junglerot kirjoitti: ↑26 Tammi 2025, 18:23
tuikki kirjoitti: ↑09 Loka 2024, 13:30
junglerot kirjoitti: ↑01 Loka 2024, 21:53
Hyvää iltaa arvon foorumilaiset
Tuli vaihdettua "luottoratsu" Astra H uudempaan Insigniaan. Moottorina 170hp B20DTH. Onko jollain fiksummalla tietoa, että onko tuossa koneessa edelleen tämä kuuluisa öljypumpun putken tiiviste, joka tulisi vaihtaa? Kovasti tuntuu A20DTH moottorista tuota vikaa löytyvän, mutta en nyt googlettelulla mainintaa B:stä löytänyt. Automekaanikkokaverini meinasi että ei tarvitsisi huolia, mutta ei tosiaan mikään Opel expertti ole.
Mutta vastavuoroisesti B20DTH on nokkien VÄLINEN veto suoritettu moottorin "takapäässä" heikolla ketjulla... nimimerkillä kokemusta on!
Ja niinpä tämä tuli ajankohtaiseksi, eli vaihtoon menee tuo ketju.

Osaatteko sanoa mitä kaikkea vaatii? Itse ketjusetti tilattu, mutta joitain vaihturitiivisteitä varmaan vaatinee? Venakopalle, injektoreille nyt ainakin uudet kulutusosat. Vissiin pitää repiä vakuumipumppua ja egr-jäähdytintä myös pois edestä, onko noissa jotain vaihdettavaa kumia jossain välissä?
Loppuunsa aika helppo homma. Kunhan tietää paremmin mitä on tekemässä toisin ku minä
Kun on kaiken ylimääräisen roinan saanut raivattua pois edestä niin helpointa on aloittaa irroittamalla egr lämmönvaihdin. Keulan päästä löytyy pultit varsin helposti, ohjaamon puolelta löytyy ylempi kiinnitys kanssa kohtuudella, mutta alempi vaatii jo vähän näppituntumaa. Taaemmat kiinnitykset on pinnapultit. En nyt oo varma lähteekö suorilta pultin kanssa irti vai onko pakko ruuvata mutterit ensin pois edestä, näin ainakin nyt itse tein. Ja ne pinnapultit kun on saanut irti niin se lämmönvaihdin lähtee varsin kivuttomasti irti. Tietty letkuja läjä repiä irti
Keskellä sitä lämmönvaihdinta on kumilla vuorattu lyhyt putki josta voi hyvinkin revetä se kumi rikki... hyvällä tuurilla säilyy ehjänä. Maksoi marmorilla, ja mikä yllättävää niin ainoa paikka mistä itse sen sain nopeiten, olikohan noin 40€. opelin osanumero 55584220
Alipainepumppu irtoaa sitten nätisti kun tuo lämmönvaihdin on pois edestä. Kasatessa siihen ei tule tiivistettä vaan tiivisteliima.
Ketju on sitten lopulta aika helppo saada paikalleen. Nokista löytyy erittäin hyvät ajoitusmerkit, mutta no ketjurattaat tulee sitten ihan vain kitkan voimalla kiinni, eli pultilla, joten kannattaa se pää puhdistaa kunnolla. Itse ainakin sain pidettyä nokka-akseleista sen verran kiinni, että pulttipyssyllä sai kiinni nuo pultit eikä se ainakaan heti ekalla käynnistyksellä räjähtänyt

on niille nokille olemassa lukitustyökalu, mutta en minä sellasta osannut (ehtinyt) kaivata
Kysy ihmeessä jos tästä epämääräisestä sepostuksesta jäi nyt vielä epäselväksi jotain
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.