omega -99 mv6 autom. nakuttava ääni
Hmm... Mielenkiintoista. Itsellä alkoi pitämään vastaavanlaista ääntä vähän aikaa sitten (omega 2.6, aut, -01). Luulin nostajien ääneksi, joten pyöräytin Fortet koneessa öljynvaihdon yhteydessä. Ei hävinnyt. Sitten kun aloin kuuntelemaan tarkemmin niin huomasin seuraavat jutut; ääni kuuluu selvästi kajuuttaan, muttei konehuoneessa. Kun työntää päätä auton alle askin kohdalle, niin kuuluu selvemmin. Äänellä ei tunnu olevan yhteyttä koneen lämpötilaan, jos on, niin mieluummin niin päin, että kuuluu lämpöisenä. Parhaiten kuuluu, kun vaikka ajaa pienen matkan ja jättää auton käyntiin pysähdyksiin. Kilinän tahti muuttuu kierroksien mukana ja voimakkuus on suunilleen sama kierroksista riippumatta. Vaihdekepin asento ei vaikuta asiaan.
Pitänee ryömiä pulkan alle ja vilkaista noita lämpösuojapeltejä. En jaksa uskoa, että tuo johtuisi liiasta öljystä askissa, oljyillä on kuitenkin ajettu jo vuoden verran, ennenkuin ääni alkoi kuulumaan. Mahtaisikohan liian *vähän* öljyä aiheuttaa tuota? Muuten aski tuntuu pelaavan ihan normaalisti.
Mielipiteitä?
Pitänee ryömiä pulkan alle ja vilkaista noita lämpösuojapeltejä. En jaksa uskoa, että tuo johtuisi liiasta öljystä askissa, oljyillä on kuitenkin ajettu jo vuoden verran, ennenkuin ääni alkoi kuulumaan. Mahtaisikohan liian *vähän* öljyä aiheuttaa tuota? Muuten aski tuntuu pelaavan ihan normaalisti.
Mielipiteitä?
Sama "knak knak knak" -ääni kuuluu täälläkin tyhjäkäynnillä. Mittarissa 156tkm, ja autona '95 MV6 automaatti.
Samanlainen ääni kuului myös '95 2.5CD A Omegasta, jolla oli ajettu vain 150tkm (takuu km, suomiauto), ja johon oli vaihdettu merkkiliikkeessä vaihteistoöljyt + suodatin 2tkm aikaisemmin.
En millään jaksa uskoa että ääni tosiaankin kuuluisi vaihteistosta.
Itse en kylläkään automaatteihin ole pahemmin perehtynyt, niin voiko siellä tosiaan olla joku öljypumppu tms. vastaava joka alkaa nakuttamaan vähästä öljystä?
Mielelläni kuulisin manuaalivaihteisten 2.5 tai 3.0 Omegistien mielipiteitä/kokemuksia nakutusäänestä. Nimittäin kaiken lukemani mukaan manuaalivaihteisista ei sitten pitäisi tätä ääntä kuulua?
Samanlainen ääni kuului myös '95 2.5CD A Omegasta, jolla oli ajettu vain 150tkm (takuu km, suomiauto), ja johon oli vaihdettu merkkiliikkeessä vaihteistoöljyt + suodatin 2tkm aikaisemmin.
En millään jaksa uskoa että ääni tosiaankin kuuluisi vaihteistosta.
Itse en kylläkään automaatteihin ole pahemmin perehtynyt, niin voiko siellä tosiaan olla joku öljypumppu tms. vastaava joka alkaa nakuttamaan vähästä öljystä?
Mielelläni kuulisin manuaalivaihteisten 2.5 tai 3.0 Omegistien mielipiteitä/kokemuksia nakutusäänestä. Nimittäin kaiken lukemani mukaan manuaalivaihteisista ei sitten pitäisi tätä ääntä kuulua?
Joo, oikeassa olet. Kun tuo kerran kuuluu myös paikalla ollessa taitaa turbiini ja ensiöakseli olla takimmaiset paikat, mistä tuo voi tulla. Sen huomion tuossa tein, että ääni ei kuuluu heti käynnistyksen jälkeen vaan vasta kun autolla on ajettu vähän matkaa.ascona_c kirjoitti:En millään jaksa uskoa että ääni tosiaankin kuuluisi vaihteistosta.
-
Suksipoika
- 'Kadett'

naputus
juu mulla sama homma nakuttaa kylmänä ja lämpimänäkin vähän.automaatista se ei ainakaan tule.sillä vaihdoin itselle manuaalin tuossa pari viikkoa sitten ja nakutus vain pysyi.en vaihtanu lootaa nakutuksen takia vaan automaatti laukesi.minä veikkaisin äänen lähteeksi nostajia ja ajattelinostaa uudet nostajat tässä lähi aikoina.minkähänlainen homma on vaihtaa nostajat onko kellään kokekusta asiasta?
mutkasta tietä näkymättömiin
-
röpönikkari
- 'Admiral'

Re: naputus
Eihä se homma kovin paha oo mut ne nostajat maksaa hunajaa jos kaikki 24 uusit.tupasa kirjoitti:juu mulla sama homma nakuttaa kylmänä ja lämpimänäkin vähän.automaatista se ei ainakaan tule.sillä vaihdoin itselle manuaalin tuossa pari viikkoa sitten ja nakutus vain pysyi.en vaihtanu lootaa nakutuksen takia vaan automaatti laukesi.minä veikkaisin äänen lähteeksi nostajia ja ajattelinostaa uudet nostajat tässä lähi aikoina.minkähänlainen homma on vaihtaa nostajat onko kellään kokekusta asiasta?
