Mikä autoliike oli niin ketku että rajasi ad blue osia lisäturvan ulkopuolelle?junglerot kirjoitti: 25 Huhti 2025, 23:48Noniin, pitkän ja kivisen tunnelin päässä on valoa. Hommaa lähdettiin selvittämään virhevastuupalvelun kanssa, kun lisäturva ei (tietenkään) korvaa AdBlue-järjestelmän vikoja. Inkku kävi marmorilla 4 tunnin diagnoosissa, jossa todettiin AB-moduulin olevan paskana > koko tankkijärjestelmän vaihto + 1 NOx-anturi vaihtoon. Hinta-arvio 3200€. Tästä tuli sitten osan oletetun kestävyyden ja historian mukaan jako autoliikkeen kanssa, muistaakseni 60-40, minun osuuden ollen 60%. Tässä kohtaa kuitenkin selvisi kuiteista, että tuota samaa ongelmaa oli korjattu n. vuosi ennen kuin ostin auton, tankki moduuleineen oli vaihdettu. Tässä sitten meni pitkään kun asiaa selviteltiin virhevastuupalvelun ja kahden marmorin välillä. Tuloksena sain tänään tiedon, että koko roska korjataan veloituksetta takuukorjauksena (+ NOx-anturi meneekin "lisäturvan" piikkiin). Loppu hyvin, kaikki hyvin siis. Seuraavaksi sitten vaihtelemaan "takaketju", johon mulla onkin kaikki tarvittava osat js tiivisteet hankittuna. Josko sitten olis taas toimiva ja ongelmaton kulkupeli edes hetkenjunglerot kirjoitti: 16 Helmi 2025, 20:35Ei ole Kamuxin vehje, mutta ainahan näistä hieman ristiriitaisia asioita kuulee, että keinot kyllä keksitään, jotta ei tarvitsisi korvata. Ko. vakuutuksen kirjasen luin läpi mitä kummallisimpine ehtoineen (mm. mikäli vahinko johtuu köyhtymisestä, sitä ei korvata?) ja ei nyt heti ainakaan estävää pointtia tullut ilmi.tuikki kirjoitti: 13 Helmi 2025, 22:38Mikäli auton myyjänä toimii KAMUX niin sen lisäturvalla saa pyyhkiä... no... jotain ruskeaa... tapaus johon kommenttini liittyy on tosin vähän vanhempi ja enemmän ajettu auto, mutta mainittu lafka on pesemässä kätensä lähes täysin melko isosta remontistajunglerot kirjoitti: 12 Helmi 2025, 14:03Ja tarkennuksena kilometrimäärä meni rikki, ei ketjujunglerot kirjoitti: 12 Helmi 2025, 13:45 No nyt juuri meni rikki 120tkm. Ketju alkoi ääntämään kylminä pakkasaamuina tyhjäkäynnillä n. 118tkm kohdalla. Kuukauden sisään olisi tarkoitus vaihtaa ko. ketju koneeseen. Tällä hetkellä ääntää siis vain kylmillä ilmoilla kylmällä koneella tyhjäkäynnillä.![]()
Asiasta toiseen, huono tuuri jatkuu oman Inkun kanssa. Nyt syttyi vikavalo ja sylkee vikakoodia molemmista Nox-antureista JA AdBluen kaikista moduuleista (taso, lämpötila, pumppu). Onnekseni autokauppoihin kuului lisäturva, jonka pitäisi kattaa noiden korjaus kuntoon, eli toisin sanoen vaihto uusiin. Toistaiseksi auto toimii moiteetta, vaikka korjaamolla varoittelivat, että voi jossain kohtaa heittää käynnistyksen eston päälle. Katsotaan miten käy... Kallista hommaa on, kun pelkkä adblue moduuli taitaa olla reilu 1k€ ja nox-palikat jotain 3-400€ per kipale![]()
Mutta katsomme miten käy, ensi viikolla selvinnee lisää kunhan korjaamo saa tehtyä ilmoituksen tuonne lisäturvan yhtiölle, laitan updatea tännekin.![]()
Insignia A
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 14614
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Re: Insignia A
Jotakin vikaa tuossa Gatesin pumpussa oli, vaikka en silmämääräisesti sitä löytänytkään (tai sitten 2 kertaa putkeen tuli huono tiiviste..). Laitoin orkkispumpun ja tiivisteen ja nyt pysyy nesteet sisällä.Larske kirjoitti: 23 Huhti 2025, 18:18 Vesipumpun käytin irti, ei näkyvää syytä vuodolle. Tiivistepinnat huolellisesti puhdistettu. Uuden tiivisteen laitoin. Edelleen samasta nurkasta oikealta alhaalta kusee vettä ihan kunnolla. Täytynee jälleen kerran purkia.
