkin laskettu vain 0,4mm ja mutta sitten on nuo 0,5mm ylikokomännät.
Niillä tulee lisää tilavuutta per sylinteri n. 5,82cm3.
Sieltä löytyneitä tietoja:
JJ kirjoitti:Eikä noi puristukset juurikaan nouse 8v kannella ja xe-männillä. Jokuhan täällä meinas että 16v:ssä ja 2.0 8v:ssä kannen palotilan koko on sama eli 43,4cm^3 eli sen perusteella ne ois samat ku 16v:ssä. Ja omien mittausten perusteella palotilat on samankokoiset.
Ja Jarnolla tais olla 12,4 puristukset 20ne koneessa ja xe-männillä.
JJ kirjoitti:2.0 8v:n kannen palotila on siis vakiona 43,3cc, ja xe-männän tilavuus ois mun mittausten mukaan noin 5,3cc. Mäntä tulee 0,4-0,5mm yli kansitason.
JJ kirjoitti:(c)20ne palotila kannessa 43,3cm^3
(c)20xe(j)/let palotila kannessa 43,4cm^3 ja (c)20xe(j) palotilan kokonaistilavuus 52,55cm^3
JJ kirjoitti:Eli 20NEe, 18E nokka, XE-männät + kanget ja 2mm kantta laskettu... Puristukset oli jotain 11.5-11.8:1 paikkeilla.
Kait se on pakko mennä käymään kaupunginkirjastossa, jos sinne on saatu uusi Virittäjän käsikirja sen aikoinaan jonkun paskiasine pöllimän tilalle, niin pääsis laskemaan tuota puristussuhdetta.
Mutta jos tuo JJ:n laskelma pitää kutinsa, niin ei tuossa mun koneessa paljon eroa tuohon ole. Kantta on kylläkin laskettu vain 0,4mm ja mutta sitten on nuo 0,5mm ylikokomännät.
Niillä tulee lisää tilavuutta per sylinteri n. 5,82cm3.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml Tuosta apua laskemiseen.
Mutta kuitenkin vakio NE:n puristussuhde on 9,2:1 ja XE:n 10,5:1.telwin kirjoitti:No nousee nousee,mutta jos xe:ssä ja ne:ssä on samankokoinen palotila kannessa niin ne:n puristus suhteen pitäisi vastata silloin xe:n puristus suhdetta.
Xe:n mäntiä käytettäessä eikö?
Tosin jos en nyt väärin muista, niin NE:n männät ei nousseet yli lohkotason. Ja jos XE:ssä nousee sen 0,4-0,5mm, niin sekin selittäis tuota eroa.
Ja ilmeisesti eroa on myös mäntien palotiloissa.
Pitääpä mitata tuo NE:n männän palotilan koko...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Tuon laskurin mukaan mun puristussuhde olis n. 11,1:1. Eli ihan ok.GSi+to4 kirjoitti:http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml Tuosta apua laskemiseen.
Heh...näinhän se tottakai meneetelwin kirjoitti:No nousee nousee,mutta jos xe:ssä ja ne:ssä on samankokoinen palotila kannessa niin ne:n puristus suhteen pitäisi vastata silloin xe:n puristus suhdetta.
Xe:n mäntiä käytettäessä eikö?
- Motocoyote
- 'Diplomat'

Hmm..
Mitäpä kokeneemmat ja paremmin tietävät virittäjät sanovat seuraavanlaisesta paketista:
- Peruskone 20se
- 18e veivit
- xe männät
- 18e nokka
- kkk03 ahdin
- megaruutta
- Let-koneen suuttimet
- välijäähy
- Etuvetoisen vauhtipyörä
- lohkotasosta n.2mm pois (olen ymmärtänyt että xe männillä ja 18e veiveillä vaatii ton 2mm höyläämisen, jotta puristukset nousevat 6.25:stä 8,5 tienoille?)
Olen näitä viritystopickeja plärännyt jo sekoamispisteeseen asti, ja viimeisenä mielessä on ollut kyseisenlainen paketti, enkä enää tiedä oikestaan yhtään että onko tuo ihan toteuttamiskelpoinen noilla osilla.
Tehotavoite aluksi 200hv.
Onko mielestänne paketti kasaamisen arvoinen? Mitä vaihtaisitta toiseen? Mitä jättäisitte laittamatta?
Mitäpä kokeneemmat ja paremmin tietävät virittäjät sanovat seuraavanlaisesta paketista:
- Peruskone 20se
- 18e veivit
- xe männät
- 18e nokka
- kkk03 ahdin
- megaruutta
- Let-koneen suuttimet
- välijäähy
- lohkotasosta n.2mm pois (olen ymmärtänyt että xe männillä ja 18e veiveillä vaatii ton 2mm höyläämisen, jotta puristukset nousevat 6.25:stä 8,5 tienoille?)
Olen näitä viritystopickeja plärännyt jo sekoamispisteeseen asti, ja viimeisenä mielessä on ollut kyseisenlainen paketti, enkä enää tiedä oikestaan yhtään että onko tuo ihan toteuttamiskelpoinen noilla osilla.
Onko mielestänne paketti kasaamisen arvoinen? Mitä vaihtaisitta toiseen? Mitä jättäisitte laittamatta?
