Akun vaihto suuremmaksi Opel Mokka

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
jarska1971
'Agila'

Akun vaihto suuremmaksi Opel Mokka

Viesti Kirjoittaja jarska1971 »

Hei
Vaihdatin eilen 2015 1.4l Mokkaan akun. Laitettiin suurempi AGM -akku koska autossa on Eberspächer. Vanha akku oli 50Ah ja nyt on 60Ah.
Kysyin että eikö autolle / laturille pidä "kertoa" että akku on vaihdettu suurempaan, niin väittivät että ei tarvitse. Kysyivät vaan että onko
autossa star stop toiminto ja sen perusteella totesivat että ei tarvitse ohjelmoida uusiksi. Onko asia oikeasti näin? Mitä ongelmia voi tulla
kun ohjelmointi jätettiin tekemättä jos kuitenkin olisi pitänyt tehdä?
Aceman
'Senator'
'Senator'

Re: Akun vaihto suuremmaksi Opel Mokka

Viesti Kirjoittaja Aceman »

Olen tehnyt vastaavan akun(normaaliakku) vaihdon suurempikapasiteettiseen omaan Mokkaani(jossa EI ole start/stop-toimintoa) ja ei vaatinut mitään ohjelmointeja.
Opel Mokka X 1.4t Enjoy -18
ex Opel Corsa C 1.4 Comfort -01
ex Opel Kadett E GSi 2.0 8v -89
ex Opel Ascona B 2.2i (1.9S) -80
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tietääkseni ei ole mahdollista ohjelmoida.

1,4T on start stopilla jos eco nappi kojelaudassa.
Alkuperäinen akku tosiaan 50ah ja naurettavan pieni, ei kärsi olla yhtään huonossa hapessa niin ei jaksa lähteä kylmänä käyntiin.
60ah sopii suoraan kun akun etu kiinnikkeen siirtää seuraavaan loveen. Akun ylittävä pelti jää vain lyhyeksi ja olisi hyvä jatkaa tai vaihtaa pidempään
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Aceman
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aceman »

50 ja 60(tai 62)Ah akuilla on pituusero(207mm vs. 242mm) joten se akun päältä menevä kiinnike pitää myös vaihtaa pidempään. Oli pari vuotta sitten muutaman kympin osa marmoritiskillä, nykyhinnoista tai saatavuuksista ei ole tietoa.

Edit: Kirjataan tähän vielä muistiin ja muillekin tiedoksi, että tuon 60/62Ah akuille(242mm pituus) sopivan kiinnityspannan GM osanumero on 95492642.
Opel Mokka X 1.4t Enjoy -18
ex Opel Corsa C 1.4 Comfort -01
ex Opel Kadett E GSi 2.0 8v -89
ex Opel Ascona B 2.2i (1.9S) -80
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mulla on 70Ah.
Pitkällä kiinnikkeellä.
jarska1971
'Agila'

Kiitos vastauksista! Kirjoitin tuohon ylle hieman epäselvästi, autossani ei ole start stop -toimintoa, eli jos olisi ollut niin silloin olisi ilmeisesti pitänyt ohjelmoida uusiksi. En uskaltanut itse vaihtaa akkua kun attelin että autoon pitää syöttää tupakansytyttimen kautta virtaa sen aikaa kun akunkengät on irti. Mulla oli jo valmiina pidempi rauta siihen akun päälle. Saatoin vaihtaa hieman liian aikaisin akun kun kuvittelin että Eberin toimimattomuus johtuu siitä, mittasin akulle jännitteksi 12.35V ja Auton käydessä 14.37V. Eberi hurisee sekunnin kaksi ja sitten sammuu, täytyy luetuttaa vikakoodit.
Saa ehdottaa mikä voisi olle Eberissä vikana :-)
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Saatko luettua eberin kaukosäätimellä vikakoodit.
jarska1971
'Agila'

Kokeilin, minulla on se vanhemman mallinen kaukosäädin, en saanut luettua. Löysin jonkin ohjeen että jos heti Eberin käynnistyksen jälkeen painaa molempia kaukosäätimen nuolinäppäimiä yhtä aikaa niin pitäisi saada koodit.
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Onko tuo?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarska1971
'Agila'

Kyllä on, ja olin väärässä, tuollakin kaukosäätimellä saa luettua vikakoodit toisin kun edellisessä viestissä väitin. Eilen kävin huollossa ja siellä saivat luettua koodit kun näpäyttivät molempia nuolinäppäimiä yhtä aikaa. Minä pidin varmaan liian kauan pohjassa nappuloita. No lukivat kuitenkin vielä Eberin testi laitteella kun mun kaukosäätimestä on pikseleitä pimentynyt. Vikakoodiksi näytti 42 ( mahdollisesti vesipumppu ). Noita kaukosäätimiä on kyllä vaikea löytää ja mun yksilöä pitää oikeastaan sanoa lähisäätimeksi kun toimii vain auton läheltä. Sellainen asia selvisi mulle eilen huollosa, että vaikka tuossa kakessa on Eberin logon tilalla opelin logo niin se ei vielä tarkoita että Eberi olisi asennettu tuotantolinjalla, että minun tapauksessa ilmeisesti asennettu vasta maahantuojalla, näin ainakin huollossa väitettiin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vaihtelee.
Esim pakettiautot on varusteltu usein vasta maahantuojalla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Vastaa Viestiin