Opel Insignia | Sedan | 2.0 CDTI | M32 6v | 2009 | Black Sapphire
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 14614
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A
Mä oon nykyään alkanut töiden puolella ja kotonakin vähän vältellä gates tuotteita. Erityisemmin vesipumppuja. Joutunut tekemään takuu hommia pari kertaa, mm vivaro C ja vectra C.Larske kirjoitti: 30 Huhti 2025, 08:36Jotakin vikaa tuossa Gatesin pumpussa oli, vaikka en silmämääräisesti sitä löytänytkään (tai sitten 2 kertaa putkeen tuli huono tiiviste..). Laitoin orkkispumpun ja tiivisteen ja nyt pysyy nesteet sisällä.Larske kirjoitti: 23 Huhti 2025, 18:18 Vesipumpun käytin irti, ei näkyvää syytä vuodolle. Tiivistepinnat huolellisesti puhdistettu. Uuden tiivisteen laitoin. Edelleen samasta nurkasta oikealta alhaalta kusee vettä ihan kunnolla. Täytynee jälleen kerran purkia.
Jakohihnoissa ja kiristimissä ei ongelmia ja märkäremmejä nyt katsellaan miten kestää. Usein nuo osat on ulkoisesti erillaisia mitä alkuperäiset ja esim Z16LET jakohihnan kiristin on täysin erillainen ja omalla ohjeellansa vaihto.
Märkäremmit ne tekee kiinassa omilla tehtaillaan ja kiristimet automaattilinjalla turkissa…
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Re: Insignia A
Rinta-Jouppi ja heidän vaihtoauto turva (toimittajana insure group). Jostain syystä AdBlue-järjestelmä ei miltään osin kuulunut korvauksen piiriin. Ehtoja kun lueskelin tarkemmin, niin oli siellä kyllä muitakin erikoisia juttuja, jotka estävät v-mäisien vikojen korvauksen. Nox-anturi nyt sentään edes oli suoraan mainittuna korvattavana osana.1,2sorsa kirjoitti: 26 Huhti 2025, 09:03Mikä autoliike oli niin ketku että rajasi ad blue osia lisäturvan ulkopuolelle?junglerot kirjoitti: 25 Huhti 2025, 23:48Noniin, pitkän ja kivisen tunnelin päässä on valoa. Hommaa lähdettiin selvittämään virhevastuupalvelun kanssa, kun lisäturva ei (tietenkään) korvaa AdBlue-järjestelmän vikoja. Inkku kävi marmorilla 4 tunnin diagnoosissa, jossa todettiin AB-moduulin olevan paskana > koko tankkijärjestelmän vaihto + 1 NOx-anturi vaihtoon. Hinta-arvio 3200€. Tästä tuli sitten osan oletetun kestävyyden ja historian mukaan jako autoliikkeen kanssa, muistaakseni 60-40, minun osuuden ollen 60%. Tässä kohtaa kuitenkin selvisi kuiteista, että tuota samaa ongelmaa oli korjattu n. vuosi ennen kuin ostin auton, tankki moduuleineen oli vaihdettu. Tässä sitten meni pitkään kun asiaa selviteltiin virhevastuupalvelun ja kahden marmorin välillä. Tuloksena sain tänään tiedon, että koko roska korjataan veloituksetta takuukorjauksena (+ NOx-anturi meneekin "lisäturvan" piikkiin). Loppu hyvin, kaikki hyvin siis. Seuraavaksi sitten vaihtelemaan "takaketju", johon mulla onkin kaikki tarvittava osat js tiivisteet hankittuna. Josko sitten olis taas toimiva ja ongelmaton kulkupeli edes hetkenjunglerot kirjoitti: 16 Helmi 2025, 20:35Ei ole Kamuxin vehje, mutta ainahan näistä hieman ristiriitaisia asioita kuulee, että keinot kyllä keksitään, jotta ei tarvitsisi korvata. Ko. vakuutuksen kirjasen luin läpi mitä kummallisimpine ehtoineen (mm. mikäli vahinko johtuu köyhtymisestä, sitä ei korvata?) ja ei nyt heti ainakaan estävää pointtia tullut ilmi.tuikki kirjoitti: 13 Helmi 2025, 22:38Mikäli auton myyjänä toimii KAMUX niin sen lisäturvalla saa pyyhkiä... no... jotain ruskeaa... tapaus johon kommenttini liittyy on tosin vähän vanhempi ja enemmän ajettu auto, mutta mainittu lafka on pesemässä kätensä lähes täysin melko isosta remontistajunglerot kirjoitti: 12 Helmi 2025, 14:03