Omegan nakutus
Moi. itsekin olen ihmetellyt Omegani (2,5 .man.97) nakuttavaa ääntä jo muutaman vuoden.
Olen huomioinut, että nakutus alkaa kun ulkolämpötila laskee +10 tai alemmas ja pahenee mitä kylmempää on.Kesä keleillä ei nakuta. Olen monesti tutkinut nakutusta mutta en ole saanut siihen selvyyttä. Nyt kun kelit ovat taas kylmenneet on nakutus alkanut.Tänään taas tutkin asiaa,niin taisin
saada selville mistä nakutus johtuu.Poltto-aineletkujen metalliset muhvit osuvat auton runkoon lokasuojassa olevaan läpivientiin.Kokeeksi laitoin solukumia läpiviennin ja muhvien väliin,niin nakutus hävisi ja kun otin solukumit pois niin nakutus alkoi.Auton käydessä poltto-aineputket tykyttävät, tuntee kun kokeilee kädellä.Tästä johtuen ääni siirtyy auton runkoa pitkin ohjaamoon.
Toivottavasti olen oikeassa,antakaa palautetta.
Olen huomioinut, että nakutus alkaa kun ulkolämpötila laskee +10 tai alemmas ja pahenee mitä kylmempää on.Kesä keleillä ei nakuta. Olen monesti tutkinut nakutusta mutta en ole saanut siihen selvyyttä. Nyt kun kelit ovat taas kylmenneet on nakutus alkanut.Tänään taas tutkin asiaa,niin taisin
saada selville mistä nakutus johtuu.Poltto-aineletkujen metalliset muhvit osuvat auton runkoon lokasuojassa olevaan läpivientiin.Kokeeksi laitoin solukumia läpiviennin ja muhvien väliin,niin nakutus hävisi ja kun otin solukumit pois niin nakutus alkoi.Auton käydessä poltto-aineputket tykyttävät, tuntee kun kokeilee kädellä.Tästä johtuen ääni siirtyy auton runkoa pitkin ohjaamoon.
Toivottavasti olen oikeassa,antakaa palautetta.
Nakutus
Oma Omegani piti nakuttavaa äntä. Tutkin äänen aiheuttajan, joka oli pakosarjan tiiviste. Alkujaan ääni tuli kylmällä koneella ja ajan kuluessa ääni lisääntyi ja lopuksi muuttui kovaksi säklätykseksi. Moottori täytyi nostaa pois ja poistaa katkenneet pinnapultit, sekä korjata haljennut pakosarja. Eipä nakuta enää. Toinen moottorin kannakekumi oli murtunut joka aiheutti ilmeisesti koko ongelman, kun moottori pääsi heilahtelemaan. Alkujaan ääni hävisi, kun pakosarja laajeni lämmön ansiosta.
Re: Nakutus
mulla oli sillon v6 aikoihin sama ongelma eli ne pakosarjan tiivisteet vuotivat ja pitivät sitä "nakutusta". taitaa olla vakio juttuja noissa v6 koneissa ja ovat vielä niin paskamaiset vaihtaakkin.mv6/95 kirjoitti:Oma Omegani piti nakuttavaa äntä. Tutkin äänen aiheuttajan, joka oli pakosarjan tiiviste. Alkujaan ääni tuli kylmällä koneella ja ajan kuluessa ääni lisääntyi ja lopuksi muuttui kovaksi säklätykseksi. Moottori täytyi nostaa pois ja poistaa katkenneet pinnapultit, sekä korjata haljennut pakosarja. Eipä nakuta enää. Toinen moottorin kannakekumi oli murtunut joka aiheutti ilmeisesti koko ongelman, kun moottori pääsi heilahtelemaan. Alkujaan ääni hävisi, kun pakosarja laajeni lämmön ansiosta.
