Omega b jarrukilpi
Re: Omega b jarrukilpi
Sama oli mullakin Caravanissa,apparin puoli aivan p..ka ja toinen puoli kova,hitsillä korjailin kiinnitystappien kohdat taas mennään pitkän aikaa
Re: Omega b jarrukilpi
Kumma juttu. Katsotaan, kun ei ole edes hitsi konetta.vetonivel kirjoitti:Sama oli mullakin Caravanissa,apparin puoli aivan p..ka ja toinen puoli kova,hitsillä korjailin kiinnitystappien kohdat taas mennään pitkän aikaa
Itellä vain ottaa jarrukilven reuna levyyn
Opel Vectra c1 1.8 Z18XE vm. 2003 manuaali (oma) 
Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)

Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)

Re: Omega b jarrukilpi
Käännä sitäTeme88 kirjoitti:Kumma juttu. Katsotaan, kun ei ole edes hitsi konetta.vetonivel kirjoitti:Sama oli mullakin Caravanissa,apparin puoli aivan p..ka ja toinen puoli kova,hitsillä korjailin kiinnitystappien kohdat taas mennään pitkän aikaa
Itellä vain ottaa jarrukilven reuna levyyn
Omega ? Turbo Omega 4000 24v BMW 325 M-Tech 2
Re: Omega b jarrukilpi
Näin olisi tarkoitus, kun kerkee. Viimeistään renkaiden vaihdossa_jussis_ kirjoitti:Käännä sitäTeme88 kirjoitti:Kumma juttu. Katsotaan, kun ei ole edes hitsi konetta.vetonivel kirjoitti:Sama oli mullakin Caravanissa,apparin puoli aivan p..ka ja toinen puoli kova,hitsillä korjailin kiinnitystappien kohdat taas mennään pitkän aikaa
Itellä vain ottaa jarrukilven reuna levyyn

Opel Vectra c1 1.8 Z18XE vm. 2003 manuaali (oma) 
Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)

Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)

Re: Omega b jarrukilpi
Perkeleellinen homma tuo kilpien vaihto. Omaani vaihdoin molemmat kun olivat täysin mädät, ja käsijarrujen tapit revenneet kahdesta kengästä irti. Aikaa meni ensikertalaiselta ihmetellessä 10h, ja vanhat kilvet piti rälläköidä halki, samoin kuin uudet että sai pujoteltua paikalleen. Kilpi kiinni neljällä XZN (tms.) pultilla, eli tavallinen torx ei käy. Pitää myös olla erikoispitkä avain, että ylettää pyörännavassa olevasta reiästä sisään. Samalla laitoin taakse kaikki uudet jouset, kengät, käsijarrun suojakumit, levyt, palat, satulat yms. joten kestää varmasti sen mitä autokin.
Joten jos vaan se pelti on vähänkään ehyt, niin kannattaa sinnitellä niin pitkälle kuin pääsee. Mikäli irroittaa koko navan, niin kilpeä ei tarvitse rälläköidä. Navan irroitus on vaan vieläkin kaameampi homma.
Joten jos vaan se pelti on vähänkään ehyt, niin kannattaa sinnitellä niin pitkälle kuin pääsee. Mikäli irroittaa koko navan, niin kilpeä ei tarvitse rälläköidä. Navan irroitus on vaan vieläkin kaameampi homma.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Omega b jarrukilpi
okei 
joo kuskin puolen on ihan ehyt ja apparin puolen taas on muuten varmaan ok, paitsi reunat.
pitää tutkia viimeistään, kun on renkaiden vaihto

joo kuskin puolen on ihan ehyt ja apparin puolen taas on muuten varmaan ok, paitsi reunat.
pitää tutkia viimeistään, kun on renkaiden vaihto

Opel Vectra c1 1.8 Z18XE vm. 2003 manuaali (oma) 
Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)

Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)

- Motonetisti
- OCF Member
- Viestit: 593
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega b jarrukilpi
Olisi mullakin edessä B2 Omegaan takajarrukilpien vaihto.. Ajattelin tehdä pitkän kaavan mukaan ja vaihtaa pyöränlaakerit samalla (309tkm menty jo niillä
), mutta muutamia kysymyksiä jo heti alkuun; tuon kilven takana on ilmeisesti jokin tiiviste/O-rengas, voiko sen korvata ihan yleismallisela O-renkaalla vai pitääkö olla orkkis, joilla toimitus aika pitkä ja hintaa 25e kappale?
EDIT: Kyseessä siis toi mun talvi/käyttis-Omega

