Aluvanne juuttuu napaan

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Re: Aluvanne juuttuu napaan

Viesti Kirjoittaja ?! »

vectraTBO kirjoitti:
?! kirjoitti:Varsinkaan pultit ei todellakaan keskitä vannetta hyvin,tasapainotuskaan ei ole niin tärkeää kuin oikea sovitus napaan.
Väärin.

KARTIOpultit/mutterit juuri keskittää sen vanteen toisin kuin joku muovinen soviterengas. Toiset tekee alumiinista sovitteita tärräämisen lopettamisen toivossa mutta valitettavasti vika on muualla.
Mulla ei tietääkseni ole ikinä ollut muita muttereita/pultteja kun kartio mallisia,mutta kuitenkin olen aina saanut tärristyksen loppumaan keskitysrenkailla.Ilmio vielä korostuu juurikin vääräjakoisten vanteiden kanssa.
Ja joo olen minäkin saanut ilman keskitysrenkaita vanteet kiinni ilman täristämistä,mutta aina on jonkun ajan päästä ruvennut vatkaamaan esim.reiluun monttuun ajon jälkeen.Keskitysrenkaiden jälkeen ei ole ollut kyseistä ilmiötä mun autoissa.

Saatte jatkossakin tosiaankin ajella ilman niitä keskitysrenkaita,mutta on melko harhaanjohtavaa väittää niiden olevan vain helpottamassa muttereiden/pulttien laittamista :lol:
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mulle on ainaki aina opetettu, että soviterengas keskittää sen vanteen ja pulteilla tapahtuu vain kiinnitys. Tiedä sit miten oikeesti menee, mut tuntuuhan se hullulta et ei oo väliä vaikka olis vähän horo keskiö vaan pulteilla keskitys ni ei haittaa. No keskitelkää millä keskitätte, ei oo mun vanteet.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

?! kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti:
?! kirjoitti:Varsinkaan pultit ei todellakaan keskitä vannetta hyvin,tasapainotuskaan ei ole niin tärkeää kuin oikea sovitus napaan.
Väärin.

KARTIOpultit/mutterit juuri keskittää sen vanteen toisin kuin joku muovinen soviterengas. Toiset tekee alumiinista sovitteita tärräämisen lopettamisen toivossa mutta valitettavasti vika on muualla.
Mulla ei tietääkseni ole ikinä ollut muita muttereita/pultteja kun kartio mallisia,mutta kuitenkin olen aina saanut tärristyksen loppumaan keskitysrenkailla.Ilmio vielä korostuu juurikin vääräjakoisten vanteiden kanssa.
Ja joo olen minäkin saanut ilman keskitysrenkaita vanteet kiinni ilman täristämistä,mutta aina on jonkun ajan päästä ruvennut vatkaamaan esim.reiluun monttuun ajon jälkeen.Keskitysrenkaiden jälkeen ei ole ollut kyseistä ilmiötä mun autoissa.

Saatte jatkossakin tosiaankin ajella ilman niitä keskitysrenkaita,mutta on melko harhaanjohtavaa väittää niiden olevan vain helpottamassa muttereiden/pulttien laittamista :lol:
Esim kaverin uudehkossa pösössä on orkkisaluvanteet kiinni muttereilla ilman kartiota, mutterissa on sellainen iso prikka mikä painaa vanteessa suoraa kohtaa napaan päin. Tässä tilanteessa se keskireikä on oltava just eikä melkein.

Kartiopulteilla/muttereilla kun vetää ne kiinni sinne +100nm niin väitän ettei sellasta monttua tule että vanne liikkuu, on meinaan aika kova kitkakerroin siinä vanteen ja navan välissä. Tai ei ainakaan mulle ole tullut koskaan ja on paljon ajettu 5x110 jakosessa 5x108/112 vanteilla normipulteilla ilman sovitteita.

Mulla kerran yhdessä autossa renkaat täristi ja muovinen soviterengas oli edellisen omistajan toimesta rutistunut osittain vanteen ja navan väliin kun se oli vain noin 2mm seinämävahvuudella. Heitin sovitteet roskiin ja tärinä loppui.

