Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 11 Joulu 2025, 20:31 Eihän se ongelma kiihtyvyydessä sähkövispilällä olekaan vaan se, että pitkällekö tällä tavoin pääsee, kun on oltava lataamassa :oops:
Kaikki ne ohittelut menevät täysin hukkaan latauspiuhan päässä.
En näillä kommenteilla tarkoitakaan niitä lyhyen matkan pyrähdyksiä vaan kunnon matkaa.
Tekniikka menee eteenpäin niin nopeasti, että välillä joutuu pysymään perässäkin :ruoska:
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On mennyt jo aika lailla ohi otsikon, kun kirjoitukset koskevat sähköautoja eikä Insignia B mallia :wink:
Silti laitan yhden kirjoituksen vielä tähän soppaan.

Kaveri on tulossa Lahti Riihimäki seudulta Joulun vietoon pohjoiseen Ouluun Polestar 2 sähköautolla jouluviikon alussa. Tavoite on lähteä hyvissä ajoin aamulla, että matkan varrella löytyy vapaita latauspaikkoja, koska väkeä on liikenteessä ja oletettavasti myös niitä patteriautojakin.
Niinpä....aika näyttää miten se matka edistyy.

Itse kävin loka- marraskuun viikonlopun vaihteessa pääkaupunkiseudulla ja ajoin yhtämatkaa välin Tornio - Helsinki. Aika tasa 725 km oli matkaa. Lähtiessä tankki täynnä Haaparannan Suomea edullisempaa dieseliä. Eipä tarvinnut tankata matkalla ja perilläkin polttoainetta vielä jäljellä niin, ettei siellä tarvinnut mennä tankille heti. Paluumatkalla toki sitten, kun "range" ei ole sentään 1500 km :lol: :lol: :lol:

Sitten toinen juttu liittyen näihin matka-ajon ohitus kiihdyttelyihin.
Voin ottaa patteriautoilijan kanssa "kisan" vaikka välin Porttipuisto Vantaa - Ruka Kuusamo, jossa katsotaan kumpi on ensin perillä :D
Ajetaan kuitenkin rajoitusten mukaan, mutta sallittakoon ohitteluissa kohtuulliset nopeuden ylitykset mikäli "kisaaja" haluaa käyttää niitä voimavaroja autosta. Minulla on autona neliveto diesel ja patteriautoksi saa ottaa minkä vain.

Tuo jälkimmäinen nyt on toki sellainen leikkimielinen ajatus, mutta vastauksen kisan voittajaan voi varmaan jokainen päätellä itse. Ja vaikka saisi ajaa vapaasti kuten rallissa tie muulta liikenteeltä suljettuna niin voittaja ei muutu. Nuo kaksi viimeisintä juttua ovat syitä, miksi minulle ei ole eikä toistaiseksi patteriautoa tule.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
JJH
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja JJH »

Hyvin sanottu. Sähköautoilijoille on varmaan omat topikit?
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
Insign
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Insign »

Viimeinen viesti vielä ohi aiheen, jos joku haluaa ajaa 800 kilsaa ilman kusitaukoa, niin kyllä, sähköauto ei ole sinulle😂
Itse en ole kyseistä toimintaa harrastanut enkä tule harrastamaan, pitäisi olla katetri nokanpäässä.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja imaC »

Klitorista ja vegaania herkempi on vain sähköautoilia...
opelisti77
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja opelisti77 »

Itselle tulee valtava myötähäpeä polttomoottoriauton puolustajia kohtaan. Kun ainoa asia tuntuu olevan millä polttisautoa puolustetaan on tuo lapista etelä-suomeen ajaminen yhdellä tankillisella ja sähköauton arvon aleneminen (mikä ei tietääkseni ole keltään pois). Itse en pystyisi lapista etelään ajamaan kerta rykäisyllä, vaikka dieseliä tankissa olisikin. Mulle on se ja sama millä ketäkin ajaa ja millä nopeudella. Jos ajetaan alinopeutta, niin sitten mennään ohi. Simple as hell :yes:
Qweqwe
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Qweqwe »

Paras auto inkku on ollut, millä itse olen ajanut. Esim uusi C-mersu ei herättänyt mitään ostohaluja. Itellä lähes kaikki herkut, mutta webasto puuttuu ja sitä jälkikäteen lähes mahdotonta kuulemma asentaa. Autoon ei ole mitään valmista asennussarjaa ja kuulemma pitäisi maahantuojan tehdä jotain konffeja autoon. Toinen harmitus on on rengasmelu, jota vähän sai pienemmäksi äänieristyksellä. Kolmas ja viimeinen valituksen aihe on tehon puute. Tuli ostettua 1.5l 165hp koneellinen auto ja ohitustilaisuudet on aika vaarallisia, kun ohi ei meinaa millään päästä. Siltikin hyvä auto. Kilsoja kertynyt vasta 95k ja 10k vuosivauhtia kun niitä kertyy, niin pidän autoa varmaan vielä ainakin 5-8v.

