Mantasta ripeä
-
- 'Senator'
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02 Elo 2003, 03:00
Mantasta ripeä
Morjesta!
8v Calibra tuli käyttöautoksi ja B-Manta meni seisontaan talveksi. Mantasta ois tarkotus rakentaa aikalailla ripeämpi auto mitä se vakiona on. Tarkoitus ei ole kutitella tehoja lisää vaan muutamallakymmenellä hepalla vaan yritys olisi saada tehot tuonne lähelle 200hp. Mahdottomuus se vissiin ei ole? En meinaa turbottaa vaan vapaastihengittävää..
Nyt konepellin alta löytyy 1.9 CIH l-jetronic ruiskulla.
Aluksi kai kannattaa lähteä siitä, että etsin nokalle 2.4 cihin? No entäs sitten kun nuo Mantan 2.4 taitaa olla aika harvassa niin sopiiko sinne heittämällä sitten tuo omegan 2.4 kone ja entä joudunko vaihtamaan laatikon myös (laatikkona nyt 240 perus getrag)?
Sitten ois tarkotus laittaa koko kone timmiin eli kiertokanget, männät, jne.. uusiksi. Kannattaako alkaa harkitsemaan tuplia noin isossa tehomäärässä jo? Ja joudunko vetämään bensalinjat uusiksi ja vaihtamaan bensapumpun jos laitan tuplat?
Täällä on varmaan henkilöitä jotka omistavat tuon verran suuremman teholuokan Mantan niin kuuntelisin mielelläni mielipitäitä ja vinkkejä! =)
8v Calibra tuli käyttöautoksi ja B-Manta meni seisontaan talveksi. Mantasta ois tarkotus rakentaa aikalailla ripeämpi auto mitä se vakiona on. Tarkoitus ei ole kutitella tehoja lisää vaan muutamallakymmenellä hepalla vaan yritys olisi saada tehot tuonne lähelle 200hp. Mahdottomuus se vissiin ei ole? En meinaa turbottaa vaan vapaastihengittävää..
Nyt konepellin alta löytyy 1.9 CIH l-jetronic ruiskulla.
Aluksi kai kannattaa lähteä siitä, että etsin nokalle 2.4 cihin? No entäs sitten kun nuo Mantan 2.4 taitaa olla aika harvassa niin sopiiko sinne heittämällä sitten tuo omegan 2.4 kone ja entä joudunko vaihtamaan laatikon myös (laatikkona nyt 240 perus getrag)?
Sitten ois tarkotus laittaa koko kone timmiin eli kiertokanget, männät, jne.. uusiksi. Kannattaako alkaa harkitsemaan tuplia noin isossa tehomäärässä jo? Ja joudunko vetämään bensalinjat uusiksi ja vaihtamaan bensapumpun jos laitan tuplat?
Täällä on varmaan henkilöitä jotka omistavat tuon verran suuremman teholuokan Mantan niin kuuntelisin mielelläni mielipitäitä ja vinkkejä! =)
- A_Manta_1972
- 'Senator'
- Viestit: 846
- Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
- Paikkakunta: Lumijoki
- Viesti:
Ehkä kannattaisi lukea tuo CIH R4 viritys-keskustelu läpi?
aki (piste) lahtinen (at) dnainternet (piste) net
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
turboa kehiin
et turboa kehiin vaan. ja saattas sen jälkee irrota pikkasen enemmänki ku toi200hp.
- Ooppelijanne
- 'Senator'
- Viestit: 948
- Liittynyt: 22 Syys 2003, 03:00
- Paikkakunta: HML
- Viesti:
Re: Mantasta ripeä
Omegan 2.4CIH menee "heittämällä" paikalleen, tosin öljypohjan yms joudut ottamaan vanhasta koneesta.TranceSami kirjoitti: Aluksi kai kannattaa lähteä siitä, että etsin nokalle 2.4 cihin? No entäs sitten kun nuo Mantan 2.4 taitaa olla aika harvassa niin sopiiko sinne heittämällä sitten tuo omegan 2.4 kone ja entä joudunko vaihtamaan laatikon myös (laatikkona nyt 240 perus getrag)?
Sitten ois tarkotus laittaa koko kone timmiin eli kiertokanget, männät, jne.. uusiksi. Kannattaako alkaa harkitsemaan tuplia noin isossa tehomäärässä jo? Ja joudunko vetämään bensalinjat uusiksi ja vaihtamaan bensapumpun jos laitan tuplat?
Vaparissa mahtanee tuo 200hp vaatia jo ainakin tuplat/läppärungot.
Calibra -92 C20XE Manta B -77 *24** Manta B *varaosina* Omega 2.4 *paalissa*
"Never drive faster than your guardian angel can fly"
"Never drive faster than your guardian angel can fly"
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni. 200 hp (tietenkin mielellään yli) ja vapari. Helpoimmalla tähän pääset, kun hankit aihioksi 2.4 CIH-koneen esim. A Omegasta tai sitten Fronterasta.
Sinuna tekisin vaparikoneen näin:
- 2.4 kampiakseli
- 2.4 kiertokanget 134 mm, aina parempi jos varaa sijoittaa H-profiilikankiin
- 2.4 kampeen ja 134mm pitkiin kiertokankiin sopivat pattimännät esim. Risseltä 95,50mm Omegat
- Puristussuhde mielellään yli 11:1
- Lohko porattavaksi, kampiakseli kiillotus/hionta, tasapainotukset vauhtipyörän kanssa ym. toimenpiteet ja muista hyväkuntoinen jakopää lähinnä öljypumpun pesä pitää olla mitoissaan, ei väljä.
- Sitten 2.4 kansi työstettäväksi jonnekin laadukkaaseen kansipajaan. Venttiileiksi riittävät muokatut vakioventtiilit 45/40mm
- Nokaksi Enem R13 tai P2 nokka, tuplaventtiilijouset
- 2.4 kanteen sopivat 'hyvät' imusarjat. Imusarjojen valinnassa kannattaa olla kriittinen. Itsellä tällä hetkellä VP Kuuranteen tekemät sarjat ,kokeiltu DBilas ja 17 cm pitkiä JJR imusarjoja => Kuuranteen tekemiä suosittelen.
- Joko 45mm läppärungot+ohjelmoitava ruisku tai vähintään 45mm tuplakaasarit.
- Hyvä peltipakosarja esim. Marteliuksen valikoimasta kannattaa valita vain 4-2-1 Race. Jos rahkeet riittää niin sitten mittatilaussarja suunniteltuna juuri omaan koneeseesi. Omassa 2.2 CIH:ssa on Kuuranteen tekemä mittatilaus 4-1 peltisarja ja vrt. Martelius XL ero teho/vääntö sekä alueen laajuudessa huima (vetää 3000 r/min - 8500 r/min asti.)
- Riittävä kipinä, väh. Boschin kärjetön sytkä mielellään tietenkin vielä tehokkaammat sytkälaitteet.
- Kevennetty teräsvauhtipyörä, jäykkä kytkinasetelma, hyvä kytkinlevy (sintteri tai väh. 8,5" punottu)
- Koneen säätö Dynossa.
- Rahaa joku 4000-5000 euroa. Eli kannattaa olla varma mitä haluaa, kun tähän leikkiin lähtee, rahaa menee ihan riittävästi. Mutta näillä osilla pitäisi irrota 2.4:sta Cih:sta jo melko mukavasti tehoa ja vääntöä. Parhaimmillaan reilusti yli 200 hv/yli 260 nm.
Tästä sitten se oravanpyörä lähtee liikkeelle. Itsellä on menossa jo en tiedä monesko evo-versio (Nyt varttimaili vapari 2.2 B Ascona 13,5s/170 km/h 1120 kg kuskin kanssa) n. 220 hv:ta ja yli 250 nm vääntöä ja lisää on tulossa, tosin alakertakin vaihtuu jossain vaiheessa suurempaan. Tallissa odottaa 92mm teetetty Billet-kampi.
