Calibran puhallin ei toimi alanopeuksilla, missä vika?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
heassi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Syys 2005, 23:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Calibran puhallin ei toimi alanopeuksilla, missä vika?

Viesti Kirjoittaja heassi »

Eli ongelma on seuraavanlainen -92 Calibrassa, jossa C20XE kone ja ilmastointi:

Ilmanpuhallin sisälle ei toimi nopeuksilla 1 ja 2, mutta kun kääntää täysille (asentoon 3) niin hurisee ja puhaltaa ihan normaalisti. Mistä moinen mahtaa johtua? Itse arvelisin, että lämmityslaitteen moottori on rikki, mutta miten se silloin toimisi millään nopeudella... Jos jotenkin tähän liittyy niin lisätään, että autossa on ilmastointi, joka ei myöskään toimi, koska lauhduttimen ja kompressorin välinen letku on puhki.
Jos pitää puhallinta pois niin ikkunat menee helposti huuruun ja täyspuhallus pitää kauheaa meteliä. Talvea (myyntiä) varten olis kiva saada kuntoon.

Jos joku osaisi auttaa niin kiitos! Samalla voisi kertoa, miten vika korjataan ja ovatko mahdolliset osat tai työ kalliita.
pyry.randelin@habita.fi
0504200022

((Only God can play God..!))

Currently: BMW E39 530DAT
Previously:
BMW 740D E38
BMW 318is coupé E36
BMW 325 coupé E36
BMW 325 cabrio E30
BMW 520 touring E34
Mazda 323F
Opel Calibra
BMW 325 sedan E36
BMW 520 sedan E28
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Puhaltimen etuvastus sökö.
Sijäitsee siinä puhaltimen moottorin kyljessä.

Tuohon huurtumiseen voi auttaa mahdollisen raitisilmasuodattimen poistaminen/vaihtaminen kuivaan.

Tuulilasin alla olevan kaukalon tyhjennysputki kannattaa myös putsata.
Tulee keskeltä kaukaloa konehuoneeseen sellainen "norsunkärsä",joka todennäköisesti täynnä neulasia,multaa yms kakkaa.

Itsellä huurtuminen loppui vasta kun purin lattiaverhoilun ja äänieristeet pois ja annoin kuivua pari päivää.
Lisäksi paikattiin muutama reikä pohjasta;) .

Tyhjennysproppujen reijät olivat laajentuneet ruostumalla,joten leikattiin auki,hitsattiin uutta peltiä ja poralla uudet reijät ja uudet tulpat.Näistä oli päässyt vettä sisään.

Kovasti näytti sisäpohja nätiltä,kunnes aloin rapsimaan alkuperäisiä bitumimattoja pois ja niitten altahan tuota ruskeaa opelin ominaisuutta alkoi löytymään...
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

TJT kirjoitti:Tuulilasin alla olevan kaukalon tyhjennysputki kannattaa myös putsata.
Itse tein vielä niin että, leikkasin tuon tyhjennysputken pään auki ( normaalistihan siinä on halkio sivulle ). Eipä ole sen jälkeen neulasia yms. kerääntynyt ja tukkinut sitä letkua.
TJT kirjoitti:Tulee keskeltä kaukaloa konehuoneeseen sellainen "norsunkärsä",joka todennäköisesti täynnä neulasia,multaa yms kakkaa.
Kannattaa puhdistaa myös se itse kaukalo, sielläkin on aika huolella sitä samaa "kökköä" mitä siinä "norsunkärsässä".
Kuva
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Puhaltimen etuvastus on selvä!

Huurtuminen loppuu kun ilmastointi on kunnossa,hieman ilmastointia peliin ja johan kuivuu...
Jos vika on tosiaan vain putkessa kannattaa korjata ennen myyntiä.Ostajat on nykyään kriittisiä ja osaavat kysellä ilmastoinnin toimivuuden perään...ja rehellisesti puhuen et voi mainostaa autoa ilmastoinnilla ellei se toimi!
Jos ilmastoinnissa on muuta häikkää,,se on joko lauhduttimen kennossa tai kompurassa,nämä maksaa jo enemmän.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

jjvirtan kirjoitti:Puhaltimen etuvastus on selvä!

Huurtuminen loppuu kun ilmastointi on kunnossa,hieman ilmastointia peliin ja johan kuivuu...
Näinhän se on,mutta ei poista sitä huurtumisen alkuperäistä syytä...
Ei ole itse enää tarttenut sadekelillä turhaan ilmastointia rääkätä.
Nyt pysyy muutenkin lasit auki...

Edit: Joo,itse myös sen "kärsän" leikkasin alareunastaan auki,kun putsasin sen.
Avatar
wille-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 359
Liittynyt: 12 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja wille- »

eikös se kaikki paska sitten ole pitkin konehuonetta? 8)

noh eipä sieltä kyllä paljon tule...
Triumph Speed Triple -06
Gorilla XSi -92
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

wille- kirjoitti:eikös se kaikki paska sitten ole pitkin konehuonetta? 8)
Mihis se sitten alunperin menee,jossei konehuoneeseen?
Eikä sitä tosiaan paljoa tule,saatika sitten paineella,niin ei sentään ympäri konehuonetta lentele.

Homman nimihän on se,että letku on alunperin halkaistu vain sivulta,jolloin sonta jää jumittelemaan ja tukkii loppupeleissä putken.
Tämän jälkeen vedet,neulaset sun muut virtaakin sitten tuloilmarööristä auton sisään...
Avatar
wille-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 359
Liittynyt: 12 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja wille- »

ehkä se on tarkotuskin että "paskat jää pussiin" ja se sitten tyhjenneltäis aika ajoin.. noh, ei voi tietää insinöörien aivotuksia
Triumph Speed Triple -06
Gorilla XSi -92
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

wille- kirjoitti:ehkä se on tarkotuskin että "paskat jää pussiin" ja se sitten tyhjenneltäis aika ajoin.. noh, ei voi tietää insinöörien aivotuksia
Epäilen suuresti.Jos näin olisi,niin varmaan huolto-ohjeissa olisi siitä maininta.
Enemmän sitä skeidaa konehuoneeseen roiskuu alakautta.
Ei ole tainnut insinöörit ottaa huomioon,että täällä pohjolassa on noita havupuita suht runsaasti...
Vastaa Viestiin