Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
MKLMCR-450
'Agila'

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja MKLMCR-450 »

Ihan lyhyesti, päivitykset tai ohjrlmien asennukset vaativat kovasti kärsivällisyyttä. Edellytetään niin-ja-niin paljon ajoa asennuksen jäljeen... paljon enemmän vaadittiin. Vaati käytännössä ainakin viikon viimeisimmän asennuksen jälkeen, ja silloinkin olin jo luopunut toivosta. Nyt toimii, latauksen ohjaus (jota en tarvitse) ja lämmityksen etäohjaus (jonka tarve ehti kevättalvella jo hiipua).
MKLMCR-450
'Agila'

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Grandlandia kirjoitti: 31 Loka 2022, 10:27 Saatiin lataushäiriö vihdoinkin Deltalla paikallistettua. On board charter korkeajännitelaturi menee vaihtoon. Oliko siis näitä kovin monella mennyt takuuvaihtoon. Jos katkoilee lataukset, niin tässä se todennäköisin syy.
Pari kuikautta sitten auto, sen sähköjärjestelmät sekosivat oikein kunnolla. Matka keskeytyi, ja Opel assistance hoiti välittömät seuraukset hienosti. Suurjännitelaturi tuli vaihtaa. Järkytyin sen hankintahinnan kuultuani, mutta onneksi sovellettiin auton takuuta tms. tehtaan vastaantuloa. En silloin tiennyt, että latureita on jouduttu vaihtamaan paljon. Laitetta vaan ei löytynyt nopsaan, ja jouduin odottamaan lopullista yhden päivän asennusta tasan kahden kuukauden ajan. Osa odottelusta johtui korjaamon työkuormasta. Auto sai ensin odottaa laitteen saapumista merkkiliikkeen pihalla ihan turhaan, kunnes hoksattiin kertoa, että pystyin käyttämään autoa tavallisena hybridinä bensalla. Se pelasti mm. autolla toteutetun kesälomamatkan ja tietysti kaikki arjen ajot. Toivottavasti uusi laturi on jotenkin kestävämpi kuin slkuperäinen.
MKLMCR-450
'Agila'

grandlandx kirjoitti: 14 Maalis 2024, 02:49 Eilen molemmat sivupeilit lopettivat kääntymisen, kun avaa tai lukitsee ovet. Tuntuvat heiluvan velttona. Aamulla toimi, mutta sitten klo 11 lopettivat toimimasta. Minusta niissä ei voi olla sellaista mekaanista vikaa, joka samaan aikaan lopettaa käänytymisen. Peilit kyllä liikkuvat koteloissaan. Melko erikoista.
Autossani Grandland X ilmeni toisen sivupeilin toimimattomuutta, kun lukitsi auton. Eli peili ei kääntynyt sisään ovien lukitsemisen jälkeen. Merkkihuollossa asia korjattiin räpläämällä peilien asennon säädintä. Kertottiin vinkkinä muistaakseni, että peiliä piti 'kääntää' käyttäen säädintä päällä vähintään 10 sek. ajan, jolloin ohjaus jotenkin ohjelmoitui tai päivittyi ennalleen. Olen ehkä unohtanut vinkin yksityiskohdat, mutta kokeilkaa jotakin tuollaista. Vika on esiintynyt toistekin, mutta korjaantui itsestään, kun avasi ja sulki ovet uudelleen pari kertaa.
MKLMCR-450
'Agila'

Re: Grandland X takaluukun avaus

rivarti kirjoitti: 20 Touko 2024, 22:08
Nible kirjoitti: 20 Touko 2024, 21:58
rivarti kirjoitti: 20 Touko 2024, 21:00 Monta Astraa takana ja nyt tuli hommattua vuoden 2020 Grandland X PHEV. Muutama kysymys, jos jollain on vinkkejä.

1. Handsfree takaluukku aukeaa milloin huvittaa, Astrassa toimi aina. Nyt saa potkia perää joskus 10 kertaa kunnes aukeaa, joskus aukeaa ekalla?
1. Pitää treenata oikeaa kohtaa :D
Grandland X phev: Takaluukun hands-free avaus toimi minullakin sattumanvaraisesti harjoittelusta huolimatta. Anturin puhtaus on tullut tarkistettua useasti. Merkkiliikkeessä todettiin vain, etteivät nämä apuneuvot aina tahdo toimia.... Eli asialle ei sitten ole tehty mitään. Ja on tietysti turhauttavaa heilutella jalkaa turhaan edestakaisin auton peräpuolella syli täynnä kantamuksia. Kaukosäätimen keskinapista homma toimii ja tietysti omin käsin vanhanaikaisesti, mutta kantamukset tulee silloin laskea käsistä ja... se siitä hand freestä.
kesanto
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja kesanto »

MKLMCR-450 kirjoitti: 02 Syys 2025, 23:33
HeseJoki57 kirjoitti: 14 Elo 2022, 16:09 Tarkoitat varmaan ettei ole sellaista ilmalämpöpumppua kuin kotona seinässä, että sillä saa kylmää sekä kuumaa?
En pidä omituisena sitä, että moottoriakin lämmitettäisiin pakkasella. Vai hoitaako notkea öljy käynnistyksen riittävän hyvin moottoria vahingoittamatta paukkupakkasella? Eli kertokaa nyt jos tiedätte, onko autossa (Grandland X PHEV 300) vain sähkövastukset sisätilan lämmittämiseen vai lämpeneekö myös moottori…
Minä olen antanut itseni ymmärtää, että ei tässä autossa ole tehdastoimituksissa valmiina mitään keinoja polttomoottorin tai ajoakuston esilämmittämiseksi (siis ilman, että niitä käytetään). Minä olen katsellut ja kiinnostaa asentaa Defan tähän suosittelema säteilylämmitin polttomoottorille. Kyselin jo hintoja huoltofirmoista ja muutamalla satasella näyttäisi selviävän, sis. laite, tarvikkeet ja asennustyö. Mikäli haluaa sisähaaroituksen, hinta nousee, mutta sille nyt ei ole tarvetta.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Nible »

kesanto kirjoitti: 04 Syys 2025, 14:30
MKLMCR-450 kirjoitti: 02 Syys 2025, 23:33
HeseJoki57 kirjoitti: 14 Elo 2022, 16:09 Tarkoitat varmaan ettei ole sellaista ilmalämpöpumppua kuin kotona seinässä, että sillä saa kylmää sekä kuumaa?
En pidä omituisena sitä, että moottoriakin lämmitettäisiin pakkasella. Vai hoitaako notkea öljy käynnistyksen riittävän hyvin moottoria vahingoittamatta paukkupakkasella? Eli kertokaa nyt jos tiedätte, onko autossa (Grandland X PHEV 300) vain sähkövastukset sisätilan lämmittämiseen vai lämpeneekö myös moottori…
Minä olen antanut itseni ymmärtää, että ei tässä autossa ole tehdastoimituksissa valmiina mitään keinoja polttomoottorin tai ajoakuston esilämmittämiseksi (siis ilman, että niitä käytetään). Minä olen katsellut ja kiinnostaa asentaa Defan tähän suosittelema säteilylämmitin polttomoottorille. Kyselin jo hintoja huoltofirmoista ja muutamalla satasella näyttäisi selviävän, sis. laite, tarvikkeet ja asennustyö. Mikäli haluaa sisähaaroituksen, hinta nousee, mutta sille nyt ei ole tarvetta.
Sähkövastus (290V, 5kW jos en nyt ihan väärin muista) lämmittää jäähdytinnesteet ja siellä on venttiilit kiinni ettei lämmitä moottorissa olevia nesteitä. Ei tietoa missä vaiheessa avaa venttiilit eli se sisäkennon puolella oleva lämmin neste alkaa kiertämään koneellakin. Sen kyllä huomasi milloin se koneen lämmittämä neste alkoi pyörimään siellä sisäkennolla.

Aika nopeastihan tuo lämmöt nosti pakkasillakin, kun voi aika vapaasti sitä konetta pyörittää suurimilla kierroksilla, kun ei sen moottorin tarvitse osallistua liikkumiseen.
Grandland GS Electric 73kWh 2025
Ex. Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20, Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
keijo123
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja keijo123 »