Tehojen optimointi kiinnostaisi, mutta siitä ei ole oikein mitään käytännön infoa missään.
Hagetskasper
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Hagetskasper »

B-mallin Insignia on iso ja tilava auto. Toinen lähinnä vastaava auto voisi olla E-mallin Mercedes ja siitä All Terrain, joka vastaisi CT:tä. Mercedes löytyy käytönnössä vain diesel-moottorilla eikä se kannata, sillä ajoa on n. 15 000 km vuodessa. Insignialla olen päässyt riittävän hyvin ohi autojonoista, jos tarvitsee. ”Ongelmana” on, että kortista pääsee yhtä hyvin eroon kuin Teslallakin, sillä 191 kw liikuttaa auto riittävästi eikä kaasua tarvitse edes painaa ohituksissakaan pohjaan saakka. Auton kulutus sekalaisessa ajossa on 9,5 litraa, mihin osasyynä on neliveto. Ainoa perusteltu syy vaihtaa sähköautoon VOISI olla ympäristönäkökohdat. Mutta eikös vatkaimen valmistaminen ole yhtä epäekologista kuin polttomoottoriautojenkin. Ajopattereiden valmistus ja hävitys onkin sitten oma kysymyksensä. Onko vatkaimella ajaminen sittenkään yhtään ekologisempaa 🤔
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakko vielä jatkaa....
Insign kirjoitti: 13 Joulu 2025, 10:50 Viimeinen viesti vielä ohi aiheen, jos joku haluaa ajaa 800 kilsaa ilman kusitaukoa, niin kyllä, sähköauto ei ole sinulle😂
Itse en ole kyseistä toimintaa harrastanut enkä tule harrastamaan, pitäisi olla katetri nokanpäässä.
En ilman kusipysähdystä sentään ajanut minäkään. Tuolla 725 km matkalla kyllä kaksi kertaa tuli käytyä. Mitään tankkauksia ei tehty tai lataustaukojen pituisia taukoja ei pidetty.
Muutama vuosi sitten oli liki pakko ajaa Porttipuistosta tankkauksen jälkeen Ouluun ilman pysähdystä tasan 600 km. Aikaa meni tasan 6 tuntia eli keskinopeudeksi tuli 100 km/h. Saabin 1.9TTiD kulutti 60 litran tankista vain puolet :o
Syynä tähän suoritukseen oli yhtä aikaa pohjoisen suntaan kulkenut "pirun karkoitus karavaani", joka oli lähtenyt epäonnekseni Lopelta saman päivänä. Oma moka, kun en asiaa noteerannut.
opelisti77 kirjoitti: 13 Joulu 2025, 15:23 Itselle tulee valtava myötähäpeä polttomoottoriauton puolustajia kohtaan. Kun ainoa asia tuntuu olevan millä polttisautoa puolustetaan on tuo lapista etelä-suomeen ajaminen yhdellä tankillisella ja sähköauton arvon aleneminen (mikä ei tietääkseni ole keltään pois). Itse en pystyisi lapista etelään ajamaan kerta rykäisyllä, vaikka dieseliä tankissa olisikin. Mulle on se ja sama millä ketäkin ajaa ja millä nopeudella. Jos ajetaan alinopeutta, niin sitten mennään ohi. Simple as hell :yes:
Onhan se arvonalenema pois siltä patteriauton omistajalta. Muille ei tietenkään eikä se minua haittaa vaikka arvo alenee. Eikä haittaa sekään, että joku pysähtelee vähän väliä latailemaan tai muutoin joutuu hidastelemaan, jotta pääsee perille/latauspaikkaan. Kuitenkaan tämä ei ole minun juttuni.
Qweqwe kirjoitti: 13 Joulu 2025, 22:44 Paras auto inkku on ollut, millä itse olen ajanut. Esim uusi C-mersu ei herättänyt mitään ostohaluja. Itellä lähes kaikki herkut, mutta webasto puuttuu ja sitä jälkikäteen lähes mahdotonta kuulemma asentaa. Autoon ei ole mitään valmista asennussarjaa ja kuulemma pitäisi maahantuojan tehdä jotain konffeja autoon. Toinen harmitus on on rengasmelu, jota vähän sai pienemmäksi äänieristyksellä. Kolmas ja viimeinen valituksen aihe on tehon puute. Tuli ostettua 1.5l 165hp koneellinen auto ja ohitustilaisuudet on aika vaarallisia, kun ohi ei meinaa millään päästä. Siltikin hyvä auto. Kilsoja kertynyt vasta 95k ja 10k vuosivauhtia kun niitä kertyy, niin pidän autoa varmaan vielä ainakin 5-8v.

