1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2821
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Valko-bandiitti kirjoitti: 27 Heinä 2023, 18:52 Mikä on helpoin tapa lisätä triggeripyörä takaveto-pikkulohko-ohc-sovellukseen? Onko jossain mottoriversiossa kampiakselintunnistin" vakiona" esimerkiksi kampiakselin hihnapyörällä?
Ite laitoin 1.3seen aikonaa 1.6sen 16v öljypumppu jossa anturin paikka ainut että pumpun rattaat piti vaihtaa 1.3sen pumpusta 1.6sen sisään kun oli eri mallinen kampuran kaula.

Sitten laitoin läskiremmi alapyörän ja laturin vaihdoin ja en laittanut automaatti kiristintä vaan ihan mekaanisesti kiristys
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 267
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Aikasemmin on tullu todettua että 18xe1 alakerran päälle ei käy 8-vena kansi.
Tuossa pimeinä talven tunteina otin 18xe1 alakerran, c16se kannen ja muutamia pikkulohkon kansinahkoja tarkasteltavaksi.
Pienen pähkäilyn jälkeen tukin muutaman vesi ja paluuöljy kanavan lohkosta ja kannesta.
Lohkosta vetäsin pikku siivun, että männät tuli muutaman satkun yli. Kannelle pikku porttaus ja venttiilityöt. Chevyn 0,75mm metalli kannentiiviste. Alakerran tarkastus/hoonaus/rengastus. C16se yläkerran kamat paikalleen, tuli 13,5 puristukset.
Koneen nostin nyt b corsan keulille 18xe1 vauhtipyörällä ja kytkimellä varustettuna. Paikallaan vielä 1-pisteruutan pakosarja/putkisto, joka todennäkösesti ahistaa jonkun verran.
Ajettu nyt c16se ruiskulla 70-80% etanoli ja loput pensaa seoksella. Pakokaasut loistavat ja toiminta myös. Paikallaan on 20ne suuttimet ja 0,5bar nostettu pa-painetta. Tehua perstuntumalla 130-140hv ja vääntöö noin parisataa nm. Wetää hyvin 5-vaihteella 40kmh ylämäkeen pintakaasulla ja jatku rajottimelle asti👌😎
Avatar
c.caravan
OCF Member 2020
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 20:08
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja c.caravan »

Pystyykö tuollaisesta chevrolet/daevoo metallitiivisteestä käyttämään kerroksia yksi kerrallaan? Mulla olis hakusessa 1.0mm paksu tiiviste, jotta sais paljeraon optimiinsa, männät tulee tällä hetkellä 0,15mm yli dekkitasosta. Lohko on 14NZ porattuna 79,05 eli 1,6 poraukselle, ja kansi on paljon hiplattu ja laskettu 12ST. Staattinen puristussuhde nyt n.11,6:1

Ajattelin siis ostaa kaksi tiivistettä ja lisätä kerroksen tai kaksi toisesta. Chevyn 0,75mm vakiotiivisteellä syntyvä 0,6mm paljerako tuntuu mun näppituntumalla liian pienelle, kun rajoitin on 7500rpm (vanhan kansan nyrkkisääntö oli 0,1mm per 1000rpm). David Vizardin artikkeleita olen myös päntännyt aiheesta.

Kokeilin BAR-TEK tuningin 1.0mm 1.6 peltitiivistettä, mutta öljyä alkoi ilmestyä jäähdytysjärjestelmään, ei auttanut copper gasket spray eikä tiivisteliima öljykanavan lähistöllä...Vakio 1,27mm 1.6 Elring tai Victor-Reinz massapahvi tuntuu toimivan muuten.
Kadett C caravan 1975 ohc, Kardinalrot (Opel-Farbcode L508) + rostex-rot
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15897
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onhan nuita kuulemma purettu ja kasattu eri paksuudelle.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
c.caravan
OCF Member 2020
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 20:08
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja c.caravan »

Onkos noi Chevrolet/Daewoo tiivisteet yhtä tarkkoja dekkitason koneistusjäljen hienoudesta (RA= 50?? 20??), kuten esim Cometic?

Koko motin purku dekkitason hienohiontaa varten ei varsinaisesti houkuttele. Sylintereissä ei ole n. 40.000km jäljiltä yhtään rappua, pronssiohjurit vaihdatin kannesta uusiin n. 30.000km kohdalla. Toki laakereiden vaihto uusiin ei varmasti menisi hukkaan virikoneessa.