Ja tarkennuksena kilometrimäärä meni rikki, ei ketju![]()
Asiasta toiseen, huono tuuri jatkuu oman Inkun kanssa. Nyt syttyi vikavalo ja sylkee vikakoodia molemmista Nox-antureista JA AdBluen kaikista moduuleista (taso, lämpötila, pumppu). Onnekseni autokauppoihin kuului lisäturva, jonka pitäisi kattaa noiden korjaus kuntoon, eli toisin sanoen vaihto uusiin. Toistaiseksi auto toimii moiteetta, vaikka korjaamolla varoittelivat, että voi jossain kohtaa heittää käynnistyksen eston päälle. Katsotaan miten käy... Kallista hommaa on, kun pelkkä adblue moduuli taitaa olla reilu 1k€ ja nox-palikat jotain 3-400€ per kipale![]()
Mutta katsomme miten käy, ensi viikolla selvinnee lisää kunhan korjaamo saa tehtyä ilmoituksen tuonne lisäturvan yhtiölle, laitan updatea tännekin.![]()
Kehut sitten taas R-J:n käyttämälle Suomen Virhevastuupalvelut -firmalle, hoitivat homman ja "likaiset työt" todella asiallisesti maaliin.

2016 Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125kw B20DTH
- PolarSeaBlue
- OCF Member
- Viestit: 700
- Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Insignia A
Tulipa juuri vaihdettua D1S Xenon-polttimot vuosimallin 2012 A Insigniaan (My 12,5). Jo reilu vuosi sitten huomasin, että apukuskin puoleisen xenon-polttimon valo oli alkanut punertaa. Tietääkseni alkuperäiset Osramin polttimot siellä ehkä olivat tulleet elämänsä ehtoopuolelle? Arvioin silmämääräisesti, että oikean, kevyesti punertavan lyhdyn värilämpötila olisi ollut noin 2700K, kun vasemmassa, kuskinpuoleisessa lyhdyssä oli arviolta vielä n. 4000K ? Ennakoin siis, ettei tule äkkikuolemaa valoihin ensi syksyn pimeillä teillä
Kannatti kyllä tsekata pari Youtube-videota aiheesta ennen hommaan ryhtymistä. Ennalta olin luullut hankalaksi hommaksi, etenkin kuskin puolella ahtaalta näyttävän tilan vuoksi... En heti olisi arvannut, että tuulilasinpesunestesäiliön täyttöputken saa nykäistyä ylös pois tieltä!!! Sen jälkeen vain akun kaapelit pois tieltä miinusnapa irrottaen ja tilaa syntyikin juuri riittävästi! Apukuskin puolelta ei mitään tarvitsekaan purkaa, takasuojakansi on oikein helppo avata, jopa mun nakkisormin! Eli hommassa ei oikeastaan ollut juuri mitään isompia hankaluuksia, toki erittäin huolellinen kannattaa olla, ettei särje kalliita polttimoita väkisin runnomalla, eikä töhri niitä polttimoiden lasipintoja rasvaisilla käsillä.
Polttimoiksi valitsin Philips X-tremeVision gen2 Xenon-polttimot tyyppiä D1S, jotka ovat käypäiset näihin alkupään A-Insignioihin ilmeisesti vuosimalliin 2013 saakka ja jota tuoreempiin autoihin ovat vaihtuneet D3S tyyppisiin. Pelkät polttimot kustansivat 89,90€/kpl tuolta eräästä M-net nimisestä myymälästä tuotenumerolla 43-0034. BTW: OEM-polttimoiden alkuperäiskoodit = GM# 93169040 Opel 20 98 571 Saapi sitten nähdä, miten kauan nämä pelaavat, jos orkkikset olivat tulleet jo liki "rippikouluikään"
Tietäen, että tän tyyppiset +150% enemmän valotehoa -tyyppiset polttimot enimmälti ovat kestoiältään verrattain paljon normi-polttimoita lyhytikäisempiä, ainakin H1- ja H7-halogeeneissa? Ehkäpä tuo emännän Inkku ei enää meidän perheessä olekaan, kun nuo lyhdyt sammuvat, kun on jo nytkin kohta 200K km auton mittarissa ?