Vectra stw 1.6 -98
Astra stw 1.6 -05
Kawasaki kx250f -09
Astra stw 1.6 -05
Kawasaki kx250f -09
Re: Omegan nakutus
Tuo kuulostaisi aika hyvältä selitykseltä, äänen luonteen huomioon ottaen. Tosin oman autoni sain hiljaiseksi tökkimällä sitä harjanvarrella...america kirjoitti:Poltto-aineletkujen metalliset muhvit osuvat auton runkoon lokasuojassa olevaan läpivientiin.
tere. omega mv6 -94 aut. nakuttaa oli kone kylmä tai lämmin. oon täs katellu mistä se nakutus tulee mut ei oo oikeen vielä selvinny.
koneen alle menee niin sielä kuuluu kovemmin kuin konetilas. kansiremontti on tehty joku 10000km sitte ja se alkoi nakuttamaan aivan yhtäkkiä viikko sitten.
pitääs kai ekana kokeilla fortehuuhtelu ja kunnon öljyt koneeseen. ja jos se ei auta niin voisikohan se johtua öljypumpusta? jos se ei kierrätä kunnolla ja nosta painetta niin nostajat ei saa öljyä ja alkaa nakuttamaan? tiedä sitte joku viisaampi voisi kertoa.
täytyy kai lähteä sitä fortea hakemaan kun jonkinmoiset mobil öljyt tuli hommattua ku keskisellä käväisin. jos sais vaikka nakutuksen sillä loppumaan...
koneen alle menee niin sielä kuuluu kovemmin kuin konetilas. kansiremontti on tehty joku 10000km sitte ja se alkoi nakuttamaan aivan yhtäkkiä viikko sitten.
pitääs kai ekana kokeilla fortehuuhtelu ja kunnon öljyt koneeseen. ja jos se ei auta niin voisikohan se johtua öljypumpusta? jos se ei kierrätä kunnolla ja nosta painetta niin nostajat ei saa öljyä ja alkaa nakuttamaan? tiedä sitte joku viisaampi voisi kertoa.
täytyy kai lähteä sitä fortea hakemaan kun jonkinmoiset mobil öljyt tuli hommattua ku keskisellä käväisin. jos sais vaikka nakutuksen sillä loppumaan...
Tuntuu, että menee vähän nakutukset, naputukset ja muut pörinät sekaisin...
Itselläni kone "naputtaa" hiljalleen kierrosten tahtiin. Epäilisin kyseessä olevan nostajan, joka ko ääntä pitää. Pakosarjasta kun yleensä tulee jotakin muuta ääntä kuin "naputusta".
Onkos kukaan vaihtanut nostajia? Pitääkö purkaa kuinka syvälle, että pääsee niihin käsiksi?
Pikainen "diagnoosi" rajaisi tässä vaiheessa vaihdettavat kahteen.
Ja niistäkin vain toinen, kun yhden ääni sieltä kuuluu, mutta milläpä sen toteaa, kumpi...?
Itselläni kone "naputtaa" hiljalleen kierrosten tahtiin. Epäilisin kyseessä olevan nostajan, joka ko ääntä pitää. Pakosarjasta kun yleensä tulee jotakin muuta ääntä kuin "naputusta".
Onkos kukaan vaihtanut nostajia? Pitääkö purkaa kuinka syvälle, että pääsee niihin käsiksi?
Pikainen "diagnoosi" rajaisi tässä vaiheessa vaihdettavat kahteen.
Ja niistäkin vain toinen, kun yhden ääni sieltä kuuluu, mutta milläpä sen toteaa, kumpi...?
Tuli hihna vaihdettua siihen pari vuotta sitten mutta eihän noita enää muista...
Joutuu siis avaamaan kuskin puolen pakopuolen nostajat.
Meneekin taas ilta mukavasti purkaessa, kun saa repiä puoli konetta auki.
Mistäköhän johtuu se, että pakopuolen nostajat jumiutuu? (Ei ole ensimmäinen ooppeli tämä, mikä näin tekee.)
Öljytkin on vaihdettu kympin välein ja vielä olevinaan vähän parempaa, ettei edes mitään halpahalli litkuja.
Täällä puhutaan paljon "forte" käsittelystä. Liottaako(isiko) se varmasti kaikki karstat niin pieniksi, että ne tulee öljypohjaan? Ja edelleen ulos?
Hmmm... Taidan kuitenkin mennä "vanhan kaavan" mukaan ja avata kopat ja nostajat ja pestä ne näin alkuun.
Koneella ajettu n 160t, että nostajien ei pitäisi olla ihan loppu vielä tässä vaiheessa.
Millä olette laittanu venttiilikopat kiinni, ettei öljyt tulis ulos?
Joutuu siis avaamaan kuskin puolen pakopuolen nostajat.
Meneekin taas ilta mukavasti purkaessa, kun saa repiä puoli konetta auki.
Mistäköhän johtuu se, että pakopuolen nostajat jumiutuu? (Ei ole ensimmäinen ooppeli tämä, mikä näin tekee.)
Öljytkin on vaihdettu kympin välein ja vielä olevinaan vähän parempaa, ettei edes mitään halpahalli litkuja.
Täällä puhutaan paljon "forte" käsittelystä. Liottaako(isiko) se varmasti kaikki karstat niin pieniksi, että ne tulee öljypohjaan? Ja edelleen ulos?
Hmmm... Taidan kuitenkin mennä "vanhan kaavan" mukaan ja avata kopat ja nostajat ja pestä ne näin alkuun.
Koneella ajettu n 160t, että nostajien ei pitäisi olla ihan loppu vielä tässä vaiheessa.
Millä olette laittanu venttiilikopat kiinni, ettei öljyt tulis ulos?