Mutta mulle on ihan sama jos sorvailette niitä alumiinirinkuloita turhaan :no:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
temetsy
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja temetsy »

En väittänyt että olisi mitenkään parempi ilman tota sovitetta, tottakai kokoonpako on parempi kun keskireikä itsessään keskittää jo vanteen napaan ja pulteilla tulee se viimeinen hienosäätö. Sanoin vaan että kyllä sen vanteen saa keskitettyä ilman soviterengasta :) Luulisi olevan itsestäänselvyys että tottakai toimii paremmin kun ei osia puutu välistä :D
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

olipa aikoinaan mulla uudet kesämisukat kromivanteilla missä liian isot keskireiät, tärinä loppui kun sorvattiin soviterenkaat, sen jälkeen pidän huolen että epäsopivia vanteita en laita autoon.
opel vectra c 2,2 gts
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

"Keskireiän sovitteen merkitys on keskittämisen lisäksi kuormankantokyky. Pultteihin kohdistuva leikkausvoima saattaa impaktissa kasvaa yli suunnittelumitoituksen jolloin tiukasta napasovitteesta on paljon hyötyä. Yleistettynä kartiopultti tai -mutteri on kehitetty sen vuoksi että saadaan suurempi kiristyspinta-ala tilanteessa jossa laippamutterin koko kasvaisi kohtuuttoman suureksi. Tästä on poikkeuksia, ainakin VW T1 ja joku mese joissa vanteen keskitys on suunniteltu ja siten mitoittettu tehtäväksi pulteilla. Yleistettynä homma toimii kuitenkin siten että pyöränpulttien tehtävä on pitää vanne navassa kiinni akselin suuntaisesti ja estää vannetta pyörimästä kitkan avulla suhteessa napaan. Navan sovite hoitaa säteen suuntaiset voimat, toki yhdessä pulttien ja vastinpintojen kitkan kanssa.

En keksi autosta yhtään pulttia johon kohdistuu ennustamattomampi leikkausvoima kuin pyöränpultti. Väsää-se-itse -maailmassa monesti ajatellaan että pultti kuin pultti, pohtimatta liitoselementtiin kohdistuvia voimia, niiden suuntaa ja litettävän osan dynamiikkaa. kokeneemmilla vakuutustarkastajilla on herkkuhetki kun penkasta löytyy pyörä jonka vanteen keskireikä on suurempi kuin korvaushakemuksen navan sovite, siinä säästyy vakuutusyhtiölle rahaa. Tieto kiinnostaa myös tutkijalautakuntaa jos isompi hämminki on saatu aikaiseksi.

Varmasti kaikenlaiset viritelmät voivat toimia, minä soudin kerran saaresta mantereelle veneellä jossa ei ollut pohjatappia. Vene ei uponnut matkalla, pitäisikö tästä päätellä että tappi on kokonaan tarpeeton."
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

mulle taas yks kokenut rengasasentaja sanoi että renkaassa keskireikä kannattaa renkulaa ja pulteilla se kiinnitetään napaan. ja sen voin kokemuksesta sanoakkin. 3mm sovitteet sorvattiin ja siinä se, mangelsin vanteet oli jo valmiiksi vähän kierot mutta se ei ajoa haitannut. poikani laitto aikoinaan rellun vanteet a-vectraan, pois oli otettava, ei sillä voinut ajaa, ja peltivanteisiin ei saa soviterenkaita.
opel vectra c 2,2 gts
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

Tehtiinpääs taa kärpäsestä härkänen ja kaikki amattimiehet,yleisasiantuntijat sum muut tietäjät pääsi päteen.

Jos se vanne ei lähe käsivoimin pyörität sitä ja lyöt jollain rautaa pehmeemmällä sitä tasaisesti ennemmin tai myöhemmin se lähtee. Helpottaaksesi elämää hinkaa sitä keskireikää vaikka hiekkapaperilla käsin , ei se siitä pilalle mene.

Kokeilemalla se keskitie löytyy.
Enemmälti sen rattaan täryytyksen vaikuttaa rengasprofiili ja asentajan pätevyys. Siinäpä sitä amattimiehille ja asiantuntijoille onkin josta vetää palkokasvia kitusiin :lollis: :lollis: :lollis: :lollis:
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

ikuisuuskysymyshän tämä. laittakaa alkuperäiset vanteet niin ei jumita eikä täristä
opel vectra c 2,2 gts
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Woody kirjoitti:"Keskireiän sovitteen merkitys on keskittämisen lisäksi kuormankantokyky...........
Jos aiheeseen ei keksi mitään omaa ajatusta tai ole omakohtaisia kokemuksia niin olisi edes voinut laittaa linkin keskustelusta josta olet tekstin kokonaan lainannut.... http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... fb71fa205c

Joku pätevä insinööri voisi laskea mikä on yhden 12mm pultin leikkausvoima, se on meinaan paljon ja se kertaa 4 tai 5. Lisäksi kahden kiinnityspinnan kitka auttaa myös asiaan...
Rookeri kirjoitti:Minäkin kinasin muutama vuos sit tutun rengasliikkees kun väitti kivenkovaa että ei tarvii soviterengasta, hän saa kyllä käsin sen keskelle. Monta kertaa koitti ja jo käsin pyörittämällä molemmat näki että heitti vaikka juuri oltii renkaat pistetty vanteille ja ite se ne tasapainotti. En ikinä tuu laittaa vanteita väärällä keskireiällä.
Kuulostaa melko pätevältä rengasasentajalta :lol: :lollis:
lmb-58 kirjoitti:poikani laitto aikoinaan rellun vanteet a-vectraan, pois oli otettava, ei sillä voinut ajaa, ja peltivanteisiin ei saa soviterenkaita.
Poikasi ei osannut laittaa vanteita kiinni, ei sen kummenpaa. Mulla oli joskus Asconassa Renun vanteet pari talvea ja ei ongelmaa.

Lisäksi nykyaikaiset rengasliikkeet laittaa aluvanteet tasapainotuskoneeseen kiinni pultinkoloista, ei keskireiästä. Mistäköhän tämä johtuu? No siitä tietenkin että kartiopultit/mutterit keskittää sen vanteen eikä se keskireikä.

Mä en jaksa enempää asiasta vääntää, kuitenki on ajettu 270kmh ilman soviterenkaita vääräjakoisilla vanteilla. Tälläkin hetkellä A Vectrassa on edessä RH adapterivanteet ilman niitä adaptereita, väärällä jaolla ja ei tärrää.

Toiset miettii toiset tekee, ei sen kummempaa.

Niinkuin putkikardaani sanoi kova hässäkkä tästäkin tuli.
Calibra 4x4 Turbo -92
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Eikö saa olla erimieltä? Onko asia nyt niinkuin sinä sanot? Et jos olet pystynnyt ajamaan vallan vitusti ilman sovitteita niin ei niitä kukaan muukaan tarvi.
Uskon kyllä vakaasti sen että aika paljon tarvii huonoa tuuria että pyörän pultit menisi poikki. Emmä kyllä tällä vaivaa päätäni, itelle riittää ne auton omat vanteet ja renkaat mitkä tulee mukana, ne menee paikalle ja pyöriikin.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä keskiösovitus on nykyautoissa tarpeellinen. Mutta 60/70 luvun opeleissa sitä ei ollut.
Veikkaanpa että syynä on valmistustarkkuus. Keskiösoivitteisessa tarvii tehdä vain keskireikä tarkasti. Pyöränpulttien reiät on sen jälkeen toisarvoiset. Kyse on siis tuotantokustannusten tinkimisestö kuten autoteollisuudessa aina.

Kuormankantoonkin se kyllä osallistuu mutta vasta hätätilanteessa eli pulttien löystyessä
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Woody kirjoitti:Eikö saa olla erimieltä? Onko asia nyt niinkuin sinä sanot? Et jos olet pystynnyt ajamaan vallan vitusti ilman sovitteita niin ei niitä kukaan muukaan tarvi.
Uskon kyllä vakaasti sen että aika paljon tarvii huonoa tuuria että pyörän pultit menisi poikki. Emmä kyllä tällä vaivaa päätäni, itelle riittää ne auton omat vanteet ja renkaat mitkä tulee mukana, ne menee paikalle ja pyöriikin.
Saa olla erimieltä, siksi kai tämä keskustelu syntyi kun ihmiset on erimieltä asioista. Olen esittänyt oman mielipiteen asiasta ja esittänyt joitain faktojakin asian tiimoilta. Lisäksi olen kertonut omista kokemuksistani tästä aiheesta.

Hienoa että sinäkin sait suollettua näppäimistöltäsi jotain omaakin asiaa eikä vain muitten tekstejä.
Calibra 4x4 Turbo -92
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Onko tekstin lainaaminen kielletty? Minusta tuossa on suht hyvin asia esitetty, en mä olisi ite jaksa nyt kirjoittaa. Hyvinhän minulla kadetissa pyöri ne yhdet vanteen missä piti olla holkki mutterit, kartiomutterit meni niin että puol kantaa näkyi. Eikä ne ravistanut, mutta varmaan pinnapultit oli vähän kovemmalla.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

^^Toki saa lainata, mutta olishan siihen voinut jotain omaakin juttua perään laittaa.

Alla muuten linkki vanhaan keskusteluun samasta aiheesta:

http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 1550a90332
Calibra 4x4 Turbo -92
Vastaa Viestiin