Lopuksi vastaavan hommaan aikomaan ryhtyville kaltaisilleni aloittelijoille/harrastelijoille yksi mielestäni hyödyllinen linkkivinkki:
Vauxhall Insignia Xenon Bulb Replacement: https://www.youtube.com/watch?v=usrHdnNAkPo

Kannatti kyllä tsekata pari Youtube-videota aiheesta ennen hommaan ryhtymistä. Ennalta olin luullut hankalaksi hommaksi, etenkin kuskin puolella ahtaalta näyttävän tilan vuoksi... En heti olisi arvannut, että tuulilasinpesunestesäiliön täyttöputken saa nykäistyä ylös pois tieltä!!! Sen jälkeen vain akun kaapelit pois tieltä miinusnapa irrottaen ja tilaa syntyikin juuri riittävästi! Apukuskin puolelta ei mitään tarvitsekaan purkaa, takasuojakansi on oikein helppo avata, jopa mun nakkisormin! Eli hommassa ei oikeastaan ollut juuri mitään isompia hankaluuksia, toki erittäin huolellinen kannattaa olla, ettei särje kalliita polttimoita väkisin runnomalla, eikä töhri niitä polttimoiden lasipintoja rasvaisilla käsillä.
Polttimoiksi valitsin Philips X-tremeVision gen2 Xenon-polttimot tyyppiä D1S, jotka ovat käypäiset näihin alkupään A-Insignioihin ilmeisesti vuosimalliin 2013 saakka ja jota tuoreempiin autoihin ovat vaihtuneet D3S tyyppisiin. Pelkät polttimot kustansivat 89,90€/kpl tuolta eräästä M-net nimisestä myymälästä tuotenumerolla 43-0034. BTW: OEM-polttimoiden alkuperäiskoodit = GM# 93169040 Opel 20 98 571 Saapi sitten nähdä, miten kauan nämä pelaavat, jos orkkikset olivat tulleet jo liki "rippikouluikään"

Lopuksi vastaavan hommaan aikomaan ryhtyville kaltaisilleni aloittelijoille/harrastelijoille yksi mielestäni hyödyllinen linkkivinkki:
Vauxhall Insignia Xenon Bulb Replacement: https://www.youtube.com/watch?v=usrHdnNAkPo
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Re: Insignia A
Edessä B20DTH "takaketjun" vaihto. Kaikki tarvittavat osat löytyy, mutta nokkien lukitustyökalua ei ole. Onko miten paha rasti ilman tuota? Onko aivan tuhoon tuomittu lähteä ketjua vaihtamaan ilman erikoistyökalua?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 14614
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A
Multa joutaa työkalut vuokralle.junglerot kirjoitti: 26 Touko 2025, 14:44 Edessä B20DTH "takaketjun" vaihto. Kaikki tarvittavat osat löytyy, mutta nokkien lukitustyökalua ei ole. Onko miten paha rasti ilman tuota? Onko aivan tuhoon tuomittu lähteä ketjua vaihtamaan ilman erikoistyökalua?
Ilman en oo kokeillu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
- tuikki
- OCF Rahastonhoitaja
- Viestit: 5009
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
- Paikkakunta: Kokkola
- Jäsennumero: 2729
Re: Insignia A
Ei ole aivan välttämätön se lukitustyökalu, mutta helpottaa elämää. Siinä kuitenkin on tosi hyvät ja selkeät merkit.junglerot kirjoitti: 26 Touko 2025, 14:44 Edessä B20DTH "takaketjun" vaihto. Kaikki tarvittavat osat löytyy, mutta nokkien lukitustyökalua ei ole. Onko miten paha rasti ilman tuota? Onko aivan tuhoon tuomittu lähteä ketjua vaihtamaan ilman erikoistyökalua?