EDIT: Kyseessä siis toi mun talvi/käyttis-Omega

"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member
- Viestit: 593
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega b jarrukilpi
Tohon O-rengas asiaan tuliki jo vastaus OOF:n puolelta ettei aina siellä edes ole tiivistettä jarrukilven takana, mutta ne käsijarrunlinkkujen tiivisteet toki tilasin jo. Saa nähdä millanen taistelu on sopivilla hylsyillä ja M18 kierretangolla saada vanha laakeri pois 

"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member
- Viestit: 593
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega b jarrukilpi
No niin, oon saanu oma tekosilla työkaluilla vedettyä navat pois molemmin puolin ja vanhat jarrukilvet on nyt irrotettu
Nythän täytyy vielä vanhat pyöränlaakerit saada pois olkapesästä/tukivarresta, joten mietin onko siihen nyt joku tekninen syy ettei vanhaa laakeria/ulkokoolia voi sopivalla hylsyllä ja pajavasaralla koputella pois? Kun itsellä ei oo ulosvetoon tarpeeksi isoa vastahylsyä (tarttis olla 75mm avainväli), niin onko tuossa mua kokeenempien mielestä joku ehdoton ei?
Toki uuden asennan vetmällä, en lyömällä, koska siihen mulla sentään on jo tarpeet eli M16-kierretanko ja riittävän isot hylsyt.

Toki uuden asennan vetmällä, en lyömällä, koska siihen mulla sentään on jo tarpeet eli M16-kierretanko ja riittävän isot hylsyt.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member
- Viestit: 593
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega b jarrukilpi
Sain vanhat laakerit kokonaisina pois hylsyn ja vasaran avulla.
Tänään vedin uudet paikalleen M18-kierretangolla ja hylsyä sekä vanhaa laakeria sisäänvetotyökaluna käyttäen. Sellainen huoli vain heräsi tässä, kun tiedän kyllä monta laakeria vaihtaneena että tuki tulee aina ulkokoolia vasten asentaessa ja niin oli nytkin ajatus tehdä, mutta tutkin teräsviivainta vasten tuota vanhaa laakeria (jota käytin sisään vedossa) niin siinähän keskiosa on ehkä millin ulompana ulkokehään nähden, joten laakerin sisään kooliin on tullut mahdollisesti millin liike ennen kuin paine on tullut täysin ulkokooliin. Voiko tälläinen vauriottaa sitten laakerin asentaessa? Kun miettii niin laakerihan elää sormin painaen jo ton millin, joten tuntuisi oudolta että se tappaisi uuden laakerin...
Toki onhan sen vanhan laakerinkin keskiosa löysä ja antanu periksi (hylsy oli tuettuna ulkokooliin), joten ehkä turhaan tuskahikoilen tässä
Ei toki huvin vuoksi ja lahjoikseen kiinnosta ostaa uusia SKF:n laakereita vaan varotoimena.
Tänään vedin uudet paikalleen M18-kierretangolla ja hylsyä sekä vanhaa laakeria sisäänvetotyökaluna käyttäen. Sellainen huoli vain heräsi tässä, kun tiedän kyllä monta laakeria vaihtaneena että tuki tulee aina ulkokoolia vasten asentaessa ja niin oli nytkin ajatus tehdä, mutta tutkin teräsviivainta vasten tuota vanhaa laakeria (jota käytin sisään vedossa) niin siinähän keskiosa on ehkä millin ulompana ulkokehään nähden, joten laakerin sisään kooliin on tullut mahdollisesti millin liike ennen kuin paine on tullut täysin ulkokooliin. Voiko tälläinen vauriottaa sitten laakerin asentaessa? Kun miettii niin laakerihan elää sormin painaen jo ton millin, joten tuntuisi oudolta että se tappaisi uuden laakerin...

Toki onhan sen vanhan laakerinkin keskiosa löysä ja antanu periksi (hylsy oli tuettuna ulkokooliin), joten ehkä turhaan tuskahikoilen tässä

"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member
- Viestit: 593
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega b jarrukilpi
Vastaan taas itse itselleni, homma on nyt saatettu onnellisesti loppuun. Jarrukilvet ja navat sekä vetarin tumpit paikallaan. Vaikka napamutteri on vedetty niin tiukkaan ku jaksoin, on napa edelleen aivan höyhenen kevyt pyörittää, kuten uudella laakerilla kuuluuki
Lisäilen jossain kohtaa kuvat projekti-puolelle koko revohkasta, ku tänään kasasin jo kässärit ja rummut takast 


"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"