Onko kellään tullut ilmoitusta häiriö sähkövetojärjestelmässä, itselle tullut nyt pari kertaa kun olen ottanut latauksesta ja laittanut virrat päälle. Ilmoitus tullut molemmilla kerroilla kun olen ladannut samalla plugitin asemalla. Missään muualla tullut tuota ilmoitusta.
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

keijo123 kirjoitti: 10 Syys 2025, 09:56 Onko kellään tullut ilmoitusta häiriö sähkövetojärjestelmässä, itselle tullut nyt pari kertaa kun olen ottanut latauksesta ja laittanut virrat päälle. Ilmoitus tullut molemmilla kerroilla kun olen ladannut samalla plugitin asemalla. Missään muualla tullut tuota ilmoitusta.
Monen monta kertaa. Lopulta vain sisäisen laturin vaihtaminen (takuuseen) korjasi tilanteen. Kaikkia poppaskonsteja ja muita kikkoja kokeilivat, mutta onneksi lopulta myönsivät että laturissahan se vika. Kaikki sähköjärjestelmän ongelmat loppuivat kuin seinään, ja niistä sai muutaman vuoden kärsiä ennen sitä.
keijo123
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja keijo123 »

scarecrow kirjoitti: 10 Syys 2025, 15:04
keijo123 kirjoitti: 10 Syys 2025, 09:56 Onko kellään tullut ilmoitusta häiriö sähkövetojärjestelmässä, itselle tullut nyt pari kertaa kun olen ottanut latauksesta ja laittanut virrat päälle. Ilmoitus tullut molemmilla kerroilla kun olen ladannut samalla plugitin asemalla. Missään muualla tullut tuota ilmoitusta.
Monen monta kertaa. Lopulta vain sisäisen laturin vaihtaminen (takuuseen) korjasi tilanteen. Kaikkia poppaskonsteja ja muita kikkoja kokeilivat, mutta onneksi lopulta myönsivät että laturissahan se vika. Kaikki sähköjärjestelmän ongelmat loppuivat kuin seinään, ja niistä sai muutaman vuoden kärsiä ennen sitä.
Ok. Täytyypä ottaa länsiautoon yhteyttä jos vielä tulee ilmoituksia, vajaa pari kuukautta sitten ostin -21 vm auton sieltä
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

2 vuotta ja 9 kuukautta ajeltu ja nyt tuli ensimmäinen vika autoon. Oven peilin kääntymisessä jotain hämminkiä, peili kun kääntyy lukittaessa autoa niin jää kääntyneenä ruksuttamaan hetketsi. Olisikohan jotain säätö vikaa peilin kääntömoottorissa? Menisköhän takuu hommina etteivät sano että on kuluva osa, takuu ei korvaa?
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

HeseJoki57 kirjoitti: 14 Syys 2025, 12:35 2 vuotta ja 9 kuukautta ajeltu ja nyt tuli ensimmäinen vika autoon. Oven peilin kääntymisessä jotain hämminkiä, peili kun kääntyy lukittaessa autoa niin jää kääntyneenä ruksuttamaan hetketsi. Olisikohan jotain säätö vikaa peilin kääntömoottorissa? Menisköhän takuu hommina etteivät sano että on kuluva osa, takuu ei korvaa?
Joskus ne hajoaa itsekseen. Vaikea todentaa ettei olisi rikkoutunut ulkoisesta vauriosta. Ainoa tapa on sanoa että tehkää kysely takuuseen. Mekaanisesti sieltä on muovirattaat sileänä ja koko peili tulisi vaihtaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
kesanto
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja kesanto »

Auton ohjekirjassa lukee koskien auton lukitusta ja avaamista:
”Käänny korjaamon puoleen, jos haluat ottaa ulkopeilien automaattisen kääntämisen käyttöön tai poistaa sen käytöstä.”

Kun kysyin merkkiliikkeen huollosta tätä, eivät ryhtyneet toimiin vaan totesivat, että automaattinen kääntäminen on perusominaisuus. Onkos joku saanut tuota pois käytöstä ja millä menetelmällä, onnistuuko omatoimisesti OBD2:n kautta tms?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Olethan ensin selannut auton joka valikon huolella keskinäytöltä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Nible »

1,2sorsa kirjoitti: 16 Syys 2025, 21:24 Olethan ensin selannut auton joka valikon huolella keskinäytöltä
Ei ollut ainakaan 2020 vuosimallissa missään valikossa.
Grandland GS Electric 73kWh 2025
Ex. Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20, Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Krisse
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tuttu homma, kolmisen eri kertaa omassa autossa. Ensimmäisellä kerralla syynä ajoakku, seuraavalla kerralla sisäinen laturi ja kolmannella kerralla syynä takakontin 12v akku. Eli syy voi olla melkeinpä mitä vaan. Parhaimmassa tapauksessa takakontin akku, jonka saa nopeasti kuntoon. Muissa tapauksissa saa varautua pitkään odotteluun, valitettavasti.
Vastaa Viestiin