Tuohon tehotavoitteeseen melkein riittää kun pulttaat sen ahtimen kiinni vakio ne:hen ja ahdot 0,4:äänMotocoyote kirjoitti:Hmm..
- Peruskone 20se
- 18e veivit
- xe männät
- 18e nokka
- kkk03 ahdin
- megaruutta
- Let-koneen suuttimet
- välijäähy
Tuo kokoonpano kuulostaa muuten ihan hyvälle ja toimii varmasti mutta ahtimeksi kannattaa laittaa vaikka joku nykyaikainen. Tuttujen kokemuksien mukaan nuo jotkut mitsubishi tdo4 tai jotain sinne päin ovat aika passeleita tuonne 300hv:n nurkille. Löytyy vissiinkin uudemmista saabeista ja joistakin muistakin merkeistä ilmeisesti ja niitä on tarjolla käytettynä varsin edullisesti.
Siitä lohkotasosta pitää ottaa 2,5mm pois jotta ruttu on tuon 8,5. Tuolla tavalla rakennettu alakerta on siitä hyvä että vaikka nälkä kasvaisi(ja kun se kuitenkin kasvaa) niin silti ei tarvitse lähteä mitään muuttamaan koska se on todella kestävä säätöjen ollessa kohdallaan.
Moottorin ohjauksena tuollaisessa kokoonpanossa saattaisi hyvinkin toimia letin vakioruisku jos haluaa välttyä säätöhommilta ja jos tehot jää alle 300hv:n.
Saako noihin 18E-kiertokankiin kiinni XE-männät? Niissähän on eri kiinnitystapa.Motocoyote kirjoitti:- 18e veivit
- xe männät
Ei, vain ne vanhan 1,8E:n veivit on vahvat vaikka valu näyttääkin pintapuolisesti vähän rumalle.JaH kirjoitti: olisiko kkanget käypäiset turbo koneeseen?
Se 1,8e:n veivin yläsilmä pitää hoonata sopivaksi sille xe:n veivin silmässä olevalle laakerille sopivaksi, sen jälkeen ne männät sopii suoraan ilman ongelmia.Timonen kirjoitti:Saako noihin 18E-kiertokankiin kiinni XE-männät? Niissähän on eri kiinnitystapa.Puristeholkki/holkki lukkorenkailla.
- Motocoyote
- 'Diplomat'

Juu, no tuo kkk03 ahdin nyt vain sattu löytymään kaverilta hyllystä, ja se löytää tiensä aluksi ihan vakio 20se koneen kylkeen, kestää minkä kestää. Ensimmäinen tavoite on vain päästä alipaineilta pois ja saada vähän puhtia että tuolla räikällä jaksaa ajellaomega16T kirjoitti:Tuohon tehotavoitteeseen melkein riittää kun pulttaat sen ahtimen kiinni vakio ne:hen ja ahdot 0,4:äänMotocoyote kirjoitti:Hmm..
- Peruskone 20se
- 18e veivit
- xe männät
- 18e nokka
- kkk03 ahdin
- megaruutta
- Let-koneen suuttimet
- välijäähy
Onko mielestänne paketti kasaamisen arvoinen? Mitä vaihtaisitta toiseen? Mitä jättäisitte laittamatta?.
Tuo kokoonpano kuulostaa muuten ihan hyvälle ja toimii varmasti mutta ahtimeksi kannattaa laittaa vaikka joku nykyaikainen. Tuttujen kokemuksien mukaan nuo jotkut mitsubishi tdo4 tai jotain sinne päin ovat aika passeleita tuonne 300hv:n nurkille. Löytyy vissiinkin uudemmista saabeista ja joistakin muistakin merkeistä ilmeisesti ja niitä on tarjolla käytettynä varsin edullisesti.
Siitä lohkotasosta pitää ottaa 2,5mm pois jotta ruttu on tuon 8,5. Tuolla tavalla rakennettu alakerta on siitä hyvä että vaikka nälkä kasvaisi(ja kun se kuitenkin kasvaa) niin silti ei tarvitse lähteä mitään muuttamaan koska se on todella kestävä säätöjen ollessa kohdallaan.
Moottorin ohjauksena tuollaisessa kokoonpanossa saattaisi hyvinkin toimia letin vakioruisku jos haluaa välttyä säätöhommilta ja jos tehot jää alle 300hv:n.
Sitten ens talven/kesän aikana oli ajatuksena rakentaa tuo parempi kone, myöskin paremmalla ahtimella, lopullisen tehotavoitteen ollessa siinä 300hv kieppeillä...
Saa ny nähä miten tuota intoa ja rahoa riittää...
Yleensä sitä tulee suunniteltua vaikka ja mitä, ja monesti ne suunnitelmat jääkin sitten sille suunnitteluasteelle...
Tällä kertaa tosin vakaa aikomus on toteuttaa tää proggis, vaikka se nielis viimeiset rahat, oon tota jo niin kauan suunnitellu
E: Tulipahan tuossa mieleeni, että mikäli jonain kauniina päivänä saan tosta matolaatikosta sen 300 kaakkia ulos, niin mistähän kannattas hankkia laatikko ja perä joka kestäis moisen tehon?