Kannattaa myös varautua EGR:n jäähdyttimen ja kannen välisen putken vaihtoon... On hyvinkin mahdollista, että siitä repeää se tiiviste ja nesteet valuu iloisesti siitä läpi. Mutta voi onnistua ilman sen vaihtoakin kun ottaa ja suosiolla irrottaa sen koko jäähdyttimen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-19 Astra 1.6T
-02 Astra 2.0T coupe
EX:-16 Insignia 2.0cdti -15 Corsa E 1.4 -07 Vectra 2.8t -06 Vectra 3.0CDTI OPC-line
-98 Vectra 1.6 -94 Vectra 1.8 -08 Astra H 1.9CDTI OPC-line -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance Astra G Club Caravan 2.0DI
-02 Astra 2.0T coupe
EX:-16 Insignia 2.0cdti -15 Corsa E 1.4 -07 Vectra 2.8t -06 Vectra 3.0CDTI OPC-line
-98 Vectra 1.6 -94 Vectra 1.8 -08 Astra H 1.9CDTI OPC-line -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance Astra G Club Caravan 2.0DI
Re: Insignia A
Jeps, kiitos tiedosta. Eiköhän joku vippaskonsti keksitä, jotta saadaan pidettyä nokat paikoillaan sen verran ja selkeät merkit ovat helpottamassa työtä. EGR:ään on kaikki vaihto-osat, mukaan lukien tuo väliputki, joten no problemo sen osalta.tuikki kirjoitti: 26 Touko 2025, 22:24Ei ole aivan välttämätön se lukitustyökalu, mutta helpottaa elämää. Siinä kuitenkin on tosi hyvät ja selkeät merkit.junglerot kirjoitti: 26 Touko 2025, 14:44 Edessä B20DTH "takaketjun" vaihto. Kaikki tarvittavat osat löytyy, mutta nokkien lukitustyökalua ei ole. Onko miten paha rasti ilman tuota? Onko aivan tuhoon tuomittu lähteä ketjua vaihtamaan ilman erikoistyökalua?
Kannattaa myös varautua EGR:n jäähdyttimen ja kannen välisen putken vaihtoon... On hyvinkin mahdollista, että siitä repeää se tiiviste ja nesteet valuu iloisesti siitä läpi. Mutta voi onnistua ilman sen vaihtoakin kun ottaa ja suosiolla irrottaa sen koko jäähdyttimen.

- tuikki
- OCF Rahastonhoitaja
- Viestit: 5009
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
- Paikkakunta: Kokkola
- Jäsennumero: 2729
Re: Insignia A
Kannattaa varautua, ihan vain varmuudeksi, muutamaan kirosanaan ja pidempiin hermoihin sen egr:n irroituksen osalta... on sen vertta hanurista niiden taaempien kiinnityspulttien sijaintijunglerot kirjoitti: 28 Touko 2025, 12:08Jeps, kiitos tiedosta. Eiköhän joku vippaskonsti keksitä, jotta saadaan pidettyä nokat paikoillaan sen verran ja selkeät merkit ovat helpottamassa työtä. EGR:ään on kaikki vaihto-osat, mukaan lukien tuo väliputki, joten no problemo sen osalta.tuikki kirjoitti: 26 Touko 2025, 22:24Ei ole aivan välttämätön se lukitustyökalu, mutta helpottaa elämää. Siinä kuitenkin on tosi hyvät ja selkeät merkit.junglerot kirjoitti: 26 Touko 2025, 14:44 Edessä B20DTH "takaketjun" vaihto. Kaikki tarvittavat osat löytyy, mutta nokkien lukitustyökalua ei ole. Onko miten paha rasti ilman tuota? Onko aivan tuhoon tuomittu lähteä ketjua vaihtamaan ilman erikoistyökalua?
Kannattaa myös varautua EGR:n jäähdyttimen ja kannen välisen putken vaihtoon... On hyvinkin mahdollista, että siitä repeää se tiiviste ja nesteet valuu iloisesti siitä läpi. Mutta voi onnistua ilman sen vaihtoakin kun ottaa ja suosiolla irrottaa sen koko jäähdyttimen.![]()
-19 Astra 1.6T
-02 Astra 2.0T coupe
EX:-16 Insignia 2.0cdti -15 Corsa E 1.4 -07 Vectra 2.8t -06 Vectra 3.0CDTI OPC-line
-98 Vectra 1.6 -94 Vectra 1.8 -08 Astra H 1.9CDTI OPC-line -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance Astra G Club Caravan 2.0DI
-02 Astra 2.0T coupe
EX:-16 Insignia 2.0cdti -15 Corsa E 1.4 -07 Vectra 2.8t -06 Vectra 3.0CDTI OPC-line
-98 Vectra 1.6 -94 Vectra 1.8 -08 Astra H 1.9CDTI OPC-line -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance Astra G Club Caravan 2.0DI
Re: Insignia A
Uhka vai mahdollisuus? Mitä näistä pitäisi tietää ja ottaa huomioon jos meinaa ostaa?
https://www.nettiauto.com/opel/insignia ... ow_contact
https://www.nettiauto.com/opel/insignia ... ow_contact
Re: Insignia A
Tästä kun kahlaat 300 sivua niin eiköhän se selviä..artgsm-99 kirjoitti: 09 Kesä 2025, 23:31 Uhka vai mahdollisuus? Mitä näistä pitäisi tietää ja ottaa huomioon jos meinaa ostaa?
https://www.nettiauto.com/opel/insignia ... ow_contact