Kannataako noi lisätyt kerrokset pestä puhtaaksi ja käyttää Copper Gasket spraytä väliin?

En ole koskaan tuollaista tiivistettä itse irtokerroksista kasannut.

Olisi tietysti vaihtoehto teettää 0,9mm massatiiviste, mutta kuka valmistaa ja mihin hintaan?
Kadett C caravan 1975 ohc, Kardinalrot (Opel-Farbcode L508) + rostex-rot
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 267
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Yhen koneen kasasin roskiksesta otetulla ja puretulla peltitiivisteen pintapellillä ku männät oli 0,6mm dekin alla. 120 paperilla hankasin lohkon ja kannen vejin jeesuksenvanhalla entisellä amiksen koneella matalaks. Copper gasket spraylla kasaan eikä vuotanu🤣
Olikohan tuossaki chevyn tiivisteessä ööli ja vesikanavat vähän liian lähekkäin🤔 tuossa 18xe1 lohkossa pistin yhen vesikanavan siitä vierestä tukkoon...
Avatar
c.caravan
OCF Member 2020
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 20:08
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja c.caravan »

Löytyi vielä pienellä penkomisella 1.6 8V G Astran peltitiiviste 0,32mm, Elring 470.364

Näyttäisi kuvan perusteella kanavien rei'itykset identtiseltä verrattuna massapahveihin 12ST....16NZ. Josko se öljyn mehiminen vesitilaan jäisi pois.

Noista purkamaan ja kasaamaan copper gasket sprayn kera, ei ole hinnan kiroissa, Elring rapiat 17 eskoo kipale.

Kiitos vinkeistä Hukkis ja Juho!
Kadett C caravan 1975 ohc, Kardinalrot (Opel-Farbcode L508) + rostex-rot
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4456
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

hukkis kirjoitti: 06 Loka 2021, 22:44 Tuli nostettua vanha "sotaratsu" tallin nurkasta corsan keulille ja tänään penkkiin ajelemaan muutoskatsastukseen teholappua.
Eli c16se johon porattu x18xe1 sisuskalut.
Portattu kansi vakioventtiilein.
Dbilas 280 nokka.
13,2 puristukset ja olikohan 0,8mm quench.
Olikohan saabin suuttimet ja XEV läppärunko.
Modifioitu XE pakosarja ja oli 2,5" putkenpätkiä jemmassa joista väsäilin loppuputken bilteman vaimentimella.
C16se moottorinohjaus ja säädettävä pa-paineensäädin.
Kampiakselin hihnapyörää viilattu pikkasen myöhäselle ja laajakaistan kanssa paineita säädelty.
Nokka syö aika reilusti alipainetta tyhjäkäynnillä, mut ruisku jaksaa vielä säätää seokset järkeväks. Muuten toimii oikein hyvin, mut kaupunkiajossa vähän nykyttelee.
Penkissä ensin vähän testiä ja eka vedon jälkeen olin huuli pyöreenä, jotain 172hv :o
Pikku säätöä, että sai leimalle 142hv lapun ja uus veto.
170,1hv/6000rpm ja 216nm/5000rpm.
2600rpm meni 200nm rikki :thumbsup:
Ilmanko ei oikein kakkosella oo pitoa...juu ja re85 tankissa.
Näköjään pikkulohkostaki saa jotain voimaa ulos :D
Aika hurjat voimat antaa :thumbsup:

Minkälainen projekti tälläinen on toteuttaa?

Lähtökohtana olisi 1.6sv kellari jonka päällä c16sei kansi portattuna sekä sekä Enem Z9 nokka. Ilmaa annostelee läppärungot, oisko 40mm.
Ohjauksena wanha hestecci ja alkuperäinen c16sei triggeröinti kampiakselin hihnapyörässä

C Kadett farkun korissa, laatikkona Getrag 265 ja CIH perä.

En koko kokoonpanoa rupea muuttamaan, mutta jonkinlainen piristys olisi paikoillaan. Puristussuhdetta tuo varmaankin haluaisi lisää.
Tuossa vanha penkkilappu
Kuva

Helpoinhan tuo olisi ahtaa,varmaankin +100hv antaisi vajaan 1bar paineella avaamatta mottia.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin