Turbo (SEH-kansi 20XE alakerta)vinkkejä
Jep; kuparista. Kannattaa oikaista sitten molemmat tasopinnat, siis lohko ja kansi. Mikäli turbon jälkiasennus askarruttaa niin kannattaa tutustua ensin asiaa käsittelevään kirjallisuuteen. Opuksia löytyy isommista kirjastoista suomeksi ja englanniksi. Niistä selviää periaatteet ja saattaa säästyä turhilta kokeiluilta.
Pitäiskö nyt tässä vaiheessa jo ilmoittaa pojille että toi 3 tai 4 mm kuparilevy ei tule toimimaan kannentiivisteenä. Ihan oon ite kokeillut ja tehnyt 3mm kuparilevystä CNC jyrsimellä (ei sorvilla) kannentiivisteen (tai oikeastaan kaksi kun ekassa oli pultinreijät väärässä kohdassa.
Lämmitettiin, löijättiin ja liekitettiin huolella sekä kiristeltiin pultteja, mutta ei toimi. (joo, tiedän että on olemassa kuparikannentiivisteitä)
Siis ihan oikeasti.
Siis ihan oikeasti.
Ei oo viä kii... Tänään pitäs käydä töissä hakee 60cmx20cm 4mm kuparilevyä ja 4mm alumiinia 6262 T6, ja sit pitäs heittää ne laser työstöön,ehkä.... sen jälkeen pitäs se turbo hakkia ku nykyne vuotaa iha vit...usti öljyä akselin välistä... Eli kyl viä hommaa on mut eiköhän se tästä ku saa ensin sen kannen kuntoon ni voi sit katsella noita muita osia sen jälkeen.... Paljon on mutkia matkalla mut toiv. selvitään! Osaako kukaan sanoo mihin turbo ois paras sijoittaa mantan pellin alla??? Tällähetkellä mielessä on että se tulis hyvin lähelle konepeltiä tai osittain sen läpi....
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
Paras paikka on Mantassa just siinä koneppellin yläpuolella näin kaikki näkee et se on turpo ja on helppo heittää uus turpo kii ku vanha menee risax! Äkseest ku ottaa 500-600 heppaa, ni siin joutuu turpoki aika koville näinollen se o hyvä olla siin hyvin esil ja jäähtyyki paremmin!!On 2003-07-17 15:55, JaneZki wrote:
Tällähetkellä mielessä on että se tulis hyvin lähelle konepeltiä tai osittain sen läpi....
Jaa että meinaat että se on siitä turbosta kiinni kestääkö se kone 600hp tehot?On 2003-07-18 14:42, JaneZki wrote:
Jepu... ainooo et se 600hp on vaan hetken eli kerran penkissä sen jälkeen varmaan säädetää 300-400hp pintaan... et eiköhän se kestä iha hyvin tuollaset tehot ku ostaa kunnon turbon!
Suosittelisin perhetymään ensin hieman teoriaan, hyvä lähde on esim. Maximum Boost niminen kirja. Kirjassa on hyvää infoa pakokaasuahtimien mitoittamisesta, suunnittelusta ja asentamisesta.
Tai no oikeestaan...Mikäs minä olen neuvomaan kun en itsekkään asiasta mitään ymmärrä
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"
Nii sen verran määkin tiedän että huonolla turbolla ei 600hp saa, et kai se ny vähä siitäki kii on ja parempi kestää pidempään tietty..... Ja oon jo vähä perehtyny turboihin kokeilun ja erehdyksien kautta.... Ois ehkä pikku projektina pistää ruohonleikkurin kone jossa tubo mopoon.... sit joskus!
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
Juu en ollenkaan sano ettäkö et tietäisi mitä teet, rupesi vain hieman epäilyttämään, jossei yksinkertaiset matemaattiset laskutoimitukset onnistu...Mutta eikun tsemppiä vaan rojektille ja eiköhän se 600hp sieltä irtoa, kun tosi hyvän turpon sinne laittaaOn 2003-07-18 16:16, JaneZki wrote:
Ja oon jo vähä perehtyny turboihin kokeilun ja erehdyksien kautta.... Ois ehkä pikku projektina pistää ruohonleikkurin kone jossa tubo mopoon.... sit joskus!
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
en haluaisi olla myöskään turhan negatiivinen, mutta Tarmon isällinen neuvo menee kyllä nyt harakoille.
Ottakaa nyt hyvänen aika rauhassa selvää, miten joku on tehnyt noi asiat ja mikä vaikuttaa osapuilleen mihinkin. Jos ette osaa laskea edes puristusuhdetta, niin se turbo kannattaa jättää kaupan hyllyyn oli se sitten pieni tai iso. Tuommoisten teholukujen uhoaminen on ihan essonjuttuja.
"Ihan sama mikä opettaa, mutta konerikko lopettaa"
Ottakaa nyt hyvänen aika rauhassa selvää, miten joku on tehnyt noi asiat ja mikä vaikuttaa osapuilleen mihinkin. Jos ette osaa laskea edes puristusuhdetta, niin se turbo kannattaa jättää kaupan hyllyyn oli se sitten pieni tai iso. Tuommoisten teholukujen uhoaminen on ihan essonjuttuja.
"Ihan sama mikä opettaa, mutta konerikko lopettaa"