Momenttiavain

Keskustelua Opeleista
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

Minulla on Biltemasta ostettu hylsysarja ja isoveljellä Kamasa Toolsin sarja. Hylsyjä ei erota toisistaan mistää muusta kuin Kamasan- ja Bilteman-merkeistä hylsyjen kupeessa. Joko ovat ihan samalta hihnalta tulleita, tai aika hyvin on kopioitu hylsyn muodot Bilteman koneisiin....
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Ricky
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Ricky »

Tekeekö tuolla Bilteman momenttiavaimella mitään? Se tulisi ihan satunnaiseen käyttöön, ei ainakaan ole hinnalla pilattu ja kohtuu laaja momenttialue. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3&Hae.y=13
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Vertailin omaa Kamasa hylsysarjaa Bilteman 149- osaiseen sarjaan. Näpäytäppä jotain suurempaa hylsyä niin kauniisti kilahtaa Kamasa kun taas Bilteman hylsy kuulosti kun näkkileipään.... Joskus ollu ihan halpa sarja ja kun 10mm hylsy halkes, mopon kannen kiristyksessä, niin oli täynnä jonkunlaista pulveria! Tutun Biltema sarjasta usea hylsy halki, siis ne jotka useimmin käytetty.
En kuitenkaan mene haukkumaan näitä Biltema- työkaluja, itseä vain se laatu epäillyttää. Totta on se että kun kamasan hylsyä ja Bilteman vastaavaa tarkastelee otepinnoilta niin molemmista löytyy se kulmien pyöristys ja muoto aika sama. Toisaalta Bilteman hylsy oli "kiilotettu" kun taas Kamasan vastaavassa oli matta pinta.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

On 2004-03-31 19:14, Ricky wrote:
Tekeekö tuolla Bilteman momenttiavaimella mitään? Se tulisi ihan satunnaiseen käyttöön, ei ainakaan ole hinnalla pilattu ja kohtuu laaja momenttialue. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3&Hae.y=13
Niin,mikä noista? Mulla on tuo 60erkin versio ja hyvin on pelittänyt.

<font size=-1>[ This Message was edited by: TJT on 2004-03-31 19:17 ]</font>
Ricky
'Admiral'
'Admiral'

Niin,mikä noista? Mulla on tuo 60erkin versio ja hyvin on pelittänyt.
Tuota samaista 60erkin väännintä ajattelin..

<font size=-1>[ This Message was edited by: Ricky on 2004-03-31 19:20 ]</font>
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Vertailin omaa Kamasa hylsysarjaa Bilteman 149- osaiseen sarjaan. Näpäytäppä jotain suurempaa hylsyä niin kauniisti kilahtaa Kamasa kun taas Bilteman hylsy kuulosti kun näkkileipään.... Joskus ollu ihan halpa sarja ja kun 10mm hylsy halkes, mopon kannen kiristyksessä, niin oli täynnä jonkunlaista pulveria! Tutun Biltema sarjasta usea hylsy halki, siis ne jotka useimmin käytetty.
En kuitenkaan mene haukkumaan näitä Biltema- työkaluja, itseä vain se laatu epäillyttää. Totta on se että kun kamasan hylsyä ja Bilteman vastaavaa tarkastelee otepinnoilta niin molemmista löytyy se kulmien pyöristys ja muoto aika sama. Toisaalta Bilteman hylsy oli "kiilotettu" kun taas Kamasan vastaavassa oli matta pinta.
Mutta Bilteman momenttiavaimet erehdyttävästi samannäköisiä kun Kamasan vastaavat, voihan tietysti näissäkin olla materiaaleissa eroja. Hyvä myynnin tae myös se että työkalua voi samastaa kalliimpaan merkkiin?
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

On 2004-03-31 19:21, keltanokka wrote:
Toisaalta Bilteman hylsy oli "kiilotettu" kun taas Kamasan vastaavassa oli matta pinta.
Tuo minun sarja (10-30mm, ostettu muistaakseni 98), on myös mattapintaisilla hylsyillä. Ja on painatusta lukuunottamatta siis täysin samanlainen kuin veljen Kamasa.

Ja tämä sarja ei ainakaan ole laadultaan huono, sillä yhtään hylsyä en ole vielä saanut rikki ja monenmoista remonttia on setillä tehty. Suurena ihmetyksenä on ollutkin sarjan räikkä, mikä on kestänyt pajavasarankin apukäyttöä....
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Renex
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Renex »

On 2004-03-31 16:50, TJT wrote:
Mulla on Biltemasta ostettu momenttiavain(10v takuu,yea right :smile: )Hyvin on tähän mennessä toiminut.Useammatki kannenpultit tullu sillä väännettyä,eikä mitään ole mennyt rikki(ainakaan vielä) :smile:
Kai sieltäki sitte saa muutaki käyttökelpoista,kuin virtajohtoa :smile:
Täytyy kans tunnustaa, että mullakin on toi Bilteman momenttiavain. Ollut melko kovassa käytössä, eikä ole ainakaan vielä mennyt rikki (hinta-laatu). Tosin työpaikallani käytän Stahlwillen työkaluja, jotka ovat ihan huippua. Tosin noiden hintakin hipoo pilviä mutta firma betalar onneksi.
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja astraGcaravan »

On 2004-03-30 17:03, Ricky wrote:
Pitäs ostaa momenttiavain "yleis"käyttöön, mikä kiristysalue olisi sopiva jokapaikan höyläksi? Tarjolla 3 eri mallia:
- DWI-1 10-60Nm
- DWI-2 30-130Nm
- DWI-3 50-300Nm
Merkki on Saltus Saksasta takuu 12 kk, onko kokemuksia? Paljonko on esim. vanteiden kiristys momentti?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Ricky on 2004-03-30 17:03 ]</font>
pakko kysäistä,notta mihinkäs momenttiavaimeen päädyit?
Ricky
'Admiral'
'Admiral'

pakko kysäistä,notta mihinkäs momenttiavaimeen päädyit?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 4514564888 Eli Bilteman avaimen ostin, edullinen hinta vaikutti
tero76
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Nostetaanpan vanha aihe esille.

