Kadett C Coupe 1979 ecotec

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3622
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Kadett C Coupe 1979 ecotec

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Jos sitä pitkästä aikaa tännekkin kirjoittelisi ajankuluksi :D


Kuva

2022 vuonna tuttu tarjosi Kadettiaan ja kiinnostihan se. Ikinä en ollut osannut ajatella että vielä Coupe Kadettin saisi omistettua ja kun oli vielä isolohkolle tehtykin niin olihan se ostettava pois.
Kyseessä oli siis alunperin 1.2 johon muutoskatsastettu 2.0 cih tuplakaasareilla. Moottoria oli sittemmin kutiteltu jyrkemmällä nokalla, kuutiotilavuutta nostamalla (dieselin kampea ja porausta) ja kannessakin isompaa venttiiliä sekä laskettu. H profiiliveivit ja Wisecon männät sisuksissa.

Autolla tulikin se 2022 kesä ajeltua ja ihmeteltyä tuplakaasareiden sielunelämää. Bensapumppu siinä uusiin meni ja toinen imusarja halkesi, muuten se pelasi.
Leimallakin käytin ja 2v sieltä silloin irtosi ihan heittämällä.

Kuva


Talvea kohden uusi autotalli valmistui ja pääsi autoa tutkimaan hieman lähempää. Ilmeni että on tuo auto elämää nähnyt ennenkin ja useita maalikerroksia sekä monia kolari- ja ruostekorjauksia jotka oli sitten alkaneet elämään ajansaatossa. Leimallehan sai jo kuskinpuolen helmaan paikan pistää, mutta kesän ulkosalla seisotus sai useammankin kohdan elämään.
Kuva

Lyhyesti sanottuna tuli jokainen epäilyttävälttä näyttänyt kohta otettua auki korjattua parhaani mukaan. Homma kesti lokakuusta 2022 toukokuulle 2023.


Kuva
Korjattua tuli kummatkin etuovet (kuskinoveen koko pintapelti, apukuskin oveen alareuna), tuuli- ja takalasin sekä takasivulasien kehykset, pyöränkotelot joka nurkasta, etu- ja takahiekkapelti, etujalkatilat sekä kontin pohjaa sekä monta muutakin kohtaa. Samalla tuli tuulihaka tehtyä irroitettavaksi mahdollisia moottorijumppia helpottamaan.
Kuva
Kuva
Etulokarit oli hitsattu hiekkapeltiin irti, joten ne tuli rakennettua uudelleen irroitettaviksi


Keväällä 2023 tilanne olikin tämä, pitkästä aikaa ulkoilmassa
Kuva


Ja uusi väri niskassa ja uudet vanteet alla, tilanne olikin tämä
Kuva
Kuva
Sen verran homma onnistui näillä käsillä omassa tallissa maalattuna, että auton edellinen omistaja ei tajunnut että se on maalattu uudelleen :)

Kuva


Vaan, eipä se 2023 kesä vielä siihen päättynyt :lol:
Laatikko vuoti öljyä sen verran ikävästi että päädyin nostamaan vielä elokuussa tekniikan irti

Kuva

Samalla tuli todettua että kytkinlevy oli hieman väräänmallinen ja otti kiinni vauhtipyörän pultteihin sekä tuli vaihdettua imusarjat virtaavampiin.
Pakettia kasatessa huomasin että jarrunesteet vuotivat pääsylinterin akselilta ja oli jo ruostereiänkin tehnyt palkkiin. Uutta peltiä sai siis lisätä hieman sekä pääsylinteri tuli uusittua.
Kuva
Siihen päättyi vuosi 2023 :D
Kuva
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3622
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Kadett C Coupe 1979 ecotec

Viesti Kirjoittaja Sämä »

2024 alkutalvesta olin kasaillut hissukseni nurkissa lojuvista osista moottoria. XEV lohkoon tuli C20LET männät h-profiili veiveillä. Hommaa kruunaamaan portattu kansi ja C18XE nokat. Koneella ei ollut suoranaista käyttötarkoitusta mietittynä, pihalla kun toinenkin Kadetti odotellut tekijäänsä.

Kuitenkin, kun oli tarkoitus ruveta huhtikuussa tätä Coupea herättelemään ajoon, huomasin että moottori teki sitkeästi vesivuotoa ja osottautuikin että lohkon ja kannen välinen tiiviste vuoti ulospäin ja epäilys myös että olisi päässyt sisäänkin vuotamaan. Kun tuon koneen kanssa ei yhteiselo ottanut onnistuakseen ja nurkissa sattui olemaan toisen moottorin lisäksi Omegan R25 ja ATecu, oli aika viskata Ecotec pesään

Kuva

Hommaa helpottaakseni tilasin valmiin uustuotanto OHC Mantan öljypohjan sekä Epyteciltä koneenkorvat. Mutta näitä kun joutui odottelemaan niin siinä ohessa täytyi pitää itsensä kiireisenä jotta homma eteni.
Kuva
Moottoria oheislaitteineen tuli mietittyä useampaan otteeseen irtaallaan. Venakoppa btw alumiininen kiinasta löydetty, ei valittamista.

Kytkin muuttui nestekytkimelle aiemmasta hyvästä kokemuksesta. Kaasuvivusto tuli muokattua siten että vaijeri tuli suoraan polkimen päähän.
Kuva Kuva

Koneen sähköt yritin järkeillä parhaani mukaan. Releille ja sulakkeille en mieleistä valmista taulua löytänyt niin tulostelin itse
Kuva

Bensan välisäiliö tuli tankkiin ja linjat vedin alumiiniputkesta matkustamon kautta, ja niiden päälle tuli suojaksi suojarautaa

KuvaKuvaKuva

Koneen vesiletkut tuli kyhättyä G Astran, C Corsa, Skodan ja Mersun letkuista
Kuva

Vesilähtökin piti veistellä tilanpuutteen myötä
Kuva

Ja koska B Omegan laatikko, niin helpoin oli nopeusmittari toteuttaa GPS:llä
Kuva

Tässä välissä saapui sitten vihdoin öljypohja, niin pääsi kardaanin tekemään mittaansa ja tekemään kardaanitunnelia.

Kuva

Kardaanin etupää B omegaa, sisälle sorvattu holkka ja se risulaatikollisen kardaaniin ympättynä.
Kuva

Kardaanitunnelista tuli vähän raju mutta mahtuupahan laatikko olemaan. Keppi yleismallin koriin pultattava mistä saa korkeuden säädettyä ja välit mieleisekseen.
Kuva

Pakoputki tuli tehtyä puhtaasti tekemisnopeus edellä :lol: Minullahan oli tuohon tallessa peltisarjaa ja vakiopakosarjaakin vaan kun tuo öljypohjan siiveke tulee sen verran eteen että päädyin tuollaisen t25 laipalla olevaan ratkaisuun.


Kuva


Syyläriksi tuli Volvo 240, yleismallin flekti ja E Kadettin paisari.

Kuva


Pientä hämminkiä oli painelaakerin sijainnin kanssa (B Omegaan nähtävästi saa kahta erimallista työsylinteriä, toisessa menee mäntä sisempään) sekä vanha termari ei lähtenyt aukeamaan. Loppuviimein kesäkuun 18. päivä tuli muutosleima ja vuosileima suoritettua onnistuneesta.

Kuva
Sittenpä sillä tuli vain ajeltua ja säätöjä hierottua koneeseen. Ennakkokartat on aikoinaan penkissä ajetut aikalailla samalle moottorille, bensakartat oli tyhjästä kehiteltävä.

Viimeisin homma oli kun jäin kaipaamaan kunnollista päävirtakatkaisijaa ja arvelin että samalla vaivalla siirtyy akku konttiinkin
Kuva
Kuva


Mutta siinäpä se tällähetkellä
Kuva

Pientä laiteltavaa olisi ensi talveksi. Etujarrulevyt ja öljyt pitäisi vaihdella.

Mutta katsotaan mitä sitä ehtii tekemään :lol:
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 269
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kadett C Coupe 1979 ecotec

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Talli muuttunu valmiimmaks viime näkemästä👍
Kadetti varmaan mukavampi ajella tuoreemmalla tekniikalla😎
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4381
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kadett C Coupe 1979 ecotec

Viesti Kirjoittaja Ville »

Hieno paketti tämäkin, joutuu vähän kopioimaan toteutuksia :)
Kadett C 16V -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3622
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Kadett C Coupe 1979 ecotec

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Etujarrut ja öljyt tuli vaihdeltua.

Eteen perinteiset Preluden levyt Volvon satuloiden kaveriksi:
Kuva


Taaksekkin jarrut päivittyy Volvolaisiin :lol: Tai 240 satulat ja B Vectran levyt niin voi käyttää Volvon käsijarrua ja on valmiina 4x100 jako.
Kuva

Eli 1030 akseli mihin soviteltiin B Omegan lukko
Kuva

Alatukivarsille paikat vakioiden kiinnikeiden perään ja ylätukivarsille paikat pohjaan. Kardaani 740 lyhennettynä ja vaihdettuna Omegan etupää (näitäkin taisi kahdella koolla olla, tässä se pienempi).
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Kadett C Coupe 1979 ecotec

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Minkälainen puristussuhde C20LET männillä? 1.8 kansiko?
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3622
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Kadett C Coupe 1979 ecotec

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Jossain C20LET nurkilla ne puristukset on. XEV kansi.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Vastaa Viestiin