Tehojen optimointi kiinnostaisi, mutta siitä ei ole oikein mitään käytännön infoa missään.
https://www.qtperformance.fi/tarkista-a ... tentiaali/
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Insign
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Insign »

Jos oikein muistan tuo 1.5t inkun automaattilaatikko ei kestä specsien mukaan lisävääntöä ja tehonlisäys oli niin pieni että jäi itsellä tekemättä…
JJH
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja JJH »

Qweqwe kirjoitti: 13 Joulu 2025, 22:44 Paras auto inkku on ollut, millä itse olen ajanut. Esim uusi C-mersu ei herättänyt mitään ostohaluja. Itellä lähes kaikki herkut, mutta webasto puuttuu ja sitä jälkikäteen lähes mahdotonta kuulemma asentaa. Autoon ei ole mitään valmista asennussarjaa ja kuulemma pitäisi maahantuojan tehdä jotain konffeja autoon. Toinen harmitus on on rengasmelu, jota vähän sai pienemmäksi äänieristyksellä. Kolmas ja viimeinen valituksen aihe on tehon puute. Tuli ostettua 1.5l 165hp koneellinen auto ja ohitustilaisuudet on aika vaarallisia, kun ohi ei meinaa millään päästä. Siltikin hyvä auto. Kilsoja kertynyt vasta 95k ja 10k vuosivauhtia kun niitä kertyy, niin pidän autoa varmaan vielä ainakin 5-8v.

Itse olen käyttänyt tämän firman tuotteita:

https://www.eds-motorsport.de/de/Opel/Insignia-B/

- Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
UUsi-2015
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja UUsi-2015 »

Hoi,eikö Insignian Grand Sport 200hp 1,6T 2019v bensatankin luukku lukitu kun ovet suljetaan kakella?Itsellä sen saa auki painamalla vaikka ovet on lukittu.
Massinen
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Massinen »

Samaa mieltä Inkun ajettavuudesta.
Perheelläni ollut ainakin 40 eri kulkinetta + muutoin ajossani olleet jopa 'premiumiksi' mainitut vehkeet.
Inkun edeltäjä V70 oli OK, mutta kun astuin Inkun 'puikkoihin', se oli menoa ...

Minulla 2.0D tuplaturbo, jossa tehot (209 hp) ja väännöt (480 Nm alkaen 1500 rpm) mulle riittävät.
Nyt kilsoja mittarissa 251tkm, ja matka jatkuu ...

Pakko lopuksi mainita tuo varustemäärä: kaikki mitä tehtaalta saa, myös webasto kännykkäohjauksella.
Kännyn apilla näkee etänä myös auton sijainnin, akun jännitteen ja ulkolämpötilan.
Jussi184
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Jussi184 »

Onko täällä kukaan vaihtanut/vaihdattanut pakokaasun paineanturia?

Oma 1.6t bensa valittelee P2452 koodia, DPF pressure sensor A - circuit malfunction. Kun täällä etelässä ei kelitkään ole pakkasen puolella niin tuskin on anturin jäätymisestäkään kyse.

Kokemuksia kaipailisin, vaatiiko jotain koodausta/sopeutusta että lähtee uusi anturi pelittämään vai meneekö ihan anturin vaihdolla?

Antureita näyttää olevan tarvikkeena hyvin saatavilla ja ainakin tuossa 1.6t pannussa on niin helpossa paikassa että voisi vaikka itse vaihtaa.
RpisteL
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja RpisteL »

Jussi184 kirjoitti: 19 Joulu 2025, 20:31 Onko täällä kukaan vaihtanut/vaihdattanut pakokaasun paineanturia?

Oma 1.6t bensa valittelee P2452 koodia, DPF pressure sensor A - circuit malfunction. Kun täällä etelässä ei kelitkään ole pakkasen puolella niin tuskin on anturin jäätymisestäkään kyse.

Kokemuksia kaipailisin, vaatiiko jotain koodausta/sopeutusta että lähtee uusi anturi pelittämään vai meneekö ihan anturin vaihdolla?

Antureita näyttää olevan tarvikkeena hyvin saatavilla ja ainakin tuossa 1.6t pannussa on niin helpossa paikassa että voisi vaikka itse vaihtaa.
Itselläni oli vastaava 1.6 T vm-19 .Viisi vuotta,sinä aikana se herjasi talvella neljä-viisi kertaa kun ulkolämpötila muuttui äkisti ? Syynä ei ymmärtääkseni ollut se anturi, vaan se anturin liitin ,joka reakoi siihen lämmön vaihteluun.Merkki liike nosti kädet pystyyn,kehoitti laittamaan viimasuojan eteen ?
Vastaa Viestiin