Ajattelin kalibroituttaa oman halpamomenttiavaimen tarkuutta jossakin, mutta kun selvisi että maksaa enemmän kuin avain niin päätin tuunata itse.

Teippasin jatkon tuolle avaimelle, jolloin vääntövarsi oli metrin mittainen. Sitten säädin momentin haluttuun arvoon, ja avain kiinni tukevaan pulttiin (kadetin pyöränpultti). Metrin päästä vedin 50 gramman tarkkuudella olevalla kalavaa'alla tasaisesti, jolloin napsahtaessa vaaka näytti noin 10Nm vähemmän kuin säädetty arvo(28Nm). No ilmankos tuo kiristys on alkanut kevyeltä tuntuakin. Samalla menetelmällä jatkoin, aina välillä perästä säätöä ruuvaamalla, kunnes mittaustarkkuus oli noin sadan gramman luokkaa. Lopuksi tein vielä tarkistukset 28, 35 ja 40 Nm arvoilla. Tuota varsivirityksen painon antamaa virhettä yritin kompensoida mittaamalla varsi pystyasennossa.

Tuo minun momenttiavain on sitä halpaa AD:n 25 euron mallia, jolla olen kyllä vanteet uskaltanut kiristää ja joitakin alustan pultteja. Tuossa on se säätö siellä perässä, kun ottaa sen mustan osan, joka on perässä ja aukeaa isolla lenkkiavaimella, irti. Minulla tuo on aukeillut välillä käytössäkin, jolloin arvot on ilmeisesti seonneet.

Mitä mieltä olette tuosta mittausjärjestelystä ja muuttuuko noiden avainten arvot paljon lämpötilan vaihdellessa?
Marko#
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Marko# »

Meillä on tollanen bilteman viisari näyttönen... Hyvin on pelittäny, ei oo ollu mitään ongelmia kiristysten kanssa. Kerran tosin väänsin yhden kannenpultin poikki ku katoin väärää asteikkoa :D Ihmettelin vähä et aika kireeseen nää täytyykin vääntää :D Ja tietysti viimenen kannen pultti....
himOPELi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja himOPELi »

Azzyyr kirjoitti:Minulla on Biltemasta ostettu hylsysarja ja isoveljellä Kamasa Toolsin sarja. Hylsyjä ei erota toisistaan mistää muusta kuin Kamasan- ja Bilteman-merkeistä hylsyjen kupeessa. Joko ovat ihan samalta hihnalta tulleita, tai aika hyvin on kopioitu hylsyn muodot Bilteman koneisiin....
Kuulopuheiden mukaan nuo bilteman kalliit sarjat on juuri kamasan valmistamia. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta itse luotin tuohon tietoon ja ostin vuosia sitten bilteman kalliin sarjan, ja mitään en ole onnistunut hajottamaan. Bilteman halpissarjat olen kyllä rikkonut, listalenkit katkeilee, hylsyt halkeaa, räikät ei kestä ym.
keltanokka kirjoitti:Vertailin omaa Kamasa hylsysarjaa Bilteman 149- osaiseen sarjaan. Näpäytäppä jotain suurempaa hylsyä niin kauniisti kilahtaa Kamasa kun taas Bilteman hylsy kuulosti kun näkkileipään....
Kyllä biltemassa edelleen on halpoja=paskoja. Esim. http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/10_2740iso.jpg ja http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/10_125iso.jpg . Jos toinen noin 40-osainen sarja maksaa 7,90 ja toinen 98,00 , niin voisi olettaa laadussakin olevan eroa. Tai sitten se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa... :roll:
tero76
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Marko# kirjoitti:Meillä on tollanen bilteman viisari näyttönen... Hyvin on pelittäny, ei oo ollu mitään ongelmia kiristysten kanssa. Kerran tosin väänsin yhden kannenpultin poikki ku katoin väärää asteikkoa :D Ihmettelin vähä et aika kireeseen nää täytyykin vääntää :D Ja tietysti viimenen kannen pultti....
Hyvin tuo minunkin momenttiavain on mielestäni toiminut, eikä ole pultteja katkennut. Säädöt on vain ollut ihan perseellään. Voitko sinä olla tuosta avaimestasi varma, että se näyttää oikein?
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Kannenpultteja ja muita isompia olen väännellyt laadukkaalla momenttiavaimella (jonka merkkiä en nyt muista). Mutta ei siitä enempää.

Sen sijaan pienille pulteille olen käyttänyt tuota bilteman viisarinäyttöistä mallia ja uskallan kehua hintansa arvoiseksi. Onhan se vähän huteraa tekoa, mutta 0-50 Nm sillä on todella luontevaa kiristellä. Tarkkuuskin on mutu-tuntumalla ja myös oikean avaimen kanssa verrattuna ihan käypäinen. 200Nm asti en uskaltaisi kuitenkaan käyttää. :)
Vastaa Viestiin