Sinuna tekisin vaparikoneen näin:
- 2.4 kampiakseli
- 2.4 kiertokanget 134 mm, aina parempi jos varaa sijoittaa H-profiilikankiin
- 2.4 kampeen ja 134mm pitkiin kiertokankiin sopivat pattimännät esim. Risseltä 95,50mm Omegat
- Puristussuhde mielellään yli 11:1
- Lohko porattavaksi, kampiakseli kiillotus/hionta, tasapainotukset vauhtipyörän kanssa ym. toimenpiteet ja muista hyväkuntoinen jakopää lähinnä öljypumpun pesä pitää olla mitoissaan, ei väljä.
- Sitten 2.4 kansi työstettäväksi jonnekin laadukkaaseen kansipajaan. Venttiileiksi riittävät muokatut vakioventtiilit 45/40mm
- Nokaksi Enem R13 tai P2 nokka, tuplaventtiilijouset
- 2.4 kanteen sopivat 'hyvät' imusarjat. Imusarjojen valinnassa kannattaa olla kriittinen. Itsellä tällä hetkellä VP Kuuranteen tekemät sarjat ,kokeiltu DBilas ja 17 cm pitkiä JJR imusarjoja => Kuuranteen tekemiä suosittelen.
- Joko 45mm läppärungot+ohjelmoitava ruisku tai vähintään 45mm tuplakaasarit.
- Hyvä peltipakosarja esim. Marteliuksen valikoimasta kannattaa valita vain 4-2-1 Race. Jos rahkeet riittää niin sitten mittatilaussarja suunniteltuna juuri omaan koneeseesi. Omassa 2.2 CIH:ssa on Kuuranteen tekemä mittatilaus 4-1 peltisarja ja vrt. Martelius XL ero teho/vääntö sekä alueen laajuudessa huima (vetää 3000 r/min - 8500 r/min asti.)
- Riittävä kipinä, väh. Boschin kärjetön sytkä mielellään tietenkin vielä tehokkaammat sytkälaitteet.
- Kevennetty teräsvauhtipyörä, jäykkä kytkinasetelma, hyvä kytkinlevy (sintteri tai väh. 8,5" punottu)
- Koneen säätö Dynossa.
- Rahaa joku 4000-5000 euroa. Eli kannattaa olla varma mitä haluaa, kun tähän leikkiin lähtee, rahaa menee ihan riittävästi. Mutta näillä osilla pitäisi irrota 2.4:sta Cih:sta jo melko mukavasti tehoa ja vääntöä. Parhaimmillaan reilusti yli 200 hv/yli 260 nm.
Tästä sitten se oravanpyörä lähtee liikkeelle. Itsellä on menossa jo en tiedä monesko evo-versio (Nyt varttimaili vapari 2.2 B Ascona 13,5s/170 km/h 1120 kg kuskin kanssa) n. 220 hv:ta ja yli 250 nm vääntöä ja lisää on tulossa, tosin alakertakin vaihtuu jossain vaiheessa suurempaan. Tallissa odottaa 92mm teetetty Billet-kampi.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 234
- Liittynyt: 25 Tammi 2005, 02:00
- Paikkakunta: Orimattila
Tuttu rakensi tollasen 2.4 omegan koneen, niin siinä oli enemin nokka,kunnolla työstetty 2,2 isoventtiilikansi, tuplat, n.4kg vauhtipyörä, peltisarja, tehokkaampi bensapumppu, niin oli jarrutettu jotain 190hp takapyöriltä, että kyllä toi 2.4 kannattaa laittaa, jos meinaat viritellä. Kone oli tehty vakiomännillä, mikä oli mielestäni huono säästökohde. Mutta oli koneen koosta johtuen tuolla vauhtipyörällä viellä alavääntöjäki jäljellä
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi